AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #41 Skrevet 10. oktober 2023 Ga 65 ganger før jeg ikke fikk lov lenger pga. sykdom/medisiner. Jeg fikk permisjon med lønn av arbeidsgiver, be om det samme fra din arbeidsgiver! En blir godt mottatt av hyggelige folk der, det gjør ikke vondt og det gir lite eller intet ubehag. Så, plukk opp stafettpinnen etter meg og gi blod! Anonymkode: 54a28...46a 5 3 1
Arth88 Skrevet 10. oktober 2023 #42 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har veldig gjerne lyst å gi blod fordi jeg har hatt livstruende blødning i tarmene selv etter multiorgansvikt og vet hvor viktig det er. Tømte hele helse vest for kriseblod da jeg selv er 0-, og lå med sivblødning i med litervis i tap hver dag over en uke før de ga opp håpet for at blødningen stoppet på egenhånd, og de gjennomførte en livreddende men ekstremt risikofylt operasjon. Jeg kan desverre ikke siden jeg fremdeles går på medisiner som er til hinder for det, men håper at jeg en dag kan bli fast giver. 12
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #43 Skrevet 10. oktober 2023 Nei, veier 48 kg (og har hele livet vært under 50 kg, er 44 år nå (men er normalvektig ifølge bmi). Må være 50+ kg for å gi blod. Anonymkode: 74f8a...7b1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #44 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor får man tappet blod? Jeg har gitt blod i mange år og har høy blodprosent. Men måtte nylig slutte pga medisiner. Skulle gjerne fått tappet litt. Anonymkode: 5bf9f...a14 Du må få godkjent medisins tapping. Snakk med fastlegen. Anonymkode: 5941b...673
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #45 Skrevet 10. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei jeg er kvinne som menstruerer jeg trenger all hemoglobin jeg kan få i meg via kosthold. Jerntilskudd tas ikke lett opp i kroppen, Jeg går aldri på jerntilskudd igjenn som tar en evighet! Aldri aldri igjenn! Helsa mi står først. Når jernnivået er lavt blir man svimmel av å reise seg opp, føles fjern, rastløse bein om nettene, kortpustet, håravfall. Aldri om jeg risikerer lavt jernnivå igjenn. Synes ikke noen menstruerende kvinner burde gi blod. Anonymkode: c6dd5...44d Nå er det ikke alle menstruernde kvinner som har lavt jerninnhold da Anonymkode: 53ba0...a7f 1
tirben Skrevet 10. oktober 2023 #46 Skrevet 10. oktober 2023 Får ikke lov dessverre pga at jeg bodde i England på 80-tallet!! Synes det er så dumt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #47 Skrevet 10. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, fordi jeg går på p-piller, og er redd for sprøyter OG har ny seksualpartner. Anonymkode: 8fddc...684 Hvilke ppiller er det som diskvalifiserer? Anonymkode: 53ba0...a7f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #48 Skrevet 10. oktober 2023 tirben skrev (1 minutt siden): Får ikke lov dessverre pga at jeg bodde i England på 80-tallet!! Synes det er så dumt. Er dette en regel? Hva er bakgrunnen? Anonymkode: 8a9da...48d
Helene Skrevet 10. oktober 2023 #49 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har sjekket ut muligheten. Pga faste medisiner jeg tar får jeg ikke lov til å gi blod. Det står ikke på viljen her.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #50 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg står på både hormoner og BT-medisiner så jeg hadde vel ikke fått lov. Snuser også. Blir dessuten uvel av å få sprøyter og å ha inne en veneflon så da gidder jeg ikke. Er 0+ så er jo ikke akkurat sjelden. Anonymkode: b9dad...a37
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #51 Skrevet 10. oktober 2023 Nei. Ga blod én gang. Jeg sa fra på forhånd om at jeg ikke følte meg frisk, at jeg ikke trodde jeg burde gi blod men de ville ha blodet mitt (sjelden type). De spurte om jeg hadde vært hos lege, noe jeg bekreftet, men også at legen ikke tok prøver for det jeg (med svært god grunn) antok jeg feilet. Spurte om blodbanken kunne teste meg for det, men neida, legen hadde helst sikkert rett. Umiddelbart etter jeg hadde gitt blod og det neste døgnet ble jeg veldig dårlig, greide ikke gå en trapp m.m. Jeg ringte derfor sykehuset morgenen etterpå og sa at de ikke måtte bruke blodet mitt, for jeg var helt overbevist om at jeg var syk. De var helt fjerne, jeg forsøkte å kreve at de ikke skulle bruke noe av blodet mitt, men fikk ingen