AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #261 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 1000 kr. pr. pers. hver jul og bursdag over mange år når det er 7 personer kontra 1 utgjør mye, spesielt i et uskiftet bo. Hun skjønte godt hva vi mente og takket oss, hun ville at alle barna skulle ha like mye. Anonymkode: 0612b...5ef Dere var så smålige at jeg har ikke ord. For 50 prosent av det boet var din bestemors å gi bort som hun ville. Dere sitter der og venter på at hun dør så dere kan få pengene «deres» griske jævler. Anonymkode: 5331f...45d 4 3
Gjest odin33 Skrevet 12. august 2023 #262 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gir meg egentlig bare assosiasjoner til da vi var små, og glassene måtte stå side om side da brusen ble skjenket. Men så blir man voksen, forstår at milimeterrettferdighet ikke fungerer i praksis, samtidig som man er glad i sine søsken og unner dem det beste. Henger man igjen i barndommen på den måten du og TS gjør, så bør man virkelig gå noen runder med seg selv. Anonymkode: 8312b...ed0 Misunnelse og urettferdig kjenner jeg mye på som voksen også. Min fantastiske nabo har nettopp pusset opp huset og fått flunkende ny bil. Åh, som de fortjener det og jeg unner dem alt. Kjenner jeg på misunnelse, og skulle ønske det var meg? Hell yes! Har jeg et godt liv uten? Så absolutt. Har en venninne hvor absolutt alt går lett for. Jeg har måtte jobbe hardt for det meste. Jeg unner venninna mi en rik far som har fått henne inn på boligmarkedet i ung alder. Jeg unner henne alle feriene og den flotte leiligheten midt i Oslo sentrum. Føler jeg på urettferdighet? Ja. Er hun min bestevenn og fortjener alt hun får? Ja. Jeg hever meg vertfall ikke over disse følelsene som voksen. Kjenner ofte på det faktisk. Jeg tar meg selv i det, og er selvfølgelig takknemlig for alt jeg har.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #263 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): TS her: Dette tok litt av! Jeg vil si takk til fine kommentarer fra enkelte som har tatt seg tid til å se ting fra min side. Jeg må innrømme at stygge kommentarer var forventet her inne på KG, så det er fint at det ikke bare var negativt. Jeg setter også pris på at flere greide å være uenig uten å være frekk. 😊 Innlegget mitt handlet mer om skjevfordeling enn om penger. Det er mye annet jeg kunne nevnt, som for eksempel at alt vi gjør som familie domineres av min brors familie, men det ville være å spore av. Jeg har innsett at som singel og barnløs (og jeg er frivillig barnløs), så vil alle høytider og ferier med familie handle om dem. Det er noe en person som meg bare må akseptere. Men det er enkelte ting jeg har lyst til å oppklare da jeg føler at flere med negative kommentarer har tildelt meg meninger jeg ikke har. 1. Det handler ikke om hvor mye penger det er snakk om. Jeg hadde vært fornøyd med en gave til 500 kroner. Jeg syns ikke at 5000 er «lite», selv om jeg ser at noen har skrevet dette. Jeg er på ingen måte utakknemlig for gaven, og jeg syns ikke at foreldrene mine skal gi meg mer. Poenget var at min bror og svigerinne får det dobbelte av meg. Jeg kunne aldri sett for meg at jeg og en partner hadde fått like mye. Noen har pekt ut at de har barn som er dyrt, men hvis man skal tenke slik, så er jeg alene om alle utgifter. 2. På ingen måte mener jeg at foreldrene mine ikke skal gi gave til svigerinnen min, og på ingen måte mener jeg at hun ikke er en del av familien. Jeg må også understreke at våre gaver kun er penger da foreldrene mine ikke gir ting (utenom til barnebarna selvfølgelig). Jeg stiller ikke spørsmål ved at hun får gave, men at min bror og hans partner får det dobbelte av det jeg får. Jeg er veldig glad i min svigerinne, hun er en del av familien, men hun er ikke søsteren min. Jeg mener at en svigerinne ikke er likestilt meg da hun ikke er mine foreldres barn, hun er konen til et av barna deres. 3. Jeg har ikke sagt noe om arv. Jeg vet ikke hvordan det ble et tema for noen. Det er nok en stund til vi skal arve noe som helst, og jeg har aldri tenkt over arv. Jeg forventer ikke at det blir så mye da jeg ønsker at foreldrene mine bruker pengene sine på seg selv. 4. Jeg ser at flere svigerdøtre understreker alt de gjør for familien sin, og det er hyggelig det, men hva har det med hvor mye du får i julegave å gjøre? Tror dere ikke at jeg gjør alle de tingene en datter skal gjøre? Jeg tilbringer mye mer tid med foreldrene enn broen min. Jeg hjelper dem mye mer enn han, men det betyr ikke at jeg syns han skal få mindre enn meg. Jeg stiller bare spørsmål ved at han og hans partner får dobbelt opp av alt, i tillegg til at de får økonomisk hjelp resten av året fordi de har barn sammen. 5. Jeg klager ikke på at barnebarna får gaver. Det er et selvfølge. Men min brors familie får veldig mye hjelp på grunn av at de har barn. Foreldrene mine kjøper sykler, ski, regnklær, klær, osv. De kommer også på middagsbesøk til foreldrene mine hver gang de ikke gidder å lage mat. Jeg er alene om mine utgifter og får aldri noe. Utenom vanlige gaver bruker foreldrene mine tusenvis på hans familie og ingenting på meg. Og la meg understreke, det handler ikke om en viss sum med penger, det handler om forskjellsbehandling. 6. Nei, jeg har ikke sagt dette til foreldrene mine, og jeg kommer ikke til å si noe. Som flere har pekt ut, så har foreldrene mine rett til å bruke pengene sine akkurat slik som de vil. Men det betyr ikke at jeg ikke har lov til å kjenne på at jeg blir forskjellsbehandlet. Det er jeg som konstant blir nedprioritert og oversett fordi jeg ikke har barn, og jeg nekter å reprodusere for oppmerksomhet. Anonymkode: 88ccd...159 Dette var en lang (bort)forklaring, men du svarer likevel ikke på dette som flere lurer på: Hadde du fått det bedre og hatt et bedre liv dersom svigerinnen din hadde fått en litt mindre gave? Hvor mye synes du svigerinnen din fortjener, hva er hun verdt? 2500,-? 500,-? Anonymkode: 4d696...a1a 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #264 Skrevet 12. august 2023 Din bror får ikke det dobbelte av deg. Hans kone får likt. Det kunne vært tanten til svigermor, en venninne eller kollega hun valgte å gi gave til, men det er altså til en kvinne som tilfeldigvis er gift med din bror. Hvorfor skal hun ikke kunne få gave, kun fordi hun er gift? Hvis hun kjøpte en gave i stedet for å gi en pengesum. Skulle de da fått en genser på deling? Jeg kunne forstått at du synes det var leit hvis bror fikk dobbelt så mye som deg, men det gjør han ikke. Anonymkode: e6f20...2fc 3 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #265 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): TS her: Dette tok litt av! Jeg vil si takk til fine kommentarer fra enkelte som har tatt seg tid til å se ting fra min side. Jeg må innrømme at stygge kommentarer var forventet her inne på KG, så det er fint at det ikke bare var negativt. Jeg setter også pris på at flere greide å være uenig uten å være frekk. 😊 Innlegget mitt handlet mer om skjevfordeling enn om penger. Det er mye annet jeg kunne nevnt, som for eksempel at alt vi gjør som familie domineres av min brors familie, men det ville være å spore av. Jeg har innsett at som singel og barnløs (og jeg er frivillig barnløs), så vil alle høytider og ferier med familie handle om dem. Det er noe en person som meg bare må akseptere. Men det er enkelte ting jeg har lyst til å oppklare da jeg føler at flere med negative kommentarer har tildelt meg meninger jeg ikke har. 1. Det handler ikke om hvor mye penger det er snakk om. Jeg hadde vært fornøyd med en gave til 500 kroner. Jeg syns ikke at 5000 er «lite», selv om jeg ser at noen har skrevet dette. Jeg er på ingen måte utakknemlig for gaven, og jeg syns ikke at foreldrene mine skal gi meg mer. Poenget var at min bror og svigerinne får det dobbelte av meg. Jeg kunne aldri sett for meg at jeg og en partner hadde fått like mye. Noen har pekt ut at de har barn som er dyrt, men hvis man skal tenke slik, så er jeg alene om alle utgifter. 2. På ingen måte mener jeg at foreldrene mine ikke skal gi gave til svigerinnen min, og på ingen måte mener jeg at hun ikke er en del av familien. Jeg må også understreke at våre gaver kun er penger da foreldrene mine ikke gir ting (utenom til barnebarna selvfølgelig). Jeg stiller ikke spørsmål ved at hun får gave, men at min bror og hans partner får det dobbelte av det jeg får. Jeg er veldig glad i min svigerinne, hun er en del av familien, men hun er ikke søsteren min. Jeg mener at en svigerinne ikke er likestilt meg da hun ikke er mine foreldres barn, hun er konen til et av barna deres. 3. Jeg har ikke sagt noe om arv. Jeg vet ikke hvordan det ble et tema for noen. Det er nok en stund til vi skal arve noe som helst, og jeg har aldri tenkt over arv. Jeg forventer ikke at det blir så mye da jeg ønsker at foreldrene mine bruker pengene sine på seg selv. 4. Jeg ser at flere svigerdøtre understreker alt de gjør for familien sin, og det er hyggelig det, men hva har det med hvor mye du får i julegave å gjøre? Tror dere ikke at jeg gjør alle de tingene en datter skal gjøre? Jeg tilbringer mye mer tid med foreldrene enn broen min. Jeg hjelper dem mye mer enn han, men det betyr ikke at jeg syns han skal få mindre enn meg. Jeg stiller bare spørsmål ved at han og hans partner får dobbelt opp av alt, i tillegg til at de får økonomisk hjelp resten av året fordi de har barn sammen. 5. Jeg klager ikke på at barnebarna får gaver. Det er et selvfølge. Men min brors familie får veldig mye hjelp på grunn av at de har barn. Foreldrene mine kjøper sykler, ski, regnklær, klær, osv. De kommer også på middagsbesøk til foreldrene mine hver gang de ikke gidder å lage mat. Jeg er alene om mine utgifter og får aldri noe. Utenom vanlige gaver bruker foreldrene mine tusenvis på hans familie og ingenting på meg. Og la meg understreke, det handler ikke om en viss sum med penger, det handler om forskjellsbehandling. 6. Nei, jeg har ikke sagt dette til foreldrene mine, og jeg kommer ikke til å si noe. Som flere har pekt ut, så har foreldrene mine rett til å bruke pengene sine akkurat slik som de vil. Men det betyr ikke at jeg ikke har lov til å kjenne på at jeg blir forskjellsbehandlet. Det er jeg som konstant blir nedprioritert og oversett fordi jeg ikke har barn, og jeg nekter å reprodusere for oppmerksomhet. Anonymkode: 88ccd...159 Men altså. Du bruker dine 5000 kun på deg, din bror bruker sine 5000 kun på seg, svigerinne bruker sine 5000 kun på seg. Tror du virkelig at du har mer å rutte med om du får samboer som også får 5000? Når du får barn så får du sikkert like mye greier til dine barn som de får til sine. Anonymkode: a26b5...d7d 3 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #266 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver jo som om du er TS, gjennomgående i hele tråden. Du vet det er mot forumreglene å delta med to brukere i samme tråd? Anonymkode: 8312b...ed0 I blant er folk faktisk så enige om noe at de virker som samme person. Det har skjedd meg flere ganger her inne. Anonymkode: a26b5...d7d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #267 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dere var så smålige at jeg har ikke ord. For 50 prosent av det boet var din bestemors å gi bort som hun ville. Dere sitter der og venter på at hun dør så dere kan få pengene «deres» griske jævler. Anonymkode: 5331f...45d Jeg arver ikke min bestemor så bare ro deg ned. Anonymkode: 0612b...5ef
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2023 #268 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så oppsummert bryr du deg ikke om penger, og du har forståelse for hvordan barnebarn påvirker familieselskap og slikt. Det jeg har spurt deg om tidligere i tråden, som du ikke klarer å svare på, er; Hva ønsker du annerledes? Hvorfor ønsker du det slik? Anonymkode: 8312b...ed0 Jeg har også spurt TS : Hvordan mener du da pengesummen til jul skulle vært fordelt om du mener det er galt slik det er nå? Hva annet mener du skulle vært endret? TS sier på en side at «hun kunne fått 500kr og vært fornøyd» Hovedproblemet er tilsynelatende at svigersøsteren får samme som TS, og at «broren koster foreldrene mange penger». De eneste tingene hun har ramset opp at broren «koster» er ting til barna (som hun sier ikke er et problem men likevel går tilbake til gjentatte ganger når hun skal påpeke spesifikk hva broren får som hun ikke får) - og middager som bror med familie spiser hos foreldrene. Også har hun nevnt at hun ønsker at foreldrene skal hjelpe henne med å male leiligheten hennes. Jeg ser ikke at TS nevner noe som helst som indikerer at hun er «forskjellsbehandlet». Dette er to besteforeldre med to barn, en svigerdatter og barnebarn. De skal slippe å måtte veie i en skål hvor mye de gir til sine barnebarn, svigerdatter og sønn opp imot datteren i en annen vektskål. Som flere har gjentatt i det utallige: broren med familie er fire unike individer. TS ser ut til å bare lempe dem under «bror» og alt som går til dem er da noe som går til «bror». Eksemplet med to barn som sammenligner hvor mye brus man får i glasset er kjempebra! Men her mener altså TS at fire glass skal ha samme innhold til sammen som hun får i sitt ene glass. 4
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2023 #269 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Din bror får ikke det dobbelte av deg. Hans kone får likt. Det kunne vært tanten til svigermor, en venninne eller kollega hun valgte å gi gave til, men det er altså til en kvinne som tilfeldigvis er gift med din bror. Hvorfor skal hun ikke kunne få gave, kun fordi hun er gift? Hvis hun kjøpte en gave i stedet for å gi en pengesum. Skulle de da fått en genser på deling? Jeg kunne forstått at du synes det var leit hvis bror fikk dobbelt så mye som deg, men det gjør han ikke. Anonymkode: e6f20...2fc Dette synes jeg er et SÅ godt poeng! Jeg har en nære venninne jeg kjøper noen fine dyre ting til. Jeg har aldri tenkt over at noen potensielt sammenligner hvor mye penger jeg bruker på henne versus andre. Det er mine penger og det er jeg som avgjør hvor mye som føles riktig å bruke. Det bestemmer faktisk jeg! Ikke noen andre, heller ikke mine barn, som også får mer enn nok (som TS) Hvis foreldrene hadde ett nære vennepar/venn de ga tilsvarende sum til, lurer på om TS hadde hatt ett problem med det? En mening om foreldrene sin pengebruk i gaver til egne venner. Eller hadde hun hatt respekt for at det bestemmer de selv! Det tror faktisk jeg. Sjalusien/«problemet» her bunner altså i at bror sin familie, spesielt svigersøsteren, får samme som TS. Det er derfor lett å lese gjennom linjene at TS ikke unner svigersøsteren dette, hun mener at det «ikke er riktig» at foreldrene skal gi akkurat henne denne gaven. Det er ingenting i TS sin historie som forteller at verken foreldrene eller bror m/familie har gjort TS nor vondt, vært ugrei eller lignende. De fremstår på mange måter som kjærlige, rause og gavmilde. Noe TS er inkludert i. Men hun klarer ikke inkludere svigersøster selv på samme måte som foreldrene. Jeg har sett i enkelte tilfeller at søsken «tviholder» på den gamle familiekonstellasjonen. De tviholder, til tross for at søsken har fått seg partner og barn, på tanken om at kjernefamilien er en selv, mamma og pappa pluss søsken. De har problemer med å akseptere at dynamikken endres og at nye partnere og barn kommer inn i bildet, som «kjernefamilien» inkluderer og tar vare på «som sine egne». For det er jo faktisk hva de fleste (stabile, ressurssterke og funksjonelle) familier tenker om hverandre : at man er en stor familie med barn, barnebarn og svigerbarn. Den som føler seg truet av dette, er vel den som har et stykke arbeid å gjøre.. TS du bør virkelig gå i deg selv. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #270 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg arver ikke min bestemor så bare ro deg ned. Anonymkode: 0612b...5ef Da håper jeg du ikle blandet deg inn i det heller. Anonymkode: 5331f...45d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #271 Skrevet 12. august 2023 Mine foreldre gir gave pr hode, svigerforeldrene mine gir til par. Gave er en gode, ikke noe man har rett på. Jeg er glad for det jeg får og har liten interesse av hva andre får/ikke får. Anonymkode: c4014...86c 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #272 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da håper jeg du ikle blandet deg inn i det heller. Anonymkode: 5331f...45d Jeg støttet min tante så jeg ble med for å snakke med henne. Og, siden jeg støttet min tante så mistet jeg selv den 1000-lappen, bare så det er sagt. En pott til hvert barn og de fikk fordele, det synes jeg er mest rettferdig. Anonymkode: 0612b...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #273 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg støttet min tante så jeg ble med for å snakke med henne. Og, siden jeg støttet min tante så mistet jeg selv den 1000-lappen, bare så det er sagt. En pott til hvert barn og de fikk fordele, det synes jeg er mest rettferdig. Anonymkode: 0612b...5ef Det er selvsagt ikke rettferdig. Der betyr feks at barnebarn som er selvstendige individer får gaver for forskjellige beløp av mormoren. Det er helt hinsides. Er ikke ungenes feil at foreldrene har mange barn. Anonymkode: 5331f...45d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #274 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er selvsagt ikke rettferdig. Der betyr feks at barnebarn som er selvstendige individer får gaver for forskjellige beløp av mormoren. Det er helt hinsides. Er ikke ungenes feil at foreldrene har mange barn. Anonymkode: 5331f...45d Absolutt alle barn blir påvirket av foreldrenes valg i løpet av livet. Sånn er det bare. Anonymkode: 89297...323 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #275 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Absolutt alle barn blir påvirket av foreldrenes valg i løpet av livet. Sånn er det bare. Anonymkode: 89297...323 Barnebarn er egne individer med egne tette relasjoner til besteforeldre som står på egne ben. De bør derfor få gaver for seg selv. Ikke fordelt på hvor mange de er. At du ikke evner å se det sier meg at du kanskje har ingen eller veldig få barn og er erkstemt selvsentrert. Anonymkode: 5331f...45d 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #276 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Barnebarn er egne individer med egne tette relasjoner til besteforeldre som står på egne ben. De bør derfor få gaver for seg selv. Ikke fordelt på hvor mange de er. At du ikke evner å se det sier meg at du kanskje har ingen eller veldig få barn og er erkstemt selvsentrert. Anonymkode: 5331f...45d Men det er jo deler av boet. Og det er jo bestemor enig i, ellers hadde hun vel ikke endret hvordan det ble delt ut. Anonymkode: 89297...323 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #277 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo deler av boet. Og det er jo bestemor enig i, ellers hadde hun vel ikke endret hvordan det ble delt ut. Anonymkode: 89297...323 Nei din bestemors andel er ikke en del av boet. Hun kan fritt gi det bort. Dere er sinnsykt kjipe Anonymkode: 5331f...45d 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #278 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo deler av boet. Og det er jo bestemor enig i, ellers hadde hun vel ikke endret hvordan det ble delt ut. Anonymkode: 89297...323 Tenk å holde sin egen bestemor/mor som gissel økonomisk. Lyst å reise på crusie bestemor? Glem det det er en del av boet! Anonymkode: 5331f...45d 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #279 Skrevet 12. august 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er jo deler av boet. Og det er jo bestemor enig i, ellers hadde hun vel ikke endret hvordan det ble delt ut. Anonymkode: 89297...323 Eventuelt syns hun det hele var fryktelig ubehagelig... Anonymkode: 484bf...10f 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #280 Skrevet 12. august 2023 Det som mange påpeker her, nemlig at barn, barnebarn og svigerbarn er selvstendige individer, tror jeg er en av kjernen i problemstillingen som TS ikke tar innover seg. Dere var 4 stk i familien TS, mor, far, deg, bror. Nå er dere 7 stk i familien (dersom det er 2 barn din bror har 2 barn) ; mor, far, deg, bror, svigerinne, barnebarn1, barnebarn2. Dere er ikke lengre 2 søsken som skal dele likt for at deretter en fordeler sitt nedover til sine. Det betyr at du er ikke 1/4 av familien lenger, men 1/7 del. Du skriver at du er frivillig barnløs. Hadde du valgt et liv med mann og barn, hadde dere også både fått oppmerksomhet og ting innimellom til ungene deres også. Dette er jo konsekvenser av ditt eget valg. Anonymkode: f61cb...c1c 1 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå