Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har gått på Wegovy siden september. Ned 16,2 kilo hittil. Ingen spesielle bivirkninger, bortsett fra absolutt ingen matlyst i det heletatt. Viser klare tegn på at jeg spiser for lite og, med både kvalme, svimmelhet og at jeg føler meg svakere. Merker det mest om morgenen. Begynner på jobb klokken 5, rundt 7 er jeg så kvalm at jeg er redd for å kaste opp. Spiser da ofte et knekkebrød, eller en banan og proteinpudding. Spiser en kjøleskapsgrøt til lunsj 9:30, og middag rundt 15. Dette er ikke fordi jeg er sulten, men fordi jeg «må». Klarer ikke å presse i meg mer heller, og ingen ting frister. Noen som har noen tips? 😅

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 18.32):

Jeg har nå hatt en pause på drøye tre uker. Har vært på ferie i varmere strøk og orket ikke å være uvel i varmen. Hadde også lyst til å smake på lokal mat og drikke litt alkohol. Jeg har spist  mer enn jeg vanligvis gjør på sprøyta og sammen med litt alkohol har nok kaloriinntaket vært høyere, men jeg har fortsatt trening hver dag. Resultatet er at jeg ikke har gått opp et gram, men heller ikke gått ned. 

Jeg opplevde fremdeles å bli uvel hvis jeg spiste for mye, og kan ikke drikke mer enn toppen to glass vin. Ikke følte jeg særlig sult heller. Det er akkurat som om kroppen har vendt seg til små og sjeldne måltider. 

I dag tok jeg en ny dose, for jeg vil gjerne ned noen kilo til. Før ferien har jeg vært på et platå, hvor vekten ikke rikket seg overhodet. Håper den lille pausen var bra.

Anonymkode: eb1fe...b65

Kommer til å ta det opp med lege om det blir aktuelt for meg, men nysgjerrig.. når du tar pause i tre uker, må du da jobbe deg opp igjen fra lavest dose, eller starter du oppigjen på den dosen du sluttet med?

Anonymkode: 5e45b...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe ekstra sprøytespisser? Apoteket her hadde bare i 100pk. Det var litt mange for meg 😕 

Anonymkode: 01c16...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe ekstra sprøytespisser? Apoteket her hadde bare i 100pk. Det var litt mange for meg 😕 

Anonymkode: 01c16...776

Jeg har bare funnet 100-pakninger, dessverre.

Anonymkode: 5b6dd...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 16.06):

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe ekstra sprøytespisser? Apoteket her hadde bare i 100pk. Det var litt mange for meg 😕 

Anonymkode: 01c16...776

Sprøytespissene ligger jo ved i pakken?

Anonymkode: 8f280...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk et år på saxenda og fikk i lengden vondt i brystet flere ganger. Jeg valgte å slutte og gikk over på mysimba og har ikke merket noe mer til det. Håper de forsker mer på langtidsvirkninger på disse slankemedisinene.

Anonymkode: cfe9e...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at det er aktivitet i tråden 😊 Her nærmer jeg meg 4 måneder på wegovy og resultatet er nesten 12 kg. Ser på Facebooksider at mange går voldsomt mye ned på kort tid, men jeg er fornøyd. Det går jevnt og trutt nedover, jeg er godt voksen så kiloene sitter godt. Det er bare å fortsette, snart ser jeg 70-tallet, og det er det lenge siden jeg har sett. 

Siden man ikke får nevne doser her, kan jeg omformulere det til at jeg går på den tredje dosen om man følger normal opptrapping. Det har jeg gjort i ca 1 mnd og kommer til å holde meg der så lenge jeg har effekt. 

Jeg har lite matlyst, ingen craving og få bivirkninger. Men de siste ukene har jeg spist og drukket svært lite og plages nu med forstoppelse. Vondt ☹️ Forsøker å få i meg væske, men glemmer det. Må være mer bevisst på det. 

Jeg er så glad jeg bestemte meg for å prøve wegovy! Jeg ser nå hvor mye medisinen hjelper meg spesielt med tanke på craving. Det hadde jeg faktisk ikke trodd. Har oppfølging av legen min hver måned via melding. Hver 3 måned har jeg legetime hvor de sjekker blodtrykk, blodverdier osv. Har heldigvis ingen mangler 😊 

Veldig glad det er helg 👍🏻 Den skal brukes til juleforberedelser, litt baking, vasking og pakking av julegaver 🎄🎅🏻

Anonymkode: 5f51a...4e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Moro at det er aktivitet i tråden 😊 Her nærmer jeg meg 4 måneder på wegovy og resultatet er nesten 12 kg. Ser på Facebooksider at mange går voldsomt mye ned på kort tid, men jeg er fornøyd. Det går jevnt og trutt nedover, jeg er godt voksen så kiloene sitter godt. Det er bare å fortsette, snart ser jeg 70-tallet, og det er det lenge siden jeg har sett. 

Siden man ikke får nevne doser her, kan jeg omformulere det til at jeg går på den tredje dosen om man følger normal opptrapping. Det har jeg gjort i ca 1 mnd og kommer til å holde meg der så lenge jeg har effekt. 

Jeg har lite matlyst, ingen craving og få bivirkninger. Men de siste ukene har jeg spist og drukket svært lite og plages nu med forstoppelse. Vondt ☹️ Forsøker å få i meg væske, men glemmer det. Må være mer bevisst på det. 

Jeg er så glad jeg bestemte meg for å prøve wegovy! Jeg ser nå hvor mye medisinen hjelper meg spesielt med tanke på craving. Det hadde jeg faktisk ikke trodd. Har oppfølging av legen min hver måned via melding. Hver 3 måned har jeg legetime hvor de sjekker blodtrykk, blodverdier osv. Har heldigvis ingen mangler 😊 

Veldig glad det er helg 👍🏻 Den skal brukes til juleforberedelser, litt baking, vasking og pakking av julegaver 🎄🎅🏻

Anonymkode: 5f51a...4e2

Jeg har gått ned omtrent det samme som deg, på like lang tid. Noen ganger blir jeg utålmodig og tenker på alle som raser ned i vekt, men med tanke på alder er det greit at huden har en ørliten sjanse til å henge med😂 

Anonymkode: eb1fe...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har gått ned omtrent det samme som deg, på like lang tid. Noen ganger blir jeg utålmodig og tenker på alle som raser ned i vekt, men med tanke på alder er det greit at huden har en ørliten sjanse til å henge med😂 

Anonymkode: eb1fe...b65

Sånn tenker jeg også 😊 Er ikke riktig så elastisk som i yngre dager så det er helt greit at det ikke går så fort. 

En annen ting som er annerledes nå er at motivasjonen holder seg. Jeg har vært på utallige dietter/livsstilendringer i mitt liv og før har jeg mistet motivasjonen og trua etter noen måneder eller etter ca 10 kg ned. Men nå er jeg like motivert og med like mye pågangsmot som da jeg startet. 

ts

Anonymkode: 5f51a...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått ned 20 kg siden jeg startet i Mars/April en gang. Jeg er kjempe fornøyd med resultatet og glad det har gått sakte, jeg føler jeg rekker å henge med endringene i kostholdet. Det er kjempe deilig å ha gått ned så mye uten å ha nektet meg noe, men bare spist normale porsjoner. Jeg ser mange har "naziregime" i facebookgruppene når det kommer til kosthold. Jeg er så bevisst på at dette er en varig endring, så jeg ønsker ikke å nekte meg mat. Jeg vil lære meg å kunne spise ting i moderate mengder. 

Anonymkode: b798f...225

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvordan går det med dere og Wegovy i jula?

Jeg synes det kan være litt vanskelig å regulere mengden julemat.

Jeg blir ikke fort mett når jeg spiser, men jeg blir veldig mett en stund etterpå, så det kan være vanskelig å regulere hvor mye man skal spise til hvert måltid før jeg bikker over metthetsgrensen. I hverdagen går dette bedre, for da vet jeg f.eks hvor mange knekkebrød som er greit å spise til lunch osv.

Men nå når det er flere heavy julemåltider, så har jeg endt opp med å spise for mye og bli uvel - selv om jeg spiser mindre enn hva jeg ville gjort tidligere. Men det er vanskelig å vite hvor grensen går.

Flere som erfarer det samme?

Anonymkode: 8c974...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan går det med dere og Wegovy i jula?

Jeg synes det kan være litt vanskelig å regulere mengden julemat.

Jeg blir ikke fort mett når jeg spiser, men jeg blir veldig mett en stund etterpå, så det kan være vanskelig å regulere hvor mye man skal spise til hvert måltid før jeg bikker over metthetsgrensen. I hverdagen går dette bedre, for da vet jeg f.eks hvor mange knekkebrød som er greit å spise til lunch osv.

Men nå når det er flere heavy julemåltider, så har jeg endt opp med å spise for mye og bli uvel - selv om jeg spiser mindre enn hva jeg ville gjort tidligere. Men det er vanskelig å vite hvor grensen går.

Flere som erfarer det samme?

Anonymkode: 8c974...d79

Jeg blir mett ganske umiddelbart, men kjenner på at måltidene blir veldig små sammenlignet med det som har vært normalen tidligere. Jeg tåler ikke fett så godt heller merker jeg, blir ordentlig uvel om det blir for mye fet mat. Så julen er litt utfordrende av den grunn 😅

Anonymkode: 5b53d...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke julematen, tar til meg ribbe, medisterkaker og pølser for det er jo så godt og det er noe av det som gir julefølelsen, men har stort sett bare spist 2-3 munnfuller, har allikevel endt med å spy opp det lille jeg har spist…
Julebrød med brunost er lettere å få i seg (og beholde), blir knekkebrød med edamer innimellom på dagtid. Så litt stusselig jul i matveien… drikke likeså, klarer ikke å få i meg særlig av noe alkohol, ikke at det er så problematisk, men rar jul er det nå. Skulle tatt ukesdose mandag ettermiddag, drøyer det nok enda en dag eller to i håp om at jeg skal klare å spise i juleselskapene… blir mer koldtbord og annen mat da, så håper… 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julen er tradisjonelt tiden da alle mine slankekurer og livsstilsendringer går dukken. Jeg kan ta meg sammen hele året, men i møte med julemat, marsipan og småkaker må jeg gi tapt. Ikke bare fordi jeg er så innmari glad i det (for det er jeg), men fordi jula er forbundet med mye sorg. Og jeg er av typen som spiser opp følelsene mine. 

Så i år valgte jeg rett og slett å øke dosen litt til jul. Jeg har gått ned 24 kilo til nå (halvparten på sprøyta) og jeg har bare økt dosen halvannen gang. De siste to månedene har jeg ikke hatt antydning til bivirkninger, og jeg har heller ikke gått ned et gram, så jeg vurderte det dit at dosen ikke har særlig effekt lenger. Og av erfaring vet jeg at sorg og julefristelser i kombinasjon er potente saker, så jeg tenkte jeg skulle komme det i forkjøpet.

Jeg styrte derfor unna alt unødvendig, som medisterkaker og pølser og sånt. Men svigermors ribbe var praktfull i år, med sprø svor over det hele, så jeg unnet meg et helt stykke av den. Sammen med en halv potet, rosenkål, surkål og litt saus... Jeg toppet det hele med en spiseskje karamellpudding. Det smakte himmelsk!

Ribba ligger tilsynelatende fremdeles i magen og gjærer, skal jeg dømme ut ifra rapene jeg kommer med. I natt har jeg vært på do mellom 20 og 30 ganger, for å prumpe er et sjansespill. Jeg er så uvel at alt julegodtet som står fremme er totalt uinteressant. Jeg har ikke smakt verken konfekt eller marsipan, og mens de andre gafler i seg juleretter til lunsj, valgte jeg å hoppe over mat i går. Og det føles faktisk helt greit. Jeg synes ikke synd på meg selv i det hele tatt, jeg er bare utrolig takknemlig for at det finnes en medisin som kan stagge det enorme sluket jeg har inni meg, slik at jeg kan gå gjennom jula uten ekstra skam og sorg, fordi jeg feilet nok en gang.

Men jeg lurer litt på om alle de menneskene som mener disse medisinene er juks, hadde følt det samme hvis de fikk kjenne på hvordan bivirkningene egentlig er? For det er såpass heftig at det på ingen måte minner om en lettvint løsning...

Anonymkode: eb1fe...b65

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått ned mellom 1 og 2 kilo i uka siden oppstart, gikk jeg bare ned 0,2 den siste uka/over jula. Spiste litt mer enn vanlig, og spiste godteri for første gang siden oppstart, så egentlig fornøyd med at jeg fortsatt gikk ned i stedet for opp - som har vært normalt for meg i jula 🫣

Anonymkode: 5b6dd...84c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 12.43):

Julen er tradisjonelt tiden da alle mine slankekurer og livsstilsendringer går dukken. Jeg kan ta meg sammen hele året, men i møte med julemat, marsipan og småkaker må jeg gi tapt. Ikke bare fordi jeg er så innmari glad i det (for det er jeg), men fordi jula er forbundet med mye sorg. Og jeg er av typen som spiser opp følelsene mine. 

Så i år valgte jeg rett og slett å øke dosen litt til jul. Jeg har gått ned 24 kilo til nå (halvparten på sprøyta) og jeg har bare økt dosen halvannen gang. De siste to månedene har jeg ikke hatt antydning til bivirkninger, og jeg har heller ikke gått ned et gram, så jeg vurderte det dit at dosen ikke har særlig effekt lenger. Og av erfaring vet jeg at sorg og julefristelser i kombinasjon er potente saker, så jeg tenkte jeg skulle komme det i forkjøpet.

Jeg styrte derfor unna alt unødvendig, som medisterkaker og pølser og sånt. Men svigermors ribbe var praktfull i år, med sprø svor over det hele, så jeg unnet meg et helt stykke av den. Sammen med en halv potet, rosenkål, surkål og litt saus... Jeg toppet det hele med en spiseskje karamellpudding. Det smakte himmelsk!

Ribba ligger tilsynelatende fremdeles i magen og gjærer, skal jeg dømme ut ifra rapene jeg kommer med. I natt har jeg vært på do mellom 20 og 30 ganger, for å prumpe er et sjansespill. Jeg er så uvel at alt julegodtet som står fremme er totalt uinteressant. Jeg har ikke smakt verken konfekt eller marsipan, og mens de andre gafler i seg juleretter til lunsj, valgte jeg å hoppe over mat i går. Og det føles faktisk helt greit. Jeg synes ikke synd på meg selv i det hele tatt, jeg er bare utrolig takknemlig for at det finnes en medisin som kan stagge det enorme sluket jeg har inni meg, slik at jeg kan gå gjennom jula uten ekstra skam og sorg, fordi jeg feilet nok en gang.

Men jeg lurer litt på om alle de menneskene som mener disse medisinene er juks, hadde følt det samme hvis de fikk kjenne på hvordan bivirkningene egentlig er? For det er såpass heftig at det på ingen måte minner om en lettvint løsning...

Anonymkode: eb1fe...b65

Ja, det er det. Bivirkningene ved å spise noe "ulovlig" er så jævlige at juks kan man ikke kalle dette. Hver feil straffes heftig for mange av oss. Jeg besvimte og hadde blåmerker over hele ryggen etter en bursdag med to kakestykker.

Kvalmen og det ubehaget jeg har hatt hele veien, gjorde at jeg sluttet for ett par uker siden. Jeg orker ikke mer. Jeg mistet også ekstremt mye hår og det er jeg livredd for. Legen mente det ikke var medisinen, for dette virkestoffet har alle med diabetes brukt i årevis og aldri blitt skalla, men da hun leste om alopesia ble hun litt mer spak. Jeg mister dog ikke flekkvis, men alt ramler av.

Så en lettvint løsning er dette ikke. Utrolig effektivt, men det koster. Både i kroner og bivirkninger. 

Anonymkode: a4c7b...76f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er inne på hårtapet mitt, som jeg skrev om over, har flere opplevd det?

Jeg har halvert mengden hår og sluttet derfor, i frykt for å bli skalla.

Men det jeg lurer på er om håret kommer tilbake. Jeg vil gjerne begynne igjen over jul, og bruke dette kun en gang i mnd feks, men er livredd for dette håret. Har noen av dere mistet hår og så har det gått seg til?

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...