Gå til innhold

Gir du blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gjorde, men så begynte jeg med medisiner som gjorde at jeg ikke får lov lenger. 

Anonymkode: 4b9f3...89f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 10/10/2023 at 10:45 PM, AnonymBruker said:

Hvilke ppiller er det som diskvalifiserer?

Anonymkode: 53ba0...a7f

Aner ikke. Jeg har ikke fått lov. Noe annet svar kan jeg faktisk ikke gi. Du får ringe å spørre selv. 

Anonymkode: 8fddc...684

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rart at jeg har fått nei da ;) ;) ;) ;)

Selvfølgelig kan man gi blod når man bruker p-piller. Jeg er helt sikker! Det må være en annen grunn til at du ikke ble godkjent.

Anonymkode: abc5f...01c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aner ikke. Jeg har ikke fått lov. Noe annet svar kan jeg faktisk ikke gi. Du får ringe å spørre selv. 

Hvilket merke går du på? Det står jo på siden deres at P-piller er unntaket på medisin. Har aldri hørt noe om at det ikke er greit, og jeg har gått på opptil flere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg har spurt om jeg kan gi blod, og har krysset av for at jeg går på medisiner og forklarer at dette er p-piller, så har jeg fått beskjed om at da kan jeg ikke gi. 

Ser det også står  "MULIGE UNNTAK ER P-PILLER" på nettsiden. men har ikke fått gitt. 

https://www.rodekors.no/gi-blod/informasjon/hvem-kan-ikke-gi-blod/

Det er mange medisiner som man kan bruke og likevel bli godkjent som blodgiver. Det er mange som bruker medisiner mot diverse. Vanlige medisiner er : antidepressiva, allergimedisin, p-piller og smertestillende som paracet og Ibux.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er mange medisiner som man kan bruke og likevel bli godkjent som blodgiver. Det er mange som bruker medisiner mot diverse. Vanlige medisiner er : antidepressiva, allergimedisin, p-piller og smertestillende som paracet og Ibux.

men jeg fikk ikke lov. Så det er det svaret jeg har. Skjønner ikke hvorfor dere skal krangle med meg på det...........................................................................

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men jeg fikk ikke lov. Så det er det svaret jeg har. Skjønner ikke hvorfor dere skal krangle med meg på det...........................................................................

Det er stor mangel på blodgivere. Da er det dumt om noen sprer informasjon som ikke er riktig. Svært mange bruker p-piller. Jeg har jobbet med dette tidligere,så jeg vet. Det kan riktignok være at det nå har kommet en type p-piller som ekskluderer fra å kunne gi blod, men generelt å si at p-piller ikke kan brukes om man skal gi blod er feil!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og du vil jo ikke fortelle merket du går på🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 94edc...9db

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du vil jo ikke fortelle merket du går på🤷🏻‍♀️

Har gått på 4 forskjellige, så hva faen har det med saken å gjøre 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Det er de vanligste merkene i norge............ men herregud, Microgynon, Cerazette, Loette og Marvelon 21

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er stor mangel på blodgivere. Da er det dumt om noen sprer informasjon som ikke er riktig. Svært mange bruker p-piller. Jeg har jobbet med dette tidligere,så jeg vet. Det kan riktignok være at det nå har kommet en type p-piller som ekskluderer fra å kunne gi blod, men generelt å si at p-piller ikke kan brukes om man skal gi blod er feil!

MEN JEG PRØVER JO Å SI AT JEG FIKK NEI. Hva andre får vet jeg ikke. Sikkert forskjellig fra plass til plass. Jeeeeeeeeeez

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

MEN JEG PRØVER JO Å SI AT JEG FIKK NEI. Hva andre får vet jeg ikke. Sikkert forskjellig fra plass til plass. Jeeeeeeeeeez

Jeeez ro deg ned litt da! Grunnen til at så mange spør er jo at du kan reise tilbake å si; jeg tror jeg har blitt avvist som donor på feil grunnlag. For alle sykehus skal bruke samme retningslinjer. Så av de P-pillene du har brukt så skal du kunne gi blod.

• Liker 4
Skrevet

Ønsker, men får ikke lov. Hadde jeg fått lov hadde jeg allikevel ikke klart det siden jeg besvimer av den minste ting. 

Anonymkode: a7f3f...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke tull! Det er større risiko for smitte i homofilt miljø. 

Og ja, blodet testes, men testene er ikke sensitive nok for å fange opp smitte i alle tilfeller. 

Jo, flere spørsmål må stilles, og det vil være spørsmål som vil kunne gå langt inn på det personlige. Det er dessuten ressurskrevende å få til en slik endring. 

Endringen er ikke vedtatt av fagmiljøet, og det er flere her som er kritiske til dette. Dersom homofile får lov å gi blod, vil det bli mindre trygt å gi blod. Det er i dag lav sannsynlighet for komplikasjoner forbundet med transfusjon, men denne sannsynligheten vil øke dersom det åpnes for homofile.

Anonymkode: 7f635...e3d

Vis meg en kilde på disse påstandene. Ingenting av det stemmer.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart at jeg har fått nei da ;) ;) ;) ;)

Ja, du har nok misforstått. Man kan gi blod selv om man bruker p-piller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg skulle ha gitt blod, så måtte jeg ha kjørt i minst tre timer, gi blod og deretter kjøre i minst tre timer for å komme hjem igjen. 

Dette blir nok litt i lengste laget for min del...       

Anonymkode: 9bf07...d1f

• Liker 1
Skrevet
On 10/10/2023 at 10:46 PM, AnonymBruker said:

Er dette en regel? Hva er bakgrunnen? 

Anonymkode: 8a9da...48d

8. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 – 1996 eller har fått blodoverføring der etter 1980. Dette er et EU-direktiv som følge av Creutzfeldt-Jacob sykdom, også kalt "kugalskap".

Fra: Hvem kan ikke gi blod?

Skrevet

Nei, jeg burde og jeg ønsker å gi. Men pga. de må stikke meg for å få tak i blodet gjør jeg det ikke.

Det er ikke snakk om sprøyteskrekk eller noe slikt. Men jeg har helt elendige blodårer. Det er en kamp hver eneste gang jeg skal ta en blodprøve ol. det blir flere bomstikk, litt roting rundt med nåla, bytte av arm etc…

Og jeg orker ikke å gå gjennom det flere ganger enn de gangene jeg må for egen helse 😅

Anonymkode: 447f2...f55

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gir blod et par ganger i året. 
Har blodskrekk, så forsøker å se på det som eksponeringsterapi. Blir veldig svimmel og får besvimelsesfølelse hver gang… Sist gang besvimte jeg i det jeg skulle låse meg inn døra hjemme etter å ha gitt blod… Etter det har jeg ikke turt å gjort det igjen :(

Anonymkode: 7b34a...d9d

Skrevet

Har veldig lyst, men er i karantene fordi jeg har økt dosen på Ritalin..... 

Anonymkode: 269dc...45c

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Har gitt i 10 år, med ett avbrudd pga svangerskap. 
Får mummikopp hver gang og det er motivasjon nok 😄

Har A- og det vil de gjerne ha. 

Anonymkode: 85642...8ba

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å gi blod. Liker å bidra til felleskapet, men har MS og da vil de ikke ha det. Har fått utrolig mange svindyre medisiner, så hadde vært fint å gi noe mer enn skatt tilbake.

Anonymkode: 76491...432

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...