Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fler som mister mye hår og får kviser? Aldri hatt problem med huden før 😩 etter jeg gikk opp på 0,5 har jeg underjordiske vonde kviser hele tiden. 

Anonymkode: c5762...37d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fler som mister mye hår og får kviser? Aldri hatt problem med huden før 😩 etter jeg gikk opp på 0,5 har jeg underjordiske vonde kviser hele tiden. 

Anonymkode: c5762...37d

Ja samme her. Har snart mistet halvparten av håret mitt. Har også fått et par slike kviser, men de forsvinner som regel av seg selv før de når overflaten 😅

Anonymkode: 4e1b9...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 8.44):

Så lenge problemet man sliter med er metthetsregulering og overspising så er det ikke for godt til å være sant. Det er jo dette medisinen fungerer på 😊 Hvis man sliter med at man bare spiser McDonald's, pizza eller kake i stedet for skikkelige måltider så må man nok jobbe mer.

 

Jeg kan spise en porsjon middag som består av en laksefilet, en halv potet og grønnsaker samt en liten spiseskje rømme. Før hadde jeg spist 1-2 laksefileter, 3-4 poteter, grønnsaker og 3 spiseskjeer rømme. Og sikkert fortsatt følt meg sulten.

 

I går satt jeg og drakk kaffe med to venninner. De hadde med kanelsnurrer og store kjøpe-muffins til kaffen. Før hadde jeg spist både en muffins og kanskje 2 boller, men nå spiste jeg en halv muffins og delte en bolle i 2 som jeg ikke klarte å spise mer enn halvparten av. Etter det var jeg mett til middag som ble sent, i 19-tida. Før hadde jeg nok fått inn et måltid mellom lunsj og middag. 

 

Totalen av hva jeg får i meg nå kontra før er sinnsykt stor. Det å ha en mer normal metthetsregulering er en befrielse, litt som å finne Jesus vil jeg tro 😂 Jeg har blitt kvitt alt tankekjør rundt det, og fordi jeg ikke tenker på mat og kun spiser når jeg faktisk er sulten så trenger jeg ikke gjøre annet enn å høre på kroppen og spise god  sunn og normal mat 😊

 

Anonymkode: 652f6...6bc

Jeg begynte for 8 uker siden og går på 0,5 mg nå. Opplever nøyaktig det samme som deg, og du beskriver det så bra så jeg slipper å fortelle min erfaring 😆.

Jeg har ikke veid meg verken før jeg startet eller til nå, men merker at klærne er litt videre og får bemerkninger om at jeg må ha gått ned i vekt. Jeg tror det er mest vann og det å ikke være så veldig oppblåst som jeg har vært tidligere. Men at det virker, er det ingen tvil om. Jeg er 53 år og skjønner nå hvordan mange faktisk kan gå igjennom livet uten å legge på seg eller være overvektige hvis de ikke har det tankekjøret jeg har hatt i hele mitt liv hvor alt har handlet om mat og neste måltid.

Skal ned fra 78 kg til ca 50 og har trua! 

Anonymkode: f3ba1...328

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, i dag kjøpte jeg meg nye jeans, og kjøpte str 40. Sist jeg kjøpte jeans måtte jeg i avdelingen for de store, så dette var stas! Gått på osempic siden juni.

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 15.13):

Spørsmål fra dere med litt erfaring. Jeg skal til legen om en ukes tid, har lyst å spørre om resept på Wegovy, men er så redd for å ikke bli tatt på alvor. Har BMI på rundt 30, og har i tillegg PCOS og insulinresistens. Det er liksom så veldig lett å legge på seg, og vanskelig få de av seg igjen. Tror dere jeg vil kunne få resept? Jeg VET jo alt om hva som skal til for å gå ned i vekt, og både samboeren min og jeg har fokus på sunt kosthold, men det funker liksom ikke helt på meg.. (dvs, han går ned i vekt, ikke jeg.. )

Anonymkode: 643e5...67f

Vet ikke om du har vært hos legen enda, men dette er meg også. BMI på 30, PCOS, diabetes 2. Var null problem å få det av fastlegen.

Anonymkode: f3ba1...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker wegowy ♥️ hadde betalt det dobbelte om jeg måtte. 

Først gikk jeg på mysimba. Funka veldig bra til det ikke funka lenger. Sluttet tilogmed å snuse. Selv om jeg ble mett var jeg fremdeles fysen, men når man ikke er kronisk sulten blir også viljestyrke satt til å holde seg unna usunt istedenfor å brukes opp på sulten. 

Så gikk jeg på ozempic. Elsker ozempic! Gikk ned 30 kg, uten stress og holdt vekta i ett år. Var ikke sulten, fokuset ble sunn mat og jeg fikk for første gang i livet ett godt forhold til kropp. Psyken fulgte etter og livet ble generelt bedre og lettere. Ble generelt behandlet bedre enn jeg noen gang ble som overvektig. Så ble jeg gravid, måtte slutte og voila var jeg tilbake til start+15 kg... ja jeg vet det er mye, ikke døm meg. Graviditeten var jævlig fra start til slutt. 

Så er det wegowy. Hadde fortsatt med ozempic dersom det var lov av fastlegen å skrive det ut på bakgrunn av overvekt, noe der tydeligvis ikke er desverre. Så da ble det wegowy. Effekten er samme som ozempic bare sterkere. Jeg går på lavere dose enn Oz og trives med det. Har gått ned 10 kg og må jobbe for å spise nok i forhold til at jeg denne gangen også trener to ganger i uka. Fremdeles fysen, men ikke i nærheten av slik det var før eller på mysimba. Glemmer meg ofte og får syre-vont i magen fordi jeg ikke har spist litt for ofte. Men aldri sulten-vont, og det er så deilig! 

Vekta i dag sa 97.7, noe jeg er så utrolig fornøyd og takknemlig for! Veier meg hver dag, men tar gjennomsnittlig vektnedgang i uka istedenfor å fokusere på dag til dag. 

Har selvsagt bivirkninger, men de er ingenting i forhold til å konstant være sulten, sliten, vond i kroppen, ikke passe klær, bli andpusten opp trappen, ikke orke å løfte ungen, bli sett stygt på når jeg spiser, måtte ha belteforlenger på fly, den psykiske belastningen av å vite hvordan andre ser på meg, ikke like speilbildet, ha lyst på "noe" hele tiden, beinhinnebetennelse, ikke passe vanlige klær, ikke like bilder av meg selv, skammen av å spise eller sove dårlig. En hyggelig bivirkning er at wegowy koster mindre enn det jeg hadde spist i mat og "noe godt" i mnd. 

Håper Wegowy kommer på resept for de som virkelig trenger det men ikke har råd. Og at ozempic blir lov å skrive ut for overvekt. 

Anonymkode: d95a0...210

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Hadde mye kvalme og hodepine, og fortsatt kvalm. Merker mindre matlyst, men viktigst av alt, fortere mett. Problemet er at hvis jeg spiser for mye godteri eller usunt, kan jeg få sinnsyke kramper påfølgende natt. Det har skjedd to lørdager når jeg har vært i bursdag og spist litt kake og litt godteri. Siste runde var så ille at jeg satt på do hele natta med noe som minnet meg om rier og jeg besvimte da jeg reiste meg. Det var skikkelig skummelt. Og jeg vet ikke helt hva som utløste det. For jeg spiste ikke mye. Det har gitt meg litt frykt, men må bare teste meg frem.

Anonymkode: a4c7b...76f

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 16.18):

. Problemet er at hvis jeg spiser for mye godteri eller usunt, kan jeg få sinnsyke kramper påfølgende natt. Det har skjedd to lørdager når jeg har vært i bursdag og spist litt kake og litt godteri. Siste runde var så ille at jeg satt på do hele natta med noe som minnet meg om rier og jeg besvimte da jeg reiste meg. Det var skikkelig skummelt. Og jeg vet ikke helt hva som utløste det. For jeg spiste ikke mye. Det har gitt meg litt frykt, men må bare teste meg frem.

Anonymkode: a4c7b...76f

Helt vanlig problem, jeg får det også. Våkner av kramper på natta og må på do for å få det ut. Som oftest kun når jeg har spist noe fett/søtt.

Går på Wegovy 

Anonymkode: 405d7...73b

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 16.18):

Hadde mye kvalme og hodepine, og fortsatt kvalm. Merker mindre matlyst, men viktigst av alt, fortere mett. Problemet er at hvis jeg spiser for mye godteri eller usunt, kan jeg få sinnsyke kramper påfølgende natt. Det har skjedd to lørdager når jeg har vært i bursdag og spist litt kake og litt godteri. Siste runde var så ille at jeg satt på do hele natta med noe som minnet meg om rier og jeg besvimte da jeg reiste meg. Det var skikkelig skummelt. Og jeg vet ikke helt hva som utløste det. For jeg spiste ikke mye. Det har gitt meg litt frykt, men må bare teste meg frem.

Anonymkode: a4c7b...76f

Hvis jeg spiser noe fett eller søtt, så kaster jeg opp etter noen timer. Og det er gjentakende omtrent hvert kvarter. Voldsomme brekninger, selv og magen for lengst er tom. Man lærer seg etterhvert hva man bør styre unna. Peppes Pizza, biff og kake er noen av tingene som ikke frister så veldig lenger...

Anonymkode: eb1fe...b65

Endret av Perelandra
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd noe veldig fint for meg. Jeg har vært så grusomt plaget med hevelser fra knærne og ned. Deigete og oppblåst og et lite trykk med fingeren ble et søkk som sto der lenge.  Vondt å gå også.  Nå, bare midt i uke 2 på Wegovy har dette blitt enormt mye bedre. Jeg har sko i 3 forskjellige størrelser i yttergangen, og i dag passet de minste. Vekten har gått ned over 7 kg på 10 dager.

 

Anonymkode: 4ce43...99e

  • Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 8.44):

Hvis man sliter med at man bare spiser McDonald's, pizza eller kake i stedet for skikkelige måltider så må man nok jobbe mer.

Der fikk vel jeg et argument til å ikke starte. Mitt problem er at jeg nesten ikke liker mat, men egentlig bare brød, kjeks osv. Og det kan jeg spise mye av. 
 

Anonymkode: 06486...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der fikk vel jeg et argument til å ikke starte. Mitt problem er at jeg nesten ikke liker mat, men egentlig bare brød, kjeks osv. Og det kan jeg spise mye av. 
 

Anonymkode: 06486...16a

Kanskje du bare trenger å ta deg litt sammen? Eller bli voksen?

Anonymkode: 6a928...2b8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 173 og veier 100 kg. Har flere ganger gjennom livet gått opp og ned. Fra 66 kg til 100 kg denne gangen. Dette skjedde etter avslutning av amming. Tatt masse tester hos legen, for føler det er noe galt med hormoner. Men finner ikke noe galt. Har fibromyalgi i tillegg og vekten fører med seg andre plager som hemmer meg i hverdagen. Jeg ser ingen annen utvei enn å prøve ut wegovy. Tok første dose igår. Kvalmen kom ganske raskt (type gravid kvalme). Håper kvalmen ikke blir langvarig. Merket endring ved middag, ble bråmett og klarte ikke et bitt til. Målet mitt er å få til en aktivitet med bevegelse hver dag, spise sunne måltider, kun drikke vann, yt yoghurt og bær til «Kos».
 

Håper virkelig jeg får til en endring. Målet er ikke å bli syltynn (har vært det før og var ikke lykkelig da heller)! Men finne en trivsels vekt, hvor man har det bra med seg selv, ikke ha så mange vondter, kunne være aktiv i hverdagen og finne overskuddet❤️

 

Anonymkode: e6122...86e

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du bare trenger å ta deg litt sammen? Eller bli voksen?

Anonymkode: 6a928...2b8

Er godt voksen og skrev det litt ufullstendig for jeg spiser selvsagt annet også. Problemet er altså konstant sug etter usunne karbohydratkilder som ofte gis etter for i en hektisk hverdag. Hvis det bare er å ta seg sammen, gjelder vel det alle som bruker en form for vektnedgangshjelp? Så mitt spørsmål er om Wegovy kan hjelpe for dette? 

Anonymkode: 06486...16a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i juli og har gått ned 12 kilo. Går mye saktere nå som jeg nærmer meg målvekt. Spiser mindre, men dessverre ikke alltid fornuftig, for er mye kvalm. Går mye i frukt. 

Anonymkode: b5eb0...c9e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på Wegovy for et halvt år siden. Jeg har brukt lang tid på opptrapping pga bivirkninger. De siste 4 mnd har det løst et veldig og jeg er nå oppe på høyeste dose. Til nå har jeg gått ned 13 kg. I starten gikk det tregt og jeg har hatt noen uker her og der hvor det har stagnert før det løsner igjen. Jeg spiser som vanlig, men mindre porsjoner. Kostholdet mitt har aldri vært veldig dårlig, men menge har vært min store last. Jeg var alltid sulten, som førte til store porsjoner og mye småspising mellom måltider. Nå spiser jeg de måltidene jeg skal ha i ok mengder. Startvekt min var 98 kg og en bmi på 35,6. 

Anonymkode: b798f...225

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du bare trenger å ta deg litt sammen? Eller bli voksen?

Anonymkode: 6a928...2b8

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 3fd72...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det masse bivirkninger så jeg må slutte.. Det verste er smertene nederst i magen, vondt 24/7!

 

har gått  ned 0,5 kg i uken , helt greit. Synd jeg må slutte

Anonymkode: 3fd72...a38

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er godt voksen og skrev det litt ufullstendig for jeg spiser selvsagt annet også. Problemet er altså konstant sug etter usunne karbohydratkilder som ofte gis etter for i en hektisk hverdag. Hvis det bare er å ta seg sammen, gjelder vel det alle som bruker en form for vektnedgangshjelp? Så mitt spørsmål er om Wegovy kan hjelpe for dette? 

Anonymkode: 06486...16a

Om det funker for deg vet man ikke før du har prøvd. Ut i fra denne tråden er det mange ulike reaksjoner, men for meg har det fungert helt supert. Jeg har også hele mitt liv jaget karbohydrater som ikke er sunne. Nå tenker jeg knapt på mat og blir mett etter 1/3 av porsjonene jeg spiste tidligere.

Anonymkode: f3ba1...328

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Der fikk vel jeg et argument til å ikke starte. Mitt problem er at jeg nesten ikke liker mat, men egentlig bare brød, kjeks osv. Og det kan jeg spise mye av. 
 

Anonymkode: 06486...16a

Brød er ikke nødvendigvis usunt. Bak eller kjøp inn gode og grove brød, eller f.eks slike som er bakt på frø, kjerner og nøtter. Del i skiver og frys 1-2 skiver i hver porsjon. Så kan du leke med lekkert pålegg og lage gourmetsmørbrød. Bruk egg, laks eller annet godt sammen med salatblader, agurk, tomat, paprika osv.  Da har du alt du trenger og behøver ikke å spise varm middag. 

Anonymkode: 4ce43...99e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...