Gå til innhold

Gir du blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, får ikke lov. De mener det er uforsvarlig for min helse fordi jeg går på medisiner. Jeg er også for tynn, men det er lettere å gjøre noe med. 

Anonymkode: 3a178...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest et sted om at menn som er partnere med menn nå har lov til å gi blod. Noen som vet om dette stemmer. Tror ikke det var lov før i tiden. Bare interessant å vite.

Anonymkode: 1eaca...235

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har lest et sted om at menn som er partnere med menn nå har lov til å gi blod. Noen som vet om dette stemmer. Tror ikke det var lov før i tiden. Bare interessant å vite.

Anonymkode: 1eaca...235

Ja, reglene på dette skal endres nå.

Skrevet

Er visst i kategorien «trenger eget blod» som jeg leste så fint, pga kronisk sykdom. (Hadde ikke kunnet gitt pga medisiner heller) Skulle gjerne gjort det da..

Anonymkode: ea733...a60

Skrevet

Nei. Har egentlig aldri tatt stilling til det, både fordi jeg har hatt jernmangel mer eller mindre hele mitt liv, og fordi nåler pleide å frike meg ut.

Nå har jeg en jobb der jeg legger venefloner hver dag, og skulle nok ha taklet den delen greit nå, men jeg har begynt på medisiner jeg skal gå på livet ut. Så da blir det uansett ikke noe av. Og for å være helt ærlig er det såpass kjipt å ta jerntabletter på fast basis at jeg føler ikke for å øke det behovet mer enn nødvendig..

Anonymkode: bd34c...230

Skrevet

Gjorde det helt til jeg ble kasta ut pga medisiner mot høyt blodtrykk.

Anonymkode: aca26...448

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 20.18):

Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg gir ikke blod fordi jeg er så feit at blodet mitt sikkert er som sjokolademelk lol 😅 Stakkars de som ville fått mitt blod.

Anonymkode: 81913...d11

Jeg ga før, men har begynt på medisiner som gjør til at jeg ikke er godkjent som blodgiver lenger. 

Anonymkode: 0357a...c1c

Skrevet

Nei, gjorde det før. Nå kan jeg ikke fordi jeg bruker medisiner (vet noen medisiner godtas, men har ikke sjekket) og fordi jeg skader meg selv så har alltid åpne sår i huden og da kan man ikke gi.

Anonymkode: 710cf...0e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 9.29):

Unnskyld.. men det er ikke derfor man vil gi "frivillig " blod for å sikre seg hjelp i fremtiden?  Det får man automatisk ved livsviktig legehjelp.

Anonymkode: 05359...cad

Nei, og er veldig klar over det, men jeg tenker at mitt blod kan komme noen til nytte en dag, og håper at andre tenker likedan.

I dette tilfellet var det snakk om en som ville ha betalt, fordi vedkommende sitat: "Fordi jeg stikker ikke en nål frivillig i armen og tapper meg for blod gratis". Hvis du har tatt et valg om å ikke delta i denne dugnaden uten å få betaling, så regner jeg med at vedkommende heller ikke er interessert i få blod fra noen andre. Tenker at man gir da virkelig IKKE blod for å få betaling. Hva er det for tankegang?? Så lenge man er frisk og kan gi blod, synes jeg faktisk man også skal gjøre det, nettopp fordi en dag trenger man kanskje blod selv, og da får man bare håpe at lagrene akkurat der er full. 

Jeg fikk faktisk i går en melding fra min forrige blodbank om at de manglet blod av min type. Det betyr at det kanskje er operasjoner som må utsettes, og i ytterste konsekvens, at noen faktisk blir mer syk, eller kanskje dør.....

• Liker 2
Skrevet

Ja, har gjort det jevnlig i snart 20 år, også da jeg bodde i utlandet :)

Har blitt naturlig karantene under graviditet, men ellers ser jeg på det som et viktig bidrag som tar meg maks 1 time 4 ganger i året. Ga også plasma før, men så satte de opp vektgrensen slik at jeg ikke får lov mer.

Har også registrert meg som beinmargsdonor.

Har 0+

Anonymkode: 5d413...aac

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ME og kan ikke gi blod. 

Anonymkode: cd3eb...b74

Skrevet

Nei. Har flere sykdommer og trenger blodet mitt selv. De vil nok ikke ha det heller om jeg hadde meldt meg. 

Anonymkode: bfd7f...420

Skrevet

Jeg er dessverre ikke blodgiver. Det er vanskelig nok å ta ordinære blodprøver med den minste nåla. I tillegg til at årene mine ikke liker å samarbeide med nåler, så kan jeg finne på å både få panikk og andre fysiske reaksjoner som kvalme og svimmelhet kun av stikket.

Men jeg er organdonor da. Alle mine nærmeste er informert, jeg har donorkort i lommeboka og på telefonen, samt registrert det i kjernejournalen min.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 21.22):

Gjorde det helt til jeg ble kasta ut pga medisiner mot høyt blodtrykk.

Anonymkode: aca26...448

De endret reglene for bruk av blodtrykksmedisin for ca 1-2 år siden. Så er det lenge siden du fikk nei, så ta kontakt på nytt. 

Anonymkode: 8e4c3...829

Skrevet

Nei. Jeg veier for lite og har alltid gjort det og jeg synes det er noen helt idiotiske utdaterte regler som gjør at jeg uansett hadde prinsipielt latt være om jeg veide litt mer.

Skrevet

Har lyst etter min mor trengte mye blodoverføring får og overleve og måtte periodevis gå med kritisk lite blod pga mangel på blod på sykehus. Men får ikke lov pga dårlig leververdier 

Anonymkode: 15b21...00f

• Hjerte 1
Skrevet

Ja:) har skapet fullt av mimmikoppar!

• Hjerte 1
Skrevet
DelvisPresley skrev (På 10.10.2023 den 21.44):

Fordi jeg stikker ikke en nål frivillig i armen og tapper meg for blod gratis.

Håper du aldri trenger blod eller andre medikamenter basert på at folk gir blod da… 🤪

Anonymkode: eee4e...6d8

Skrevet

Ja, når jeg er over vektkravet. Det går litt og og ned. 

Anonymkode: 09514...2ea

Skrevet
skreppamedleppa skrev (22 minutter siden):

Nei. Jeg veier for lite og har alltid gjort det og jeg synes det er noen helt idiotiske utdaterte regler som gjør at jeg uansett hadde prinsipielt latt være om jeg veide litt mer.

Hvilke regler da?

Anonymkode: 3af76...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...