Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Ønsker å høre fra andre som går på wegovy, erfaringer og tips. Følger gruppen «Wegovy/Ozempic for vektreduksjon» på Facebook, men der er 95% av innleggene om hvordan fordele doser ift sprøyter osv. Samme spørsmålene om og om igjen.

Håper dette kan bli en tråd uten «klikk» tematikk 😊 og heller mer erfaring. 

Litt om meg; kvinne 56 år. Overvektig i veldig mange år, forsøkt utallige slankekurer, livsstilsendringsopplegg osv. Av helsemessige årsaker trenger jeg å gå ned i vekt. Involverte min lege i begynnelsen av året, vi snakket om slankesprøyte. Jeg ønsket å gjøre et siste forsøk på «gammelmåten». Gikk ned 10 kg før alt skled ut. La på meg alle kiloene. 

Mitt problem er ikke å spise sunt, men å unngå søtt; sjokolade, kake, kjeks. Hjelper ikke å ligge på 1300-1500 kalorier i 5 dager i uken når det blir 3000-4000 kalorier de andre 2. 

Så nå har jeg i samråd med lege startet med wegovy. Og ønsker virkelig at dette skal lykkes, både på grunn av helsen min og at det koster er del. 

Samtidig har jeg hatt fokus på mat, har kuttet alt søtt og usunt.

Hittil har jeg erfart følgene:

Jeg blir ikke fortere mett en tidligere. Ser at noen skriver på FB at de ikke klarer å spise like mye som før, det opplever ikke jeg. Men jeg holder meg mett lenger, ikke like stor matlyst. Og synes craving etter søtt er noe redusert. 

Jeg opplevde litt hodepine første uken, det kan like gjerne skyldes at jeg kuttet ut sukker. Litt halsbrann innimellom samt litt sure oppstøt. 

Vekten ble redusert 2,5 kg første uke, skjønner at det er vann. Skal veie meg mot slutten av uka, spent på hva den viser. Er på jobbreise og styrer ikke maten selv. 

Håper å høre andres erfaring 😊 Kanskje vi kan hjelpe og motivere hverandre. 

Anonymkode: 5f51a...4e2

Ryddet for omtalte av medisindosering.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har i grunn holdt meg unna tematikken fordi jeg slipper å tenke på det når jeg går på Wegovy og derfor heller ikke har hatt noe særlig behov for å fokusere på det 😊 spiser helt normalt, vanlig mat og kos, men spiser mye mindre og sjeldnere enn før. Ikke tenkt på en eneste kalori. Alt har kommet naturlig. En befrielse.

 

Har gått ned litt over 12 kilo siden slutten av april 😊 

Anonymkode: 652f6...6bc

Ryddet for omtalte av medisindosering.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har i grunn holdt meg unna tematikken fordi jeg slipper å tenke på det når jeg går på Wegovy og derfor heller ikke har hatt noe særlig behov for å fokusere på det 😊 spiser helt normalt, vanlig mat og kos, men spiser mye mindre og sjeldnere enn før. Ikke tenkt på en eneste kalori. Alt har kommet naturlig. En befrielse.

 

Har gått ned litt over 12 kilo siden slutten av april 😊 Går på 1mg nå, har gjort det i 3 mnd. Dosen fungerer fint og har ikke behov for å øke.

 

 

Anonymkode: 652f6...6bc

Har du ingen fokus på maten du spiser? Du spiser som tidligere og går likevel ned i vekt?

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det samme som før, bare mye mindre. I tillegg har jeg mye mindre søtsug og blir kvalm av for feit mat. Om jeg har en sprekk, er både lengden og mengden betraktelig mindre nå med sprøyte. 
 

Har gått ned 25 kg til nå. Merker jeg sakte men sikkert har fått bedre vaner når det kommer til mat og kos, sprøyten har gitt meg den tiden jeg trenger til å snu om tankegangen å lage meg nye vaner 😊

Anonymkode: 1c4c0...566

  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Saxenda, Mysimba eller Ozempic har hatt noe særlig virkning på meg. Wegovy maks dose fungerer litt.

Tidligere gått ned ca 14 kilo og har 15 kilo igjen. Har gått ned ca 1 kilo i mnd, bryr meg ikke at det tar tid så lenge det går ned og ikke opp.

