Gå til innhold

Gir du blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei

Anonymkode: 85642...8ba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har for lav vekt.  Har O+, så hadde nok gitt hvis jeg kunne. Men trenger blodet selv, dessverre. 

Anonymkode: 9bc2c...8e0

Skrevet

Får ikke lov pga vekt.

Anonymkode: eef1d...a12

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 9.06):

Jeg har vært på aap og gitt blod. Fikk aap fordi jeg ble sykemeldt fra studier og ikke hadde rettigheter på sykepenger. Men i blodbanken spurte de jo ikke om det. De spurte bare spørsmål ut i fra listen noen la ut over her. Hvor var dette og hvem sa nei? 

Anonymkode: b5ac5...682

Det var blodbanken i Bergen og en lege derfra som sa at så lenge jeg var for syk til å jobbe var jeg også for syk til å gi blod fordi det krever mye av kroppen… men sykdommen min er heldigvis ingen hinder for at jeg kan gi blod da, så kanskje en gagn i fremtiden!

Anonymkode: b3b0e...110

Skrevet

Gjorde det før og ble ringt etter oftere en hver tredje mnd da jeg har O-. Det ble så ofte at jeg fikk jernmangel til slutt. Nå går jeg på flere medisiner som ikke kan kombineres med å være blodgiver. 

Anonymkode: 472ff...a91

Skrevet

Nei. 

Pga blodet mitt sikkert er 90% koffein. Nei da, jo da.

Nei, jeg gir ikke blod pga jeg er livredd alt som har med blodårer og blodprøvetaking å gjøre. Jeg hadde en periode i tenåra hvor jeg var så redd at ti ville hester ikke kunne fått meg til å ta blodprøve, selv om jeg var i dårlig form (fant ut senere at jeg hadde hatt kyssesyken). Heldigvis fant jeg til slutt, etter mange år, en lege som tok frykten min på alvor og etter det klarte jeg å overvinne frykten min for blodprøver. Jeg synes fortsatt ikke det er noe gøy, ser aldri på mens jeg tar blodprøve og hadde aldri klart å sitte å klemme på en ball samtidig som jeg gir blod så lenge som det tar når man skal gi blod. Dessuten har jeg lavt jernnivå og går for tiden på en tablettkur som gjør at jeg ikke kan gi blod. Skulle ønske jeg kunne bidra da, selv om jeg ikke har en superviktig blodtype. Fant ut på ungdomsskolen da vi hadde naturfag at jeg har A+.

Anonymkode: 99545...7bf

Skrevet

Skulle veldig gjerne ha gitt blod, men har ikke tid. Drømmer om blodbuss som kan komme og parkere her på boligfeltet kl 21 om kveldene når fritiden min endelig starter. Da hadde jeg tatt med meg en god bok, ligget i godstolen og gitt blod, og fått med meg en fin mummikopp hjem 😊

Anonymkode: e551e...c04

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Får mummikopp hver gang og det er motivasjon nok 😄

Jeg har så mange nå at jeg har begynt å gi bort til andre :laugh:

Skrevet
Nevian skrev (Akkurat nå):

Jeg har så mange nå at jeg har begynt å gi bort til andre :laugh:

Får du fri i arbeidstiden for å dra og gi blod? Jeg forstår ikke hvordan folk har tid til å gi blod med mindre de er pensjonister eller jobber deltid.

Skrevet

Jeg må psyke meg opp måneder i forveien for en blodprøve, så nei. Synes lite er mer ekkelt enn blod som blir dratt ut av kroppen min.

Anonymkode: 49477...2b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Får du fri i arbeidstiden for å dra og gi blod? Jeg forstår ikke hvordan folk har tid til å gi blod med mindre de er pensjonister eller jobber deltid.

Har en slags frihet-under-ansvar type jobb, som innebærer at så lenge jeg får jobben gjort, så bryr ingen seg om hvor jeg er eller drar - så da drar jeg bare :D

• Liker 2
Skrevet
Nevian skrev (2 minutter siden):

Har en slags frihet-under-ansvar type jobb, som innebærer at så lenge jeg får jobben gjort, så bryr ingen seg om hvor jeg er eller drar - så da drar jeg bare :D

Høres herlig ut 🤩

Skrevet
On 10/13/2023 at 12:08 PM, AnonymBruker said:

Men om man ikke allerede er blodgiver, så må man vente til karantenen er over før man registrerer seg, deretter tar det ofte tre måneder før man får gi blod første gang.

Jeg ga blod på Ahus tidligere, der fikk jeg ikke gi blod mens jeg var på aap for angst/depresjon. Jeg måtte være arbeidsfør for å kunne gi blod. Dette var i en periode hvor de ringte meg måndlig for å høre om jeg var tilbake i jobb fprdi de hadde blodmangel.

Det er veldig få som får så lavt jernnivå at de blir syke etter blodgivning...

Anonymkode: 1b203...8e6

Jeg fikk registrere meg i karantene. De satt pris på det. 

Anonymkode: 53ba0...a7f

Skrevet
On 10/13/2023 at 3:21 PM, AnonymBruker said:

Har gått på 4 forskjellige, så hva faen har det med saken å gjøre 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Det er de vanligste merkene i norge............ men herregud, Microgynon, Cerazette, Loette og Marvelon 21

Anonymkode: 8fddc...684

Jeg har gitt på alle de.

• Liker 2
Skrevet
On 10/13/2023 at 3:21 PM, AnonymBruker said:

MEN JEG PRØVER JO Å SI AT JEG FIKK NEI. Hva andre får vet jeg ikke. Sikkert forskjellig fra plass til plass. Jeeeeeeeeeez

Anonymkode: 8fddc...684

Eller så har du misforstått. Eller så lurer du deg selv. 

Grunnen til at folk kverulerer med deg er jo at du er påståelig for en regel som ikke stemmer. Så noe er rart med det du sier. Noen har, om det du sier stemmer, gjort en feil

• Liker 2
Skrevet

Nei. Har ofte jernmangel, og har i tillegg hatt malaria 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min nåværende jobb får jeg fri i arbeidstiden for å gi blod! Mange arbeidsgivere er greie på det. Ellers spørs det jo litt på åpningstidene til blodbanken, på min lokale blodbank har de én dag i uken hvor det er kveldsåpent, da kan man jo gi hvis man jobber «vanlige» arbeidstider også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber 80% og prøver å få det på fridagen min. 

Skrevet

4 timer til nærmeste sted man kan gi blod, så nei.

Skrevet

Skulle gjerne gitt blod, men har piercing (madonna) som gjør at jeg ikke blir godkjent. 

Anonymkode: 2bedb...27d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...