Gå til innhold

Regnes svingerinne som eget "barn" i deres hode?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk ganske mange stygge kommentarer her rettet mot TS. 

Anonymkode: 89297...323

Nå leste jeg gjennom kommentarfeltet en gang for å forsikre meg - men om noen av disse kommentarene anses som stygge så skjønner jeg virkelig hvorfor man har eksplosiv økning i psykiske lidelser de siste tiår... Dette er satt på spissen men likevel.

Å være uenig er ikke å være stygg.. Du må gjerne sitere de innlegg du anser som stygge. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg føler at jeg kanskje har truffet en nerve hos enkelte foreldre. 🤔 

Anonymkode: 88ccd...159

Nei hvorfor det? Jeg forventer faktisk at familien hensyntar slike ting hvis de vil ha oss på besøk. Det er ikke snakk om mange årene i det lange løp en må ta disse hensynene så det forventer jeg at barnløse søsken orker å forholde seg til

Anonymkode: 5331f...45d

• Liker 3
Skrevet
Nekinn@ skrev (8 minutter siden):

Til TS: det at noen er uenige med deg er ikke stygge kommentarer - men om du tolker det dit hen så tenker jeg at du i like liten grad klarer å se andres perspektiv og er hårsår?  Å si at det ikke handler om penger blir for dumt - det handler nok mer om meninger du ikke vil erkjenne at du har fremfor meninger du ikke har. 

Har du lest alle kommentarene rettet mot meg? Jeg har lest alt. Når noen sier at jeg skal bruke pengene foreldrene gir meg til psykolog, så er det et personangrep. Det er ikke noe produktiv kommentar, det er noe personen sier for å være slem.  

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg er gaver noe man gir fordi man er glad i den man gir gave til, ikke fordi man er takknemlig fordi de gjør ting.

Anonymkode: 15512...9c9

Å herreguuud RULL INN!! Hvis du ikke ser sammenheng mellom at man gir mer til den som gir til en selv så er det ingen vits i at du deltar i tråden! Å invitere til middager: koster penger. Å ha folk i selskap; Koster penger. Å være den som organiserer ved høytid osv: Koster penger!!!

Hvis det er sønn med svigerdatter som er hovedpersoner til å invitere inn er det veldig fint at svigers anerkjenner at det også har en kostnad og dermed ønsker å gi noe i retur!

Til slutt: Når vi har stilt opp for min familie (spesifikk min ektefelle som har ordnet med kjøkken, bad, rør, elektronikk, trekkfulle vindu, dør som ikke går i lås, og jeg som gjør innkjøp, er sjåfør osv) - Så kan gaven man får i retur være enten penger som går til en opplevelse/reise, eller en gave som en ønsker seg, fordi det en godt voksen person kanskje har er penger som de ønsker å bruke på sine nærmeste.

Om du virkelig ikke skjønner det lurer jeg på om du er en av disse som alltid tar og tar og ikke skjønner at det skal være balanse så det handler også om å gi. 

• Liker 1
Skrevet

Nei hvorfor det? Jeg forventer faktisk at familien hensyntar slike ting hvis de vil ha oss på besøk. Det er ikke snakk om mange årene i det lange løp en må ta disse hensynene så det forventer jeg at barnløse søsken orker å forholde seg til

Du sier omtrent direkte at alt handler om deg og dine barn og at du ikke vil besøke hvis du ikke får det slik du vil ha det. Det er å være kravstor. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mine foreldre gir oss pengegaver til jul. Da får vi alle en lik sum, inkludert svigerinnen inn. Altså, hvis jeg får 5000, så får broren min OG svigerinnen min 5000 hver. Jeg syns det er litt urettferdig fordi de får andre gaver utenom. Ja, de har barn og det har ikke jeg, men deres familie får mye. Barna deres får leker, klær, sykler, nye ski osv. Familien til min bror koster foreldrene mine veldig mye, og så får de dobbelt opp med julepenger, og det inkluderer ikke barna som får egne gaver. 
Jeg føler at jeg får veldig lite fordi jeg er singel og barnløs. Jeg får ikke noe utenom jul og bursdag, noe som er helt greit egentlig. Jeg bare syns at det er urettferdig at de får så mye bare fordi de er en familie. 

Hennes familie gir ikke dyre gaver, og de gir broren min og svigerinnen min en felles gave som ikke koster så mye. 

Jeg får like mye penger i julegave som min mann av svigermor. 

Anonymkode: 0632a...3f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg føler at jeg kanskje har truffet en nerve hos enkelte foreldre. 🤔 

🤦🏼‍♀️ Det eneste du har «truffet» er evnen til å påpeke hvor uvitende og egoistiske enkelte voksne uten barn kan være, om de virkelig ikke skjønner at høyt alkoholkonsum, sene middager og biff er kan være lite forenelig med småbarn. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sier omtrent direkte at alt handler om deg og dine barn og at du ikke vil besøke hvis du ikke får det slik du vil ha det. Det er å være kravstor. 

Nei. Jeg sier at skal barna være med i selskap så MÅ det tas hensyn. Hvis noen inviterer oss uten å ta hensyn til de gjestene de inviterer så er det jo bare tåpelig. Man hensyntar gjester, også små gjester. Det betyr at verten gjerne må ta små grep som egentlig ikke skader noen. 

• Liker 2
Skrevet
Full Ugle skrev (Akkurat nå):

🤦🏼‍♀️ Det eneste du har «truffet» er evnen til å påpeke hvor uvitende og egoistiske enkelte voksne uten barn kan være, om de virkelig ikke skjønner at høyt alkoholkonsum, sene middager og biff er kan være lite forenelig med småbarn. 

Jeg har aldri krevd å drikke meg dritings, spise sene middager eller biff. Dette er noe en anonym person i tråden har sagt om meg, noe de trukket rett ut av ræva. Og du beskylder meg for det samme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du lest alle kommentarene rettet mot meg? Jeg har lest alt. Når noen sier at jeg skal bruke pengene foreldrene gir meg til psykolog, så er det et personangrep. Det er ikke noe produktiv kommentar, det er noe personen sier for å være slem.  

Ja jeg har det. Og selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i flere av kommentarene som er uenige med deg, så er det er lang vei fra der til å anse det som personangrep. 

Kan du svare meg på en ting: er du mest  opptatt av å få støtte for dine meninger og holdninger eller ønsker du oppriktig å få innspill som kan bedre din forståelse?

• Liker 4
Skrevet

Ja men fortell meg da hva handler det om? Det handler ikke om pengene og ikke om at de tar all oppmerksomheten i høytiden og selskap. Hva da? 

Har du lest tråden? Jeg har forklart veldig godt hva det handler om. Jeg gidder ikke repetere meg selv flere ganger. Jeg har vært veldig tydelig på at jeg ikke bryr meg om hvor mye penger jeg får. Foreldrene mine kunne gitt meg 500 kroner og jeg hadde vært takknemlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri krevd å drikke meg dritings, spise sene middager eller biff. Dette er noe en anonym person i tråden har sagt om meg, noe de trukket rett ut av ræva. Og du beskylder meg for det samme. 

Du sier jo at listen min over ting som en typisk barnefamilie dominerer tilsier at jeg er kravstor. Var akkurat det du skrev. Jeg synes det jeg listet opp var minimum av forventinger til justeringer med barn i hus. Men nå handlet det jo ikke om at barnefamilien dominerte sier du. Men noe annet. Som heller ikke er penger..

• Liker 1
Skrevet

Har du lest tråden? Jeg har forklart veldig godt hva det handler om. Jeg gidder ikke repetere meg selv flere ganger. Jeg har vært veldig tydelig på at jeg ikke bryr meg om hvor mye penger jeg får. Foreldrene mine kunne gitt meg 500 kroner og jeg hadde vært takknemlig. 

Spesielt å hevde at man ikke vil repetere seg selv mer - for så å repetere seg selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine foreldre gir mer til barna enn til sviger døtre og sønner til bursdager. 
Til jul gir de en lik sum til hver familie uavhengig av antall barn så kjøper vi det barna ønsker seg og sparer resten. 
Kan jo hende vi skal ha flere barn og de kjøper ikke gaver for alt likevel, da blir det rettferdig også i fremtiden selv om noen fikk barn før andre. 

Anonymkode: fbebc...ecc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar dette virkelig personlig 😳

Anonymkode: 8ae8a...509

Nei, TS, det er du som tar ting personlig. Det er du som får noe som ikke har med deg å gjøre (at dine foreldre gir en fin gave til din svigerinne)  til likevel å handle om deg.

Jeg ønsker å hjelpe deg til å komme ut av offerrollen og ta ansvar for ditt eget liv. Sjalusi og misunnelse er vonde følelser. Har du ikke, tross alt, masse kjærlighet for tantebarn og svigerinne? Klarer du ikke å glede deg over at de får gaver og hjelp fra sin nærmeste familie? Tenk på at siden du er frivillig barnløs, så er faktisk disse små barna det nærmeste du kommer egne etterkommere. De deler mye av din dna. Kanskje de ligner på deg til og med? Hva med å gå inn for å gi dem et godt grunnlag her i livet? Engasjere deg, ta dem med på ting. 
Og glem tanken på at du selv er et barn som skal «få» ting hele tiden. Det er du ikke! Du er voksen med alle muligheter til å skape deg det livet du selv ønsker.

Anonymkode: 92b0c...2e8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS her: 

Dette tok litt av! Jeg vil si takk til fine kommentarer fra enkelte som har tatt seg tid til å se ting fra min side. Jeg må innrømme at stygge kommentarer var forventet her inne på KG, så det er fint at det ikke bare var negativt. Jeg setter også pris på at flere greide å være uenig uten å være frekk. 😊

Innlegget mitt handlet mer om skjevfordeling enn om penger. Det er mye annet jeg kunne nevnt, som for eksempel at alt vi gjør som familie domineres av min brors familie, men det ville være å spore av. Jeg har innsett at som singel og barnløs (og jeg er frivillig barnløs), så vil alle høytider og ferier med familie handle om dem. Det er noe en person som meg bare må akseptere. Men det er enkelte ting jeg har lyst til å oppklare da jeg føler at flere med negative kommentarer har tildelt meg meninger jeg ikke har. 

1. Det handler ikke om hvor mye penger det er snakk om. Jeg hadde vært fornøyd med en gave til 500 kroner. Jeg syns ikke at 5000 er «lite», selv om jeg ser at noen har skrevet dette. Jeg er på ingen måte utakknemlig for gaven, og jeg syns ikke at foreldrene mine skal gi meg mer. Poenget var at min bror og svigerinne får det dobbelte av meg. Jeg kunne aldri sett for meg at jeg og en partner hadde fått like mye. Noen har pekt ut at de har barn som er dyrt, men hvis man skal tenke slik, så er jeg alene om alle utgifter. 

2. På ingen måte mener jeg at foreldrene mine ikke skal gi gave til svigerinnen min, og på ingen måte mener jeg at hun ikke er en del av familien. Jeg må også understreke at våre gaver kun er penger da foreldrene mine ikke gir ting (utenom til barnebarna selvfølgelig). Jeg stiller ikke spørsmål ved at hun får gave, men at min bror og hans partner får det dobbelte av det jeg får. Jeg er veldig glad i min svigerinne, hun er en del av familien, men hun er ikke søsteren min. Jeg mener at en svigerinne ikke er likestilt meg da hun ikke er mine foreldres barn, hun er konen til et av barna deres. 

3. Jeg har ikke sagt noe om arv. Jeg vet ikke hvordan det ble et tema for noen. Det er nok en stund til vi skal arve noe som helst, og jeg har aldri tenkt over arv. Jeg forventer ikke at det blir så mye da jeg ønsker at foreldrene mine bruker pengene sine på seg selv.

4. Jeg ser at flere svigerdøtre understreker alt de gjør for familien sin, og det er hyggelig det, men hva har det med hvor mye du får i julegave å gjøre? Tror dere ikke at jeg gjør alle de tingene en datter skal gjøre? Jeg tilbringer mye mer tid med foreldrene enn broen min. Jeg hjelper dem mye mer enn han, men det betyr ikke at jeg syns han skal få mindre enn meg. Jeg stiller bare spørsmål ved at han og hans partner får dobbelt opp av alt, i tillegg til at de får økonomisk hjelp resten av året fordi de har barn sammen. 

5. Jeg klager ikke på at barnebarna får gaver. Det er et selvfølge. Men min brors familie får veldig mye hjelp på grunn av at de har barn. Foreldrene mine kjøper sykler, ski, regnklær, klær, osv. De kommer også på middagsbesøk til foreldrene mine hver gang de ikke gidder å lage mat.  Jeg er alene om mine utgifter og får aldri noe. Utenom vanlige gaver bruker foreldrene mine tusenvis på hans familie og ingenting på meg. Og la meg understreke, det handler ikke om en viss sum med penger, det handler om forskjellsbehandling. 

6. Nei, jeg har ikke sagt dette til foreldrene mine, og jeg kommer ikke til å si noe. Som flere har pekt ut, så har foreldrene mine rett til å bruke pengene sine akkurat slik som de vil. Men det betyr ikke at jeg ikke har lov til å kjenne på at jeg blir forskjellsbehandlet. Det er jeg som konstant blir nedprioritert og oversett fordi jeg ikke har barn, og jeg nekter å reprodusere for oppmerksomhet. 

1.) Du blir ikke forskjellsbehandlet! 
2.) De er FIRE, du er EN! Du mener du skulle fått 10.000 siden de tilsammen får dette?

3.) Du er selvvalgt barnløs og mener «alt handler om dem». - Ja! Hadde du hatt barn ville «alt» handlet om barna for deg også.

Du virker ufattelig ufattelig smålig og null evne til å fatte hva småbarnsliv innebærer for foreldre! De pengene de får går mest sannsynlig til praktiske ting da de har langt høyere utgifter enn deg! Dine pengegaver går utelukkende til deg!

Du har KUN deg selv å ta ansvar for! At du ikke unner dem det de får, de som har ansvar for flere enn seg selv er så ufattelig smålig!!!! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, TS, det er du som tar ting personlig. Det er du som får noe som ikke har med deg å gjøre (at dine foreldre gir en fin gave til din svigerinne)  til likevel å handle om deg.

Jeg ønsker å hjelpe deg til å komme ut av offerrollen og ta ansvar for ditt eget liv. Sjalusi og misunnelse er vonde følelser. Har du ikke, tross alt, masse kjærlighet for tantebarn og svigerinne? Klarer du ikke å glede deg over at de får gaver og hjelp fra sin nærmeste familie? Tenk på at siden du er frivillig barnløs, så er faktisk disse små barna det nærmeste du kommer egne etterkommere. De deler mye av din dna. Kanskje de ligner på deg til og med? Hva med å gå inn for å gi dem et godt grunnlag her i livet? Engasjere deg, ta dem med på ting. 
Og glem tanken på at du selv er et barn som skal «få» ting hele tiden. Det er du ikke! Du er voksen med alle muligheter til å skape deg det livet du selv ønsker.

Anonymkode: 92b0c...2e8

TS har ingenting med hva de gir svigerdatteren! Ærlig talt så burde de aldri ha fortalt henne det med tanke på hvor lite hun unner svigersøsteren disse pengene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja har lest det ene innlegget hvor du prøver å forklare deg og jeg leser at dette handler om at din brors familie samlet får mer både penger og oppmerksomhet. Så snille foreldre du har som hjelper din bror med små barn og ber dem på middag etc.  det er slitsom med unger. En får mindre søvn og mindre egentid osv. (og ja en har valgt det selv.. men likevel) og besteforeldre blir også veldig glad i barnebarn og vil sikkert se dem ofte. Det er kanskje de eneste barnebarna de får? Livets dessert kalles det ofte. Barna er egne individer, hvis besteforeldre vil kjøpe ting til dem så må de få lov til det. Igjen ser dette ut til å koke ned til å handle om penger?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Lurer virkelig på om det føres "regnskap" på alt som foregår i relasjoner familier i mellom jevnt over??? Håper ikke det.. 

Penger er forsåvidt greit å peke på da dett enkelt kan måles i kroner og ører. Men holder TS regnskap med alt annet også? Hvor ofte hvem gjør hva for hvem? Hvor ofte hvem ringer til hvem^? Hvor ofte hvem besøker hvem? Listen er utømmelig. 

Om man måler sin egen verdi i sine relasjoner basert på denne type likninger så vil man tape uansett....

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Full Ugle skrev (24 minutter siden):

Å herreguuud RULL INN!! Hvis du ikke ser sammenheng mellom at man gir mer til den som gir til en selv så er det ingen vits i at du deltar i tråden! Å invitere til middager: koster penger. Å ha folk i selskap; Koster penger. Å være den som organiserer ved høytid osv: Koster penger!!!

Hvis det er sønn med svigerdatter som er hovedpersoner til å invitere inn er det veldig fint at svigers anerkjenner at det også har en kostnad og dermed ønsker å gi noe i retur!

Til slutt: Når vi har stilt opp for min familie (spesifikk min ektefelle som har ordnet med kjøkken, bad, rør, elektronikk, trekkfulle vindu, dør som ikke går i lås, og jeg som gjør innkjøp, er sjåfør osv) - Så kan gaven man får i retur være enten penger som går til en opplevelse/reise, eller en gave som en ønsker seg, fordi det en godt voksen person kanskje har er penger som de ønsker å bruke på sine nærmeste.

Om du virkelig ikke skjønner det lurer jeg på om du er en av disse som alltid tar og tar og ikke skjønner at det skal være balanse så det handler også om å gi. 

Amen!! Takk for dette👍👍👏👏

Anonymkode: 166ac...166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...