AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #241 Skrevet 20. januar 2024 venus24 skrev (På 17.1.2024 den 11.40): Still deg selv spørsmålet: Forstår du hvordan kildekritikk fungerer? Problemet her er tydeligvis at du (?) ikke stoler på partneren til spesifikt homofile menn. Selv om enhver blodgiver mener hen er smittefri, kan vi ikke vite om partneren er det. Uavhengig av legning. De fleste som får påvist HIV er heterofile. Skulle man vært helt sikre på at ingen smittes via blodtransfusjon, kunne man utelukkende brukt blodgivere som har vært i (påviselig) sølibat i 12 måneder. Det er umulig i praksis. Det er heller ikke slik at det finnes ett homofilt og ett heterofilt miljø. Unge mennesker, f.eks. i studentmiljøer, vil ha større sjanse for smitte av SOI enn f.eks. gifte 40-åringer - uavhengig av legning. Du må gjerne komme med kilder på påstandene dine, da. Både om at blodbankene har "satt foten ned" og at det ligger faglige vurderinger til grunn når man til nå har nektet homofile å gi blod. Og da snakker jeg om oppdaterte faglige vurderinger - ikke vurderinger fra tiår tilbake. Nå må du begynne å forstå det jeg skriver. Det finnes ikke kilder på dette! Men det du kan gjøre, er å ta en telefon til en blodbank, og be om å få snakke med en blodbanklege. Her vil du få bekreftet at det ikke finnes en dato for når MSM skal få lov å gi blod. Av det vi vet i dag, så er risikoen for stor for å la MSM gi blod. Og, det handler ikke om legning, men seksualvaner. Jeg? Det er ikke jeg som har bestemt at MSM ikke skal få gi blod på lik linje med andre. Blodbanklegene tør ikke si ja til at MSM kan få gi blod. Og det er helt riktig at ingen av oss kan stole på partnere, men MSM har større risiko for smitte enn andre. Selv om du mener risikoen er lik, så trenger blodbankene flere studier som viser at det er trygt. Du kan blant annet ta denne: https://www.fhi.no/publ/2020/rapport-fra-emis-2017---europeisk-menn-som-har-sex-med-menn-internettunders/ Det viser at MSM har større sannsynlighet for smitte enn ikke MSM. Helt riktig, så transfusjon av blod er ikke risikofritt. Og igjen, av det vi vet i dag så vil risikoen for transfusjon øke dersom MSM får gi blod. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for at du skal begynne å innse at MSM per nå ikke har noen dato for når de skal få gi blod. Du kan derimot selv undersøke det jeg forteller deg. Anonymkode: 7f635...e3d 1
venus24 Skrevet 20. januar 2024 #242 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå må du begynne å forstå det jeg skriver. Det finnes ikke kilder på dette! Men det du kan gjøre, er å ta en telefon til en blodbank, og be om å få snakke med en blodbanklege. Her vil du få bekreftet at det ikke finnes en dato for når MSM skal få lov å gi blod. Av det vi vet i dag, så er risikoen for stor for å la MSM gi blod. Og, det handler ikke om legning, men seksualvaner. Jeg? Det er ikke jeg som har bestemt at MSM ikke skal få gi blod på lik linje med andre. Blodbanklegene tør ikke si ja til at MSM kan få gi blod. Og det er helt riktig at ingen av oss kan stole på partnere, men MSM har større risiko for smitte enn andre. Selv om du mener risikoen er lik, så trenger blodbankene flere studier som viser at det er trygt. Du kan blant annet ta denne: https://www.fhi.no/publ/2020/rapport-fra-emis-2017---europeisk-menn-som-har-sex-med-menn-internettunders/ Det viser at MSM har større sannsynlighet for smitte enn ikke MSM. Helt riktig, så transfusjon av blod er ikke risikofritt. Og igjen, av det vi vet i dag så vil risikoen for transfusjon øke dersom MSM får gi blod. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for at du skal begynne å innse at MSM per nå ikke har noen dato for når de skal få gi blod. Du kan derimot selv undersøke det jeg forteller deg. Anonymkode: 7f635...e3d Jeg forstår hva du skriver, jeg stoler bare ikke blindt på hva et tilfeldig menneske på internett forteller meg. Spesielt ikke noen som tror man bare kan ringe til sykehuset og få snakke med en lege, og derfor åpenbart ikke har jobbet på sykehus. Kanskje du skal begynne å lese hva jeg faktisk skriver? Har jeg sagt at det finnes en konkret dato for når MSM får gi blod? Nei? Så hvorfor tar du det opp? At det ikke finnes en dato betyr ikke at det ikke skal innføres. Du gjentar deg selv, og det kjeder meg. Du, ja - ettersom du skriver at "vi" ikke stoler på homofile menns partnere. Det er en påstand du gjerne skal få stå for selv, uten å skitne til resten av fagfeltet du påstår å tilhøre. Jeg ser at du nok en gang kommer med irrelevante kilder, så det var jo overraskende. Igjen - en MSM i et forpliktet forhold har like liten sannsynlighet for å få SOI som noen i et forpliktet, heterofilt forhold. En MSM i et forpliktet forhold har mindre sannsynlighet for å få SOI enn en typisk singel, heterofil student. Jeg venter fortsatt på en kilde som faktisk viser at risikoen vil øke dersom MSM får gi blod, for det har du ikke vist til. Dersom det var sant, burde det være enkelt å bevise, ettersom MSM har fått gitt blod i flere år andre steder i verden. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for at du skal begynne å innse at en manglende dato ikke er ensbetydende med at det ikke skal innføres. Du kan derimot begynne å komme med faktiske kilder på påstandene dine, heller enn kilder på ting som er irrelevant for diskusjonen. 1
Apekatten Skrevet 20. januar 2024 #243 Skrevet 20. januar 2024 Jeg ga blod tidligere, men det er ikke noe jeg har prioritert de siste årene. Det må passe mtp jobb og familieliv. Det er tungvint å kjøre 45min pr vei for å gi blod. Hadde jeg kunnet gi blod i kommunen jeg bor, så hadde jeg gitt oftere.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #244 Skrevet 20. januar 2024 Nei, gir ikke blod fordi jeg er kronisk singel og ikke vil leve i sølibat. Anonymkode: 598cb...ac3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #245 Skrevet 20. januar 2024 Jeg ga før men har så lavt jernlager at jeg ikke kunne gi lengre. Anonymkode: cd62f...e8a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #246 Skrevet 18. februar 2024 Tenkte på denne tråden i dag når jeg leste dette: https://www.nrk.no/trondelag/homofile-far-likevel-ikke-gi-blod-na-_-utsatt-pa-ubestemt-tid-1.16761409 Anonymkode: a455f...c46 1
venus24 Skrevet 18. februar 2024 #247 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenkte på denne tråden i dag når jeg leste dette: https://www.nrk.no/trondelag/homofile-far-likevel-ikke-gi-blod-na-_-utsatt-pa-ubestemt-tid-1.16761409 Anonymkode: a455f...c46 Kan ikke se at artikkelen sier noe vi ikke visste fra før? "Utsatt" betyr ikke "kommer ikke til å skje". 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #248 Skrevet 18. februar 2024 venus24 skrev (1 time siden): Kan ikke se at artikkelen sier noe vi ikke visste fra før? "Utsatt" betyr ikke "kommer ikke til å skje". Da er det ikke lov å dele en artikkel hvis du visste det fra før? Jeg har aldri påstått at noe ikke kommer til å skje, jeg vet ikke hvem du tror du svarer, men det virker ikke som det er meg. Det er en oppdatering angående ståa i saken. Anonymkode: a455f...c46
venus24 Skrevet 18. februar 2024 #249 Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da er det ikke lov å dele en artikkel hvis du visste det fra før? Jeg har aldri påstått at noe ikke kommer til å skje, jeg vet ikke hvem du tror du svarer, men det virker ikke som det er meg. Det er en oppdatering angående ståa i saken. Anonymkode: a455f...c46 Jeg svarte sånn fordi vi har diskutert hvorvidt endringen kom til å bli implementert eller ikke, og jeg gikk ut fra at link til artikkel var ment som et argument i den pågående diskusjonen 🙂
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #250 Skrevet 21. februar 2024 venus24 skrev (På 18.2.2024 den 12.22): Kan ikke se at artikkelen sier noe vi ikke visste fra før? "Utsatt" betyr ikke "kommer ikke til å skje". Og jeg har aldri heller sagt at homofile aldri skal få lov å gi blod. Om jeg har skrevet det, så informerer jeg nå at jeg aldri mente at det aldri kommer til å skje. I vår diskusjon har jeg prøvd å få deg til å forstå at innføringen med at homofile skal få gi blod har blitt utsatt på ubestemt tid. Alle mine argumenter i denne tråden støttes av artikkelen på NRK. Tror du meg nå, eller skal du fortsette å kverulere? Anonymkode: 7f635...e3d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #251 Skrevet 21. februar 2024 Etter å ha fått lov å gi to av seks-sju ganger jeg var innom sa de som jobber der at det kanskje var på tide å gi seg. Det ble jo bare bortkastede ressurser fra deres side. Jeg har alltid for lav HB. Anonymkode: 66746...522
venus24 Skrevet 21. februar 2024 #252 Skrevet 21. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og jeg har aldri heller sagt at homofile aldri skal få lov å gi blod. Om jeg har skrevet det, så informerer jeg nå at jeg aldri mente at det aldri kommer til å skje. I vår diskusjon har jeg prøvd å få deg til å forstå at innføringen med at homofile skal få gi blod har blitt utsatt på ubestemt tid. Alle mine argumenter i denne tråden støttes av artikkelen på NRK. Tror du meg nå, eller skal du fortsette å kverulere? Anonymkode: 7f635...e3d Som sagt var det ingenting nytt som kom frem i artikkelen, og du må gjerne slutte å kverulere for min del
Lorieen Skrevet 23. februar 2024 #253 Skrevet 23. februar 2024 Jeg ga blod i mange år, men så fikk jeg anemier i forbindelse med et svangerskap, så nå har jeg ikke gitt på en stund. Har også piercing i slimhinne (nese) og den må være ute en måned før jeg får lov å gi blod. Det gidder jeg ikke, for da gror den igjen. Er også registrert som beinmargsgiver.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #254 Skrevet 23. februar 2024 Jeg får ikke lov til å gi blod, grunnet kraftig allergi. Anonymkode: c9809...77c
Eloise12345 Skrevet 23. februar 2024 #255 Skrevet 23. februar 2024 (endret) Jeg kunne gjerne tenkt å gi blod, men jeg vet ikke om jeg er innenfor kravene. Jeg har hatt vitamin-mangler. Jeg har selv to familiemedlemmer som fikk blodoverføring ved sykdom. Endret 23. februar 2024 av Eloise12345
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #256 Skrevet 23. februar 2024 Har lyst, men tror ikke det er lov pga medisinene jeg bruker. Anonymkode: 0c926...85e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #258 Skrevet 23. februar 2024 Kan ikke, har høyt kolesterol og går på medisiner 😔 Anonymkode: 60c5b...c7e
Kittykat Skrevet 23. februar 2024 #259 Skrevet 23. februar 2024 Jeg hadde ikke hatt noe i mot å gi blod, men jeg bruker medisiner fast og har gjort det i 16 år. Har også hatt livmorkreft (er kreftfri nå da), og da er jeg sikkert mer eller mindre utelukket.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #260 Skrevet 23. februar 2024 Jeg har dessverre ferritin rundt 5-10 til tross for at jeg tar 100 mg jern daglig. Anonymkode: 4e26a...43f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå