Gå til innhold

Knakk ben og havnet på sykehus, samboer spurte om jeg "ville at han skulle komme"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svartfugl skrev (4 minutter siden):

Det er da ikke poenget.  Poenget er at jeg spurte, fordi jeg ikke kunne gjette meg fram til det. Det er ikke en selvfølge at alle vil ha besøk, derfor spør vi. I begge tilfeller ble det spurt. Min samboer sa nei takk, mens trådstarter valgte å bare legge på. Kanskje min samboer burde blitt sur og snurt, fordi jeg måtte spørre også? 

Men igjen - noen velger å bo med random mennesker de ikke ønsker å bli kjent med i dybden. Noen andre igjen, meg inkludert, kjenner reaksjonsmønstre, ønsker og viktige sider ved våre partnere. For eksempel vet jeg at mannen hater store forsamlinger. Jeg kommer derfor ikke til å spørre om han ønsker seg en heidundrende fest til femtiårslag når den tid kommer. Jeg arrangerer en liten, koselig sammenkomst for ham med familien og noen få nære venner. Jeg legger ikke opp til sex på fredag kveld, fordi jeg vet at han er utslitt etter arbeidsuka. Jeg lager kaffe til ham hver morgen, da jeg står opp først. Vi kjenner våre partnere. Noen andre igjen velger å kun kjenne overfladiske sider ved partnerne sine.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBrukar0
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virker som at mange av dere negative i denne tråden bor svært landlig tid, når dere snakker om at det er langt å reise. Jeg hadde pakket en liten veske og svippet innom med den, og så fått tatt med smykker og andre verdisaker og tatt det med hjem. Hadde tatt meg godt under en time. Så lite bør en faktisk klare å avse for ens partner som har havnet i en vond situasjon.  

Anonymkode: 1888d...344

Det er ingen i denne tråden som har vært negative. 

For meg tar det ca. 2 timer en vei til sykehuset, så selvsagt spør jeg først for å ikke reise forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukar0 skrev (3 minutter siden):

Det er ingen i denne tråden som har vært negative. 

For meg tar det ca. 2 timer en vei til sykehuset, så selvsagt spør jeg først for å ikke reise forgjeves.

Men det står ingenting i HI at mannen til TS har to timers vei til sykehuset. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Virker som at mange av dere negative i denne tråden bor svært landlig tid, når dere snakker om at det er langt å reise. Jeg hadde pakket en liten veske og svippet innom med den, og så fått tatt med smykker og andre verdisaker og tatt det med hjem. Hadde tatt meg godt under en time. Så lite bør en faktisk klare å avse for ens partner som har havnet i en vond situasjon.  

Anonymkode: 1888d...344

Som den som har ligget med brukket bein, først i mottak, så i ulike behandlinger.  Jeg verken ville eller kunne ha tatt i mot deg, og hvorfor belaste personalet med å ta i mot en veske som da må merkes, oppbevares, hentes igjen når pasienten er (foreløpig) ferdig behandlet og fått en seng. Mye bedre å vente til da, særlig mår det er kort veg.

Anonymkode: 4870d...afa

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som den som har ligget med brukket bein, først i mottak, så i ulike behandlinger.  Jeg verken ville eller kunne ha tatt i mot deg, og hvorfor belaste personalet med å ta i mot en veske som da må merkes, oppbevares, hentes igjen når pasienten er (foreløpig) ferdig behandlet og fått en seng. Mye bedre å vente til da, særlig mår det er kort veg.

Anonymkode: 4870d...afa

Altså, jeg har fulgt både mann og barn til legevakt og sykehus med skader. Det du sier er bare tull. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kjenner hverandre så godt at han ikke behøver å holde seg våken for min del. Og håndtering av kriser er jeg kjent med, så personalet har ikke en emosjonell pårørende de må ta seg av. Det handler om å være tilstede for hverandre. Og i ts sitt tilfelle, så mener jeg at mannen burde kjenne sin samboer & vite at hun trengte han der. 

Anonymkode: fd766...bd4

Hvordan kan du si at TS sin mann burde kjent henne og visst at hun trengte han der - når du ikke vet noe om hverken TS, samboeren eller deres relasjon? Når ble det en negativ ting å kommunisere med partneren sin og stille spørsmål når man ikke vet svaret fremfor å bare gjette og håpe på det beste? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som den som har ligget med brukket bein, først i mottak, så i ulike behandlinger.  Jeg verken ville eller kunne ha tatt i mot deg, og hvorfor belaste personalet med å ta i mot en veske som da må merkes, oppbevares, hentes igjen når pasienten er (foreløpig) ferdig behandlet og fått en seng. Mye bedre å vente til da, særlig mår det er kort veg.

Anonymkode: 4870d...afa

Nå bare finner du på ting. Selvfølgelig slipper nærmeste pårørende inn på akuttmottaket. 

Anonymkode: 1888d...344

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan du si at TS sin mann burde kjent henne og visst at hun trengte han der - når du ikke vet noe om hverken TS, samboeren eller deres relasjon? Når ble det en negativ ting å kommunisere med partneren sin og stille spørsmål når man ikke vet svaret fremfor å bare gjette og håpe på det beste? 

Vel, flere av oss mener at man burde kjenne hverandre så godt at man vet. Men jeg observerer også rundt meg at mange bare bor sammen med noen under samme tak, med egne interesser og egne hobbyer, så vidt husker når partner har bursdag, er ikke særlig bevandret i partnerens smaker, drømmer, standpunkt osv. Velkommen kaldfisksamfunnet 2023.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Men igjen - noen velger å bo med random mennesker de ikke ønsker å bli kjent med i dybden. Noen andre igjen, meg inkludert, kjenner reaksjonsmønstre, ønsker og viktige sider ved våre partnere. For eksempel vet jeg at mannen hater store forsamlinger. Jeg kommer derfor ikke til å spørre om han ønsker seg en heidundrende fest til femtiårslag når den tid kommer. Jeg arrangerer en liten, koselig sammenkomst for ham med familien og noen få nære venner. Jeg legger ikke opp til sex på fredag kveld, fordi jeg vet at han er utslitt etter arbeidsuka. Jeg lager kaffe til ham hver morgen, da jeg står opp først. Vi kjenner våre partnere. Noen andre igjen velger å kun kjenne overfladiske sider ved partnerne sine.

Jeg vet også at mannen min ikke liker store fester og hvilket forhold han har til sex. For både sosialisering og sex er del av vår vanlige hverdag. Jeg vet også hva han liker å spise og drikke for det har jeg erfart. Det som ikke er del av de fleste folks hverdag og hyppige erfaring, er akutt sykdom og skade. Når noe nytt og akutt skjer, må vi rett og slett prøve oss fram, fordi vi har ikke det grunnlagt, og håpe at det hjelper eller ihvertfall sees på som omtanke snarere enn å bli tolket som at vi bryr oss for lite/for mye/på feil måte. 

Anonymkode: cddbd...3a1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rosalilje84 said:

Men igjen - noen velger å bo med random mennesker de ikke ønsker å bli kjent med i dybden. Noen andre igjen, meg inkludert, kjenner reaksjonsmønstre, ønsker og viktige sider ved våre partnere. For eksempel vet jeg at mannen hater store forsamlinger. Jeg kommer derfor ikke til å spørre om han ønsker seg en heidundrende fest til femtiårslag når den tid kommer. Jeg arrangerer en liten, koselig sammenkomst for ham med familien og noen få nære venner. Jeg legger ikke opp til sex på fredag kveld, fordi jeg vet at han er utslitt etter arbeidsuka. Jeg lager kaffe til ham hver morgen, da jeg står opp først. Vi kjenner våre partnere. Noen andre igjen velger å kun kjenne overfladiske sider ved partnerne sine.

Men det handler jo ikke bare om hva man ønsker seg personlig, men også hva som er gjennomførbart på sykehuset når det gjelder regler for besøk og tidslinje for evt. behandling man skal få. Skal man virkelig forvente at partner sitter på informasjon om dette når de får en plutselig telefon? Det er helt urimelig.

Anonymkode: 3795d...a7f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Altså, jeg har fulgt både mann og barn til legevakt og sykehus med skader. Det du sier er bare tull. 

Det er min erfaring. Kom inn med ambulanse til sykehusmottat, lagt på mottak for vurdering av ortopedisk kirurg, etter hvert kraftig neddopet, sykepleier innom jevnlig og sjekket tilstand før jeg fikk en midlertidig gips og trillet inn på avdeling og fikk en seng. Mannen min ville ikke hatt noe der å gjøre. Mine saker ble selvsagt navnet og lagt til oppbevaring, og fulgte meg rundt på sykehuset. Operasjon utsatt flere ganger, nesten to døgn.

Så langt fra bare tull.

Anonymkode: 4870d...afa

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Da skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt spør.

Fordi han ville forsikre seg om at TS faktisk ville at han skulle komme, eller at det faktisk passet at han kom. 

