venus24 Skrevet 11. oktober 2023 #81 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, fordi jeg går på p-piller, og er redd for sprøyter OG har ny seksualpartner. Anonymkode: 8fddc...684 Man kan gi blod selv om man går på p-piller. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skal vurdere det om de oppdaterer sine regler for hvem som kan gi. Jeg er for så vidt innenfor, men ikke f... om jeg skal bidra når de henger igjen i gamle tanker om hvem som kan gi eller ikke kan gi. Anonymkode: a0d94...ade Hvilke regler tenker du på? Nå endrer man jo slik at f.eks. homofile menn kan gi blod, så ting er i endring. Det er fortsatt noen tøysete regler, som at døve ikke får gi blod mange steder, men jeg håper og tror at det vil endre seg også. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gjør ikke noe som helst uten å få noe ut av det. Anonymkode: 7ba64...891 Du høres trivelig ut..... Dersom norske sykehus skal ha blod man kan gi pasienter i krisetilfeller, er man avhengig av at folk bidrar. Du eller noen du kjenner kan plutselig trenge blodoverføring. Du vet altså aldri om du helt plutselig skulle "få noe ut av det". Dessuten får man gratis brus, noe å spise og en gave for å gi blod.
Fru Uperfekt Skrevet 11. oktober 2023 #82 Skrevet 11. oktober 2023 DelvisPresley skrev (10 timer siden): Fordi jeg stikker ikke en nål frivillig i armen og tapper meg for blod gratis. Helt greit, men husk på at en dag kan du og dine ha behov for blod… Hva om det da er for lite blod pga for mange folk tenker som deg…? 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #83 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg gir når jeg får lov. Jeg sliter med lave jernlagre og lav blodprosent, og får derfor ikke lov å gi mer enn én gang i året. Anonymkode: 9fb87...e36
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #84 Skrevet 11. oktober 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gjorde det, men så havnet jeg på aap pga helsen og fikk dermed ikke lov mer. Men det er IKKE pga sykdommen jeg har fått, men fordi jeg ikke kan jobbe lengre... forstå det den som kan, blodprosenten min er veldig bra, så jeg kunne fint ha vært blodgiver uten problem! Anonymkode: b3b0e...110 Jeg har vært på aap og gitt blod. Fikk aap fordi jeg ble sykemeldt fra studier og ikke hadde rettigheter på sykepenger. Men i blodbanken spurte de jo ikke om det. De spurte bare spørsmål ut i fra listen noen la ut over her. Hvor var dette og hvem sa nei? Til HI, ja, jeg gir blod. Begynte relativt nylig, etter passert 30. I tidlig 20 årene var det litt for ofte bytte av partner, så hadde jeg en periode med mye stress som førte til at jeg ble utbrent, og i den perioden turte jeg ikke pga at jeg var så sliten. Nå er formen fin og har hatt fast partner i mange år, så nå er jeg endelig i gang. Synes det er en så utrolig viktig ting å gjøre, føles skikkelig bra å bidra og vite at man er en liten del av å redde liv. Glad for at jeg kan gi blod nå. Neste gang jeg skal dit tenker jeg å sette meg opp som beinmargsgiver også. Anonymkode: b5ac5...682 1
Fame Skrevet 11. oktober 2023 #85 Skrevet 11. oktober 2023 Ja, men jeg er gravid så nå trenger jeg det selv. Begynner igjen neste år 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #86 Skrevet 11. oktober 2023 Frk Midnattsol skrev (10 timer siden): Skjønner, men da håper jeg VIRKELIG at du er beintøff nok til å få notert i din kjernejournal at du heller ikke på noen måte er interessert i å få andre sitt blod ved en ulykke eller slikt, men noe sier meg at du nok ikke kommer til å gjøre det.... Unnskyld.. men det er ikke derfor man vil gi "frivillig " blod for å sikre seg hjelp i fremtiden? Det får man automatisk ved livsviktig legehjelp. Anonymkode: 05359...cad 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #87 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er det ikke alle menstruernde kvinner som har lavt jerninnhold da Anonymkode: 53ba0...a7f Nei men det fører jo til det Anonymkode: c6dd5...44d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #88 Skrevet 11. oktober 2023 Har gitt blod før, men fikk alvorlig jernmangel. Og så kunne jeg ikke gi blod mer uansett pga medisiner jeg har begynt på. Anonymkode: 482a6...abf
Honey Dew Skrevet 11. oktober 2023 #89 Skrevet 11. oktober 2023 Nei, jeg får ikke lov pga alle sykdommene mine.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #90 Skrevet 11. oktober 2023 Skulle så gjerne ha gitt blod, men med diabetes type 1 er man desverre utelukket. Anonymkode: 4bee2...d70
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #91 Skrevet 11. oktober 2023 Pappa er fast blodgiver og har alltid vært det siden jeg kan huske så ønsket og følge i hans fotspor. Men har et virus som kan overføres via blodoverføring så da har svaret alltid vært nei siden jeg er så og si født med det viruset. Det ligger bare i davle så ikke noe jeg merker til det daglige. Anonymkode: f0f68...b37
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #92 Skrevet 11. oktober 2023 Skulle gjerne gjort det, men har autoimmun sykdom og står på medisiner, så får ikke lov. Har hatt behov for blodoverføring selv, og priser meg lykkelig for at det finnes mennesker som er villig til å gi blod. Tusen takk til dere, dere redder liv! Anonymkode: 1656c...c4e 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #93 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Unnskyld.. men det er ikke derfor man vil gi "frivillig " blod for å sikre seg hjelp i fremtiden? Det får man automatisk ved livsviktig legehjelp. Anonymkode: 053 Blodmangel er et stort problem, og hvis folk tenker som deg vil det ikke være hjelp å få. Ingenting kan erstatte blod. Så er det jo på en måte litt dobbel moral og ikke ville gi bort sitt blod for å redde noen, men ser på det som en selvfølge å bli reddet av andres blod. Anonymkode: fef8d...23e 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #94 Skrevet 11. oktober 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Er dette en regel? Hva er bakgrunnen? Anonymkode: 8a9da...48d Kugalskap Anonymkode: 53ba0...a7f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #95 Skrevet 11. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei men det fører jo til det Anonymkode: c6dd5...44d Det kan føre til det. Anonymkode: 53ba0...a7f
Anki- Skrevet 11. oktober 2023 #96 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg skulle gjerne gjort det, men kan dessverre ikke bl.a. fordi jeg har epilepsi og går på epilepsimedisiner.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #97 Skrevet 11. oktober 2023 Skulle mer enn gjerne ha bidratt, men kan dessverre ikke pga medisiner og for lav vekt. Kanskje ikke så stort tap likevel da jeg har AB-, er vel ikke akkurat så stor etterspørsel etter den blodtypen. Er veldig takknemlig for alle dere som kan og vil gi blod da! Anonymkode: 477e2...5fd
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #98 Skrevet 11. oktober 2023 Har tidligere gitt blod, og oftere plasma. Går nå på medisiner som utelukker meg. Litt synd, for jeg har blodprosent som bikker over normalen, og fortsetter det slik ender det kanskje med at jeg må tappe litt i blant uansett. 🫠 Anonymkode: e53ba...808
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #99 Skrevet 11. oktober 2023 Ga blod fast i 3 år før jeg måtte begynne på forebyggende medisiner mot migrene. Nå holder jeg å trappe ned på dem så håper å kunne gi blod igjen i januar. Anonymkode: 8e4c3...829 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå