Mt3 Skrevet 11. august 2023 #81 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnebarna får gaver utenom pengene foreldrene får. Anonymkode: 8ae8a...509 Hva så? Jeg tok ikke med det beløpet fordi det ikke stod spesifisert, men om de da er 5 i familien og hver av de får gave for 5000kr, skal det da være rettferdig at ts som singel da får 25.000kr fordi foreldrene skal dele pr. egetprodusert barn? Hva mener du vil være rettferdig? Skal TS få 5000kr, mens bror og svigerinne får 5000kr på deling? Kan da hvert av hans barn få 1000kr i gave hver? Eller må da TS få mer for at det skal gå? Ser noen nevner hvordan vi regnet urettferdighet som barn, og det er jo en veldig god måte å fremstille dette på. Siden ts er singel, så får hun et fullt glass med saft/brus. Men fordi hennes bror har fått seg dame så må han dele av sitt fulle glass, skal de da igjen dele av sine halvfulle glass til sine barn? Skal barna få et fullt glass på deling eller skal hver av de få hvert sitt fulle glass? Hvor er rettferdigheten 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #82 Skrevet 11. august 2023 Det er kanskje slik at svigerforeldre som ønsker å inkludere og viser det gjennom likebehandling i gaver vs svigerforeldre som gir gave men med mye lavere verdi, eventuelt helt symbolske gaver som en konfekteske, uansett skaper blandede følelser. Jeg for min del kommer kanskje ikke til å likebehandle, men absolutt gi fine og personlige gaver til mine svigerdøtre (hvis jeg er så heldig å få noen). Dette for å vise at jeg er glad i henne og ser på henne som familie. Av min egen svigermor får jeg en upersonlig gave og ingen takk for at jeg steller istand middager, jul, påske etc, og sånn vil jeg i alle fall ikke være. Gavesummen er ikke så viktig for meg, men heller at den er personlig og varm. Anonymkode: 166ac...166 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #83 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke ts. Utifra det hun skriver så tenker hun her og nå, ikke arv. Hun er singel og uten barn og føler seg kanskje mindre verdt? Ensom? Jeg tenker at dette ikke har noe med pengene å gjøre i det hele tatt. Det er følelsen av å sitte der som en egen enthet å se på sin bror som har alt. Han har gitt foreldrene hennes barnebarn og en bonusdatter. De dominerer nok ganske mye av julaften. Bare en tanke 🤷♀️ Anonymkode: 8ae8a...509 Men da må hun jo alvorlig gå i seg selv. Er ikke dette mennesker hun er glad i? Ville hun virkelig sittet og kost seg hvis svigerinnen ikke fikk julegave fra svigerforeldrene? Da er hun et patetisk og trist menneske. Svigerinnen er faktisk et eget menneske (sjokk!), som TS sine foreldre antakelig er veldig glad i, ikke bare et vedheng til broren. Og TS sine foreldre er faktisk også egne mennesker, som har tjent sine egne penger og gjør nøyaktig hva de vil med dem. Om det er å gi julegave til sin svigerdatter (noe som er helt naturlig, og som de aller fleste gjør), gi til Redd Barna eller reise på cruise. Anonymkode: 92b0c...2e8 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #84 Skrevet 11. august 2023 Nå har du jo rause foreldre, som gir så mye i julegave. Jeg har selv familie med barn, mannen og jeg er de eneste med barn på begge sider, men jeg har aldri tenkt over problemstillingen, da vi ikke får så store julegaver (eller bursdagsgaver). Vi får litt forskjellig (altså fra våre foreldre, skilte), noen velger å gi fellesgave til jul nå som vi er gift. Andre gir mannen og meg hver vår. Jeg tenker jo at har man økonomi, så er det jo veldig hyggelig å gi likt. Som barn av egne foreldre, så er det jo kjedelig å få sin gave redusert fordi man er to. Sikkert barnslig, men det er min ærlige tanke. Så jeg forstår jo at dine foreldre gir den summen per person, siden de ser ut til å ha mulighet. Den dagen du får en partner så vil vel den få det samme (selv om det så klart blir «urettferdig» i den grad at dere kanskje totalt sett får minst. Samtidig kan det hende at din bror skiller seg, så man kan jo ikke spå fremtiden). Nå vet jeg jo ikke alder og helse på dine foreldre, eller om du i fremtiden ønsker barn. Om du ønsker barn, og dine foreldre har god helse så vil de vel i fremtiden ønske å gi det samme til deg. Om du har kommunisert at du ønsker å være barnløs eller de tror at de ikke har så mange år igjen, så burde de jo hjulpet deg tilsvarende. Du behøver sikkert også ting, alt fra ny vaskemaskin til en dyr service på bilen. Og at det kunne vært hyggelig og rimelig å hjelpe deg litt der. Men at de som får barnebarn først får mest, sånn er det bare. Si oldeforeldre. Der rekker noen kanskje å gi noen av oldebarna en rekke bursdagsgaver og julegaver i løpet av en periode på en del år, dette kan jo bli en del tusenlapper. Så kan det komme ytterligere oldebarn, som ikke engsng rekker å møte oldeforeldrene. Og det er urettferdig både i kroner og ikke minst å bli kjent med de, men sånn er det jo bare. Anonymkode: 1442b...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #85 Skrevet 11. august 2023 Jeg tror TS mener at det er urettferdig at svigerinnen får 5000, ikke at broren og barna får. Hvorvidt det er urettferdig at svigerinnen får 5000 tenker jeg at beror på hva hun gjør for familien…det er forskjell på «gratispassasjerer» og de som er på og gjør en innsats for storfamilien.. Anonymkode: 166ac...166
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #86 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg må bare understreke at jeg har NULL problem med at barna får gaver. Det er helt vanlig. Jeg bare syns det er litt kjipt at de får dobbelt opp med "voksengaver" fordi svigerinnen min blir regnet som en i søskenflokken. Nei, jeg har ikke oversikt over hva det koster å forsørge et barn. Jeg kan tenke meg at det er ganske mye. Samtidig så syns ikke jeg at jeg bør forskjellsbehandles fordi jeg ikke har barn. Med det mener jeg ikke at barna ikke bør få ting, men at jeg syns det er urettferdig hvis min bror får mer enn meg fordi han har barn (altså gaver til barna ekskludert). Jeg må også understreke at jeg absolutt ikke forventer noe av foreldrene mine. Jeg sitter ikke og venter på en pengegave. Anonymkode: 88ccd...159 Det er jo FANTASTISK gjort av foreldrene dine!!!!!! Heldige svigerdatter! Anonymkode: ae7e3...668 6
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #87 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er ikke sjalu på at barna får leker. Anonymkode: 88ccd...159 Hvorfor nevner du det da? Fra HI: AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, de har barn og det har ikke jeg, men deres familie får mye. Barna deres får leker, klær, sykler, nye ski osv. Familien til min bror koster foreldrene mine veldig mye, og så får de dobbelt opp med julepenger, og det inkluderer ikke barna som får egne gaver. Jeg føler at jeg får veldig lite fordi jeg er singel og barnløs. Anonymkode: 88ccd...159 - Jeg synes du virker smålig TS. Bortsett fra at don svigerinne får samme sum som deg og din bror er det jo nettopp ting til barnebarna du ramser opp. Mener du at du skulle fått noe hver gang barnebarna får noe..? Eller..? Hvorfor nevner du det overhodet? Det virker som du har foreldre med god økonomi som stiller opp. Hva er problemet? Har du dårlig økonomi? Trenger du at de stiller opp mer? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #88 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror TS mener at det er urettferdig at svigerinnen får 5000, ikke at broren og barna får. Hvorvidt det er urettferdig at svigerinnen får 5000 tenker jeg at beror på hva hun gjør for familien…det er forskjell på «gratispassasjerer» og de som er på og gjør en innsats for storfamilien.. Anonymkode: 166ac...166 Urettferdig??? Forklar (gjerne med teskje) på hvilken måte det er «urettferdig» at voksne mennesker bruker sine egne penger på julegave til noen de er glade i. Mener du og TS at foreldrenes penger egentlig er hennes? Anonymkode: 92b0c...2e8 5 1
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #89 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror TS mener at det er urettferdig at svigerinnen får 5000, ikke at broren og barna får. Hvorvidt det er urettferdig at svigerinnen får 5000 tenker jeg at beror på hva hun gjør for familien…det er forskjell på «gratispassasjerer» og de som er på og gjør en innsats for storfamilien.. Anonymkode: 166ac...166 Helt enig. Min ektefelle får samme gaver av mine foreldre som meg og mine søsken. Han har stilt opp mer enn dem, for å si det sånn. Det er forøvrig alltid vi som inviterer inn til samlinger, middager, overnattinger, hyttetur osv. mine søsken har knapt tilbydd så mye som en kopp kaffe til våre foreldre og søsknene. Så helt enig i at hvis denne svigerdatteren ofte åpner hus og hjem, lager middager osv, så er det helt naturlig at hun også får noe om svigers ønsker å gi og har økonomi til det 1
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2023 #90 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Urettferdig??? Forklar (gjerne med teskje) på hvilken måte det er «urettferdig» at voksne mennesker bruker sine egne penger på julegave til noen de er glade i. Mener du og TS at foreldrenes penger egentlig er hennes? Anonymkode: 92b0c...2e8 Tror ikke den du siterer nødvendigvis er enig med TS men bare informerer om hva vedkommende tror TS mener. Ser ikke at personen skriver at en er enig i at det er «urettferdig»..
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #91 Skrevet 11. august 2023 Foreldrene mine gir mindre til meg og mannen min totalt enn de gir til mine yngre søsken, fordi jeg har barn og de gir masse penger til barna. Sånn synes jeg det skal være, egentlig. Men en stor pengegave til svigerbarn ville jeg bare gitt dersom jeg hadde et skikkelig godt forhold til dem - så kanskje foreldrene dine liker sin svigerdatter så godt at de tenker på henne som et "ekstrabarn"? Anonymkode: 678b2...3f4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #92 Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror TS mener at det er urettferdig at svigerinnen får 5000, ikke at broren og barna får. Hvorvidt det er urettferdig at svigerinnen får 5000 tenker jeg at beror på hva hun gjør for familien…det er forskjell på «gratispassasjerer» og de som er på og gjør en innsats for storfamilien.. Anonymkode: 166ac...166 Hun er familie. Ikke ansatt hjelp, som skal ha lønn. Anonymkode: 8312b...ed0 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #93 Skrevet 11. august 2023 Full Ugle skrev (6 minutter siden): Helt enig. Min ektefelle får samme gaver av mine foreldre som meg og mine søsken. Han har stilt opp mer enn dem, for å si det sånn. Det er forøvrig alltid vi som inviterer inn til samlinger, middager, overnattinger, hyttetur osv. mine søsken har knapt tilbydd så mye som en kopp kaffe til våre foreldre og søsknene. Så helt enig i at hvis denne svigerdatteren ofte åpner hus og hjem, lager middager osv, så er det helt naturlig at hun også får noe om svigers ønsker å gi og har økonomi til det Nei, det holder faktisk lenge at svigers ønsker å gi henne julegave. At du mener hun må fortjene det, eller at TS mener hun ikke burde få noe er irrelevant. Når var det voksne barn begynte å tro at de bestemmer over sine foreldre? Anonymkode: 92b0c...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #94 Skrevet 11. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Mine foreldre gir oss pengegaver til jul. Da får vi alle en lik sum, inkludert svigerinnen inn. Altså, hvis jeg får 5000, så får broren min OG svigerinnen min 5000 hver. Jeg syns det er litt urettferdig fordi de får andre gaver utenom. Ja, de har barn og det har ikke jeg, men deres familie får mye. Barna deres får leker, klær, sykler, nye ski osv. Familien til min bror koster foreldrene mine veldig mye, og så får de dobbelt opp med julepenger, og det inkluderer ikke barna som får egne gaver. Jeg føler at jeg får veldig lite fordi jeg er singel og barnløs. Jeg får ikke noe utenom jul og bursdag, noe som er helt greit egentlig. Jeg bare syns at det er urettferdig at de får så mye bare fordi de er en familie. Hennes familie gir ikke dyre gaver, og de gir broren min og svigerinnen min en felles gave som ikke koster så mye. Anonymkode: 88ccd...159 Bu-hu begynn å grin Anonymkode: fc2e5...34d 1 2
Bovina sancta Skrevet 11. august 2023 #95 Skrevet 11. august 2023 (endret) De gir penger akkurat som de vil. Synes ikke dette virker ugreit i det hele tatt. Hvis du hadde hatt samboer og vedkommende ikke fikk tilsvarende som svigerinne, ville det vært noe annet. Mon søster har barn, og det har ikke jeg. De får mye verdier i form av klær og dilldall som mine foreldre kjøper til dem. fordi de har lyst å kjøpe disse tingene, fordi det gir dem glede å skjemme bort barnebarna. Da skal de selvsagt fortsette med det uten at jeg skal sitte og føle meg forfordelt. Jeg er bare glad for at mine tanteunger har besteforeldre som er så innmari glad i dem (og det er helt sikkert du og, så dette er ikke sånn ment) 🥰 Edit: må bare legge til: du skriver at du føler du får veldig lite, og nevner 5000 kr i gave som eksempel. 5000 kr er mye å få i gave. Så mye får aldri vi i gave verken fra mine eller hans. så tenk heller på at det er rundhåndet, det du får 😊 Endret 11. august 2023 av Bovina sancta 2
SPOCA Skrevet 11. august 2023 #96 Skrevet 11. august 2023 Mine svigerforeldre behandler meg som jeg er deres datter, og jeg får like mye i gave som min samboer og hans søster. Mamma og pappa gjør det samme med min samboer. Tenker dette er helt naturlig. Jeg er glad min svigerinne er så stor på det at hun unner meg det. Hvis du får en kjæreste regner jeg med at det også vil gjelde din kjæreste. Er ikke det fint da? Jeg synes du virker smålig, du bestemmer ikke over pengene til dine foreldre. 4 1
Arkana Skrevet 11. august 2023 #97 Skrevet 11. august 2023 Jeg synes du er litt smålig som legger deg opp i dette og i tillegg som sammenligner gaver som om gaven din svigerinnes familie gir må være lik din families. Gaver handler ikke om plikt eller gjengjeld. Gaver handler heller ikke om hjelp til daglige utgifter eller å utligne økonomiske forskjeller så hvorfor noen drar inn at par har bedre økonomi enn en som er enslig forstår jeg ikke. De behandler alle voksne likt, det kan nesten ikke bli mer rettferdig enn det. 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #98 Skrevet 11. august 2023 Du får mye. 5000,-. Det er GAVER, ikke bidrag, trygd, veldedighet, fortjent lønn, støtte, arv, almisse. Givere/alle gir presanger til hvem de vil, hvor mye de vil. (før fikk jeg symbolske presanger mens min mann fikk kostbare ting og oenger, nå får jeg like mye som ham. Jeg antar det er naturlig, de har mer penger, de anser meg som familie. Jeg tror ikke det er noe noen har reflektert rundt annet enn jeg som syns det er raust og hyggelig av dem). Anonymkode: 708eb...dd3 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #99 Skrevet 11. august 2023 Enig med ts i at det blir skjevt når de som er et par i husstanden får dobbelt då mye. Svigerinnen har vel sin egen familie i tillegg. Anonymkode: 1564e...4ef 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #100 Skrevet 11. august 2023 TS her: Dette tok litt av! Jeg vil si takk til fine kommentarer fra enkelte som har tatt seg tid til å se ting fra min side. Jeg må innrømme at stygge kommentarer var forventet her inne på KG, så det er fint at det ikke bare var negativt. Jeg setter også pris på at flere greide å være uenig uten å være frekk. 😊 Innlegget mitt handlet mer om skjevfordeling enn om penger. Det er mye annet jeg kunne nevnt, som for eksempel at alt vi gjør som familie domineres av min brors familie, men det ville være å spore av. Jeg har innsett at som singel og barnløs (og jeg er frivillig barnløs), så vil alle høytider og ferier med familie handle om dem. Det er noe en person som meg bare må akseptere. Men det er enkelte ting jeg har lyst til å oppklare da jeg føler at flere med negative kommentarer har tildelt meg meninger jeg ikke har. 1. Det handler ikke om hvor mye penger det er snakk om. Jeg hadde vært fornøyd med en gave til 500 kroner. Jeg syns ikke at 5000 er «lite», selv om jeg ser at noen har skrevet dette. Jeg er på ingen måte utakknemlig for gaven, og jeg syns ikke at foreldrene mine skal gi meg mer. Poenget var at min bror og svigerinne får det dobbelte av meg. Jeg kunne aldri sett for meg at jeg og en partner hadde fått like mye. Noen har pekt ut at de har barn som er dyrt, men hvis man skal tenke slik, så er jeg alene om alle utgifter. 2. På ingen måte mener jeg at foreldrene mine ikke skal gi gave til svigerinnen min, og på ingen måte mener jeg at hun ikke er en del av familien. Jeg må også understreke at våre gaver kun er penger da foreldrene mine ikke gir ting (utenom til barnebarna selvfølgelig). Jeg stiller ikke spørsmål ved at hun får gave, men at min bror og hans partner får det dobbelte av det jeg får. Jeg er veldig glad i min svigerinne, hun er en del av familien, men hun er ikke søsteren min. Jeg mener at en svigerinne ikke er likestilt meg da hun ikke er mine foreldres barn, hun er konen til et av barna deres. 3. Jeg har ikke sagt noe om arv. Jeg vet ikke hvordan det ble et tema for noen. Det er nok en stund til vi skal arve noe som helst, og jeg har aldri tenkt over arv. Jeg forventer ikke at det blir så mye da jeg ønsker at foreldrene mine bruker pengene sine på seg selv. 4. Jeg ser at flere svigerdøtre understreker alt de gjør for familien sin, og det er hyggelig det, men hva har det med hvor mye du får i julegave å gjøre? Tror dere ikke at jeg gjør alle de tingene en datter skal gjøre? Jeg tilbringer mye mer tid med foreldrene enn broen min. Jeg hjelper dem mye mer enn han, men det betyr ikke at jeg syns han skal få mindre enn meg. Jeg stiller bare spørsmål ved at han og hans partner får dobbelt opp av alt, i tillegg til at de får økonomisk hjelp resten av året fordi de har barn sammen. 5. Jeg klager ikke på at barnebarna får gaver. Det er et selvfølge. Men min brors familie får veldig mye hjelp på grunn av at de har barn. Foreldrene mine kjøper sykler, ski, regnklær, klær, osv. De kommer også på middagsbesøk til foreldrene mine hver gang de ikke gidder å lage mat. Jeg er alene om mine utgifter og får aldri noe. Utenom vanlige gaver bruker foreldrene mine tusenvis på hans familie og ingenting på meg. Og la meg understreke, det handler ikke om en viss sum med penger, det handler om forskjellsbehandling. 6. Nei, jeg har ikke sagt dette til foreldrene mine, og jeg kommer ikke til å si noe. Som flere har pekt ut, så har foreldrene mine rett til å bruke pengene sine akkurat slik som de vil. Men det betyr ikke at jeg ikke har lov til å kjenne på at jeg blir forskjellsbehandlet. Det er jeg som konstant blir nedprioritert og oversett fordi jeg ikke har barn, og jeg nekter å reprodusere for oppmerksomhet. Anonymkode: 88ccd...159 2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå