Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #201 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ville latt denne tråden ligge. Du har møtt en vegg av småbarnsforeldre. Jeg har barn selv, men ønsker ikke at barna skal tro at alle sammenkomster handler om dem. Vi er flere i en familie. Jeg har også en barnløs søster. Det hadde ikke fallt meg inn å ta all plassen bare fordi jeg har barn. Min søster er en like viktig del av familien. Jeg hadde også syns det var veldig pinlig om mine foreldre drev og overøste familien min med gaver hele året. Da hadde jeg vertfall tatt det forgitt at min søster fikk det samme hun også. Spesielt om det var min søster som stilte mest opp for foreldrene våre. Det var synd det ble fokus på penger. Du ordla deg nok litt feil i hovedinlegget. Jeg forstår vertfall hva du mente. Anonymkode: 8ae8a...509 Du mener at hvis dine foreldre hadde kjøpt en sparkesykkel til 3 åringen din så skulle din barnløse søster fått tilsvarende gave/penger?! Du forsøker å hevde deg som «mye bedre enn de andre småbarnsforeldrene» via å hevde at : « ønsker ikke at barna skal tro at alle sammenkomster er om dem». Hvor i tråden har du sett noen skrive noe i nærheten av det du tilsynelatende «hever deg over»?’ Du sparker inn åpne dører, ingen sier at «alt skal handle om barna» det påpekes dog at TS ikke kan si så mye annet konkret enn at besteforeldrene gir barna gaver gjennom året, inviterer på middag og svigerdatter får samme pengesum som resten av barna. Dette er normalt og overhodet ikke å : «lære barna at alt handler om dem». Det som er unormalt er at ett selvvalgt barnløs grown ass kvinnfolk sitter å furtet og er misfornøyd med oppmerksomheten som hennes tantebarn og svigersøster får, det er «good old fashion» sjalusi! Hadde du hatt forståelse» for at en av dine søsken ikke unnet dine unger ski eller sykkel eller middager fra dine foreldre, så er det noe feil med deg. 3
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #202 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Seriøst. Vet du hva jeg gir hva jeg vil til hvem jeg vil. Syntes jeg mine svigerbarn skal ha like mye som mine egne barn, så får de det. Mine penger og jeg gjør hva jeg vil med dem. For meg er det mer urettferdig å gi forskjellig. Til jul får de med barn mindre. Fordi de stort sett har det vil ha. Blir sure fordi man kjøper evnt feil, liker ikke gaven osv. De har en egen ide om hva de skal ha i hus. Så da blander jeg meg ikke opp i det. De uten barn og i etablerer fasen, trenger mer og litt mer taknemlig for det de får. Dessuten så får barba til de med barn litt ekstra. Den elste er eldre og har fått ting de minste ikke fikk i 7år før hen fikk søsken. Så om elsye med barn skal klage, så klag i vei. Det lærte vel hen i 7 års alder da hen klaget på å ikke få like mye klær som baby. Det var visst urettferdig. Ungen druknet i klær, og fikk beskjed om at babyer vokser fortere og må ha mer nye klær etter vekst. Samme som hen fikk som baby, bare at det var mammaen til hen som fikset det. Hen har ogsp to familier og får ikke to syklet. Har hen fått sykkel hos mor, kjøper vi kun sykel til våre felles. Ingenting urettferdig i det. Gir ikke sykkel sum heller. Så her lærer våre litt mer om folkesikk, og forståelse for at de har 0 bestemmelserett over mine penger. De får stort sett når de trenger. Hvis en mangler 1000kr til husleie, får ikke de andre den tusenlappen. Da må jeg jo ut med 3000kr hver gang. De andre får når de ber om hjelp. Anonymkode: 2b770...ec2 AMEN! Det er DINE PENGER!! Jeg blir helt MATT over unge voksne som sitter å har en formening over lommeboka til sine godt voksne foreldre! Det er sylfrekt og et slags forsøk på overformynderi som ikke ligner grisen! Jeg skulle forsøkt å si til en av mine foreldre hva jeg mente var best bruk av deres penger og hevde at de skulle gi mindre til x eller y, eller mer til meg, Jeg hadde blitt høvlet over med rette! Det TS beskriver av tankesett er god gammeldags prinsessenykker. det er ingenting hun har fortalt om pengebruken til sine foreldre som på noen som helst måte indikerer skjevfordeling eller «urettferdighet». 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #203 Skrevet 11. august 2023 Full Ugle skrev (3 minutter siden): Du mener at hvis dine foreldre hadde kjøpt en sparkesykkel til 3 åringen din så skulle din barnløse søster fått tilsvarende gave/penger?! Du forsøker å hevde deg som «mye bedre enn de andre småbarnsforeldrene» via å hevde at : « ønsker ikke at barna skal tro at alle sammenkomster er om dem». Hvor i tråden har du sett noen skrive noe i nærheten av det du tilsynelatende «hever deg over»?’ Du sparker inn åpne dører, ingen sier at «alt skal handle om barna» det påpekes dog at TS ikke kan si så mye annet konkret enn at besteforeldrene gir barna gaver gjennom året, inviterer på middag og svigerdatter får samme pengesum som resten av barna. Dette er normalt og overhodet ikke å : «lære barna at alt handler om dem». Det som er unormalt er at ett selvvalgt barnløs grown ass kvinnfolk sitter å furtet og er misfornøyd med oppmerksomheten som hennes tantebarn og svigersøster får, det er «good old fashion» sjalusi! Hadde du hatt forståelse» for at en av dine søsken ikke unnet dine unger ski eller sykkel eller middager fra dine foreldre, så er det noe feil med deg. Nei, jeg mener ikke ting jeg ikke skrev? Min søster ønsker meg og mine barn alt. Samme gjør jeg om henne. Mine barn får gaver. Min søster gir dem gaver. Hun får en tegning tilbake og er superfornøyd. Jeg ville dog ikke ovekjørt henne totalt med min familie. Jeg ville ikke sett på at mine foreldre gjorde mer for meg enn min søster. Det hadde føltes helt feil for meg. Anonymkode: 8ae8a...509 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #204 Skrevet 11. august 2023 Hvorfor skal svigerinner/svogere få gaver i det hele tatt? Hvis det blir slutt så har man jo kastet bort masse penger på dem, siden man ikke ser de folka igjen. Jeg gidder ikke gi gave til kona til broren min f.eks, hvorfor skal jeg det? Om de blir skilt så ser jeg jo ikke henne igjen. Og siden menn er så utro og bytter damer hele tiden så skjer det garantert. Så jeg forstår ts. Anonymkode: dbae9...a16 2
Nekinn@ Skrevet 11. august 2023 #205 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg mener ikke ting jeg ikke skrev? Min søster ønsker meg og mine barn alt. Samme gjør jeg om henne. Mine barn får gaver. Min søster gir dem gaver. Hun får en tegning tilbake og er superfornøyd. Jeg ville dog ikke ovekjørt henne totalt med min familie. Jeg ville ikke sett på at mine foreldre gjorde mer for meg enn min søster. Det hadde føltes helt feil for meg. Anonymkode: 8ae8a...509 Skjønner du likevel at dette ikke er ditt valg? Du kan ikke på den ene siden mene at du unner din familie, uavhengig av relasjon, alt godt men samtidig si at alt annet enn din tanke om rettferdig fordeling blir feil... 2 1
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #206 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg mener ikke ting jeg ikke skrev? Min søster ønsker meg og mine barn alt. Samme gjør jeg om henne. Mine barn får gaver. Min søster gir dem gaver. Hun får en tegning tilbake og er superfornøyd. Jeg ville dog ikke ovekjørt henne totalt med min familie. Jeg ville ikke sett på at mine foreldre gjorde mer for meg enn min søster. Det hadde føltes helt feil for meg. Anonymkode: 8ae8a...509 Hvorfor alle dager ser du at TS sin bror «overkjører TS totalt med sin familie»? Det er jo ikke nevnt som en problemstilling i tråden en gang! Og hvor i alle dager står det at de «gjør mer for TS sin bror» enn TS? Gjerne siter dette og kom med konkrete eksempler fordi det eneste som jeg har lest er : 1.) Bror og svigersøster spiser middag der (står IKKE at TS ikke får dette om hun vil) og 2.) Barna får gaver gjennom året. TS hevder senere i tråden at foreldrene bruker «så mye penger» på TS sin bror men det eneste hun konkret har nevnt er gaver til ungene. Så du mener altså at gaver til unger og middag er et stort problem..? 2
Aureka Skrevet 11. august 2023 #207 Skrevet 11. august 2023 (endret) Skjønner godt at du reagerer jeg. Mine foreldre gir svigerbarn gaver til jul, men større pengegaver er forbeholdt barn og barnebarn. Foreldrene mine har god råd, men barnebarn får litt mindre pengegave enn barna. Foreldrene mine er opptatt at ting skal være nogenlunde likt, selv om søsken med flest barn totalt får mest pga flere barn. Det er helt greit, men heier også på at de gir min single søster litt ekstra gjennom året for å kompensere. Det er dyrt med barn, men også dyrt å være singel med alle boutgifter alene. Hadde muligens tatt en prat med foreldrene. Så det så. Endret 11. august 2023 av Aureka 2
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #208 Skrevet 11. august 2023 Aureka skrev (6 minutter siden): Skjønner godt at du reagerer jeg. Mine foreldre gir svigerbarn gaver til jul, men større pengegaver er forbeholdt barn og barnebarn. Foreldrene mine har god råd, men barnebarn får litt mindre pengegave enn barna. Foreldrene mine er opptatt at ting skal være nogenlunde likt, selv om søsken med flest barn totalt får mest pga flere barn. Det er helt greit, men heier også på at de gir min single søster litt ekstra gjennom året for å kompensere. Det er dyrt med barn, men også dyrt å være singel med alle boutgifter alene. Hadde muligens tatt en prat med foreldrene. Så det så. Hva er «større pengegaver»?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #209 Skrevet 11. august 2023 Mamajune11 skrev (45 minutter siden): Svigers her og gjør det samme. 1500,- til alle barna + deres kone/mann/samboer/kjæreste. Pluss noe lite personlig. Synes egentlig det er veldig fint av dem. De forskjellsbehandler ingen. Her får alle likt. Enten du er blodsbånd eller bonus barnebarn. Samme her. Mine foreldre gjorde det også slik og i mine øyne den mest rette måten å gjøre det på. Anonymkode: 10358...e7c 3
Aureka Skrevet 11. august 2023 #210 Skrevet 11. august 2023 Full Ugle skrev (1 minutt siden): Hva er «større pengegaver»? Det varierer, men alt fra kr 2-3000 og oppover til 40 000. Det siste har skjedd når eiendom har blitt solgt eller at foreldre har arvet sine foreldre.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #211 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ville latt denne tråden ligge. Du har møtt en vegg av småbarnsforeldre. Jeg har barn selv, men ønsker ikke at barna skal tro at alle sammenkomster handler om dem. Vi er flere i en familie. Jeg har også en barnløs søster. Det hadde ikke fallt meg inn å ta all plassen bare fordi jeg har barn. Min søster er en like viktig del av familien. Jeg hadde også syns det var veldig pinlig om mine foreldre drev og overøste familien min med gaver hele året. Da hadde jeg vertfall tatt det forgitt at min søster fikk det samme hun også. Spesielt om det var min søster som stilte mest opp for foreldrene våre. Det var synd det ble fokus på penger. Du ordla deg nok litt feil i hovedinlegget. Jeg forstår vertfall hva du mente. Anonymkode: 8ae8a...509 Ja, jeg har skjønt at det er et mindretall her som har lagt meg for hat. Jeg kunne sikkert orlagt med litt bedre i hovedinnlegget. 😅 Søsteren din er heldig som har en som deg! Anonymkode: 88ccd...159 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #212 Skrevet 11. august 2023 Jeg er overrasket av hvor mye tyn ts for av "rettferdighetsgeriljaen". Gavens størrelse sier noe om verdi. Det at ts synes det er sårt at hun for sine foreldre ikke har større verdi enn svigerinnen er verken smålig eller bittert. Hadde foreldrene gitt sin svigerdatter et noe mindre beløp ville de vist at egne barn har litt større verdi enn svigerbarn. Anonymkode: 757a8...80b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #213 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er overrasket av hvor mye tyn ts for av "rettferdighetsgeriljaen". Gavens størrelse sier noe om verdi. Det at ts synes det er sårt at hun for sine foreldre ikke har større verdi enn svigerinnen er verken smålig eller bittert. Hadde foreldrene gitt sin svigerdatter et noe mindre beløp ville de vist at egne barn har litt større verdi enn svigerbarn. Anonymkode: 757a8...80b Man måler ikke verdi i pengegaver. Anonymkode: 5331f...45d 3
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #214 Skrevet 11. august 2023 Aureka skrev (Akkurat nå): Det varierer, men alt fra kr 2-3000 og oppover til 40 000. Det siste har skjedd når eiendom har blitt solgt eller at foreldre har arvet sine foreldre. Ok. Jeg tenker at det handler mye om hvor god økonomi man faktisk har og hvor stor familien er. 2
Nekinn@ Skrevet 11. august 2023 #215 Skrevet 11. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg har skjønt at det er et mindretall her som har lagt meg for hat. Jeg kunne sikkert orlagt med litt bedre i hovedinnlegget. 😅 Søsteren din er heldig som har en som deg! Anonymkode: 88ccd...159 Du velger å sitere de som utelukkende støtter deg og din tankegang - skjønner at du overhodet ikke ute etter innspill men å få bekreftelse på dine egne meninger. Er en ærlig sak det om du evner å se det. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er overrasket av hvor mye tyn ts for av "rettferdighetsgeriljaen". Gavens størrelse sier noe om verdi. Det at ts synes det er sårt at hun for sine foreldre ikke har større verdi enn svigerinnen er verken smålig eller bittert. Hadde foreldrene gitt sin svigerdatter et noe mindre beløp ville de vist at egne barn har litt større verdi enn svigerbarn. Anonymkode: 757a8...80b Spesielt å bruke ord som rettferdighetsgeriljaen om meningsmotstandere når det nettopp er rettferdighet TS påpeker og er ute etter! Vil våge å påstå at rettferdighetsgeriljaen er støttespillerne til TS. Endret 11. august 2023 av Nekinn@ 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #216 Skrevet 11. august 2023 Nekinn@ skrev (1 minutt siden): Du velger å sitere de som utelukkende støtter deg og din tankegang - skjønner at du overhodet ikke ute etter innspill men å få bekreftelse på dine egne meninger. Er en ærlig sak det om du evner å se det. Jeg har sitert flere som ikke enig med meg. Det er tydelig at du bare er ute etter en krangel. Anonymkode: 88ccd...159 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #217 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor skal svigerinner/svogere få gaver i det hele tatt? Hvis det blir slutt så har man jo kastet bort masse penger på dem, siden man ikke ser de folka igjen. Jeg gidder ikke gi gave til kona til broren min f.eks, hvorfor skal jeg det? Om de blir skilt så ser jeg jo ikke henne igjen. Og siden menn er så utro og bytter damer hele tiden så skjer det garantert. Så jeg forstår ts. Anonymkode: dbae9...a16 Liker du ikke kona til broren din? Anonymkode: 166ac...166 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #218 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mine foreldre gir oss pengegaver til jul. Da får vi alle en lik sum, inkludert svigerinnen inn. Altså, hvis jeg får 5000, så får broren min OG svigerinnen min 5000 hver. Jeg syns det er litt urettferdig fordi de får andre gaver utenom. Ja, de har barn og det har ikke jeg, men deres familie får mye. Barna deres får leker, klær, sykler, nye ski osv. Familien til min bror koster foreldrene mine veldig mye, og så får de dobbelt opp med julepenger, og det inkluderer ikke barna som får egne gaver. Jeg føler at jeg får veldig lite fordi jeg er singel og barnløs. Jeg får ikke noe utenom jul og bursdag, noe som er helt greit egentlig. Jeg bare syns at det er urettferdig at de får så mye bare fordi de er en familie. Hennes familie gir ikke dyre gaver, og de gir broren min og svigerinnen min en felles gave som ikke koster så mye. Anonymkode: 88ccd...159 I mitt tilfelle blir jeg som svigerinnen din.. Min familie gir meg og samboer felles gave til jul og ikke noe overdådig. Av og til en liten ting til hver i tillegg, mens svigerfamilien min gir meg gaver som er like dyre som dem de kjøper til sine barn. Samboers familie er veldig liten, min er enorm! Jeg syns selv det var ubehagelig i starten å motta disse gavene. Syns det var helt unødvendig og alt for mye. Men som samboer forklarte, de er en liten familie, og det gir foreldrene glede å behandle alle likt. Jeg tenker at det er opp til foreldrene dine hva og hvem de ønsker å bruke pengene sine på. Og at så lenge det ikke er forskjellsbehandling mellom gavene dere søsken i mellom så kan du ikke si noe på det. Det at de har barn og sånt og du ikke har det, skal ikke dine foreldre måtte kompensere deg for i form av gaver eller penger. Det blir helt feil.. Min søster har 5 barn, vi har 1 barn - ergo mine foreldre "bruker" mer penger på min søster sin familie enn min.. Aldri slått meg at det på noe måte er feil eller urettferdig. Anonymkode: 00f33...075 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #219 Skrevet 11. august 2023 Full Ugle skrev (20 minutter siden): Hvorfor gi noen gaver i det hele tatt? De kan jo bli overkjørt i morgen og da har det vært helt bortkastet. Men sjansen for at en mann er utro og stikker av er 90 %. Menn bytter damer konstant, og plutselig er han på kone nr 9. Så det blir jo kjedelig for foreldrene å hele tiden møte nye koner/kjærester, også skal de få masse penger i tillegg? Hva er vitsen? Anonymkode: dbae9...a16
Nekinn@ Skrevet 11. august 2023 #220 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har sitert flere som ikke enig med meg. Det er tydelig at du bare er ute etter en krangel. Anonymkode: 88ccd...159 Det er fort gjort og enkelt å slenge ut en kommentar og samtidig tilegne andre intensjoner på samme måte som du kritiserer andre for å gjøre. Men siden du er opptatt av en åpen og ærlig diskusjon så gjentar jeg spørsmålet som nevnt i en tidligere kommentar: Kan du svare meg på en ting: er du mest opptatt av å få støtte for dine meninger og holdninger eller ønsker du oppriktig å få innspill som kan bedre din forståelse? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå