Gå til innhold

Gir du blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aldrig. Men. Burde gjort det. Har relativt skjelden blodtype. B- 

Anonymkode: 6686a...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke regler da?

Anonymkode: 3af76...0b9

Som f.eks 

Tidligere har homofile måttet leve i sølibat i tolv måneder for å kunne gi blod. Nå endres altså reglene til å være de samme som for heterofile, nemlig karantene i seks måneder etter siste partnerbytte.

Regelen er ventet å intre i slutten av 2023.

som selvsagt er en bra ting at det blir endringer på en slik idiot regel. Men den er ikke endret enda 

Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Som f.eks 

Tidligere har homofile måttet leve i sølibat i tolv måneder for å kunne gi blod. Nå endres altså reglene til å være de samme som for heterofile, nemlig karantene i seks måneder etter siste partnerbytte.

Regelen er ventet å intre i slutten av 2023.

som selvsagt er en bra ting at det blir endringer på en slik idiot regel. Men den er ikke endret enda 

Ja den ja.. men det kommer seg heldigvis. ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja den ja.. men det kommer seg heldigvis. ☺️

Joda heldigvis 🙌 😁Men langt på overtid, men bedre seint enn aldri får en si

Skrevet

Nei. Har hatt kreft.

Er veldig takknemlig for de som gir blod! Det er jo en av grunnene til at jeg lever i dag. Så, tusen takk til dere! :blomst2:

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gav blod, men får ikke lov lengere pga medisiner.

Håper flest mulig som kan gir blod, det er så viktig 🩸

Anonymkode: 10fc8...a5b

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg får ikke lov pga sykdom uten behandling/som man ikke vet årsaken til. Jeg ga mens jeg var frisk, men har aldri gitt etter jeg begynte å bli dårlig. De som mottar trenger helt friskt blod uten risiko for å smittes av noe.

Anonymkode: 732de...90a

Skrevet
Aragon skrev (På 10.10.2023 den 23.10):

Karantene på tatovering er 6 mnd , og du kan vanligvis gi blod hver 3 mnd. Så du kan fint gi blod en eller 2 ganger selv om du tar tatovering 😊Bare sånn hvis du ønsker å gi . 

Men om man ikke allerede er blodgiver, så må man vente til karantenen er over før man registrerer seg, deretter tar det ofte tre måneder før man får gi blod første gang.

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 9.06):

Jeg har vært på aap og gitt blod. Fikk aap fordi jeg ble sykemeldt fra studier og ikke hadde rettigheter på sykepenger. Men i blodbanken spurte de jo ikke om det. De spurte bare spørsmål ut i fra listen noen la ut over her. Hvor var dette og hvem sa nei? 

Til HI, ja, jeg gir blod. Begynte relativt nylig, etter passert 30. I tidlig 20 årene var det litt for ofte bytte av partner, så hadde jeg en periode med mye stress som førte til at jeg ble utbrent, og i den perioden turte jeg ikke pga at jeg var så sliten. Nå er formen fin og har hatt fast partner i mange år, så nå er jeg endelig i gang. Synes det er en så utrolig viktig ting å gjøre, føles skikkelig bra å bidra og vite at man er en liten del av å redde liv. Glad for at jeg kan gi blod nå. Neste gang jeg skal dit tenker jeg å sette meg opp som beinmargsgiver også. 

Anonymkode: b5ac5...682

Jeg ga blod på Ahus tidligere, der fikk jeg ikke gi blod mens jeg var på aap for angst/depresjon. Jeg måtte være arbeidsfør for å kunne gi blod. Dette var i en periode hvor de ringte meg måndlig for å høre om jeg var tilbake i jobb fprdi de hadde blodmangel.

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 9.34):

Nei men det fører jo til det

Anonymkode: c6dd5...44d

Det er veldig få som får så lavt jernnivå at de blir syke etter blodgivning...

Anonymkode: 1b203...8e6

Skrevet

Jeg vil gjerne, men får aldri innkalling og når jeg må bestille time selv så går det i glemmeboka/gidder ikke. Har AB+, så det er vel ikke så interessant for dem. 

Anonymkode: cd0c1...969

Skrevet

Nei. Jeg skulle gjerne ha gjort det, men jeg kan ikke. Husker når jeg var yngre tenkte jeg at jeg skulle gi blod når jeg ble gammel nok siden man må være 18 år. Men så ble jeg syk før jeg ble 18 og fikk en kronisk sykdom som krever en god del ulike medisiner som gjør at blodet mitt ikke er optimalt å gi til andre. Så det var synd, men sånn er det.

Skrevet
venus24 skrev (På 11.10.2023 den 21.11):

Det kommer til å bli satt en stopper for dette. Det handler ikke om likestilling, men sannsynlighet for smitte. Det vil dessuten være en tilnærmet umulig oppgave å filtrere givere i risikosonen. Til det vil det bli for mange spørsmål i forkant av en tapping. Derfor gjøres det enkelt ved at menn som har hatt sex med menn ikke kan gi blod. 

Anonymkode: 7f635...e3d

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg prøvde noen ganger da jeg bodde like ved sykehuset. Men selv om jeg fulgte alle rådene om å spise først, drikke godt osv, så holdt jeg på å svime av hver gang. Klarte ikke å gå ut korridoren etterpå uten å måtte sette meg ned. Følte at det ble ekstra arbeid for de som jobbet der. Har uansett flyttet slik at det er over ein time reise til sykehus, og det finnes ingen blodbuss her, så jeg har gitt meg. 

Anonymkode: 4772a...81a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kommer til å bli satt en stopper for dette. Det handler ikke om likestilling, men sannsynlighet for smitte. Det vil dessuten være en tilnærmet umulig oppgave å filtrere givere i risikosonen. Til det vil det bli for mange spørsmål i forkant av en tapping. Derfor gjøres det enkelt ved at menn som har hatt sex med menn ikke kan gi blod. 

Tull. Det er ikke større sannsynlighet for smitte i et monogamt, homofilt forhold enn i et monogamt heterofilt forhold. Blodet blir uansett testet for seksuelt overførbare sykdommer, så dette er en fullstendig uproblematisk endring. Ingen flere spørsmål må legges til, homofile menn må bare svare på samme spørsmål som alle andre, nemlig hvorvidt de har byttet seksualpartner i løpet av de siste seks måneder. Isåfall får de karantene, slik heterofile også får.

Det kommer ikke til å "bli satt en stopper for dette", endringen er allerede vedtatt og vil tre i kraft før 2024. Norge er bare ett av mange land som endrer dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 21.20):

Nei jeg er kvinne som menstruerer jeg trenger all hemoglobin jeg kan få i meg via kosthold. Jerntilskudd tas ikke lett opp i kroppen, Jeg går aldri på jerntilskudd igjenn som tar en evighet! Aldri aldri igjenn! Helsa mi står først. Når jernnivået er lavt blir man svimmel av å reise seg opp, føles fjern, rastløse bein om nettene, kortpustet, håravfall. Aldri om jeg risikerer lavt jernnivå igjenn. Synes ikke noen menstruerende kvinner burde gi blod.

Anonymkode: c6dd5...44d

Dette gjelder jo ikke alle menstruerende kvinner. Jeg har skyhøyt jernnivå og har null stress med å tappe litt blod, jeg kommer jo ned mot normalen når jeg tapper. 

Jeg tror du burde få et mer jernrikt kosthold😅

Anonymkode: 94edc...9db

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Nei, går på faste medisiner, så får ikke lov.

Skrevet
venus24 skrev (3 minutter siden):

Tull. Det er ikke større sannsynlighet for smitte i et monogamt, homofilt forhold enn i et monogamt heterofilt forhold. Blodet blir uansett testet for seksuelt overførbare sykdommer, så dette er en fullstendig uproblematisk endring. Ingen flere spørsmål må legges til, homofile menn må bare svare på samme spørsmål som alle andre, nemlig hvorvidt de har byttet seksualpartner i løpet av de siste seks måneder. Isåfall får de karantene, slik heterofile også får.

Det kommer ikke til å "bli satt en stopper for dette", endringen er allerede vedtatt og vil tre i kraft før 2024. Norge er bare ett av mange land som endrer dette.

Nei, det er ikke tull! Det er større risiko for smitte i homofilt miljø. 

Og ja, blodet testes, men testene er ikke sensitive nok for å fange opp smitte i alle tilfeller. 

Jo, flere spørsmål må stilles, og det vil være spørsmål som vil kunne gå langt inn på det personlige. Det er dessuten ressurskrevende å få til en slik endring. 

Endringen er ikke vedtatt av fagmiljøet, og det er flere her som er kritiske til dette. Dersom homofile får lov å gi blod, vil det bli mindre trygt å gi blod. Det er i dag lav sannsynlighet for komplikasjoner forbundet med transfusjon, men denne sannsynligheten vil øke dersom det åpnes for homofile.

• Liker 2
Skrevet

Nei. Er uvaksinert mot covid, så regner med at de ikke ønsker mitt blod. 

Anonymkode: 57b6c...71b

Skrevet
On 10/10/2023 at 10:31 PM, AnonymBruker said:

Er det noen p-piller som ekskluderer blodgivning?? Det var nytt for meg! Hvilke er det?

Når jeg har spurt om jeg kan gi blod, og har krysset av for at jeg går på medisiner og forklarer at dette er p-piller, så har jeg fått beskjed om at da kan jeg ikke gi. 

Ser det også står  "MULIGE UNNTAK ER P-PILLER" på nettsiden. men har ikke fått gitt. 

https://www.rodekors.no/gi-blod/informasjon/hvem-kan-ikke-gi-blod/

Anonymkode: 8fddc...684

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 20.18):

Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg gir ikke blod fordi jeg er så feit at blodet mitt sikkert er som sjokolademelk lol 😅 Stakkars de som ville fått mitt blod.

Anonymkode: 81913...d11

Nei, fordi jeg ikke gidder å ta en hel dag fri fra jobb, bruke masse penger for bensin for å komme til nærmeste sykehus for å gi blod. Når de får blodbussen, blir jeg blodgiver. 

Anonymkode: bd059...e6a

Skrevet
On 10/11/2023 at 8:15 AM, venus24 said:

Man kan gi blod selv om man går på p-piller.

Rart at jeg har fått nei da ;) ;) ;) ;)

Anonymkode: 8fddc...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...