Gå til innhold

Gir du blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet
venus24 skrev (På 13.10.2023 den 16.21):

Vis meg en kilde på disse påstandene. Ingenting av det stemmer.

Jo, det stemmer. Analt samleie har større risiko for HIV-smitte enn vaginalt. Jeg har spurt fagmiljøet hvorfor en kvinne som har hatt analsex med en mann (som har hatt sex med en annen mann) ikke vil bli eksludert på lik linje med en homofil mann. Har foreløpig ikke fått svar. 

For å iverta sikkerheten til pasienter som transfunderes, må blodet testes utover det vi tester blodet for i dag. I tillegg må vi stille spørsmål til giverne som foreløpig ikke stilles. Det er ikke tatt stilling til om vi skal gjør akkurat dette. 

De ansvarlige blodbanklegene har per nå ikke tatt stilling til om homofile skal få gi blod eller ikke. Det er blodbanklegene som må innhente data fra andre land før vi kan akseptere homofile som blodgivere. 

Det vil bli satt en stopper for dette inntil all fakta er lagt frem. 

Anonymkode: 2e6df...14f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne, men jeg både veier for lite og går på faste medisiner som diskvalifiserer meg.

Anonymkode: cd9cb...0a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jo, det stemmer. Analt samleie har større risiko for HIV-smitte enn vaginalt. Jeg har spurt fagmiljøet hvorfor en kvinne som har hatt analsex med en mann (som har hatt sex med en annen mann) ikke vil bli eksludert på lik linje med en homofil mann. Har foreløpig ikke fått svar. 

For å iverta sikkerheten til pasienter som transfunderes, må blodet testes utover det vi tester blodet for i dag. I tillegg må vi stille spørsmål til giverne som foreløpig ikke stilles. Det er ikke tatt stilling til om vi skal gjør akkurat dette. 

De ansvarlige blodbanklegene har per nå ikke tatt stilling til om homofile skal få gi blod eller ikke. Det er blodbanklegene som må innhente data fra andre land før vi kan akseptere homofile som blodgivere. 

Det vil bli satt en stopper for dette inntil all fakta er lagt frem. 

Anonymkode: 2e6df...14f

Forskjellen er så liten at det ikke utgjør noen større risiko.

Blodet må ikke testes på noen annen måte enn når heterofile gir blod, og man må ikke stille giverne flere spørsmål.

Det har allerede blitt vedtatt at homofile skal få gi blod på lik linje som heterofile. Det er ingen uenighet angående dette innad i fagmiljøet, og det er ikke noe som "vil bli satt en stopper for". Det er allerede bestemt.

Legger forøvrig merke til at du ikke viser til en eneste kilde.

• Nyttig 1
Skrevet
venus24 skrev (20 timer siden):

Forskjellen er så liten at det ikke utgjør noen større risiko.

Blodet må ikke testes på noen annen måte enn når heterofile gir blod, og man må ikke stille giverne flere spørsmål.

Det har allerede blitt vedtatt at homofile skal få gi blod på lik linje som heterofile. Det er ingen uenighet angående dette innad i fagmiljøet, og det er ikke noe som "vil bli satt en stopper for". Det er allerede bestemt.

Legger forøvrig merke til at du ikke viser til en eneste kilde.

Fagmiljøet er uenig i at risikoen er liten. Homofile og menn som har sex med andre menn er klassifisert som i risikogruppen for HIV. Menn som har hatt sex med andre menn, og har det, må HIV-testes. Hver gang - dersom denne gruppa skal få lov å gi blod. Dette fordi de er i risikogruppen. 

For å finne ut om de er i risikogruppen må vi stille andre spørsmål. Spørsmål vi ikke er sikre på om vi skal eller kan stille. Om vi skal stille disse spørsmålene eller ikke, må vurderes. Blodbanklegene har ikke tatt stilling til dette ennå. 

Og jo, det er uenigheter. Det er Helsedirektoratet som har bestemt at homofile skal få lov å gi blod, uten å konferere med fagmiljøet først. Jeg jobber i miljøet, og har direkte kontakt med fagmiljøet. Derfor vet jeg dette. Jeg har derimot ikke all fakta på bordet. Det jeg vet, er at fagmiljøet har ikke bestemt seg om menn som har sex med menn skal få lov å gi blod. 

