Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 13.11):

Ble selvfølgelig forstoppa etter at jeg økte, sykt irriterende! Ikke har vekta løsna heller. 
 

Gode tips for å komme seg på do? 😬

Anonymkode: b5eb0...c9e

Hei

Fikk beskjed fra legen om at det var viktig å drikke nok vann for å unngå forstoppelse. Merker det fort på magen når jeg ikke er bevisst på dette.

Håper det kommer seg ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes nesten jeg blir mer sulten av Wegovy, jeg.  ☹️

Spiser kanskje mindre til hvert måltid, men blir fort sulten og "hul" innvendig igjen.  Trodde det var denne matstøyen som skulle bli mindre - ikke verre. 😒 

Er det andre som har opplevd det samme? Og går det over etter hvert? Jeg har bare tatt 2 doser.

Anonymkode: 8c974...d79

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som bekymrer seg for hva som kan komme frem om feks 10 år med denne medisinen?

Var helt grusomt kvalm første 8 ukene, kunne ikke spise noe sukker eller fett uten å få kramper og hadde det grusomt. Men så ble det bedre. Men jeg er hele tiden så redd for hva dette kan gjøre med kroppen på lang sikt. Jeg ble veldig dårlig av covid vaksine og er så redd for at jeg nå tar et dumdristig valg. Tenk om de finner ut at alle som brukte dette dør i snitt 20 år før liksom😅

Føler meg litt egoistisk som eksperimenterer med sånt når jeg har barn, men samtidig er det jo mange helserelaterte sykdommer man kan få som overvektig også.

Anonymkode: a4c7b...76f

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering. Perelandra, mod.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 8.02):

Er det noen som bekymrer seg for hva som kan komme frem om feks 10 år med denne medisinen?

Var helt grusomt kvalm første 8 ukene, kunne ikke spise noe sukker eller fett uten å få kramper og hadde det grusomt. Men så ble det bedre. Men jeg er hele tiden så redd for hva dette kan gjøre med kroppen på lang sikt. Jeg ble veldig dårlig av covid vaksine og er så redd for at jeg nå tar et dumdristig valg. Tenk om de finner ut at alle som brukte dette dør i snitt 20 år før liksom😅

Føler meg litt egoistisk som eksperimenterer med sånt når jeg har barn, men samtidig er det jo mange helserelaterte sykdommer man kan få som overvektig også.

Anonymkode: a4c7b...76f

Det er jo opprinnelig en diabetesmedisin som har vært brukt av folk i sikkert snart ti år allerede. Foreløbig tror jeg den viser positive langtidseffekter. Ihvertfall ingen økt dødelighet :) 

Anonymkode: 14fef...37c

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering. Perelandra, mod.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagefryd skrev (På 22.10.2023 den 9.41):
AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 8.02):

Er det noen som bekymrer seg for hva som kan komme frem om feks 10 år med denne medisinen?

Var helt grusomt kvalm første 8 ukene, kunne ikke spise noe sukker eller fett uten å få kramper og hadde det grusomt. Men så ble det bedre. Men jeg er hele tiden så redd for hva dette kan gjøre med kroppen på lang sikt. Jeg ble veldig dårlig av covid vaksine og er så redd for at jeg nå tar et dumdristig valg. Tenk om de finner ut at alle som brukte dette dør i snitt 20 år før liksom😅

Føler meg litt egoistisk som eksperimenterer med sånt når jeg har barn, men samtidig er det jo mange helserelaterte sykdommer man kan få som overvektig også.

Anonymkode: a4c7b...76f

Jeg har samme tanker som deg. Normalt liker jeg ikke å ta medisiner, så dette er utenfor komfortsonen min. 

Jeg ble også dårlig av covid-vaksinen, og er redd for langtidsbivirkninger av wegowy. Sier til meg selv at overvekt også er farlig, og at denne medisinen sannsynligvis er testet ut over tid på de som har diabetes. 
 

Men deler usikkerheten din…

Ekspander  

Ja, det er det. Jeg er så skeptisk til alt sånt, og liker best ting som er testet gjennom et helt livsløp. 10 år er jo egentlig ingenting, hvis man skal leve i 90 år. Føler aldri jeg har vært så feit at det er helseutfordringer heller, men det kan jo komme. Vet jo at jeg fint klarer å slanke meg uten wegovy, men problemet er at jeg alltid går opp igjen. Hadde vært så deilig å kunne holde én vekt for alltid. Bruke samme klær og vite at jeg kan kjøpe en vinterjakke på salg om sommeren, fordi jeg vet hva jeg vil veie til vinteren også. Syns dette er så vanskelig og føler meg kvalm og dårlig også, så er nå negativ til hele greia. Men samtidig kjenner jeg på en lykke over å ha gått ned i vekt uten å sulte meg ihjel.

Anonymkode: a4c7b...76f

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering. Perelandra, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det jeg frykter mest med medisinen er vektoppgang etter man er ferdig med sprøytene.

 

De fleste må gå på denne medisinen i mange år, noen resten av livet.  

Fedme er en kronisk sykdom, og hvis du slutter å ta medisin for sykdommen blusser den opp igjen.  På samme måte som diabetes/hypotyreose/migrene/MS etc. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 13.11):

Ble selvfølgelig forstoppa etter at jeg økte, sykt irriterende! Ikke har vekta løsna heller. 
 

Gode tips for å komme seg på do? 😬

Anonymkode: b5eb0...c9e

En suppelapskaus med kjøtt, poteter og grønnsaker, inkl kål. Kokes lenge. Det gir fart i sakene for meg. Jeg har nemlig slitt litt med det samme de siste ukene.

Anonymkode: 4ce43...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker å være en generell, internasjonal bestemmelse om at Wegovy ikke skal gis på blå resept/med tilskudd. 

Her står det også noe om hvor store ressurser behandling (og dertil oppfølging) denne medisinen legger beslag på. 

https://www.facebook.com/100064326594092/posts/pfbid02BBdbEacpnKqT37vXZm44k1YbqEN9vCjWiaBXP2XbXgwgQjGw243Yq7kayfrwPvW9l/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sliter med noe jeg opplever som konstant sultfølelse etter å ha startet med Wegovy.  Noe som jo er stikk motsatt effekt enn jeg ønsker.  🤪

Nå lurer jeg litt på om det kan være halsbrann jeg kjenner på i stedet,  og det konstante behovet for å spise noe for å stille ubehaget... 🤔

Ser halsbrann  står nevnt som en mulig bivirkning. 

Er det noen som har prøvd syrenøytraliserende mot halsbrann? Jeg har vært og kjøpt Gaviscon og er spent på om det har effekt.

Anonymkode: 8c974...d79

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 24.10.2023 den 22.48):

Virker å være en generell, internasjonal bestemmelse om at Wegovy ikke skal gis på blå resept/med tilskudd. 

Her står det også noe om hvor store ressurser behandling (og dertil oppfølging) denne medisinen legger beslag på. 

https://www.facebook.com/100064326594092/posts/pfbid02BBdbEacpnKqT37vXZm44k1YbqEN9vCjWiaBXP2XbXgwgQjGw243Yq7kayfrwPvW9l/

Kanskje man bare like gjerne skulle hatt det i drikkevannet 😂 en bitte liten dose for å forebygge at de unge idag blir like overvektige som oss.

Anonymkode: 14fef...37c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ikke har fått resept på wegovy? Jeg er 175 cm og 93 kilo, og har hatt et komplisert forhold til mat, spesielt siste året. Jeg bare klarer ikke gå ned uten å gå opp igjen minst like mye eller mere… 
 

Men er så redd min slanke, unge fastlege skal avvise meg og be meg spise mindre og trene mer. Så derfor har jeg ikke turt å bestille time. Jeg skammer meg for at jeg har så dårlig kontroll på inntak av mat og sukker….

Anonymkode: 4cc93...886

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bak meg 10 uker på wegovy og er 8,0 kg lettere 😊 Det begynner å både kjennes og vises. Jeg sover bedre, har sluttet å snorke, bukser sitter løsere, måtte lage nytt hull i beltet, stramme inn klokkereima osv. Ser på Facebook at noen går ned titallskilo på få måneder, jeg er likevel fornøyd med mitt vekttap.

Ingen bivirkninger å snakke om, litt uvel noen dager og litt halsbrann. Til å leve med. 

Drahjelpen jeg får er mindre matlyst og fraværende «matstøy». Jeg blir ikke fortere mett, men jeg er omtrent ikke sulten og spiser etter klokka, ikke etter sultfølelse. Men det aller beste er at cravingen etter søtt og usunt er helt borte. Jeg synes fremdeles sjokolade er helt nydelig, men har ingen problem med å la være å kjøpe eller la være å forsyne meg om det blir tilbydd. 

Siden det ikke er lov å diskutere doser her kan jeg si at jeg fulgte «standard» dose første og andre måned. Nå i måned tre har jeg ikke gått rett på neste trinn, men noe imellom. Selvsagt i samråd med min lege.

Motivasjonen er fremdeles på topp 😊 

ts

 

Anonymkode: 5f51a...4e2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 17.43):

Noen som ikke har fått resept på wegovy? Jeg er 175 cm og 93 kilo, og har hatt et komplisert forhold til mat, spesielt siste året. Jeg bare klarer ikke gå ned uten å gå opp igjen minst like mye eller mere… 
 

Men er så redd min slanke, unge fastlege skal avvise meg og be meg spise mindre og trene mer. Så derfor har jeg ikke turt å bestille time. Jeg skammer meg for at jeg har så dårlig kontroll på inntak av mat og sukker….

Anonymkode: 4cc93...886

Har du snakket med legen om vekt tidligere? Klart du kan snakke med legen om det, har dere ikke snakket om det tidligere må du fortelle om hva du har forsøkt tidligere. Har inntrykk av at unge leger er mer lydhøre 

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler halvparten av innleggene mine blir slettet fordi jeg glemmer dette med dosering😂 Beklager, admin.

Men skal prøve å pakke det inn. Jeg har gått 4 uker første dose. Så 8 uker med hakket over. Vurderer å bare fortsette med det, for de første 8 ukene var jeg så kvalm og dårlig at jeg knapt klarte å fungere, men ble litt bedre av å fortsette med samme dose i 4 nye uker. Men noen som har erfaring med å ikke øke dose etter flere måneder? Vil effekten avta og kroppen bli vant med stoffet, dersom man ikke øker jevnlig?

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på min 5 uke med Wegovy, men har ikke gått ned mer enn 1 kg! Har akkurat gått opp til andre dose, og "gleder " meg til jeg kan øke dosen ytterligere. 

Har ingen bivirkninger, bortsett fra kanskje litt munntørrhet. Er mindre opptatt av mat og godteri enn tidligere,  men er misunnelig på dere som går ned allerede 1.uka.  Hadde håpet at jeg skulle gå ned mer... 

Endret av tirben
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Djungelvrål skrev (6 minutter siden):

Hva har dere tenkt å gjøre når dere slutter på sprøytene?  Eller skal dere bruke de livet ut?

For min del vet jeg veldig godt hva jeg må spise for å gå ned i vekt og hva jeg må spise for å holde vekt. Så jeg klarer jo dette fint uten medisin, så lenge motivasjonen er der. Men er den jeg er bekymret for, for jeg har slanket meg mange ganger og holdt det en stund mange ganger før. Men så går jeg alltid opp til slutt. Så blir spennende å se. Kanskje man kan gå på minste dose annenhver måned en stund og så vende seg av med det. For selv om de sier at man går opp igjen etter endt kur med sprøyte, så vil jeg fortsatt tro det er enklere fordi man har jo innskrenket magemålet en del og blir fortere mett når man spiser så små måltider som mange av oss nå gjør. Klarte jo å holde meg på 67 kg i 2 år sist jeg levde i kaloriunderskudd. Vil helst ikke gå på denne mer enn en måned til. Er jo så helvetes dyrt også. 

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For min del vet jeg veldig godt hva jeg må spise for å gå ned i vekt og hva jeg må spise for å holde vekt. Så jeg klarer jo dette fint uten medisin, så lenge motivasjonen er der. Men er den jeg er bekymret for, for jeg har slanket meg mange ganger og holdt det en stund mange ganger før. Men så går jeg alltid opp til slutt. Så blir spennende å se. Kanskje man kan gå på minste dose annenhver måned en stund og så vende seg av med det. For selv om de sier at man går opp igjen etter endt kur med sprøyte, så vil jeg fortsatt tro det er enklere fordi man har jo innskrenket magemålet en del og blir fortere mett når man spiser så små måltider som mange av oss nå gjør. Klarte jo å holde meg på 67 kg i 2 år sist jeg levde i kaloriunderskudd. Vil helst ikke gå på denne mer enn en måned til. Er jo så helvetes dyrt også. 

Anonymkode: a4c7b...76f

Magesekken kan ikke krympe av seg selv selv om man spiser mindre over tid.  

Anonymkode: 92761...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (49 minutter siden):

Hva har dere tenkt å gjøre når dere slutter på sprøytene?  Eller skal dere bruke de livet ut?

Jeg klarer fint å holde vekta men har ikke klart å gå ned til sunn vekt etter fødsler og sykdom etter dette. Ikke fått videre opp. Tenker å jobbe meg ned til en sunn vekt med wegowy så snakke med legen. Kanskje en liten vedlikeholdsdose første mnd /året...får egentlig bare se litt når den tid kommer. 

Har så langt gått på det i syv uker og gått ned fem kilo. Veldig fornøyd egentlig 😊

Anonymkode: 01c16...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...