Stått på et platå på 81 kilo i 3 mnd nå, men gått ned to buksestørrelser til tross for det.

Venter på at pilen skal begynne å bevege seg igjen.

Kjenner ikke på at jeg blir mett fortere, men jeg er mett LENGRE.

Og spiser søtt ganske ofte, men mye mindre porsjoner enn før.

 

Anonymkode: 405d7...73b

Ryddet for omtfor omtale av medisindosering. Perelandra, mod  

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser det samme som før, bare mye mindre. I tillegg har jeg mye mindre søtsug og blir kvalm av for feit mat. Om jeg har en sprekk, er både lengden og mengden betraktelig mindre nå med sprøyte. 
 

Har gått ned 25 kg til nå. Merker jeg sakte men sikkert har fått bedre vaner når det kommer til mat og kos, sprøyten har gitt meg den tiden jeg trenger til å snu om tankegangen å lage meg nye vaner 😊

Anonymkode: 1c4c0...566

Så flink du har vært 😊👍🏻 Spiser du mindre enn før fordi du er bevisst på det? Eller fordi wegovy gjør deg fortere mett/mindre sulten?

Jeg synes alle jeg leser om «raser» ned i vekt fordi de ikke klarer å få i seg mat, jeg lurer på om det ikke funker på meg. Men jeg er jo helt i starten, snart gått 2 uker. Jeg er innstilt på å gi det tid. 

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 18.21):


Verken Saxenda, Mysimba eller Ozempic har hatt noe særlig virkning på meg. Wegovy maks dose fungerer litt.

Tidligere gått ned ca 14 kilo og har 15 kilo igjen. Har gått ned ca 1 kilo i mnd, bryr meg ikke at det tar tid så lenge det går ned og ikke opp.

Stått på et platå på 81 kilo i 3 mnd nå, men gått ned to buksestørrelser til tross for det.

Venter på at pilen skal begynne å bevege seg igjen.

Kjenner ikke på at jeg blir mett fortere, men jeg er mett LENGRE.

Og spiser søtt ganske ofte, men mye mindre porsjoner enn før.

 

Anonymkode: 405d7...73b

Ryddet for omtfor omtale av medisindosering. Perelandra, mod  

Tøft å stå i det når man havner på platå. All cred til deg 👍🏻 Jeg er spent på min vei vurdere, har oppfølging hos lege etter 4 uker. 

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt begge deler nå, i starten var det mere at jeg ikke fikk i meg mat pga mindre sult og kvalme. Nå forsyner jeg meg enkelt å greit med mye mindre porsjoner 😊 

 

Bare gi det tid, dette tar tid. Hos meg har det gått i rykk å napp, står stille en stund å så går jeg litt ned igjen. 

Anonymkode: 1c4c0...566

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 8 kg på 8 uker, så sluttet på den.  Fikk veldig lavt blodsukker og konstant sulten! Sult jeg ikke kan huske ha opplevd så intenst på lenge!  Jeg gikk på saxenda før, men når den ble umulig å få tak i byttet jeg, men har byttet tilbake til saxenda nå igjen.

Men bra den funker for andre ☺️

Anonymkode: b4fc8...0c0

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker stor forskjell på apetitt, blir fortere mett, søtsuget forsvinner dag 2-5 og "food noise" er nesten helt vekk. Jeg kan ha godteri liggende uten at jeg tenker på det hele tiden.

Jeg jobber med å spise reduserte mengder mat, har veldig fort for å spise posjonstørrelse av gammel vane, når jeg egentlig bare trenger halvparten.

Har ca 50 kg igjen,

Anonymkode: e6250...464

Ryddet for omtfor omtale av medisindosering. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på fredag. Merker at jeg holder meg mett lengre en før 😊 er spent på hvordan det blir fremover. 

Anonymkode: 92eae...cca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 6 kg siden oppstart i juni. Går så tregt at jeg strever med å synes prisen forsvarer det. Men, før jeg begynte gikk jeg sakte oppover, så jeg har jo klart å snu en 10 år gammel trend om å gå opp i vekt. Vanskelig å være tålmodig, men 0.5kg/uka er det jeg lever godt med mtp å spise nok til å ha energi gjennom dagen. 

Anonymkode: b6a79...962

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du ingen fokus på maten du spiser? Du spiser som tidligere og går likevel ned i vekt?

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Ingen fokus overhodet. Har ikke hatt problemer med å spise skikkelig og sunn mat så grunnprinsippene har alltid vært der. Har slitt med overspising og småspising og søtsaker. Det spiser jeg fortsatt, men nå kan jeg klare meg med et par kjeks hvor jeg før spiste hele pakken.

Anonymkode: 652f6...6bc

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på Wegovy 1 april. Har til nå gått ned 24 kilo. Jeg syns det har gått fort. Først nå er jeg oppe i full dose. Jeg har fremdeles 20 kilo til jeg må ned, men jeg er på vei. Jeg startet ganske strengt, men etterhvert har jeg latt sulten bestemme. Nå blir jeg fortere mett, og det kan gå lengre perioder mellom måltidene. Jeg hadde ulvehunger før, nå er jeg mer normal. Jeg koser meg med godteri innimellom, men klager å begrense mengden. 
 

Jeg håper at medisinen snart blir tilgjengelig på blå resept. 

Anonymkode: 2d135...c5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er vel litt begge deler nå, i starten var det mere at jeg ikke fikk i meg mat pga mindre sult og kvalme. Nå forsyner jeg meg enkelt å greit med mye mindre porsjoner 😊 

 

Bare gi det tid, dette tar tid. Hos meg har det gått i rykk å napp, står stille en stund å så går jeg litt ned igjen. 

Anonymkode: 1c4c0...566

Spent på hvordan det går framover med meg. Har ikke problem med å få i meg mat, jeg blir kanskje litt fortere mett. Men merker at jeg er lenger mett. 
ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg gikk opp 8 kg på 8 uker, så sluttet på den.  Fikk veldig lavt blodsukker og konstant sulten! Sult jeg ikke kan huske ha opplevd så intenst på lenge!  Jeg gikk på saxenda før, men når den ble umulig å få tak i byttet jeg, men har byttet tilbake til saxenda nå igjen.

Men bra den funker for andre ☺️

Anonymkode: b4fc8...0c0

Huff da 🙁 Håper det funker med saxenda for deg. 
ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 18.38):

Merker stor forskjell på apetitt, blir fortere mett, søtsuget forsvinner dag 2-5 og "food noise" er nesten helt vekk. Jeg kan ha godteri liggende uten at jeg tenker på det hele tiden.

Jeg jobber med å spise reduserte mengder mat, har veldig fort for å spise posjonstørrelse av gammel vane, når jeg egentlig bare trenger halvparten.

Har ca 50 kg igjen,

Anonymkode: e6250...464

Ryddet for omtale av medisindosering. Perelandra, mod. 

Godt når man merker forskjell. Jeg merker også at craving ift søtt er redusert.

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Startet på fredag. Merker at jeg holder meg mett lengre en før 😊 er spent på hvordan det blir fremover. 

Anonymkode: 92eae...cca

Jeg er også så vidt i gang, setter sprøyte nr 3 på onsdag. Spent på fortsettelsen 😊

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har gått ned 6 kg siden oppstart i juni. Går så tregt at jeg strever med å synes prisen forsvarer det. Men, før jeg begynte gikk jeg sakte oppover, så jeg har jo klart å snu en 10 år gammel trend om å gå opp i vekt. Vanskelig å være tålmodig, men 0.5kg/uka er det jeg lever godt med mtp å spise nok til å ha energi gjennom dagen. 

Anonymkode: b6a79...962

Du er tøff som står i det 👍🏻 Heier på deg 

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen fokus overhodet. Har ikke hatt problemer med å spise skikkelig og sunn mat så grunnprinsippene har alltid vært der. Har slitt med overspising og småspising og søtsaker. Det spiser jeg fortsatt, men nå kan jeg klare meg med et par kjeks hvor jeg før spiste hele pakken.

Anonymkode: 652f6...6bc

Spent på hvordan det går med meg framover. Synes det høres for godt ut til å være sant at man går ned i vekt uten å tenke på kostholdet. Time will show 😊

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...