Anonymkode: 7f635...e3d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg skulle gjerne gitt blod. Jeg har blodtype sykehusene skriker etter, så veldig synd jeg ikke er blodgiver.

Har gitt blod for mange år siden, men fikk tilslutt beskjed om at jeg hadde blitt stukket nok ganger. Har vanskelige blodårer, så de skulle ikke stikkes i mer enn nødvendig.

Skrevet

Takk til alle dere som gir blod. 

Uten dere ville min hverdag ha vært helt elendig og svært smertefull, eller i verstefall ville jeg vært død for mange år siden. 

Takket være deler av blodet til dere som gir kan jeg leve normalt gjennom medisinsk blod-behandling 3 ganger i måneden.

Så tusen takk. 🙏

Så hvis dere føler blodgivningen er underbetalt, eventuelt at dere mister motivasjon eller mening ved å gjøre det fordi det har mer blitt noe så lite som en vane, så zoom ut og ta på dere en mental Supermann-drakt og heltekappe, for dere berger livet til folk hver eneste dag. Og vi alle er evige takknemlige, selv om vi ikke aner at det er DU som er helten vår.

Anonymkode: 44f45...bfa

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fagmiljøet er uenig i at risikoen er liten. Homofile og menn som har sex med andre menn er klassifisert som i risikogruppen for HIV. Menn som har hatt sex med andre menn, og har det, må HIV-testes. Hver gang - dersom denne gruppa skal få lov å gi blod. Dette fordi de er i risikogruppen. 

For å finne ut om de er i risikogruppen må vi stille andre spørsmål. Spørsmål vi ikke er sikre på om vi skal eller kan stille. Om vi skal stille disse spørsmålene eller ikke, må vurderes. Blodbanklegene har ikke tatt stilling til dette ennå. 

Og jo, det er uenigheter. Det er Helsedirektoratet som har bestemt at homofile skal få lov å gi blod, uten å konferere med fagmiljøet først. Jeg jobber i miljøet, og har direkte kontakt med fagmiljøet. Derfor vet jeg dette. Jeg har derimot ikke all fakta på bordet. Det jeg vet, er at fagmiljøet har ikke bestemt seg om menn som har sex med menn skal få lov å gi blod. 

Legger merke til at du nok en gang kommer med en hel haug påstander uten en eneste kilde.

Alle blodgivere blir uansett testet for HIV hver gang de gir blod, uansett seksuell legning. Dette endrer seg ikke når homofile også får gi.

Hvorfor må man stille andre spørsmål? Poenget er jo at reglene skal være de samme uansett legning, og det betyr at man bare må finne ut hvorvidt personen har byttet seksualpartnere i løpet av de siste seks månedene. Hvis ja får personen karantene. Hvis nei får personen gi blod. Uansett legning.

Du påstår det finnes uenigheter, men er ikke i stand til å komme med en eneste kilde på det. At menn som har sex med menn skal få gi blod er allerede bestemt. Du kan være så uenig du bare vil, endringen vil skje uansett.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 16.39):

Får du fri i arbeidstiden for å dra og gi blod? Jeg forstår ikke hvordan folk har tid til å gi blod med mindre de er pensjonister eller jobber deltid.

Anonymkode: e551e...c04

Får fri med lønn, men det er ønskelig å få timer som påvirker jobb minst mulig. 
Siden jeg bare gir plasma er det begrensa med timer jeg kan ta.

Forøvrig slutt for et år siden her med å få Mummikopper…

Anonymkode: eee4e...6d8

Skrevet

Nei, det føles bare ikke riktig ut å ta masse blod ut av kroppen

Anonymkode: 54ec7...e43

Skrevet

Har hatt lyst, funnet ut eg er 0 rhesus minus, men har vært gravid og ammende noen år

Anonymkode: 5f60e...4dc

Skrevet

Ja. Det kostar meg ikkje meir enn eit par timar i året, og eg får premie :)

Skrevet

Skulle gjerne gitt men vet ikke om jeg hadde fått lov. Har allerede en tendens til jernmangel og har alltid hatt det uten noen åpenbar grunn, det i tillegg til noen andre småting gjør at jeg regner med jeg er uegnet. 

Anonymkode: 802ef...b9b

Skrevet

Har vært blodgiver i nesten 30 år, har 0 rhesus minus så jeg er populær i Blodbanken 😊 Akkurat nu er det stopp fordi jeg går på medisin som ikke er forenelig med å gi blod. 

