Gå til innhold

Regnes svingerinne som eget "barn" i deres hode?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forstår deg godt. Familien til broren din får 10000 mens du får 5000. Det er dyrere å være alene om alle utgiftene. Ikke så mye du kan gjøre med det da. Foreldrene dine må jo få disponere pengene sine slik de ønsker.

Blir dyrt for dem når du får deg en partner. Skal de ut med 20000 hver jul? Eller tror du de begynner å gi mindre pengegaver da?

Anonymkode: 8ae8a...509

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan oppleves litt rart at de får dobbelt opp når de er to når behovet for "bidrag" gjerne ikke er like stort NETTOPP FORDI de er to. Men samtidig er det fint av foreldrene dine å inkludere partneren til broren din. 

Anonymkode: 89297...323

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Etter flere tråder med skjevfordeling av pengegaver og hjelp til søsken forstår jeg frustrasjonen. Hvorfor er dette mer greit?

Svigerinnen burde ikke få like mye som dere. Det er urettferdig ovenfor deg.

De burde heller gi en familiegave til de voksne, på en lik sum uansett antall.

Anonymkode: acf1c...3f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette innlegget kunne vært skrevet av min svoger. Jeg får samme pengegaver til jul av mine svigerforeldre som min mann og hans bror.

Men det er alltid jeg som inviterer alle til familiemiddager og sosiale treff. Jeg kjører ærend. Jeg kommer innom for kaffe. Jeg prater med svigermor i telefon. Det eneste som skiller oss i familieforholdet er blodslinje, og jeg antar derfor at jeg får samme gave fordi jeg anses som familie på lik linje. Ikke noe jeg tar for gitt, men jeg setter pris på det.

Anonymkode: 0300c...5b1

• Liker 6
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Her tror jeg svigerinne/svoger får mindre enn meg og mine søsken (ikke at vi får noen dyre gaver, vi heller). F.eks. får de en bok og en flaske vin hver. Eller så får de sammen som par noe de trenger. Synes det er helt fint. Klart moren vår bruker mer på dem som familier isolert sett på grunn av barnebarna i tillegg, men sånn blir det jo. Synes heller det er tøffere andre veien, å skulle kjøpe gaver til alle sammen til både bursdag og jul når man kun lever på en inntekt, i tillegg til å ha med tantebarna på ting med jevne mellomrom. Men det er jo et valg jeg gjør fordi jeg synes det er hyggelig. :) 

Anonymkode: 00ee6...c21

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine foreldre gir oss pengegaver til jul. Da får vi alle en lik sum, inkludert svigerinnen inn. Altså, hvis jeg får 5000, så får broren min OG svigerinnen min 5000 hver. Jeg syns det er litt urettferdig fordi de får andre gaver utenom. Ja, de har barn og det har ikke jeg, men deres familie får mye. Barna deres får leker, klær, sykler, nye ski osv. Familien til min bror koster foreldrene mine veldig mye, og så får de dobbelt opp med julepenger, og det inkluderer ikke barna som får egne gaver. 
Jeg føler at jeg får veldig lite fordi jeg er singel og barnløs. Jeg får ikke noe utenom jul og bursdag, noe som er helt greit egentlig. Jeg bare syns at det er urettferdig at de får så mye bare fordi de er en familie. 

Hennes familie gir ikke dyre gaver, og de gir broren min og svigerinnen min en felles gave som ikke koster så mye. 

Anonymkode: 88ccd...159

Dette bestemmer du ikke og har ikke noe med. I vår familie får svigerbarn en mindre sum. Men de får likevel sin egen gave slik at summen tilsammen blir større. Barnebarn får egne gaver og det har medført ekstrem skjevhet sålangt ettersom vi hadde ingen barn veldig lenge og min manns søsken produserer som kaniner. Men men. Det kjedeligste for oss var da hans familie fant ut at der kun skulle være presanger til barna fremover. Og vi ikke hadde barn. Da fikk jo familiene med 4 unger masse mens min mann ingenting…

Anonymkode: 5331f...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette bestemmer du ikke og har ikke noe med. I vår familie får svigerbarn en mindre sum. Men de får likevel sin egen gave slik at summen tilsammen blir større. Barnebarn får egne gaver og det har medført ekstrem skjevhet sålangt ettersom vi hadde ingen barn veldig lenge og min manns søsken produserer som kaniner. Men men. Det kjedeligste for oss var da hans familie fant ut at der kun skulle være presanger til barna fremover. Og vi ikke hadde barn. Da fikk jo familiene med 4 unger masse mens min mann ingenting…

Ja og vi måtte kjøpe 10 gaver hver jul og fikk ingen tilbake 😅

• Hjerte 1
Skrevet

I min familie får de voksne for én sum (jeg og mannen min får noe for 2000 kr sammen fra foreldrene mine), og så får min single bror også noe for ca 2000.

Barnebarna får for samme sum, dvs at vi som har 3 barn får denne summen x 3, imens søsteren min med to barn får denne summen x 2.

• Liker 1
Skrevet

I fra svigermor her så fikk ikke hennes eldste datter med mann og barn noe. Nest eldste med partner fikk 700,- Det sto til begge.

Nest yngste som er single fikk 3000. 

Yngste, min samboer fikk 500,- og på gaven der sto det kun til han selv om vi har vært samboere i 4 år. 

Hadde ikke reagert på opplegget hos dere for der finnes skikkelig vanskelig svigers og.

Anonymkode: a26b5...d7d

Skrevet

Kan vel være de to ikke har felles økonomi..? Dessuten.. Kanskje de ønsker seg egne ting hver? Som at din bror ønsker seg nye slalomski og hans kone kanskje ønsker seg å bruke dem to ganger i året på frisør...? 

At de får 5000 hver syns jeg er veldig snilt av dine foreldre og ser ikke at det skal være urettferdig i det hele tatt. Hvis de ønsker seg en tur så koster jo det dobbelt så mye som for deg, f. Eks.. Er man to så er man to.... Hvis de får 5000 på deling har de jo halvparten av hva du har.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I fra svigermor her så fikk ikke hennes eldste datter med mann og barn noe. Nest eldste med partner fikk 700,- Det sto til begge.

Nest yngste som er single fikk 3000. 

Yngste, min samboer fikk 500,- og på gaven der sto det kun til han selv om vi har vært samboere i 4 år. 

Hadde ikke reagert på opplegget hos dere for der finnes skikkelig vanskelig svigers og.

Anonymkode: a26b5...d7d

Haha herregud! Snakk om å legge opp til full krig. Selv foreldre kan bli demente/ha psykiske problemer. 

Anonymkode: 89297...323

• Liker 1
Skrevet

Du får 5000 i pengegave til jul. Og er misfornøyd.... 

Der nådde bortskjemt et nytt nivå. 

Ja, jeg er et familiemedlem for mine svigerforeldre, og mannen er for mine. Vi får fine bursdagsgaver av respektive. Og vi får en større julegave enn de som er alene.

Ja, barnefamiliene får MYE mer enn oss som har valgt livet uten barn. Både i gaver, sparing til barnebarn, med mer. 

Jeg har aldri reflektert over at dette skal være et problem en gang. 

Anonymkode: 8312b...ed0

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Perfume skrev (3 minutter siden):

At de får 5000 hver syns jeg er veldig snilt av dine foreldre og ser ikke at det skal være urettferdig i det hele tatt. Hvis de ønsker seg en tur så koster jo det dobbelt så mye som for deg, f. Eks.. Er man to så er man to.... Hvis de får 5000 på deling har de jo halvparten av hva du har.. 

Men TS er alene. Hun betaler nok langt mer i bokostnader og andre ting som følge av det. De andre vil jeg tro nyter godt av stordriftsfordelene av å ha to inntekter. Skal TS på tur så må hun booke hotellrom som koster nærmest (om ikke like mye) som ett par betaler til sammen..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men TS er alene. Hun betaler nok langt mer i bokostnader og andre ting som følge av det. De andre vil jeg tro nyter godt av stordriftsfordelene av å ha to inntekter. Skal TS på tur så må hun booke hotellrom som koster nærmest (om ikke like mye) som ett par betaler til sammen..

Men det er ikke foreldrenes jobb å utligne dette.

Skal da min bror som tjener langt mindre enn meg få pengeoverføringer fra dem? 

Skulle de overført penger til meg da de tok med søsken på ferie, mens jeg var student? 

Skulle de kuttet julegaven til meg (og mannen) de årene mitt søsken var singel? 

Det virker som enkelte aldri kutter navlestrengen, og fortsetter å rope "urettferdig" om alt foreldrene gjør. 

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet

Blir kvalm av hvor opptatte folk er av penger. Men dette er kanskje i såkalt dysfunksjonelle familier med mye krangling og konflikter? Hadde ikke brydd meg noe om min bror hadde fått stukket til seg et par tusenlapper fra min mor. Men hun er nøye med å gi oss søsken likt, og er veldig raus. Mitt barn og min mann får også likt.

Anonymkode: 49826...0c1

• Nyttig 2
Skrevet

Er det virkelig mulig å være så selvopptatt og grisk at man ikke unner svigerinnen sin en julegave? Selv om man får 5000 selv?  I vår familie gir de voksne kun julegave av typen bok/ullsokker…

TS, her er et forslag: Bli voksen og tjen dine egne penger!

Anonymkode: 92b0c...2e8

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skulle de overført penger til meg da de tok med søsken på ferie, mens jeg var student? 

Det virker som enkelte aldri kutter navlestrengen, og fortsetter å rope "urettferdig" om alt foreldrene gjør. 

Nå var det ikke akkurat det som ble skrevet her.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjønner ikke jeg at man gjør. Jeg dropper gjerne gave til meg fot mine barn, men mine barnløse søsken skal selvsagt også få gave

Anonymkode: e1932...992

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres sånn ut.

Anonymkode: e8057...54e

Typisk KG-innkegg hvor noen insisterer på at TS mener noe hun har understreket at IKKE er greia. 

Jeg antar TS tok med barna for å understreke hvor stor forskjell det blir gjort på de to familiene samlet sett.

Anonymkode: 4c58f...5fa

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De kan gi dere den samme summen? Ikke 10000 til din familie og 5000 til din bror.

Anonymkode: 8ae8a...509

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...