Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg begynte på Wegovy 1 april. Har til nå gått ned 24 kilo. Jeg syns det har gått fort. Først nå er jeg oppe i full dose. Jeg har fremdeles 20 kilo til jeg må ned, men jeg er på vei. Jeg startet ganske strengt, men etterhvert har jeg latt sulten bestemme. Nå blir jeg fortere mett, og det kan gå lengre perioder mellom måltidene. Jeg hadde ulvehunger før, nå er jeg mer normal. Jeg koser meg med godteri innimellom, men klager å begrense mengden. 
 

Jeg håper at medisinen snart blir tilgjengelig på blå resept. 

Anonymkode: 2d135...c5f

Utrolig bra! 👍🏻Spent på min vei videre 

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spent på hvordan det går med meg framover. Synes det høres for godt ut til å være sant at man går ned i vekt uten å tenke på kostholdet. Time will show 😊

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Du trekker jo litt rare slutninger her syns jeg. De endrer jo faktisk kostholdet sitt når de spiser mye mindre. De skriver bare at de ikke har endret på hvilke matvarer de bruker. Så dersom apetitten blir lavere (som er hele poenget med medisinen), så går det jo av seg selv dersom du faktisk stopper når du er mett da. Og ikke spiser kun av gammel vane, men at du venter til du er ordentlig sulten.

Feks frokost tidligere var 3 brødskiver med ost og skinke, er det nå feks bare 1brødskive. Mengden er endret, men maten er den samme. 

Anonymkode: bb280...b65

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spent på hvordan det går med meg framover. Synes det høres for godt ut til å være sant at man går ned i vekt uten å tenke på kostholdet. Time will show 😊

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Så lenge problemet man sliter med er metthetsregulering og overspising så er det ikke for godt til å være sant. Det er jo dette medisinen fungerer på 😊 Hvis man sliter med at man bare spiser McDonald's, pizza eller kake i stedet for skikkelige måltider så må man nok jobbe mer.

 

Jeg kan spise en porsjon middag som består av en laksefilet, en halv potet og grønnsaker samt en liten spiseskje rømme. Før hadde jeg spist 1-2 laksefileter, 3-4 poteter, grønnsaker og 3 spiseskjeer rømme. Og sikkert fortsatt følt meg sulten.

 

I går satt jeg og drakk kaffe med to venninner. De hadde med kanelsnurrer og store kjøpe-muffins til kaffen. Før hadde jeg spist både en muffins og kanskje 2 boller, men nå spiste jeg en halv muffins og delte en bolle i 2 som jeg ikke klarte å spise mer enn halvparten av. Etter det var jeg mett til middag som ble sent, i 19-tida. Før hadde jeg nok fått inn et måltid mellom lunsj og middag. 

 

Totalen av hva jeg får i meg nå kontra før er sinnsykt stor. Det å ha en mer normal metthetsregulering er en befrielse, litt som å finne Jesus vil jeg tro 😂 Jeg har blitt kvitt alt tankekjør rundt det, og fordi jeg ikke tenker på mat og kun spiser når jeg faktisk er sulten så trenger jeg ikke gjøre annet enn å høre på kroppen og spise god  sunn og normal mat 😊

 

Anonymkode: 652f6...6bc

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge problemet man sliter med er metthetsregulering og overspising så er det ikke for godt til å være sant. Det er jo dette medisinen fungerer på 😊 Hvis man sliter med at man bare spiser McDonald's, pizza eller kake i stedet for skikkelige måltider så må man nok jobbe mer.

 

Jeg kan spise en porsjon middag som består av en laksefilet, en halv potet og grønnsaker samt en liten spiseskje rømme. Før hadde jeg spist 1-2 laksefileter, 3-4 poteter, grønnsaker og 3 spiseskjeer rømme. Og sikkert fortsatt følt meg sulten.

 

I går satt jeg og drakk kaffe med to venninner. De hadde med kanelsnurrer og store kjøpe-muffins til kaffen. Før hadde jeg spist både en muffins og kanskje 2 boller, men nå spiste jeg en halv muffins og delte en bolle i 2 som jeg ikke klarte å spise mer enn halvparten av. Etter det var jeg mett til middag som ble sent, i 19-tida. Før hadde jeg nok fått inn et måltid mellom lunsj og middag. 

 

Totalen av hva jeg får i meg nå kontra før er sinnsykt stor. Det å ha en mer normal metthetsregulering er en befrielse, litt som å finne Jesus vil jeg tro 😂 Jeg har blitt kvitt alt tankekjør rundt det, og fordi jeg ikke tenker på mat og kun spiser når jeg faktisk er sulten så trenger jeg ikke gjøre annet enn å høre på kroppen og spise god  sunn og normal mat 😊

 

Anonymkode: 652f6...6bc

Det er sykt stor forskjell på totalen av hva jeg får I meg nå kontra før* var det jeg egentlig skulle skrive.

Anonymkode: 652f6...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok første dose forrige uke. Merket effekt samme dag, nesten som å skru av en bryter. Helt fantastisk å få så fri fra tankekjør knyttet til mat. Og kjenner lite på sult, så spiser mye mindre. Spiser sunt det jeg spiser. 
 

Hva er vanlig mtp trening? Man bør vel være så aktiv som mulig?  Fikk ikke så mye info fra lege, skal spørre når jeg skal til kontroll, men det er tre uker til..

Anonymkode: 5b53d...eff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei. Ønsker å høre fra andre som går på wegovy, erfaringer og tips. Følger gruppen «Wegovy/Ozempic for vektreduksjon» på Facebook, men der er 95% av innleggene om hvordan fordele doser ift sprøyter osv. Samme spørsmålene om og om igjen.

Håper dette kan bli en tråd uten «klikk» tematikk 😊 og heller mer erfaring. 

Litt om meg; kvinne 56 år. Overvektig i veldig mange år, forsøkt utallige slankekurer, livsstilsendringsopplegg osv. Av helsemessige årsaker trenger jeg å gå ned i vekt. Involverte min lege i begynnelsen av året, vi snakket om slankesprøyte. Jeg ønsket å gjøre et siste forsøk på «gammelmåten». Gikk ned 10 kg før alt skled ut. La på meg alle kiloene. 

Mitt problem er ikke å spise sunt, men å unngå søtt; sjokolade, kake, kjeks. Hjelper ikke å ligge på 1300-1500 kalorier i 5 dager i uken når det blir 3000-4000 kalorier de andre 2. 

Så nå har jeg i samråd med lege startet med wegovy. Og ønsker virkelig at dette skal lykkes, både på grunn av helsen min og at det koster er del. 

Jeg har satt to doser, er på 0,25. Samtidig har jeg hatt fokus på mat, har kuttet alt søtt og usunt.

Hittil har jeg erfart følgene:

Jeg blir ikke fortere mett en tidligere. Ser at noen skriver på FB at de ikke klarer å spise like mye som før, det opplever ikke jeg. Men jeg holder meg mett lenger, ikke like stor matlyst. Og synes craving etter søtt er noe redusert. 

Jeg opplevde litt hodepine første uken, det kan like gjerne skyldes at jeg kuttet ut sukker. Litt halsbrann innimellom samt litt sure oppstøt. 

Vekten ble redusert 2,5 kg første uke, skjønner at det er vann. Skal veie meg mot slutten av uka, spent på hva den viser. Er på jobbreise og styrer ikke maten selv. 

Håper å høre andres erfaring 😊 Kanskje vi kan hjelpe og motivere hverandre. 

Anonymkode: 5f51a...4e2

Du kan ikke ligge mellom 1300-1500kcal også ikke forvente å gå på en smell. Det er for lite og oppskrift på å ikke lykkes i lengden.

Jeg vurderte sprøyta, men ingenting kommer uten bismak så jeg avstod. Spiste meg mett, mellom 1800-2000 kcal og trente (uten trening hadde jeg holdt meg til maks 1800)  Og har siden april gått ned 13 kg. 

Er glad jeg ikke gikk for sprøyta.  Du valgte sprøyta og jeg ser ikke ned på valget ditt, men oppmuntrer alltid til å ikke spise for lite, fordi da kommer SMELLEN.

Anonymkode: edf6a...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke ligge mellom 1300-1500kcal også ikke forvente å gå på en smell. Det er for lite og oppskrift på å ikke lykkes i lengden.

Jeg vurderte sprøyta, men ingenting kommer uten bismak så jeg avstod. Spiste meg mett, mellom 1800-2000 kcal og trente (uten trening hadde jeg holdt meg til maks 1800)  Og har siden april gått ned 13 kg. 

Er glad jeg ikke gikk for sprøyta.  Du valgte sprøyta og jeg ser ikke ned på valget ditt, men oppmuntrer alltid til å ikke spise for lite, fordi da kommer SMELLEN.

Anonymkode: edf6a...3f8

Fikk tilbud av lege om sprøyte, men jeg avstod også. 

Har ei venninne som har veldig god nytte av det, så jeg var i tvil, men vil klare meg uten.

Men jeg kan ikke spise 1800 kcal og gå ned i vekt, jeg må ned på 15-1600 kcal, først da går jeg ned.

Anonymkode: 25385...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål fra dere med litt erfaring. Jeg skal til legen om en ukes tid, har lyst å spørre om resept på Wegovy, men er så redd for å ikke bli tatt på alvor. Har BMI på rundt 30, og har i tillegg PCOS og insulinresistens. Det er liksom så veldig lett å legge på seg, og vanskelig få de av seg igjen. Tror dere jeg vil kunne få resept? Jeg VET jo alt om hva som skal til for å gå ned i vekt, og både samboeren min og jeg har fokus på sunt kosthold, men det funker liksom ikke helt på meg.. (dvs, han går ned i vekt, ikke jeg.. )

Anonymkode: 643e5...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du trekker jo litt rare slutninger her syns jeg. De endrer jo faktisk kostholdet sitt når de spiser mye mindre. De skriver bare at de ikke har endret på hvilke matvarer de bruker. Så dersom apetitten blir lavere (som er hele poenget med medisinen), så går det jo av seg selv dersom du faktisk stopper når du er mett da. Og ikke spiser kun av gammel vane, men at du venter til du er ordentlig sulten.

Feks frokost tidligere var 3 brødskiver med ost og skinke, er det nå feks bare 1brødskive. Mengden er endret, men maten er den samme. 

Anonymkode: bb280...b65

Jeg mente ikke å trekke noen slutninger. Har bare lest både her på kg og på fb at folk spiser akkurat det samme som før og går ned i vekt. Jeg føler ikke at appetitten er blitt lavere, men synes metthetsfølelsen sitter i lenger. 
ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan ikke ligge mellom 1300-1500kcal også ikke forvente å gå på en smell. Det er for lite og oppskrift på å ikke lykkes i lengden.

Jeg vurderte sprøyta, men ingenting kommer uten bismak så jeg avstod. Spiste meg mett, mellom 1800-2000 kcal og trente (uten trening hadde jeg holdt meg til maks 1800)  Og har siden april gått ned 13 kg. 

Er glad jeg ikke gikk for sprøyta.  Du valgte sprøyta og jeg ser ikke ned på valget ditt, men oppmuntrer alltid til å ikke spise for lite, fordi da kommer SMELLEN.

Anonymkode: edf6a...3f8

Selvsagt kan man ligge på 1300-1500 i kalorier uten å gå på en smell. Har brukt vektklubb og da var anbefalingen for meg å ligge på 1300 kalorier. Ift min alder og aktivitetsnivå. Ble mett på det, det som ødela var craving etter søtt. Derfor håper jeg «sprøyta» vil hjelpe.

Forøvrig skjønner jeg ikke hva du gjør i denne tråden som heter «En tråd for oss som går på wegovy» når du ikke gjør det. Finnes hundrevis av andre tråder her du heller kan besøke. 
ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fikk tilbud av lege om sprøyte, men jeg avstod også. 

Har ei venninne som har veldig god nytte av det, så jeg var i tvil, men vil klare meg uten.

Men jeg kan ikke spise 1800 kcal og gå ned i vekt, jeg må ned på 15-1600 kcal, først da går jeg ned.

Anonymkode: 25385...243

Se svaret mitt overfor. Hvorfor svarer du i tråden når den helt klart ikke er relevant for deg?

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Se svaret mitt overfor. Hvorfor svarer du i tråden når den helt klart ikke er relevant for deg?

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

De klarer ikke la være vettu. Er jo bare å trene og spise sunt! 🙄

Anonymkode: 405d7...73b

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Se svaret mitt overfor. Hvorfor svarer du i tråden når den helt klart ikke er relevant for deg?

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

😂

Anonymkode: 25385...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg tok min første dose i går, og er veldig spent på denne reisen. Gikk ned nesten 50 kilo med lavkarbo, begynte på antidepressiva og plutselig var jeg nesten oppe på samme vekt igjen. Selvkontrollen min forsvant 😅 Hvor fort merket dere effekten? Altså, ikke vektnedgangen - men raskere metthetsfølelse og mindre søtsug?