Håper å kunne gi blod igjen om ikke så lenge

Anonymkode: e14a5...fb6

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det føles bare ikke riktig ut å ta masse blod ut av kroppen

Anonymkode: 54ec7...e43

Føles det riktig "ut" å få, om du klarer å miste noe av ditt eget, da?

Anonymkode: b029d...820

• Liker 4
Skrevet

Får ikke lov, pga blodsykdom som tenåring.

Anonymkode: f98f2...87a

Skrevet

Nei, har frem til nå veid under 50kg, og nå har jeg også endt opp på faste medisiner som gjør at hvis jeg kommer over vektkravet, så får jeg ikke donere likevel... Jeg er forøvrig ikke undervektig, bare veldig lav - men vektbegrensningen er der fast, uansett høyde, fordi mindre kroppsmasse betyr mindre blod, i følge Røde kors sin spørsmål og svar om blodgivning. 

Anonymkode: 50529...966

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt 

Perelandra, mod. 

Skrevet
venus24 skrev (På 17.10.2023 den 11.08):

Legger merke til at du nok en gang kommer med en hel haug påstander uten en eneste kilde.

Alle blodgivere blir uansett testet for HIV hver gang de gir blod, uansett seksuell legning. Dette endrer seg ikke når homofile også får gi.

Hvorfor må man stille andre spørsmål? Poenget er jo at reglene skal være de samme uansett legning, og det betyr at man bare må finne ut hvorvidt personen har byttet seksualpartnere i løpet av de siste seks månedene. Hvis ja får personen karantene. Hvis nei får personen gi blod. Uansett legning.

Du påstår det finnes uenigheter, men er ikke i stand til å komme med en eneste kilde på det. At menn som har sex med menn skal få gi blod er allerede bestemt. Du kan være så uenig du bare vil, endringen vil skje uansett.

For det første finnes det ingen kilder på at det er uenighet. Det er Helsedirektoratet som har bestemt at MSM (Menn som har Sex med Menn) skal få lov å gi blod, men ikke tenkt over at det må gjennom et fagmiljø først. Jeg sier ikke at MSM aldri skal få gi blod, men inntil videre er det ikke bestemt hvordan dette skal gjennomføres.

Ja, alle blodgivere blir testet for HIV, men personer i risikogruppen for HIV skal ikke gi blod fordi en smitteførende person kan slå ut negativ på mikrobiologiske analyser. Vi (Norge) gjør ikke NAT test, som er mer sensitiv for å detektere HIV-smitte. Derfor ønsker vi ikke at at personer i risikogruppen skal gi blod. 
https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/test-types.html 
Jeg finner foreløpig ikke noe kilde på hvilken HIV-test vi gjør, men jeg vet vi ikke gjør NAT test på blodgivere. Hvis du absolutt vil ha kilde på hvilken test som gjøres, skal jeg sørge for å finne det. Som nevnt, jobber jeg i miljøet, og har informasjon mange ikke har. 

https://tidsskriftet.no/2001/10/redaksjonelt/det-er-ingen-menneskerett-gi-blod-men
Den er riktig nok fra 2001, men den gjelder i dag også. Du kan altså teste negativ på HIV, men fortsatt være smitteførende. 

For at vi f.eks skal kunne vite om vi skal gjøre NAT-test, må vi stille spørsmål som utløser behov for å gjøre denne testen. I dag stilles det ikke et slikt spørsmål. 

Jeg er ikke uenig, men fagmiljøet er uenig med Helsedirektoratet. Fagmiljøet ønsker at MSM skal få gi blod, men vi må ha et klart regelverk først. Hvilke endringer må til for at MSM skal få gi blod? Dette er blant annet kriterier som ikke ennå er på plass. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, absolutt. Det føles veldig nyttig å kunne bidra med så lite. Bare tanken på om det er noen av mine kjære nære som skulle hatt behov for blodoverføring en gang... 😪 Nei, må bidra der man kan! Blod kan ikke lages, det må gis.

Dessverre har jeg hatt en del karantenetid. 4 svangerskap med amming tar noe tid. Ferdig med barn nå, men jeg skulle egentlig gi blod denne uken her, men det ble avbrutt fordi jeg var syk med oppkast for 9 dager siden. Så uflaks, men karantenetiden er 14 dager. Men - nytt forsøk neste uke! 🩸

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...