Det er helt sinnssykt hva enkelte her forventer av partnerene sine. Selv om TS kanskje alltid forventer at han skal stille opp, kan ting endre seg og situasjoner kan oppstå. At det lages så mye drama bare fordi han spurte om hennes ønsker, er helt vilt. Stakkars mann, sier jeg bare.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet også at mannen min ikke liker store fester og hvilket forhold han har til sex. For både sosialisering og sex er del av vår vanlige hverdag. Jeg vet også hva han liker å spise og drikke for det har jeg erfart. Det som ikke er del av de fleste folks hverdag og hyppige erfaring, er akutt sykdom og skade. Når noe nytt og akutt skjer, må vi rett og slett prøve oss fram, fordi vi har ikke det grunnlagt, og håpe at det hjelper eller ihvertfall sees på som omtanke snarere enn å bli tolket som at vi bryr oss for lite/for mye/på feil måte. 

Anonymkode: cddbd...3a1

Så vondt er ikke en del av deres vanlige hverdag? Ingen av dere har noen gang hatt sterk hodepine, omgangssyke med sterke magekramper, skadet seg? Dere har gått klare av all ubehag her i livet? Å "bry seg på feil måte" - nå har jeg hørt det og :D  Det må være veldig kravstore kvinner som klager over at gubben bryr seg på feil måte, på samme vis som han tar oppvask på feil måte og inviterer til sex på feil måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miranda Bailey skrev (2 minutter siden):

Fordi han ville forsikre seg om at TS faktisk ville at han skulle komme, eller at det faktisk passet at han kom. 

Det er helt sinnssykt hva enkelte her forventer av partnerene sine. Selv om TS kanskje alltid forventer at han skal stille opp, kan ting endre seg og situasjoner kan oppstå. At det lages så mye drama bare fordi han spurte om hennes ønsker, er helt vilt. Stakkars mann, sier jeg bare.

Mange av oss ha andre verdier enn dere. Jeg stiller opp for partneren min i slike tilfeller, og han gjør det for meg. Mange andre driter i å stille for partnerne sine, og vise versa, og det bør også være greit hvis paret er fornøyd med det. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå bare finner du på ting. Selvfølgelig slipper nærmeste pårørende inn på akuttmottaket. 

Anonymkode: 1888d...344

Slippet inn på mottak, men i vegen, og jeg var kraftig bedøvet og trillet hit og dit, vurdert, konsultert, behandlet osv. 

Anonymkode: 4870d...afa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrukar0
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Så vondt er ikke en del av deres vanlige hverdag? Ingen av dere har noen gang hatt sterk hodepine, omgangssyke med sterke magekramper, skadet seg? Dere har gått klare av all ubehag her i livet? Å "bry seg på feil måte" - nå har jeg hørt det og :D  Det må være veldig kravstore kvinner som klager over at gubben bryr seg på feil måte, på samme vis som han tar oppvask på feil måte og inviterer til sex på feil måte. 

Du mener jo at måten ts sin samboer bryr seg på er feil 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slippet inn på mottak, men i vegen, og jeg var kraftig bedøvet og trillet hit og dit, vurdert, konsultert, behandlet osv. 

Anonymkode: 4870d...afa

Og da er det kanskje veldig bra hvis noen av dine nærmeste er med og tar imot beskjeder, passer på at alt går slik det skal osv? Du er jo omtåket og får ikke med deg så mye, og legefeil skjer veldig ofte.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukar0 skrev (Akkurat nå):

Du mener jo at måten ts sin samboer bryr seg på er feil 🙄

Nei. Men han bryr seg jo ikke, slik jeg ser det. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrukar0
Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Nei. Men han bryr seg jo ikke, slik jeg ser det. 

Jo, det gjør han. Men ikke på den måten som er godkjent av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Mange av oss ha andre verdier enn dere. Jeg stiller opp for partneren min i slike tilfeller, og han gjør det for meg. Mange andre driter i å stille for partnerne sine, og vise versa, og det bør også være greit hvis paret er fornøyd med det. 

Det har da ingenting med verdier å gjøre. Ingen her inne har sagt at de er likegyldige til en partners smerte eller ikke vil hjelpe. Men om man har et forhold som fungerer også hvis man ikke på forhånd vet hvordan partner vil reagere i alle mulige framtidige, akutte situasjoner (kanskje fordi man ikke er så lik av personlighet at slik "tankelesing" er mulig. Og derfor prøver seg fram, spør, og tar det når det oppstår. 

Anonymkode: cddbd...3a1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...