Gå til innhold

Regnes svingerinne som eget "barn" i deres hode?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi får ulik sum , helt naturlig tenker jeg, vi søsken fåe lik og partnere litt mindre.

Anonymkode: 7498c...a4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du lest tråden? Jeg har forklart veldig godt hva det handler om. Jeg gidder ikke repetere meg selv flere ganger. Jeg har vært veldig tydelig på at jeg ikke bryr meg om hvor mye penger jeg får. Foreldrene mine kunne gitt meg 500 kroner og jeg hadde vært takknemlig. 

Anonymkode: 88ccd...159

Så oppsummert bryr du deg ikke om penger, og du har forståelse for hvordan barnebarn påvirker familieselskap og slikt. 

Det jeg har spurt deg om tidligere i tråden, som du ikke klarer å svare på, er; 

Hva ønsker du annerledes?

Hvorfor ønsker du det slik? 

Anonymkode: 8312b...ed0

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har alltid fått litt mindre penger fra svigers enn det mannen min får, og likedan med mine foreldre. For meg har det vært naturlig og dette har jeg videreført til mine barn og svigerbarn. Ble plutselig litt usikker her på hva jeg skal gjøre fremover…

Vi har alltid gitt kr 2500 til jentene våre, og siden de er relativt unge har det vært naturlig å gi mindre til våre nye svigersønner, de har fått gave til verdi kr 500. Den eldste datteren vår ble samboer for to år siden og yngste nå i sommer. Det blir jo dyrt om vi skal gi de alle 4 kr 2500 hver til jul og bursdager. 

Og rart om vi plutselig skal gi mindre 😫

Anonymkode: 0d423...279

Skrevet

Må skrive et til innlegg, for jo mer jeg tenker på dette desto mer støtter jeg TS.

Jeg vet om familier der det er 16 år mellom det eldste og det yngste barnet. Det er klart at den eldste etablerer seg med kone og barn lenge før attpåklatten, og man har foreldre som gir gaver til svigerdatter og barnebarn i mange år.

Når attpåklatten ordner seg familie er det ikke sikkert at noen av foreldrene er i livet. Iden familien som jeg kjenner til har faren allerede gått bort, går moren også bort så blir det null gaver og hjelp fra de til attpåklattens barn.

Denne skjevdelingen mellom søsken er ikke riktig, det spiller ingen rolle hvor mye noen svigerdøtre roser seg selv opp i skyene i denne tråden! 

Anonymkode: 0612b...5ef

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må skrive et til innlegg, for jo mer jeg tenker på dette desto mer støtter jeg TS.

Jeg vet om familier der det er 16 år mellom det eldste og det yngste barnet. Det er klart at den eldste etablerer seg med kone og barn lenge før attpåklatten, og man har foreldre som gir gaver til svigerdatter og barnebarn i mange år.

Når attpåklatten ordner seg familie er det ikke sikkert at noen av foreldrene er i livet. Iden familien som jeg kjenner til har faren allerede gått bort, går moren også bort så blir det null gaver og hjelp fra de til attpåklattens barn.

Denne skjevdelingen mellom søsken er ikke riktig, det spiller ingen rolle hvor mye noen svigerdøtre roser seg selv opp i skyene i denne tråden! 

Jøsses...

Som eldst tror jeg da at jeg skal sende et krav til mine foreldre for alle ferieturer mine yngste søsken fikk, da de som de fleste fikk bedre råd med årene. Må nok også legge til en del for at de fikk dyrere klær og flere ting enn meg. Mobiltelefon og PC var heller ikke noe barn "trengte" den gang de fortsatt forsørget meg. 

For at det skal bli helt rettferdig skal det selvfølgelig motregnes mot gavene min mann fikk de årene mine søsken var singel. Så jeg får vel sende en avregning til dødsboet den dagen vi ser hvor mange års forskjell det blir i gaver gitt til han, og mine søskens ektefeller. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal man fikse dette da? Ikke hjelpe til med barnebarna fordi man kanskje er død før den yngste får barn, og det skal være «rettferdig»?

Det yngste barnet mitt fikk dessuten mer i oppveksten, for da var jeg eldre og hadde mer penger.

Anonymkode: 10560...6e4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal man fikse dette da? Ikke hjelpe til med barnebarna fordi man kanskje er død før den yngste får barn, og det skal være «rettferdig»?

Det yngste barnet mitt fikk dessuten mer i oppveksten, for da var jeg eldre og hadde mer penger.

Det trenger ikke fikses, men som ts sa, det må være lov å kjenne på at noe er litt sårt og urettferdig. Og få erkjennelse for den følelsen. Det betyr ikke at man ikke unner sitt søsken det de får.

Anonymkode: 8ae8a...509

• Nyttig 1
Skrevet

Får ikke julegaver etter at jeg fikk svoger. Han har veldig mye penger, og er veldig opptatt av at ting skal være dyrt. Han ønsker seg så dyre ting, og foreldrene mine har egentlig ikke råd, men tør ikke si nei. Da har de ikke råd til gaver til meg og andre i tillegg. Jeg gir gaver til dem da. 

Anonymkode: b3a2a...73a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger ikke fikses, men som ts sa, det må være lov å kjenne på at noe er litt sårt og urettferdig. Og få erkjennelse for den følelsen. Det betyr ikke at man ikke unner sitt søsken det de får.

Det kommer det ikke noe godt ut av, det går jo bare ut over en selv hvis man går rundt og tenker «urettferdig». Man får heller tenke på alt man fikk i oppveksten som eldre søsken ikke fikk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gir meg egentlig bare assosiasjoner til da vi var små, og glassene måtte stå side om side da brusen ble skjenket. 

Men så blir man voksen, forstår at milimeterrettferdighet ikke fungerer i praksis, samtidig som man er glad i sine søsken og unner dem det beste. 

Henger man igjen i barndommen på den måten du og TS gjør, så bør man virkelig gå noen runder med seg selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kommer det ikke noe godt ut av, det går jo bare ut over en selv hvis man går rundt og tenker «urettferdig». Man får heller tenke på alt man fikk i oppveksten som eldre søsken ikke fikk.

Det kommer ikke noe godt ut av noen bekymringstanker eller følelser av urettferdighet, men de kommer snikende hos de fleste uansett. Litt erkjennelse hjelper masse. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gir meg egentlig bare assosiasjoner til da vi var små, og glassene måtte stå side om side da brusen ble skjenket. 

Men så blir man voksen, forstår at milimeterrettferdighet ikke fungerer i praksis, samtidig som man er glad i sine søsken og unner dem det beste. 

Henger man igjen i barndommen på den måten du og TS gjør, så bør man virkelig gå noen runder med seg selv. 

Ts har ikke skrevet noe om barndommen sin.

Skrevet

Ts har ikke skrevet noe om barndommen sin.

Hun er jo der fortsatt; "det er urettferdig!!!!" 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun er jo der fortsatt; "det er urettferdig!!!!" 

Ts har bare skrevet om nåtid. Du må ikke blande ts sine meninger med alle de andre som har svart i tråden. Ts har blitt utdelt ganske mange meninger hun ikke har.

• Nyttig 1
Skrevet

Ts har bare skrevet om nåtid. Du må ikke blande ts sine meninger med alle de andre som har svart i tråden. Ts har blitt utdelt ganske mange meninger hun ikke har.

Ja, og nåtid TS oppfører seg som barn ofte gjorde, er vel det den du siterer sier. 

Jeg klarer ikke se hvorfor det at tre individer får samme gave, er urettferdig. Det er vel mer definisjonen på rettferdig. 

Anonymkode: 22eb6...10a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver jo som om du er TS, gjennomgående i hele tråden.

Du vet det er mot forumreglene å delta med to brukere i samme tråd? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver jo som om du er TS, gjennomgående i hele tråden.

Du vet det er mot forumreglene å delta med to brukere i samme tråd? 

Jeg har skrevet som anonym bruker. Dette er min konto. Har bare en.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS, jeg skjønner deg og støtter deg 100%. Siden faren min utøvde vold mot meg gjentatte ganger ble det rettssak og han ble dømt, etter det har jeg ikke fått noen gaver eller penger og det er femten år siden. Han gir kun til mine søsken og deres familier. Jeg har et barn også, men han får heller ingenting. Det er akkurat som at det barnebarnet ikke eksisterer.

Min bestemor gjorde også noe av det samme som dine foreldre. Hun satt i uskiftet bo og ga 1000,- pr. person til jul. Noe som vil si at min ene tante med mann og 5 unger fikk 7000,- hver jul, min onkel med kone og 4 barn fikk 6000,- Min barnløse og single tante fikk 1000,- fra uskifte boet. I løpet av mange år så ble det mye penger og det er ikke de som er inngiftet eller barnebarn som hadde krav i det boet. Vi tok det opp med bestemor på en pen måte og forklarte hvor urettferdig det var i lengden. Dette var noe hun ikke hadde tenkt på, hun skjønte hva vi mente og skiftet til at alle barna fikk lik sum så var det opp til de å fordele på eventuelle menn/koner og barn selv. 

Må si jeg er ganske overrasket over at dere tok dette opp med din bestemor. Det er ikke snakk om store summer her, det hadde vært noe annet hvis hun ga bort 100 000 til hver i slengen. Men 1000kr per pers? Det synes jeg bestemor skulle ha fått bestemme selv. Hun burde ha sluppet å bli påført dårlig samvittighet for å «forringe verdien på boet». Jeg hadde selv besteforeldre med mange barnebarn, og det varierte mye hvor store barneflokkene var. Jeg var fra en av de minste. Det hadde aldri falt meg inn å si at de barna som kom fe en søskenflokk på seks burde få halvparten så dyre julegaver som meg, som kom fra en søskenflokk på tre! Ikke rart det blir mye konflikter rundt arv, når enkelte forventer en millimeterpresisjon som er helt hinsides.

Anonymkode: d539b...d1a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg anser mine svigerbarn som mine barn, og gir lik sum til alle. Jeg ringer også den av dem som jeg tror best kan hjelpe meg med det jeg trenger hjelp til, uavhengig av om jeg har født dem eller ikke. Vi er familie, og jeg elsker dem alle! 

Anonymkode: 7a580...f11

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Må si jeg er ganske overrasket over at dere tok dette opp med din bestemor. Det er ikke snakk om store summer her, det hadde vært noe annet hvis hun ga bort 100 000 til hver i slengen. Men 1000kr per pers?

Anonymkode: d539b...d1a

1000 kr. pr. pers. hver jul og bursdag over mange år når det er 7 personer kontra 1 utgjør mye, spesielt i et uskiftet bo. Hun skjønte godt hva vi mente og takket oss, hun ville at alle barna skulle ha like mye.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...