Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ble selvfølgelig forstoppa etter at jeg økte, sykt irriterende! Ikke har vekta løsna heller. 
 

Gode tips for å komme seg på do? 😬

Anonymkode: b5eb0...c9e

Lactulose, eller Duphalac tror jeg det heter. En flytende greie man tar en slurk av daglig. 

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering. Perelandra, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, jeg er slank..men hjemme hos meg er det ikke is, sjokolade, kjeks eller snop. Det forsvinner i så fall på et øyeblikk. 

Jeg kan ikke spise det som ikke er der, og for meg er det lett å la være å kjøpe det, men ikke lett å la det ligge i fred i skapet.

Anonymkode: 0c688...d03

Det er det ikke hos meg heller, som hovedregel. Problemet er når jeg må innom butikken etter jobb, og jeg har brukt hele dagen på å unngå å spise ting på jobb. Både fordi vi har god kantine, og fordi det alltid er noen som skal ha med noe på jobb "fordi de ikke kan ha det i hus"... 

Anonymkode: 282d5...96e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ble selvfølgelig forstoppa etter at jeg økte, sykt irriterende! Ikke har vekta løsna heller. 
 

Gode tips for å komme seg på do? 😬

Anonymkode: b5eb0...c9e

Spist en kiwi eller to på tom mage når du står opp. Var supereffektivt for meg når jeg var forstoppet som gravid.

Anonymkode: afe6e...2f7

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering. Perelandra, mod.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noen her som har gått på dette mer enn 2 mnd, som jeg har, og vært veldig kvalme men så opplever at det går over?

Jeg er så hinsides kvalm og hvis jeg spiser noe som helst sukker/fett, kaster jeg enten opp eller får magekramper ut av en annen verden og diaré. 

Jeg kommer ikke til å øke fra 0.5, for neste uke er egentlig ny runde, men håper bare dette bedrer seg. Slik som det er nå, så føler jeg virkelig dette går utover hverdagen. Drikker, etter tips her, peppermynte-te, men det hjelper dessverre ikke. Har gått ned, sakte men sikkert, en kilo i uka, men syns ikke disse konsekvensene er verdt det. Eller det er feil, for det er absolutt verdt det når man slipper kurer, men blir så misunnelig på alle som ikke merker noe😭😭

Anonymkode: a4c7b...76f

Ja, for meg har kvalmen absolutt gått over etter en stund, men har vært sterkest den første måneden på ny dose (også når jeg først begynte). Du kan snakke med legen din om å ikke gå opp i dose, men heller holde deg der du er til du ikke lengre har bivirkninger og eventuelt ikke føler du går ned i vekt lengre. Da kan det være på tide å justere opp igjen.

Alle kropper er forskjellige, og folk reagerer veldig individuelt på medisinen. Legen vil helt sikkert forstå at å være kvalm hele tiden ikke er en bivirkning du kan takle i det lange løp, så her gjelder det nok å la kroppen din venne seg til den nåværende dosen først. Når jeg snakket med min lege om det pga. sterke negative bivirkninger når jeg gikk opp i dose, hadde hun full forståelse for at jeg ville holde meg ned på den dosen jeg var på en stund til.

Kan forøvrig foreslå ingefær mot kvalme. Jeg har selv ikke prøvd det siden jeg ikke liker ingefær, men om du lager ingefærte (av ekte ingefær) eller får tak i ingefærdrops/-tabletter av noe slag, kan det kanskje hjelpe deg.

Ellers bør du spise mat som er lett for magen å fordøye, mens du venner deg til dosen. Salte kjeks, loff, ris, banan, og eplemos (ikke most!). Drikk bare vann, eventuelt farris + eplejuice om du føler deg dehydrert fra oppkast eller diare.

Anonymkode: 04dd2...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Minner om følgende regelpresisering: 

Sitat

* Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til legemidler/dosering kan man konferere med Felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen linke eller legge inn bilde av denne peppermynte teen dere drikker for kvalme? 😊

Anonymkode: 01c16...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, for meg har kvalmen absolutt gått over etter en stund, men har vært sterkest den første måneden på ny dose (også når jeg først begynte). Du kan snakke med legen din om å ikke gå opp i dose, men heller holde deg der du er til du ikke lengre har bivirkninger og eventuelt ikke føler du går ned i vekt lengre. Da kan det være på tide å justere opp igjen.

Alle kropper er forskjellige, og folk reagerer veldig individuelt på medisinen. Legen vil helt sikkert forstå at å være kvalm hele tiden ikke er en bivirkning du kan takle i det lange løp, så her gjelder det nok å la kroppen din venne seg til den nåværende dosen først. Når jeg snakket med min lege om det pga. sterke negative bivirkninger når jeg gikk opp i dose, hadde hun full forståelse for at jeg ville holde meg ned på den dosen jeg var på en stund til.

Kan forøvrig foreslå ingefær mot kvalme. Jeg har selv ikke prøvd det siden jeg ikke liker ingefær, men om du lager ingefærte (av ekte ingefær) eller får tak i ingefærdrops/-tabletter av noe slag, kan det kanskje hjelpe deg.

Ellers bør du spise mat som er lett for magen å fordøye, mens du venner deg til dosen. Salte kjeks, loff, ris, banan, og eplemos (ikke most!). Drikk bare vann, eventuelt farris + eplejuice om du føler deg dehydrert fra oppkast eller diare.

Anonymkode: 04dd2...53c

Tusen takk 🙌

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kan noen linke eller legge inn bilde av denne peppermynte teen dere drikker for kvalme? 😊

Anonymkode: 01c16...776

Jeg har kjøpt på helsekosten. Kloster peppermynte-te. Hvit boks. Kloster er best på urter 😊

Anonymkode: a4c7b...76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen linke eller legge inn bilde av denne peppermynte teen dere drikker for kvalme? 😊

Anonymkode: 01c16...776

Jeg kjøper denne fra Meny 😊

image.png.9776fdbfe611570cc6a9a742b6797388.png

Anonymkode: afe6e...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker denne hver dag, kjøpes på Mega/Meny og flere andre matbutikker.

image.webp.ea923b7727d29d9968d6d3452dec0cb1.webp

Anonymkode: 405d7...73b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg drikker denne hver dag, kjøpes på Mega/Meny og flere andre matbutikker.

image.webp.ea923b7727d29d9968d6d3452dec0cb1.webp

Anonymkode: 405d7...73b

Bare vær litt obs på lakrisen. En halv kopp lakriste er visst nok til å komme over den anbefalte daglige grensen. Hvis man sliter med blodtrykk og litt andre ting så vær forsiktig. 

Anonymkode: afe6e...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Bare vær litt obs på lakrisen. En halv kopp lakriste er visst nok til å komme over den anbefalte daglige grensen. Hvis man sliter med blodtrykk og litt andre ting så vær forsiktig. 

Anonymkode: afe6e...2f7

Drikker bare en halv kopp til dagen så det går fint. Jeg er ikke en te drikker i utgangspunktet da jeg ikke syntes te er godt, så denne drikker jeg kun hver dag for å slippe unna eggerap, magesmerter og diare. 

Anonymkode: 405d7...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ramlet over denne tråden i dag. Har selv gått på wegovy siden april og gått fra 90 kilo til 73. Slitt med vekt og JoJo slanking så lenge jeg kan huske. Mat har alltid vært et betent tema i huset vårt. Har en mamma som alltid har vært slank mens pappa-siden har annlegg for mye overvekt. Alle søsknene min er også overvektige selv om ingen av oss har vært over 90-100 kilo. Vi har vokst opp med en mamma som påfører skam om man spiser mye, konstant kommenterer helt fra barnehagenalderen om noen av oss hadde lagt på oss eller tok litt mye is til dessert. Samtidig som hun aldri har vært flink med å legge til rette for sunne matvaner og ofte ville være snill å kjøpe godteri til turer og annet, for at vi skulle kose oss, og så i neste øyeblikk kommentere mengden vi tok. Det er slitsomt når hele dagen bare dreier seg om mat/tanken på mat. Og den dårlige samvittigheten man får om man spiser en sjokolade eller is. 

Å starte på wegovy har vært en befrielse. Og jeg har tenke mye på at det må være slik slanke mennesker har det. Å kunne ha en godteskål på bordet uten å reflektere rundt det eller å konstant prøve å ikke forsyne seg. Eller å forsyne seg med en bit og føle at det er nok/ikke ha lyst på mer. 

I starten hadde jeg litt bivirkninger i form av hodepine, men har tydeligvis vært heldig leser jeg. I starten hadde jeg også diare i blant, men ikke sånn at det var plagsomt. Men nå i høst når jeg har kommet opp i full dose har diaren blitt en alvorlig bivirkning. Siden april har jeg hatt en jevn men sakte vektnedgangen, men de siste åtte ukene har jeg gått ned 10 kilo og mye av det skyldes nok at alt jeg spiser renner gjennom i løpet av 30 minutter etter inntak. Jeg er sykepleier og har de siste ukene følt meg veldig dårlig. Veldig slapp, muskelverk, sover mye og hodepine. Mistenker at jeg har fått en elektrolyttforstyrelse. Jeg skal justere ned dosen min litt fra i morgen, men tørr ikke ta dette opp med legen siden jeg er redd legen vil ta fra meg medisinen.  Så nå jobber jeg med å få i meg elektrolytter og kan ikke spise mer enn noen biter av gangen for at jeg skal klare å holde på maten. 

Veldig effektiv slankekur, men ikke bra for kroppen nei 🙈 

En positiv ting som jeg derimot har opplevd er at jeg etter 10 år med syredempende medisiner først kunne redusere dosen og de siste ukene slutte helt på disse medisinene 🥳😍

Endret av Nordilandet
  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte første dose i går, og det er veldig spennende. Foreløpig er jeg bare litt kvalm, ellers ingen bivirkninger. Det er ikke noe annerledes enn alle de prøverørsbehandlingene jeg har gått gjennom, for å si det slik.

Jeg har gått ned over 90 kg på egenhånd, så det er ikke slik at jeg ikke kan gå ned i vekt på egenhånd. Problemet mitt er at jeg ikke føler sult, så jeg har telt kalorier (det gjør jeg ennå) og går konstant sulten. Altså, jeg har aldri følt metthet, og det er noe jeg drømmer om. Det er rett og slett ekstremt slitsomt å ikke føle sult. Samtidig er jeg så vant til å sulte meg selv, men jeg trenger en pause, liksom.

Samtidig står vekta stille, og jeg vil ytterligere ned i vekt, jeg er fremdeles overvektig. Samtidig er det frustrerende, for kiloene er som limt på kroppen, de siste resterende. Håpet er at det nå vil lette litt, og at jeg også kanskje vil føle på sultfølelse naturlig. En annen grunn til å gjøre dette er for å sikre at jeg gjør alt i min makt for å kunne få barn. Legen sa at han ikke trodde det ville ha så mye å si, egentlig, så stor er jeg ikke, men det var verdt et forsøk. 

Uansett. Jeg er spent på hva tiden bringer. Så håper jeg føler mer på metthetsfølelse. Enn så lenge føler jeg ikke så mye på det, men problemet er vel at jeg så vant til å telle kalorier at jeg uansett egentlig ligger godt under det jeg skal. Får håpe dette får fortgang i systemet, om ikke annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt første dose i dag.  Er fryktelig spent på bivirkninger siden jeg ble skamdårlig av Mysimba.

Jeg vet jo at det er et annet virkemiddel i Wegovy,  men jeg sitter allikevel med en slags frykt for at jeg på en måte er ekstra sårbar for disse bivirkningene (kanskje en ubegrunnet frykt, men dog... 😬 )

Var litt spent da jeg skulle ta første dosen,  for jeg leste på bruksanvisningen at jeg skulle fått en slags opplæring på apoteket, men det fikk jeg aldri. Enda han visste at jeg ikke hadde brukt det før.  🤷‍♀️ Men jeg leste igjennom fremgangsmåten mange ganger før jeg stakk,  så jeg tror det gikk greit.

Anonymkode: 8c974...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 22.53):

Selvsagt kan man ligge på 1300-1500 i kalorier uten å gå på en smell. Har brukt vektklubb og da var anbefalingen for meg å ligge på 1300 kalorier. Ift min alder og aktivitetsnivå. Ble mett på det, det som ødela var craving etter søtt. Derfor håper jeg «sprøyta» vil hjelpe.

Forøvrig skjønner jeg ikke hva du gjør i denne tråden som heter «En tråd for oss som går på wegovy» når du ikke gjør det. Finnes hundrevis av andre tråder her du heller kan besøke. 
ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Det er fint at du nevner hva som ødela og gjorde det vanskelig å ligge på 1300-1500 kcal.  Grunnen til at det ikke går i lengden (som jeg skrev sist) er pga.slike smeller som du selv nevner. Man craver søtt fordi kroppen ikke får det den trenger  og i riktig mengde. Alt jeg har skrevet er velment, jeg nevnte også at jeg respekterer om du går for sprøyta. Men det blir feil å si at man kan gå på en sånn lavkalori-diett og holde det i lengden, man går  jo ned, også går man på en smell . Du innrømmer det selv og samtidig sier deg uenig med meg.  

På en annen side er jeg veldig glad på deres vegne, dere som hatt nytte av sprøyta og føler dere bedre av resultatet.. Overvekt og slanking er fælt, og jeg har hatt min del av det faenskapet. 

Anonymkode: edf6a...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2023 at 1:15 PM, Nordilandet said:

[...]

Jeg er sykepleier og har de siste ukene følt meg veldig dårlig. Veldig slapp, muskelverk, sover mye og hodepine. Mistenker at jeg har fått en elektrolyttforstyrelse. Jeg skal justere ned dosen min litt fra i morgen, men tørr ikke ta dette opp med legen siden jeg er redd legen vil ta fra meg medisinen.  Så nå jobber jeg med å få i meg elektrolytter og kan ikke spise mer enn noen biter av gangen for at jeg skal klare å holde på maten. 

[...]

Har du en grunn til å tro det? Jeg har snakket ærlig med min lege om det helt fra starten. Det har aldri vært noe problem. Jeg anbefaler virkelig å være ærlig om alt av bivirkninger du sliter med, sånn at legen kan notere det ned om det skulle vise seg å være noe annet, men også sånn at legen kan være obs på det med tanke på de andre pasientene sine som kan gå gjennom det samme.

Wegovy er fortsatt en såpass ny medisin, at det er mye leger ikke vet. Jeg føler både legen min og jeg har godt av alle oppfølgingstimene vi har hatt, der vi har egentlig lært litt sammen om hvordan akkurat kroppen min reagerer på det. Det hjelper nok også andre pasienter legen måtte ha som også går på Wegovy.

Jeg har også gått litt opp og ned i dose for å finne den perfekte dosen med virkning men lite bivirkninger. Nå etter en stund, har dosen begynt å miste effekten sin, og jeg har gått opp til neste dosetrinn. Alt i god dialog med legen. Det at du nå reagerer på den dosen du er på betyr bare at du må ned i dose (med mindre det er noe annet som er galt med kroppen, som raskt kan utelukkes om du går ned i dose) og med mindre legen har sagt noe annet til deg, finnes det ingen grunn til å tro at de tar fra deg medisinen når den tydeligvis fungerer for deg (spesielt med tanke på at du kan gå ned i andre medisiner, det er jo helt fantastisk!) :) 

Anonymkode: 04dd2...53c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at det er aktivitet i tråden 😊 Jeg har nå gått på wegovy i 7 uker, vekttap 6 kg. Synes det er bra og innser at virkningen varierer fra person til person. 

Jeg føler at jeg ikke får så veldig mye drahjelp av w når det gjelder sult og metthet, er fremdeles en del sulten og merker ikke så veldig mye til at jeg blir mett fortere enn før. Litt kanskje, men ikke i nærheten av hva mange andre beskriver. Enkelte dager føler jeg meg litt uvel og da er ikke matlysten på topp og da er det begrenset hva jeg får i meg. 

Men det som er deilig er at alt tankekjøret rundt sukker og usunn mat er borte. Det hjelper på, men jeg må være veldig bevisst på hva jeg spiser. 

 

God helg alle sammen

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Endret av Perelandra
Omtale av medisindosering. Perelandra, mod.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet igjen for diskusjon rundt dosering av medisiner 

+ ryddet på nytt for diskusjon rundt dosering av medisiner og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...