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har byttet fra Saxenda til Wegovy og fått bedre effekt? Har stått på Saxenda en tid nå, men føler at det går treigt. Vurderer å bytte til Wegovy, men håper den er mer effektiv, selvfølgelig.

Anonymkode: b30db...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei! Jeg tok min første dose i går, og er veldig spent på denne reisen. Gikk ned nesten 50 kilo med lavkarbo, begynte på antidepressiva og plutselig var jeg nesten oppe på samme vekt igjen. Selvkontrollen min forsvant 😅 Hvor fort merket dere effekten? Altså, ikke vektnedgangen - men raskere metthetsfølelse og mindre søtsug?

Anonymkode: 5b6dd...84c

Jeg startet nå i august og ble overrasket over at søtsuget, matstøyen i hode og metthetsfølelsen kom første dag. Det hadde jeg absolutt ikke trodd. Men det er vel veldig varierende fra person til person vil jeg tro. 

Anonymkode: 398d4...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg startet nå i august og ble overrasket over at søtsuget, matstøyen i hode og metthetsfølelsen kom første dag. Det hadde jeg absolutt ikke trodd. Men det er vel veldig varierende fra person til person vil jeg tro. 

Anonymkode: 398d4...606

Jeg føler ting henger igjen fra lavbarboen, og der var jeg veldig streng. Er ikke så flink til å høre på kroppen 😅 Var innom butikken i går etter første dose, og tenkte jeg bare skulle kjøpe «en liten ting å kose meg med». Men når jeg sto i godishylla så var det ikke noe som frista, så kjøpte faktisk ikke! Men jeg klarer ikke helt å kjenne på om jeg faktisk er sulten nå, eller om jeg kjeder meg. Håper denne matstøyen blir borte kjapt hos meg og. Takk for svar 😊

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler ting henger igjen fra lavbarboen, og der var jeg veldig streng. Er ikke så flink til å høre på kroppen 😅 Var innom butikken i går etter første dose, og tenkte jeg bare skulle kjøpe «en liten ting å kose meg med». Men når jeg sto i godishylla så var det ikke noe som frista, så kjøpte faktisk ikke! Men jeg klarer ikke helt å kjenne på om jeg faktisk er sulten nå, eller om jeg kjeder meg. Håper denne matstøyen blir borte kjapt hos meg og. Takk for svar 😊

Anonymkode: 5b6dd...84c

Det er akkurat sånn jeg også har det. Ingenting som frister lengre. Men det jeg må passe på nå er faktisk å spise mat. Merker jeg ikke tenker så mye på mat og glemmer å spise. Og når jeg først spiser, så orker jeg ikke stort før magen føles helt full.  Så har blitt litt skjelven og slapp på grunn av lite næring. En utrolig uvant følelse når man vanligvis spiser mengder og ikke klarer å stoppe selv når man er mett. 

Anonymkode: 398d4...606

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat sånn jeg også har det. Ingenting som frister lengre. Men det jeg må passe på nå er faktisk å spise mat. Merker jeg ikke tenker så mye på mat og glemmer å spise. Og når jeg først spiser, så orker jeg ikke stort før magen føles helt full.  Så har blitt litt skjelven og slapp på grunn av lite næring. En utrolig uvant følelse når man vanligvis spiser mengder og ikke klarer å stoppe selv når man er mett. 

Anonymkode: 398d4...606

Veldig merkelig ja! Har litt sånn at jeg «spiser etter klokka», som jeg håper jeg slutter med etterhvert som medisinen får fungere. Men jeg bruker Lifesum en periode nå bare for å få en oversikt over hva jeg spiser. Etter alt er lagt inn i dag kommer jeg på under 1200kcal. Og skal egentlig ikke tenke kalorier, men det er jo litt for lite. Må lære meg å høre på kroppen, og ikke hodet.

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her startet jeg på Mysimba mai 2020 Gikk så over til Ozempic høsten 2020. På ett år hadde jeg gått ned 30 kg. Det neste året gikk jeg ned 10 kg til. Uten å tenke noe særlig over ting. Var aldri sulten. Spiste når jeg ville, spiste også søtt når jeg ville. Men, jeg ble mye fortere mett. Og hadde ikke det ekstreme søtsuget som jeg hadde før. Nå har ikke jeg gått på Ozempic på 9 mndr. Vanskelig å holde vekta. Fyker fort opp 4-5 kg kjapt om jeg ikke tenker meg om. 

Anonymkode: cba52...39f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...