Gå til innhold

Gir du blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Frk Midnattsol skrev (13 minutter siden):

Skjønner, men da håper jeg VIRKELIG at du er beintøff nok til å få notert i din kjernejournal at du heller ikke på noen måte er interessert i å få andre sitt blod ved en ulykke eller slikt, men noe sier meg at du nok ikke kommer til å gjøre det.... 

Det er vel frivillig og opp til enhver hva man velger.

Fint at noen velger det, but not for me.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg gir.

Er O- så alle kan få av meg. Viktig at vi med O- gir for vi kan bare få O- tilbake vis vi trenger blod😜 

I tillegg får jeg en liten gave. En mummi kopp eller så gir jeg gaven videre til sykehusbarna. Arbeidsgiveren min betaler meg også for den tiden det tar. Ser på det som betalt pause👍

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir ikke blod og grunnene til det har vært forskjellige nesten hele livet. Tidligere mye sex med forskjellige partnere, reiser til områder som utløser karantene, sykdom, medisiner, og nå siste 5 årene lavt jern og HB. Kunne sikkert fått inn et par poser innimellom dette, men da har "livet" kommet i veien.

Anonymkode: 4a8cf...b2a

Skrevet

Nei, kan ikke pga medisiner og skifte av seksualpartner. 

Skrevet

Jeg ga tidligere, men sluttet for 5 år siden. Man kan ikke gi om man prøver å bli gravid, er gravid eller ammer, så jeg har vært diskvalifisert. Snart kan jeg starte igjen, dersom de aksepterer medisinene mine.

Mens jeg ammet har jeg også donert morsmelk. Det er noe alle kommende mødre bør vurdere om de bør i nærheten en melkebank.

Anonymkode: 1db76...020

• Liker 4
Skrevet

Ga blod i flere år ved behov før jeg flyttet. Men blodet mitt er ikke attraktivt, AB+

Har ikke vært her på nytt sykehus for å bli blodgiver. 

Anonymkode: ddbdd...2d9

Skrevet

Nei, for jeg har ikke nok å gi. Er hele tiden lav på blod, jern m.m. Har heller aldri normal crp når de først måler meg. 

Kunne fint delt ut litt trombocytter om de ville hatt det da, for det har jeg enorme mengder av. Da får jeg også blodet tilbake etter at det er skilt ut. 

Anonymkode: 0344c...312

Skrevet

Nei, dessverre. Veier altfor lite og har ME, så er diskvalifisert. 

Anonymkode: 45eb8...c3f

Skrevet

Ga i 15 år, minus 2 graviditeter og ammeperioder. Kan dessverre ikke gi nå lengre pga medisiner som ikke er forenelig med blodgivning. 

Anonymkode: e2eea...c62

Skrevet

Nei, ikke nå lengre. En kreftdiagnose satte stopper for det, men gav blod i masse år. Selv om jeg bor langt unna sykehus. Ordnet meg bare time når jeg likevel var der av andre årsaker, eller at de hadde ekstra stort behov for blod og jeg hadde mulighet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke lov til å gi blod pga medisiner.

Skrevet

Gjør ikke noe som helst uten å få noe ut av det.

Anonymkode: 7ba64...891

Skrevet

Nei men skulle gjerne gjort det men kan ikke pga medisiner jeg bruker fast.

Anonymkode: b412a...356

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er dette en regel? Hva er bakgrunnen? 

Anonymkode: 8a9da...48d

Det er på grunn av at det var kugalskap i Storbritannia på 80 tallet.  Vet ikke hvor stor andel av befolkningen som var smittet, men jeg hadde det ikke og kjente heller ingen som hadde det.  Og siden dette er over 30 år siden,  burde jeg vel kunne blitt "renvasket" nå.  

Men reglene er slik:

Reglene for hvem som kan gi blod i Norge finnes i «Veileder for transfusjonstjenesten» som utgis av Helsedirektoratet. Målet med veilederen er at den sammen med Blodforskriften skal bidra til god og enhetlig praksis for transfusjonstjenesten i Norge. Blodgivning skal ikke være til skade for verken den som gir eller den som mottar blodet.

Det er blodbanken som vurderer og godkjenner blodgivere. Du er velkommen til å ta kontakt med din blodbank dersom du har spørsmål eller er usikker på om du oppfyller kravene for blodgivere.

BLI BLODGIVER

I dag kan følgende personer ikke gi blod i Norge:

1.    Personer som ikke er friske.

2.    Personer under 18 år.

3.    Personer som veier under 50 kg.

4.    Personer som bruker medikamenter fast. Mulige unntak er p-piller, noen blodtrykksmedisiner, allergimedisiner og midler mot lavt stoffskifte. Generelt utløser medisinbruk et behov for individuell vurdering av fagpersonell.

5.    Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt blødningstendens, alvorlige allergiske reaksjoner eller kreft. 

6.    Personer som bruker eller har brukt dopingmidler eller narkotiske midler som sprøyter. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med person som bruker eller har brukt dopingmidler eller narkotiske midler som sprøyter, får minimum 6 måneders karantene etter siste seksuelle kontakt.

7.    Personer som har oppholdt seg i land der malaria har stor utbredelse sammenhengende i minst seks måneder (Reisekarantene og malaria).

8. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 – 1996 eller har fått blodoverføring der etter 1980. Dette er et EU-direktiv som følge av Creutzfeldt-Jacob sykdom, også kalt "kugalskap".

9. Personer som er født i Amerika sør for USA, har en mor født i disse landene eller fått blodoverføring i disse landene, på grunn av mulig forekomst av T. Cruzi. Noen steder godkjennes blodgivere fra disse landene ved negativ test på T. Cruzi og etter å ha bodd 6 måneder i Norge.

10. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

11. Hvis man har partner fra et land med høyere forekomst av Hepatitt C, får man karantene i 5 år etter at samlivet startet, eventuelt karantene i 6 måneder etter at samlivet har opphørt.

12. Menn som har hatt sex med menn siste året*. Kvinner som har hatt seksuell kontakt med menn som har hatt sex med menn, får minimum 6 måneders karantene etter siste seksuelle kontakt.

Endret av tirben
Skrevet

Man kan gi selvom man bruker p-piller. 

Man kan gi selvom man har tatt en tatovering, bare ikke før etter 6 mnd etterpå. 

Man kan melde seg selvom man ikke bet blodtypen. De typer og screener på første time. 

Nåla er jeg enig i. Den er...større. 

Jeg ga i 5 år, men så fikk jeg påvist autoimmun sykdom og står på biologiske medisiner, så Im out. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, har nål og sprøyte fobi. Det er vondt å ta blodprøver på legekontoret. Så da går jeg ikke for å gi blod.

Anonymkode: 05359...cad

Skrevet

Nei, jeg gir ikke blod. Er O-, men har egentlig aldri vurdert det. Sliter også med jernmangel og lav blodprosent, men jeg kunne sikkert fått opp verdiene tilstrekkelig med en ordentlig hestekur.

Anonymkode: d7447...272

Skrevet

Jeg ga i mange år, men måtte slutte etter en allergisk reaksjon på en antibiotika. Har ikke reagert på noe verken før eller siden, men det er tydeligvis nok til at de ikke kan bruke blodet. 

Anonymkode: e47d1...72c

Skrevet

Gav blod lenge, men etter jeg byttet jobb kom det bomringer mellom meg og «tappestedet». Nå synes jeg det blir for dyrt og tidkrevende å gjøre på fast basis. Har blodtype 0-, så har gitt noen ganger når det er ekstra behov.

Skrevet

Ga i et par år for lenge siden, før jeg ikke kunne lenger, medisiner og helse satte en stopp. Men i tillegg så er jeg homofil, så inntil nylig hadde jeg ikke fått gitt om jeg hadde vært frisk heller. 

Men jeg skulle gjerne ha gitt.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...