lovnader før ei til slutt sa at neida, det skulle de ikke gjøre. Et par måneder etterpå fikk jeg omsider tatt riktige prøver, og jeg var syk, smittsom sykdom. Ringte da opp igjen til blodbanken og ville ha en bekreftelse på at de aldri brukte mitt blod da jeg hadde ringt og sagt at de ikke måtte bruke det. Men ut fra svaret jeg da fikk var det tydelig at de ikke hadde hørt på meg og brukt det. Jeg vet ikke hvem som fikk mitt blod den gangen, men den fikk nok kyssesyken sammen med blodet. På tidspunktet jeg ga blod hadde jeg kyssesyken med alvorlig leverbetennelse. Etter det har jeg ikke gitt blod, stolte ikke lenger på den blodbanken. Synd, for jeg var veldig motivert for å være blodgiver. Nå har jeg fått en sykdom som gjør at jeg nok ikke kvalifiserer uansett. Anonymkode: f88c7...139 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #52 Skrevet 10. oktober 2023 Husker jeg en gang meldte meg for å gi blod, svarte ærlig på spm om at kjæresten min for typ 10 år siden hadde tatt litt narkotika i starten av 20-årene, så da ble jeg nektet. Aldri igjen tenker jeg da, når de har så idiotiske regler. Anonymkode: dad2a...e35 1
Hedda-78 Skrevet 10. oktober 2023 #53 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er dette en regel? Hva er bakgrunnen? Anonymkode: 8a9da...48d Risiko for å ha blitt smittet av kugalskap. 2
Aragon Skrevet 10. oktober 2023 #54 Skrevet 10. oktober 2023 Ja, det gjør jeg , og har gjort det i 12 år. Kommer til å fortsette fram til jeg evnt ikke kan pga medisiner eller endret helse. Jeg gir fordi blod ikke kan kunstig framstilles og behovet for er veldig stort. Jeg ville ikke nølt med å ta imot blid for å redde meg selv eller egen familie, og ser derfor ingen grunn til å la være å gi heller . Veldig mange tror ikke de kan gi blod , men er verd å undersøke . For er mange medisiner og tilstander som faktisk ikke utelukker blodgivning 😊 Man blir godt fulgt opp og redder liv ❤️ 1
Aragon Skrevet 10. oktober 2023 #55 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei fordi jeg ofte tar en tatovering i året eller noe sånt, og da får man jo ikke lov. Anonymkode: 8469b...9a5 Karantene på tatovering er 6 mnd , og du kan vanligvis gi blod hver 3 mnd. Så du kan fint gi blod en eller 2 ganger selv om du tar tatovering 😊Bare sånn hvis du ønsker å gi . 5
Nevian Skrevet 10. oktober 2023 #56 Skrevet 10. oktober 2023 Ja. Ble i sin tid fortalt at det har en viss helseeffekt, så alle parter vinner. Og siden jeg har 0- føler jeg meg viktig 2
Frk Midnattsol Skrevet 10. oktober 2023 #57 Skrevet 10. oktober 2023 Ja, har gjort det i mange år nå, og har ingen planer om å slutte. Kjører motorsykkel, så vet at jeg fort kan havne i ulykker, og da kan jeg plutselig bli avhengig av å få blodoverføring, og dermed helt avhengig av at andre som meg har gitt blod. Får helt vondt i meg når jeg leser at pga blodmangel må alvorlige operasjoner utsettes, og til f,eks kreftoperasjoner, kan det gå mange poser med blod. Nå skal det sies, at jeg ikke på NOEN måte liker prosessen. Hater når de stikker meg uansett liksom, og ser bort når de stikker , men i mine øyne er det ikke noe valg. Så lenge jeg er frisk, medikamentfri, har gode verdier, og kan komme meg til tappested, leverer jeg trofast hver 3 mnd. Denne handlingen er større en min redsel for nåler 🙂 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #58 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg skal vurdere det om de oppdaterer sine regler for hvem som kan gi. Jeg er for så vidt innenfor, men ikke f... om jeg skal bidra når de henger igjen i gamle tanker om hvem som kan gi eller ikke kan gi. Anonymkode: a0d94...ade 1
Frk Midnattsol Skrevet 10. oktober 2023 #59 Skrevet 10. oktober 2023 DelvisPresley skrev (1 time siden): Fordi jeg stikker ikke en nål frivillig i armen og tapper meg for blod gratis. Skjønner, men da håper jeg VIRKELIG at du er beintøff nok til å få notert i din kjernejournal at du heller ikke på noen måte er interessert i å få andre sitt blod ved en ulykke eller slikt, men noe sier meg at du nok ikke kommer til å gjøre det.... 4 1 4
katties Skrevet 10. oktober 2023 #60 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har lav kroppsvekt og tidvis lave jernnivåer, så ikke aktuelt for min del. Hvor mye tapper de egentlig? Anonymkode: 8a9da...48d Tror det er 400 mL
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå