Thyra Skrevet 11. august 2023 #101 Skrevet 11. august 2023 Thyra skrev (5 timer siden): Denne forstod jeg ikke helt. Om du ikke regner med gavene til barna, får vel ikke din bror mer enn deg fordi han har barn? Han får 5000, som deg. Kona hans får også 5000, det hadde hun vel også gjort om de ikke hadde barn? Er vel helt naturlig å gi gaver pr person, og ikke pr familie? Og så vil jeg legge til at folk har ulike tradisjoner, både på hvor mye de gir, og om du gir likt til alle, eller difrensierer etter "rang". Det er ikke noe fasitsvar på hva som blir riktig.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #102 Skrevet 11. august 2023 For et sørgelig og nitrist liv man må ha når man sitter i august og er opptatt av at svigerinnen ikke skal få egen gave fra sine svigerforeldre….altså!! Jeg ser du nå påstår at du ikke mener at hun ikke skal få gave, men hva mener du da? Er det greit at hun får 3000, men ikke 5000? Det vil jo uansett bli mer på deres husstand enn på din? Gaver er forresten sjelden noe som blir gitt til en husstand, det er personlig. Og det er veldig veldig naturlig at besteforeldre ønsker å hjelpe til når de får barnebarn, både praktisk og økonomisk. Dette er et av problemene med å ikke ha egne barn, tror jeg. Man henger fast i rollen som lillesøster eller «barnet i familien» i en alder der man burde fokusere mer på oppdra neste generasjon enn å sitte og surmule fordi noen «fikk mer enn meg». Til og med egne tantebarn. Må familien ta så stor plass i livet ditt da, TS? Har du ikke venner, jobb, hobbier? La foreldrene dine bruke SINE egne penger og sin tid som de vil. Anonymkode: 92b0c...2e8 2 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #103 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med ts i at det blir skjevt når de som er et par i husstanden får dobbelt då mye. Svigerinnen har vel sin egen familie i tillegg. Anonymkode: 1564e...4ef Som par GIR vi dobbelt så mye også. Om mor og far nå får samme siste-liten-gaven fra sønnen som før han var i et forhold så er det kjipt, ja. Men ovenfor DEM, ikke ovenfor søsteren. Anonymkode: 8312b...ed0 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #104 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): TS her: Dette tok litt av! Jeg vil si takk til fine kommentarer fra enkelte som har tatt seg tid til å se ting fra min side. Jeg må innrømme at stygge kommentarer var forventet her inne på KG, så det er fint at det ikke bare var negativt. Jeg setter også pris på at flere greide å være uenig uten å være frekk. 😊 Innlegget mitt handlet mer om skjevfordeling enn om penger. Det er mye annet jeg kunne nevnt, som for eksempel at alt vi gjør som familie domineres av min brors familie, men det ville være å spore av. Jeg har innsett at som singel og barnløs (og jeg er frivillig barnløs), så vil alle høytider og ferier med familie handle om dem. Det er noe en person som meg bare må akseptere. Men det er enkelte ting jeg har lyst til å oppklare da jeg føler at flere med negative kommentarer har tildelt meg meninger jeg ikke har. 1. Det handler ikke om hvor mye penger det er snakk om. Jeg hadde vært fornøyd med en gave til 500 kroner. Jeg syns ikke at 5000 er «lite», selv om jeg ser at noen har skrevet dette. Jeg er på ingen måte utakknemlig for gaven, og jeg syns ikke at foreldrene mine skal gi meg mer. Poenget var at min bror og svigerinne får det dobbelte av meg. Jeg kunne aldri sett for meg at jeg og en partner hadde fått like mye. Noen har pekt ut at de har barn som er dyrt, men hvis man skal tenke slik, så er jeg alene om alle utgifter. 2. På ingen måte mener jeg at foreldrene mine ikke skal gi gave til svigerinnen min, og på ingen måte mener jeg at hun ikke er en del av familien. Jeg må også understreke at våre gaver kun er penger da foreldrene mine ikke gir ting (utenom til barnebarna selvfølgelig). Jeg stiller ikke spørsmål ved at hun får gave, men at min bror og hans partner får det dobbelte av det jeg får. Jeg er veldig glad i min svigerinne, hun er en del av familien, men hun er ikke søsteren min. Jeg mener at en svigerinne ikke er likestilt meg da hun ikke er mine foreldres barn, hun er konen til et av barna deres. 3. Jeg har ikke sagt noe om arv. Jeg vet ikke hvordan det ble et tema for noen. Det er nok en stund til vi skal arve noe som helst, og jeg har aldri tenkt over arv. Jeg forventer ikke at det blir så mye da jeg ønsker at foreldrene mine bruker pengene sine på seg selv. 4. Jeg ser at flere svigerdøtre understreker alt de gjør for familien sin, og det er hyggelig det, men hva har det med hvor mye du får i julegave å gjøre? Tror dere ikke at jeg gjør alle de tingene en datter skal gjøre? Jeg tilbringer mye mer tid med foreldrene enn broen min. Jeg hjelper dem mye mer enn han, men det betyr ikke at jeg syns han skal få mindre enn meg. Jeg stiller bare spørsmål ved at han og hans partner får dobbelt opp av alt, i tillegg til at de får økonomisk hjelp resten av året fordi de har barn sammen. 5. Jeg klager ikke på at barnebarna får gaver. Det er et selvfølge. Men min brors familie får veldig mye hjelp på grunn av at de har barn. Foreldrene mine kjøper sykler, ski, regnklær, klær, osv. De kommer også på middagsbesøk til foreldrene mine hver gang de ikke gidder å lage mat. Jeg er alene om mine utgifter og får aldri noe. Utenom vanlige gaver bruker foreldrene mine tusenvis på hans familie og ingenting på meg. Og la meg understreke, det handler ikke om en viss sum med penger, det handler om forskjellsbehandling. 6. Nei, jeg har ikke sagt dette til foreldrene mine, og jeg kommer ikke til å si noe. Som flere har pekt ut, så har foreldrene mine rett til å bruke pengene sine akkurat slik som de vil. Men det betyr ikke at jeg ikke har lov til å kjenne på at jeg blir forskjellsbehandlet. Det er jeg som konstant blir nedprioritert og oversett fordi jeg ikke har barn, og jeg nekter å reprodusere for oppmerksomhet. Anonymkode: 88ccd...159 Du fikk 5000 før, og du får 5000 nå. Så kommer det en ny person inn i familien som også får 5000. Som foreldrene dine mulig ellers hadde spart, eller gitt til et veldedig formål. Jeg regner med at de har rikelig å bruke på seg selv når de gir 15 000 i kontanter + rikelig med gaver til barnebarna hver jul. For om mine hadde gitt 5000 til meg, og så levd på havregrøt hele januar, da hadde jeg overført pengene tilbake. Da handler det om en av tre; - Du vil ha mer til jul enn du fikk før. - Du mener at det er arven din som blir delt ut. - Du unner ikke svigerinnen din pengene. Anonymkode: 8312b...ed0 5 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #105 Skrevet 11. august 2023 Så snille og rause foreldre du har, som også gir gave til svigerdatteren sin💕 Anonymkode: 41be1...348 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #106 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg må bare understreke at jeg har NULL problem med at barna får gaver. Det er helt vanlig. Jeg bare syns det er litt kjipt at de får dobbelt opp med "voksengaver" fordi svigerinnen min blir regnet som en i søskenflokken. Nei, jeg har ikke oversikt over hva det koster å forsørge et barn. Jeg kan tenke meg at det er ganske mye. Samtidig så syns ikke jeg at jeg bør forskjellsbehandles fordi jeg ikke har barn. Med det mener jeg ikke at barna ikke bør få ting, men at jeg syns det er urettferdig hvis min bror får mer enn meg fordi han har barn (altså gaver til barna ekskludert). Jeg må også understreke at jeg absolutt ikke forventer noe av foreldrene mine. Jeg sitter ikke og venter på en pengegave. Anonymkode: 88ccd...159 Prøv å heller se det sånn: Du får 5000 kroner å bruke på deg selv, din bror får 5000 kroner å bruke på seg selv, kona hans får 5000 kroner å bruke på seg selv. Altså får alle tre likt :). Jeg har selv små barn, og bruker stort sett alt på dem, bolig, sparing og "familien AS". Hadde satt enormt stor pris på å få en slik gave som var til bare meg, og som hadde gjort det mulig å unne seg ting man prioriterer bort i hverdagen. Anonymkode: 41b1f...e41 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #107 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du fikk 5000 før, og du får 5000 nå. Så kommer det en ny person inn i familien som også får 5000. Som foreldrene dine mulig ellers hadde spart, eller gitt til et veldedig formål. Jeg regner med at de har rikelig å bruke på seg selv når de gir 15 000 i kontanter + rikelig med gaver til barnebarna hver jul. For om mine hadde gitt 5000 til meg, og så levd på havregrøt hele januar, da hadde jeg overført pengene tilbake. Da handler det om en av tre; - Du vil ha mer til jul enn du fikk før. - Du mener at det er arven din som blir delt ut. - Du unner ikke svigerinnen din pengene. Anonymkode: 8312b...ed0 Da handler det om en av tre; - Du vil ha mer til jul enn du fikk før. Nei. - Du mener at det er arven din som blir delt ut. Nei - Du unner ikke svigerinnen din pengene. Nei Jeg har alle rede pekt ut at jeg ikke setter pris på stråmannsargumenter. Ikke tildel meg meninger jeg ikke har. Anonymkode: 88ccd...159
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #108 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da handler det om en av tre; - Du vil ha mer til jul enn du fikk før. Nei. - Du mener at det er arven din som blir delt ut. Nei - Du unner ikke svigerinnen din pengene. Nei Jeg har alle rede pekt ut at jeg ikke setter pris på stråmannsargumenter. Ikke tildel meg meninger jeg ikke har. Anonymkode: 88ccd...159 Men hva er da problemet? Du er voksen og tjener dine egne penger. Julegaven er jo nettopp det, en julegave. Et alternativ til at dine foreldre stresser rundt for å finne noe dere kanskje liker, så lar de dere kjøpe gaven selv. Hvorfor plager det deg at din svigerinne også får? Hadde du fått mer hvis hun ikke fikk, tror du? Jeg prøver, men jeg klarer ikke å forstå tankegangen din. Du sammenlikner med at dine tantebarn får sykler og regntøy utenom jul. Men dette er jo helt vanlig. Barn vokser utrolig fort, og barnefamilier har enorme utgifter. Du ville vel ikke forventet at dine foreldre skulle kjøpe regntøy eller sykkel til deg, voksne dama? De barnløse tantene vi har hatt i min familie har foresten vært de som har kost seg aller mest med å kjøpe ting til tantebarna og som har stilt opp mest for å gjøre morsomme ting med dem. Men sånn er tydeligvis ikke du da, TS. Anonymkode: 92b0c...2e8 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #109 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva er da problemet? Du er voksen og tjener dine egne penger. Julegaven er jo nettopp det, en julegave. Et alternativ til at dine foreldre stresser rundt for å finne noe dere kanskje liker, så lar de dere kjøpe gaven selv. Hvorfor plager det deg at din svigerinne også får? Hadde du fått mer hvis hun ikke fikk, tror du? Jeg prøver, men jeg klarer ikke å forstå tankegangen din. Du sammenlikner med at dine tantebarn får sykler og regntøy utenom jul. Men dette er jo helt vanlig. Barn vokser utrolig fort, og barnefamilier har enorme utgifter. Du ville vel ikke forventet at dine foreldre skulle kjøpe regntøy eller sykkel til deg, voksne dama? De barnløse tantene vi har hatt i min familie har foresten vært de som har kost seg aller mest med å kjøpe ting til tantebarna og som har stilt opp mest for å gjøre morsomme ting med dem. Men sånn er tydeligvis ikke du da, TS. Anonymkode: 92b0c...2e8 Ts har skrevet et ganske utfyllende og godt forklart innlegg litt lenger opp i tråden. Anonymkode: 8ae8a...509 2
Gjest EmKay Skrevet 11. august 2023 #110 Skrevet 11. august 2023 Ja, mine foreldre gir meg, min bror og min mann like store pengegaver. Jeg aner ikke om hans foreldre gir mer til hans søster, men jeg og min mann får hvertfall like store pengergaver av dem også. Min mann har vært en del av familien vår i 16 år, og de ser på han som en ekstra sønn. Han ringer pappa for råd om han trenger det, og stiller opp for å hjelpe til ved hver minste anledning. Når min bror får seg samboer antar jeg at de vil behandle henne på samme måte
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #111 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror TS mener at det er urettferdig at svigerinnen får 5000, ikke at broren og barna får. Hvorvidt det er urettferdig at svigerinnen får 5000 tenker jeg at beror på hva hun gjør for familien…det er forskjell på «gratispassasjerer» og de som er på og gjør en innsats for storfamilien.. Anonymkode: 166ac...166 Så nå er gaver blitt lønn nå... Anonymkode: 15512...9c9 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #112 Skrevet 11. august 2023 Høres ut som voldsomme summer generelt til julegaver synes nå jeg. 10 000 kr til et par. Anonymkode: c33b4...763 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #113 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts har skrevet et ganske utfyllende og godt forklart innlegg litt lenger opp i tråden. Anonymkode: 8ae8a...509 Jeg har lest det, men ble ikke noe klokere. At besteforeldre bruker mer tid og penger på barnebarna enn på en voksen, barnløs singel (forhåpentlig selvstendig) datter er jo så vanlig at det er veldig merkelig å henge seg opp i. Hun er jo allerede ferdig oppdratt og klarer seg vel selv. Besteforeldre henter ofte i barnehagen, kjøper litt nye klær, lager kanskje middag osv. Dette er jo ikke ting man gjør for voksne single barn? Kanskje TS burde begynne å bidra litt i forhold til tantebarna selv? Anonymkode: 92b0c...2e8 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #114 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da handler det om en av tre; - Du vil ha mer til jul enn du fikk før. Nei. - Du mener at det er arven din som blir delt ut. Nei - Du unner ikke svigerinnen din pengene. Nei Jeg har alle rede pekt ut at jeg ikke setter pris på stråmannsargumenter. Ikke tildel meg meninger jeg ikke har. Anonymkode: 88ccd...159 Hva ønsker du at endres da? Og det viktigste spørsmålet; Hvorfor? Anonymkode: 8312b...ed0 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #115 Skrevet 11. august 2023 Både meg og mannen får egne gaver til jul / bursdag fra svigers. Det er som regel ting / opplevelser, så ikke like tydelig som dersom alle får en sum i kontanter. Men jeg tviler på at det er noe særlig mindre verdt en det barna får… Er ikke dette vanlig? Kan også hende at vi av og til får en større ting som er til begge, men det er unntaket. Anonymkode: 0dd46...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #116 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva ønsker du at endres da? Og det viktigste spørsmålet; Hvorfor? Anonymkode: 8312b...ed0 Hun ønsker vel at den kostbare hobbyen/livsstilen som broren har valgt (altså barn) ikke skal ta absolutt all oppmerksomhet og være viktigere enn livsstilen som hun selv har valgt. Det at foreldrene velger å bruke masse tid og penger på barnebarna (nye klær, nytt utstyr, barnevakt, inviterer til middag) og gjerne ikke gjør i nærheten av samme innsats for TS gjør jo at hun føler seg skvist ut. Uviktig. Verdiløs fordi det er barn som er det viktigste. Hvor ofte blir du invitert på noe alene med en eller begge foreldrene dine? Når spør de deg om hvordan det går i livet ditt uten å bli avbrutt av barnebarna eller broren din? Når ringer de deg for å prate? Eller sender melding? Hvor stor plass får du i livet deres? Jeg ser for meg at din bror sin familie blir prioritert høyt. Og at det er derfor du kjenner på urettferdighet. Anonymkode: 89297...323 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #117 Skrevet 11. august 2023 Js og det er veldig trivelig. Anonymkode: dcaa5...b17
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #118 Skrevet 11. august 2023 Selv om jeg kan forstå at ts synes dette er litt sårt, er det likevel uklart hva hun egentlig ønsker. Vi gir aldri pengegaver i familien, noen ganger får vi personlige gaver, noen ganger gaver som par. Noen ganger jeg eller et av mine søsken noe dyrt vi har ønsket oss. De andre får ikke automatisk noe til samme verdi jeg har aldri tenkt over om dette er rettferdig. Gaver er gaver. Vi feirer ikke jul sammen, så vi ser aldri forskjellene i graverende. Når man gir penger blir det tydelig hvem som har samme verdi. Jeg oppfatter at ts synes det er litt sårt at svigerinnen har samme verdi som henne. En slik følelse er verken smålig eller barnslig, de fleste av oss ønsker kanskje det samme. Det betyr ikke at man ikke unner svigerinnen gaven. Med utgangspunkt i at gaven et en verdsettelse av personens verdi, kunne man ha sett for seg at ts og broren fikk samme sum, mens svigerinnen fikk en litt mindre sum. Det samme med bursdagsgaver, lukt til ts og bror, mindre til svigerinnen. Hvis man tenker at bror og svigerinne tilsammen skal få samme som ts, har man enten gott svigerinnen verdi 0 eller broren mindre verdi enn ts. Dette er gaver, ikke tilskudd til å drive familien. Anonymkode: 757a8...80b 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #119 Skrevet 11. august 2023 Du er smålig. Barna til broren din er selvstendige individer. Gaver til dem, er ikke gaver til broren din. Hjelpes for en tankegang.. Svigerinnen din er heller ikke en som teller som "din bror får". Hun får sin egen gave, hun er en egen person. Du får akkurat like mye som din bror. Han får ikke noe som helst mer. UNGENE hans får ting. KONEN hans får ting. Jeg får like mye i gave fra svigers, som de gir til mannen. Foreldrene mine gir ikke like mye til ham som de gir til meg. Foreldre bestemmer selv over sine egne penger. Og er fritt til å gi gaver til andre enn bare deg og broren din. Jeg var enslig og barnløs i mange år mens min søster hadde mann og barn. Det ramlet meg aldri inn at jeg skulle anse gaver til mine nevøer + svoger som "gaver til min søster"; og at hun fikk mer enn meg. Hun fikk nøyaktig det samme som meg, og så fikk nevøene og svogeren min også gaver. Anonymkode: 4940c...3a0 4 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. august 2023 #120 Skrevet 11. august 2023 Foreldrene din bestemmer selv hvem de vil gi penger/gaver til. Selv om man er gift og har barn, så er man ikke ett med dem - en gave til min ektefelle eller mine barn er ikke en gave til meg. Det er flere personer å gi gave til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå