Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 17.20):

Sykemelding pga selvpåførte ubehageligheter håper jeg ikke forekommer. Overvektige får nok hets om vi ikke skal begynne å koste fellesskapet penger i form av sykepenger pga slankemedisin i tillegg

Anonymkode: eb1fe...b65

Nei enig. Da er det mer fair å bruke noen feriedager på det.

Anonymkode: 14fef...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå orket jeg ikke mer. Sluttet, og aldri følt meg bedre 🤣 En halv uke etter siste dose. Har endelig energi igjen og ikke kvalm. Sluttet primært fordi jeg mistet så mye hår og var så sinnsykt kvalm. Har også gått ned nesten alt jeg skulle. Men, det gjør nok også at jeg legger på meg fort. Så nå vurderer jeg å bare ta annenhver uke. Har noen prøvd det og det har fungert? Har telefon-legetime om 2 uker, så skal høre med henne da, men føler brukerne har mer erfaring rundt dette enn legen min.

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som klager på kvalme og råtten lukt, eggrap og magesmerter.  Det har jeg hatt mye av til og fra i mange år, og legene har ikke skjønt hva jeg har snakket om.  Jeg har trodd at det kunne være IBS.  Neste gang skal jeg ta med meg en utskri av denne siden om Giardia: 

 https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/giardiasis--parasittinfeksjon-i-magen/#symptomer

Det har dukket opp et par ganger igjen etter at jeg begynte med Wegovy.  Uten forvarsel, kvalm, så en forferdelig rap som stinker og vann i munnen.  Eksplosiv diare også.

Jeg slurver ikke med hygienen altså

Anonymkode: 4ce43...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen bivirkninger enda, og har bare tenkt å holde meg på laveste dose, så jeg skal snakke med legen om det. Den fungerer veldig fint nå etter 5 uker, og jeg tenker at det er egentlig "starten" som jeg har trengt. Jeg har i tillegg trent med vekter to ganger i uka i 12 uker nå. For min del handlet det om å komme inn på riktig spor, og jo lettere jeg blir, jo enklere tenker jeg det er. Nå har jeg tenkt å melde meg på yoga etter jul, så da har jeg tre aktiviteter, i tillegg til at jeg går tur. 

Jeg vil ikke bare gå på dette, men faktisk bruke det til å hjelpe meg med en ny livsstil. Det som virkelig hjelper med Wegovy er jo at jeg får mer fokus på livet og ikke bare på mat og cravings. Det føler jeg er mest verdifullt akkurat nå. Og jeg håper jo treninga gir meg flere føtter å stå på når dette er ferdig.

Jeg føler meg mye mer opplagt enn før. Jeg lurer på om det er det at jeg trener som fører til det? 

Anonymkode: c6bf1...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ikke noen bivirkninger enda, og har bare tenkt å holde meg på laveste dose, så jeg skal snakke med legen om det. Den fungerer veldig fint nå etter 5 uker, og jeg tenker at det er egentlig "starten" som jeg har trengt. Jeg har i tillegg trent med vekter to ganger i uka i 12 uker nå. For min del handlet det om å komme inn på riktig spor, og jo lettere jeg blir, jo enklere tenker jeg det er. Nå har jeg tenkt å melde meg på yoga etter jul, så da har jeg tre aktiviteter, i tillegg til at jeg går tur. 

Jeg vil ikke bare gå på dette, men faktisk bruke det til å hjelpe meg med en ny livsstil. Det som virkelig hjelper med Wegovy er jo at jeg får mer fokus på livet og ikke bare på mat og cravings. Det føler jeg er mest verdifullt akkurat nå. Og jeg håper jo treninga gir meg flere føtter å stå på når dette er ferdig.

Jeg føler meg mye mer opplagt enn før. Jeg lurer på om det er det at jeg trener som fører til det? 

Anonymkode: c6bf1...6b8

Så fint å lese, jeg tenker akkurat likt som deg. Jeg har nå gått på laveste dose i 9 uker, og her tenker jeg å holde meg. Har liksom fått den starten jeg trenger som du sier. Gått ned 6 kg, ting er lettere, motivasjonen er bedre, de gode rutinene faller på plass. Ingen bivirkninger. En nydelig medisin. Stresser ikke med å gå ned fortest mulig. 

