Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker at særboere er gifte som bor fra hverandre. Ikke kjærester.

Anonymkode: cca95...dcd

Ifølge denne NYE kilden, skal man i utgangspunktet ta ut separasjon eller skilsmisse når den ene ektefellen skal registreres på en annen adresse enn den andre: https://huseierforening.no/ektefeller-og-botid-skattefri-gevinst-uten-separasjon-og-skilsmisse/

Hovedregelen er at ektefeller skal være registrert på samme adresse. Altså, at de skal bo sammen.

Anonymkode: c3731...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (1 minutt siden):

Fordi «kjæreste» brukes i begynnelse av en relasjon, typisk uten forpliktelser. 

Særboere kan ha felles barn og stor grad av felles økonomi.

Særboere med felles barn er jo egotripp og skadelig for barna. Felles økonomi som særboere? Hvordan foregår det, da, når de har forskjellige hus, forskjellig mat osv? Poenget er at de ikke er forpliktet juridisk overfor hverandre i det hele tatt. Er dere såkalte særboere med felles barn, så regnes dere utad som splittet opp. Da har den ene forelderen samvær med barnet. Tenk å lage sånt rot for barn ...

Anonymkode: c3731...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift. Og vi er særboere. Så mannen min er hverken en løs forbindelse eller bare kjæresten min. Har funka i 12 år, still going strong. 

Anonymkode: d99fa...adf

  • Liker 11
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere særboere, samtlige har vært gift i en årrekke. De eldste jeg kjenner er på rundt 80 år, og bruker ordet "særboer" selv.

Anonymkode: 50550...d78

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ifølge denne NYE kilden, skal man i utgangspunktet ta ut separasjon eller skilsmisse når den ene ektefellen skal registreres på en annen adresse enn den andre: https://huseierforening.no/ektefeller-og-botid-skattefri-gevinst-uten-separasjon-og-skilsmisse/

Hovedregelen er at ektefeller skal være registrert på samme adresse. Altså, at de skal bo sammen.

Anonymkode: c3731...050

Vel, det å være registrert på samme adresse, betyr ikke at man bor sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Særboere med felles barn er jo egotripp og skadelig for barna. Felles økonomi som særboere? Hvordan foregår det, da, når de har forskjellige hus, forskjellig mat osv? Poenget er at de ikke er forpliktet juridisk overfor hverandre i det hele tatt. Er dere såkalte særboere med felles barn, så regnes dere utad som splittet opp. Da har den ene forelderen samvær med barnet. Tenk å lage sånt rot for barn ...

Anonymkode: c3731...050

Barna kan ha flyttet ut. Den ene har kanskje adresse på hytta, mens den andre har adresse i byen. Kanskje den på hytta er ufør/pensjonert og trives godt alene i naturen, mens den andre er i full jobb i byen. 

Voksne mennesker kan heldigvis bestemme selv😊

Anonymkode: 50550...d78

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barna kan ha flyttet ut. Den ene har kanskje adresse på hytta, mens den andre har adresse i byen. Kanskje den på hytta er ufør/pensjonert og trives godt alene i naturen, mens den andre er i full jobb i byen. 

Voksne mennesker kan heldigvis bestemme selv😊

Anonymkode: 50550...d78

Men da har de per definisjon ikke noe særlig annet enn KJÆRESTEforhold. De er ikke "særboere". De har bestemt seg for å flytte fra hverandre og ha det mer fritt. Masse egentid og sporadiske kjærestemøter. Dette er kjærester.

Anonymkode: c3731...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner flere særboere, samtlige har vært gift i en årrekke. De eldste jeg kjenner er på rundt 80 år, og bruker ordet "særboer" selv.

Anonymkode: 50550...d78

Altså, masse gamle folk med forpliktelsesangst også.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er gift. Og vi er særboere. Så mannen min er hverken en løs forbindelse eller bare kjæresten min. Har funka i 12 år, still going strong. 

Anonymkode: d99fa...adf

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner flere særboere, samtlige har vært gift i en årrekke. De eldste jeg kjenner er på rundt 80 år, og bruker ordet "særboer" selv.

Anonymkode: 50550...d78

Og dette er den opprinnelige definisjonen av særboere.

 

Anonymkode: cae45...94a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Og dette er den opprinnelige definisjonen av særboere.

 

Anonymkode: cae45...94a

Kjærester, altså. Folk som ikke ønsker den forpliktelsen å dele hverdagen med hverandre, fordi de ikke klarer hverandre hele dagen, men kun i små doser. Forpliktelsesangst, eventuelt ikke rett partner, men heller ikke lyst til å skilles av økonomiske årsaker.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da har de per definisjon ikke noe særlig annet enn KJÆRESTEforhold. De er ikke "særboere". De har bestemt seg for å flytte fra hverandre og ha det mer fritt. Masse egentid og sporadiske kjærestemøter. Dette er kjærester.

Anonymkode: c3731...050

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om? Jeg kjenner f eks et par hvor mannen jobber som kaptein i Middelhavet tre måneder av gangen, for så å være tre måneder hjemme; er han da ikke fortsatt gift med sin kone? Eller er ikke min mann og jeg gift siden jeg har mye egentid fordi jeg er hjemmeværende, mens han jobber?

Anonymkode: 50550...d78

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I det siste har det nymoderne ordet "særboer" blitt flittig brukt om mennesker som bor hver for seg, har sex og kos i ny og ne og definerer seg eksklusive. Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord når realiteten er noe helt annet? Det er snakk om en løs forbindelse. Sex og kos når det passer begge parter, og ellers har de sitt eget liv hver.

Anonymkode: c3731...050

Dette er ikke særboere, noe mer du lurte på?

Anonymkode: 5038e...28b

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man skal være registrert på den adressen man bor på: https://www.huseierne.no/nyheter/ma-man-bo-der-man-er-folkeregistrert/

Anonymkode: c3731...050

Det behøver ikke være ett problem, traff en gang et par som hadde vært gift lenge men bodde hver for seg, de hadde kjøpt en tomannsbolig hvor de hadde hver sin leilighet med felles inngang, dersom en skulle ha venner på besøk trakk de seg tilbake til sin leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om? Jeg kjenner f eks et par hvor mannen jobber som kaptein i Middelhavet tre måneder av gangen, for så å være tre måneder hjemme; er han da ikke fortsatt gift med sin kone? Eller er ikke min mann og jeg gift siden jeg har mye egentid fordi jeg er hjemmeværende, mens han jobber?

Anonymkode: 50550...d78

Men de er vel registrert på samme adresse, og deler hverdagen sammen I SAMME HUS når han er hjemme? Jeg snakker om situasjoner der folk for eksempel flytter fra hverandre uten å måtte være borte på jobb, bare fordi de vil ha egentid, eller ikke tåler å være sammen med ektefellen/samboeren hver dag.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (Akkurat nå):

Det behøver ikke være ett problem, traff en gang et par som hadde vært gift lenge men bodde hver for seg, de hadde kjøpt en tomannsbolig hvor de hadde hver sin leilighet med felles inngang, dersom en skulle ha venner på besøk trakk de seg tilbake til sin leilighet.

Akkurat. Ingen forpliktelser annet enn å ha litt sex, kos og samvær i ny og ne. Folk er feige og egoistiske.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vært særboere i 8 år pga barn på hver sin side som vi ikke kan rive opp og flytte foreløpig.

Vi møtes nesten hver dag, drar på ferie sammen både med og uten barn, eier bil sammen og er like knyttet til hverandre som å bo under samme tak.

Ikke alle som bor sammen har samboeravtale heller

Anonymkode: 92132...cf0

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men de er vel registrert på samme adresse, og deler hverdagen sammen I SAMME HUS når han er hjemme? Jeg snakker om situasjoner der folk for eksempel flytter fra hverandre uten å måtte være borte på jobb, bare fordi de vil ha egentid, eller ikke tåler å være sammen med ektefellen/samboeren hver dag.

Anonymkode: c3731...050

Så hvert eneste par som er særboere må ha en negativ grunn til at de bor hver for seg, er det det du mener? At man liksom ikke skal kunne være gift med den man elsker dersom man av forskjellige grunner ikke bor sammen? 

Jeg lurer på hvor gammel du er, ts, og om du i det hele tatt vet hva ekte og langvarig kjærlighet er.

Anonymkode: 50550...d78

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gifte som ikke bor sammen av ulike grunner, og de fungerer bedre sammen enn mange som bor sammen. Man holder gnisten i forholdet vedlike istedenfor å gå oppa hverandre

Anonymkode: 92132...cf0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært særboere i 8 år pga barn på hver sin side som vi ikke kan rive opp og flytte foreløpig.

Vi møtes nesten hver dag, drar på ferie sammen både med og uten barn, eier bil sammen og er like knyttet til hverandre som å bo under samme tak.

Ikke alle som bor sammen har samboeravtale heller

Anonymkode: 92132...cf0

Men dere er KJÆRESTER. Hvorfor bruke ordet "særboer"? Vi har et fint ord "kjærester", med meningsfull og positiv klang.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...