Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste har det nymoderne ordet "særboer" blitt flittig brukt om mennesker som bor hver for seg, har sex og kos i ny og ne og definerer seg eksklusive. Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord når realiteten er noe helt annet? Det er snakk om en løs forbindelse. Sex og kos når det passer begge parter, og ellers har de sitt eget liv hver.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I det siste har det nymoderne ordet "særboer" blitt flittig brukt om mennesker som bor hver for seg, har sex og kos i ny og ne og definerer seg eksklusive. Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord når realiteten er noe helt annet? Det er snakk om en løs forbindelse. Sex og kos når det passer begge parter, og ellers har de sitt eget liv hver.

Anonymkode: c3731...050

Det er ikke særboere, det er venner med fordeler. Særboere er folk i forhold som ikke bor sammen, men er forpliktet til hverandre

Anonymkode: 255f8...a2d

  • Liker 36
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alle disse fancy ordene når vi bare kan bruke det gode gamle "kjæreste", som er AKKURAT det "særboere" er?

  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I det siste har det nymoderne ordet "særboer" blitt flittig brukt om mennesker som bor hver for seg, har sex og kos i ny og ne og definerer seg eksklusive. Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord når realiteten er noe helt annet? Det er snakk om en løs forbindelse. Sex og kos når det passer begge parter, og ellers har de sitt eget liv hver.

Anonymkode: c3731...050

I gamle dager (20 år siden) kalte vi det for kjærester.  Nå kalles det for "situasjonsship"/løs forbindelse?

Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord?

Anonymkode: cae45...94a

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "situationship" et nytt og "fancy" ord? Særboer er jo et kjent norsk ord, og et ord som er selvforklarende, men "situationship" er et engelsk ord, og dette forstår jeg ikke hva er (nei, jeg er ikke gammal😅)

Anonymkode: f6b1b...aaa

  • Liker 25
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Jeg har lyst til å legge til at man kan være gift, men særboere. Jeg klarer ikke å se at dette da er det samme som en "løs forbindelse".

Anonymkode: f6b1b...aaa

  • Liker 21
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Særboere har ofte et svært forpliktende forhold, og det er et forhold som har pågått over lang tid. 

Anonymkode: c8a27...801

  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at særboere er gifte som bor fra hverandre. Ikke kjærester.

Anonymkode: cca95...dcd

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke særboere, det er venner med fordeler. Særboere er folk i forhold som ikke bor sammen, men er forpliktet til hverandre

Anonymkode: 255f8...a2d

De er jo ikke forpliktet på noen som helst måte? Ikke har de felles husholdning, ikke er de gift, ikke har de felles barn, ikke har de samboerkontrakt (som er helt naturlig siden de ikke er samboere). De har ingen forpliktelser overfor hverandre annet enn å være eksklusive seksuelt. Og det kan venner med fordeler også være.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (12 minutter siden):

Hvorfor alle disse fancy ordene når vi bare kan bruke det gode gamle "kjæreste", som er AKKURAT det "særboere" er?

Nettopp. Men det blir ikke "seriøst" nok når voksne mennesker er kjærester på femtende året, vet du.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke særboere, det er venner med fordeler. Særboere er folk i forhold som ikke bor sammen, men er forpliktet til hverandre

Anonymkode: 255f8...a2d

Venner med fordeler er vel ikke eksklusive ?

Anonymkode: 3551c...5ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I gamle dager (20 år siden) kalte vi det for kjærester.  Nå kalles det for "situasjonsship"/løs forbindelse?

Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord?

Anonymkode: cae45...94a

Løs forbindelse er også et helt etablert begrep.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo bre påpeke t forpliktende særboerskap gjerne er mye mer seriøst enn serie-samboerskap. Det er skikkelig useriøst.

Anonymkode: 8b1ba...785

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Venner med fordeler er vel ikke eksklusive ?

Anonymkode: 3551c...5ac

Selvfølgelig kan de være eksklusive hvis de avtaler det slik. Jeg kjenner flere som har hatt slik ordning. Blant annet for å ikke bli smittet av seksuelt overførbare sykdommer.

Anonymkode: c3731...050

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Løs forbindelse er også et helt etablert begrep.

Anonymkode: c3731...050

Ikke når to mennesker er eksklusive med hverandre, som var premisset Ts la til grunn.

Anonymkode: cae45...94a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil jo bre påpeke t forpliktende særboerskap gjerne er mye mer seriøst enn serie-samboerskap. Det er skikkelig useriøst.

Anonymkode: 8b1ba...785

Det er ingenting forpliktende i et såkalt særboerskap. Du har null og niks av forpliktelser overfor kjæresten din. Ikke har dere felles husholdning, ikke deler dere hverdagen sammen, ikke har dere felles økonomi, ikke har dere forsørgerplikt overfor hverandre, ikke arver dere hverandre, ingenting. Det eneste dere er "forpliktet" til, er å ikke ha sex med andre mennesker.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når to mennesker er eksklusive med hverandre, som var premisset Ts la til grunn.

Anonymkode: cae45...94a

Jeg er TS.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Meg over. Jeg har lyst til å legge til at man kan være gift, men særboere. Jeg klarer ikke å se at dette da er det samme som en "løs forbindelse".

Anonymkode: f6b1b...aaa

Det er i hvert fall idiotisk. Hva er poenget med å GIFTE seg og fortsette å være en løs forbindelse? Man må jo ikke gifte seg for å ha sex i 2024. Helt meningsløst.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (13 minutter siden):

Hvorfor alle disse fancy ordene når vi bare kan bruke det gode gamle "kjæreste", som er AKKURAT det "særboere" er?

Fordi «kjæreste» brukes i begynnelse av en relasjon, typisk uten forpliktelser. 

Særboere kan ha felles barn og stor grad av felles økonomi.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er TS.

Anonymkode: c3731...050

Ok, men poenget står.  En løs forbindelse er ikke et etablert begrep for noen som er ekslusive med hverandre.

Anonymkode: cae45...94a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...