Anonymkode: afe6e...2f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny her. Jeg tok første dose forrige fredag, og jeg blir helt sånn: Er det sånn det føles å ha et normalt forhold til mat, spise seg passe mett og være fornøyd uten noe mer om og men? 

Jeg kjente litt på cravings i går kveld, men fortsatt ikke på samme måte som tidligere. Og så enkelt var det altså å ikke tenke på mat hele tiden... 

Nå må jeg bare legge om vanene, og jobbe med det psykiske, så det forhåpentligvis er mulig å beholde en sunn livsstil også etter at nedgangen er ferdig. Med eller uten vedlikeholdsdose. 

Anonymkode: 282d5...96e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 14.46):

Det er flere som klager på kvalme og råtten lukt, eggrap og magesmerter.  Det har jeg hatt mye av til og fra i mange år, og legene har ikke skjønt hva jeg har snakket om.  Jeg har trodd at det kunne være IBS.  Neste gang skal jeg ta med meg en utskri av denne siden om Giardia: 

 https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/giardiasis--parasittinfeksjon-i-magen/#symptomer

Det har dukket opp et par ganger igjen etter at jeg begynte med Wegovy.  Uten forvarsel, kvalm, så en forferdelig rap som stinker og vann i munnen.  Eksplosiv diare også.

Jeg slurver ikke med hygienen altså

Anonymkode: 4ce43...99e

Det er bivirkning. 
Jeg har fått bukt med det ved å øke vanninntaket og bruk av laktulose.

Det kommer sannsynligvis av at tarmsystemet jobber saktere. 

Mange har fått den bivirkningen av Ozempic skjønte jeg etter en del googling.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/1/2023 at 9:37 AM, mereo said:

Det er bivirkning. 
Jeg har fått bukt med det ved å øke vanninntaket og bruk av laktulose.

Det kommer sannsynligvis av at tarmsystemet jobber saktere. 

Mange har fått den bivirkningen av Ozempic skjønte jeg etter en del googling.

Ja, absolutt en kjent bivirkning av medisinen her.

Jeg har slitt med dette en stund nå.

Har endelig funnet ut, sammen med lege, at det henger sammen med halsbrann/for mye syre (iallefall for meg personlig) og det at maten fordøyes veldig sakte.

Jeg har pleid å våkne med det på morgenen uten å vite hvorfor. Det ser ut til at trikset for meg (bank i bordet!) er å ikke legge meg med noe halsbrann av noe slag, og det skjer lett om jeg spiser noen timer før jeg skal legge meg. Jeg bør egentlig ha helt tom magesekk før jeg legger meg. Og iallefall holde meg langt unna matvarer som trigger halsbrann.

Om jeg merker noe halsbrann av noe slag bør jeg ta noe mot det før jeg legger meg (jeg bruker Gaviscon eller fruktsalt) hvis ikke er det stor sjanse for at jeg våkner og føler meg forferdelig dårlig, med kvalme, diare, uggen/full følelse i magesekken, "eggerap" (som gjør kvalmen enda verre) og i verste fall oppkast.

Om noen sliter med dette og ikke finner en løsning anbefaler jeg å prøve noe syrenøytraliserende preventivt og se om det fungerer. (Og om det først skulle skje, anbefaler jeg å ikke spise noe til det har gått over. Første gangen prøvde jeg å spise noe i håp om at det skulle gå over. Ble så kvalm og jævlig at jeg kastet opp masse. Æsj æsj æsj, oppkastet luktet og smakte som råtne egg!)

Anonymkode: 04dd2...53c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, absolutt en kjent bivirkning av medisinen her.

Jeg har slitt med dette en stund nå.

Har endelig funnet ut, sammen med lege, at det henger sammen med halsbrann/for mye syre (iallefall for meg personlig) og det at maten fordøyes veldig sakte.

Jeg har pleid å våkne med det på morgenen uten å vite hvorfor. Det ser ut til at trikset for meg (bank i bordet!) er å ikke legge meg med noe halsbrann av noe slag, og det skjer lett om jeg spiser noen timer før jeg skal legge meg. Jeg bør egentlig ha helt tom magesekk før jeg legger meg. Og iallefall holde meg langt unna matvarer som trigger halsbrann.

Om jeg merker noe halsbrann av noe slag bør jeg ta noe mot det før jeg legger meg (jeg bruker Gaviscon eller fruktsalt) hvis ikke er det stor sjanse for at jeg våkner og føler meg forferdelig dårlig, med kvalme, diare, uggen/full følelse i magesekken, "eggerap" (som gjør kvalmen enda verre) og i verste fall oppkast.

Om noen sliter med dette og ikke finner en løsning anbefaler jeg å prøve noe syrenøytraliserende preventivt og se om det fungerer. (Og om det først skulle skje, anbefaler jeg å ikke spise noe til det har gått over. Første gangen prøvde jeg å spise noe i håp om at det skulle gå over. Ble så kvalm og jævlig at jeg kastet opp masse. Æsj æsj æsj, oppkastet luktet og smakte som råtne egg!)

Anonymkode: 04dd2...53c

Brus er en mega trigger på det der. 
Opplevd det to ganger å milde måne det var helt jævlig, det verste med det er den sulfur rapen! 
Men noterer meg å alltid ha gaviscon og laktulose i huset framover 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo vere noko gull i den medisinen, for dei fyste ukene raste jeg ned og leggene ble ganske normale. Jeg hadde utrolig masse vatn i kroppen, og dette hjalp som rene vidunderet.  Det gikk videre i rykk og napp, men absolutt rett veg.  Frå nesten ingen klær som rakk rundt + fullt klesskap med for smått i alle størrelser, kan jeg nå finne eit og anna som ikke har passet på en stund.. Hele livet har vært en berg og dalbane på vekt.

Det er verd litt kvalme og råtne rap av og til.  Start 100 kg, i dag 80. Mål vet ikke. Høyde 158.  3 månader.

Anonymkode: 4ce43...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke to på laveste dose, og begynner nå å kjenne på mindre sultfølelse og søtsug. Mett lengre og kjenner ikke så på den gnagende sulten. Spiste en «liten» porsjon middag i dag til å være meg, og da hadde jeg ikke spist siden lunsj på jobb klokken 11(tre knekkebrød med lettost) Så totalt ca 1100 kalorier hittil i dag. Burde nok få i meg litt til kvelds. 
 

Ikke veid meg enda siden jeg har mensen, men fortsetter det slik går jeg nok ned. Ingen bivirkninger, så spent på hvordan det blir å øke dosen om et par uker. 
 

Er bare så glad jeg er i gang! Til sommeren skal jeg føle meg lettere og bedre! 93 kilo og 175 cm startvekt. Målet innen 1 juli er 73 kilo, da er jeg innenfor normal BMI. 
 

Gøy å lese om deres erfaringer 🤩

Anonymkode: 4cc93...886

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det må jo vere noko gull i den medisinen, for dei fyste ukene raste jeg ned og leggene ble ganske normale. Jeg hadde utrolig masse vatn i kroppen, og dette hjalp som rene vidunderet.  Det gikk videre i rykk og napp, men absolutt rett veg.  Frå nesten ingen klær som rakk rundt + fullt klesskap med for smått i alle størrelser, kan jeg nå finne eit og anna som ikke har passet på en stund.. Hele livet har vært en berg og dalbane på vekt.

Det er verd litt kvalme og råtne rap av og til.  Start 100 kg, i dag 80. Mål vet ikke. Høyde 158.  3 månader.

Anonymkode: 4ce43...99e

Så utrolig bra jobbet! 20 kilo på 3 måneder er fantastisk! Jeg har det som mål innen 6 mnd, men kanskje jeg kan rekke 30 kilo innen sommeren og endelig bli normalvektig igjen 🤩 Følte du det gikk raskere når du trappet opp dosen? 

Anonymkode: 4cc93...886

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så utrolig bra jobbet! 20 kilo på 3 måneder er fantastisk! Jeg har det som mål innen 6 mnd, men kanskje jeg kan rekke 30 kilo innen sommeren og endelig bli normalvektig igjen 🤩 Følte du det gikk raskere når du trappet opp dosen? 

Anonymkode: 4cc93...886

Tusen takk. Eg gjekk på lågaste dose i 8 veker og auka til neste i 4.  Nå skal jeg auke igjen. Det har gått veldig greitt heile vegen, men mest  i starten.

Anonymkode: 4ce43...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå hatt en pause på drøye tre uker. Har vært på ferie i varmere strøk og orket ikke å være uvel i varmen. Hadde også lyst til å smake på lokal mat og drikke litt alkohol. Jeg har spist  mer enn jeg vanligvis gjør på sprøyta og sammen med litt alkohol har nok kaloriinntaket vært høyere, men jeg har fortsatt trening hver dag. Resultatet er at jeg ikke har gått opp et gram, men heller ikke gått ned. 

Jeg opplevde fremdeles å bli uvel hvis jeg spiste for mye, og kan ikke drikke mer enn toppen to glass vin. Ikke følte jeg særlig sult heller. Det er akkurat som om kroppen har vendt seg til små og sjeldne måltider. 

I dag tok jeg en ny dose, for jeg vil gjerne ned noen kilo til. Før ferien har jeg vært på et platå, hvor vekten ikke rikket seg overhodet. Håper den lille pausen var bra.

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å starte nå før jul. Jeg har imidlertid ennå ikke helt fått svar på om den passer mitt «problem.» Jeg tåler nemlig godt å være sulten, men jeg har alltid! sulten eller mett lyst på godteri eller bakevarer. Rett etter ok sunn middag, er jeg klar for smågodt. Jeg er derfor redd for at jeg til tross for medisinen likevel vil slite med det jeg gjør. Sterk søtsug og stadige sprekker. Det blir både pinlig overfor lege og dyrt for lommeboka og ikke minst nedtur for meg selv om det ikke fungerer. 

Anonymkode: 06486...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vurderer å starte nå før jul. Jeg har imidlertid ennå ikke helt fått svar på om den passer mitt «problem.» Jeg tåler nemlig godt å være sulten, men jeg har alltid! sulten eller mett lyst på godteri eller bakevarer. Rett etter ok sunn middag, er jeg klar for smågodt. Jeg er derfor redd for at jeg til tross for medisinen likevel vil slite med det jeg gjør. Sterk søtsug og stadige sprekker. Det blir både pinlig overfor lege og dyrt for lommeboka og ikke minst nedtur for meg selv om det ikke fungerer. 

Anonymkode: 06486...16a

For meg har medisinen gitt god metthetsfølelse, men ikke gjort noe med søtsuget. Jeg har gått ned 9 kg på 2,5 mnd. (mao sakte) ved hjelp av metthetsfølelsen og viljestyrke. 

Anonymkode: ea78e...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Jeg opplevde fremdeles å bli uvel hvis jeg spiste for mye, og kan ikke drikke mer enn toppen to glass vin. Ikke følte jeg særlig sult heller. Det er akkurat som om kroppen har vendt seg til små og sjeldne måltider. 

 

Det er fordi semaglutid tar 5 uker før den går ut av kroppen, du har fortsatt fått hjelp fra semaglutiden med andre ord.

Anonymkode: 405d7...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er fordi semaglutid tar 5 uker før den går ut av kroppen, du har fortsatt fått hjelp fra semaglutiden med andre ord.

Anonymkode: 405d7...73b

Ja, det virker nok veldig forskjellig fra kropp til kropp. Jeg leser om folk som føler på sult 5 dager etter at sprøyta er satt. Og så har du meg som har samme effekt 3,5 uke etter at siste sprøyte er satt... 

Det tegner bra for når jeg har nådd målet, for jeg har sett for meg at jeg må ta den sprøyta i flere år, men kanskje jeg klarer meg med en dose hver 4. uke?

Anonymkode: eb1fe...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg vurderer å starte nå før jul. Jeg har imidlertid ennå ikke helt fått svar på om den passer mitt «problem.» Jeg tåler nemlig godt å være sulten, men jeg har alltid! sulten eller mett lyst på godteri eller bakevarer. Rett etter ok sunn middag, er jeg klar for smågodt. Jeg er derfor redd for at jeg til tross for medisinen likevel vil slite med det jeg gjør. Sterk søtsug og stadige sprekker. Det blir både pinlig overfor lege og dyrt for lommeboka og ikke minst nedtur for meg selv om det ikke fungerer. 

Anonymkode: 06486...16a

Jeg hadde akkurat samme problemet. Eller, jeg tålte ikke sult sånn kjempebra. Men hadde ALLTID lyst på noe søtt etter hvert eneste måltid! Kunne trøkke nedpå ti biter smågodt etter frokosten på lørdagen liksom. 
 

Det er så og si borte. Jeg føler meg skikkelig mett etter måltidene. Kan fint bare ta meg et par druer eller en tyggis og så et det ok. Har ikke lyst på godteri. 

Anonymkode: 4cc93...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...