Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #121 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men sønnen til TS sa jo Ja-takk, og var høflig og takknemlig. Samtidig som han har spart opp til drømmebilen. Noe han gikk hjem til mor og delte vonde følelser om. Tror du dine besteforeldre ville likt at de ødela drømmen din på den måten? Anonymkode: 12f3b...eaf tja.. Godt poeng! I min case så ville dem aldri fått vite om det, men om jg var sønnen til TS og skulle fortelle de dette så ville de nok hatt forståelse (sier nok siden jeg vet ikke hundre prosent) men de ville garantert på samme tid ment det var sløsing👍🏻👍🏻 Dette vet jeg fordi mine var av den «gamle sorten.» Levd gjennom krigen, alt skulle spares på, ingenting kastes osv. Mulig den «nye» generasjonen med besteforeldre er litt annerledes ? Jeg er jo tross alt 30 +.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #122 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): tja.. Godt poeng! I min case så ville dem aldri fått vite om det, men om jg var sønnen til TS og skulle fortelle de dette så ville de nok hatt forståelse (sier nok siden jeg vet ikke hundre prosent) men de ville garantert på samme tid ment det var sløsing👍🏻👍🏻 Dette vet jeg fordi mine var av den «gamle sorten.» Levd gjennom krigen, alt skulle spares på, ingenting kastes osv. Mulig den «nye» generasjonen med besteforeldre er litt annerledes ? Jeg er jo tross alt 30 +. De ville ikke reagert om du kom kjørende opp på tunet i en BMW, og ikke bilen de hadde gitt deg? Anonymkode: 12f3b...eaf 2
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #123 Skrevet 4. mars 2023 Juniper skrev (4 minutter siden): Som mor i en sånn setting ville jeg tatt en prat om trafikksikkerhet, ulykkesstatistikk og hvor unge menn på 18-20 ligger i løypa her. Spurt hvordan han ville likt å vrake bilen han har spart til i årevis. I en «bestemorbil» vil gutten kunne lære seg å kjøre skikkelig, mindre sjanse for råkjøring (ikke mye å tøffe seg med) og større sjanse for at gutten overlever ukvesta de to neste årene. Så kan han fortsette å drømme om BMW’en sin. Erfaringene vil gjøre han bedre rusta til å kjøpe rett bil. ❤️🙂🙂
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #124 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (4 minutter siden): tja.. Godt poeng! I min case så ville dem aldri fått vite om det, men om jg var sønnen til TS og skulle fortelle de dette så ville de nok hatt forståelse (sier nok siden jeg vet ikke hundre prosent) men de ville garantert på samme tid ment det var sløsing👍🏻👍🏻 Dette vet jeg fordi mine var av den «gamle sorten.» Levd gjennom krigen, alt skulle spares på, ingenting kastes osv. Mulig den «nye» generasjonen med besteforeldre er litt annerledes ? Jeg er jo tross alt 30 +. 😂 Anonymkode: de896...668
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #125 Skrevet 4. mars 2023 Han tar kontakt med dem og sier han setter stor pris på gavmildheten. Men at han syntes det blir feil å ta imot bilen, da han allerede har spart opp til en bil han ønsker seg. Og at han ikke tenkte på det da de tok det opp i første omgang. Og med ettertanke ikke blir riktig å ta imot bilen. Da lærer han , at av og til kan ting bli litt dumt. Men kan rettes opp i. Han kan evnt tilby seg å hjelpe dem å selge den for dem isteden. Antar det er det de har gruet seg til. Også knytter de enda bedre bånd sammen. Fremfor å virke utakknemlig. Da får dere en fin utgang på det hele Anonymkode: 532bf...71d 5 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #126 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De ville ikke reagert om du kom kjørende opp på tunet i en BMW, og ikke bilen de hadde gitt deg? Anonymkode: 12f3b...eaf De ville aldri fått vite det siden jeg ville takket pent for gaven og brukt den! Som nevnt tidligere jeg er oppvokst å takke ja til gaver uansett sort + mine bånd til mine besteforeldre var ubrytelige så helt uaktuelt å skuffe dem på den måten som TS henviser til.. Jeg ville i smug gledet meg til fiaten var «dø» også ville jeg da kjøpt meg den dyre bilen jg ønsket meg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #127 Skrevet 4. mars 2023 Jeg hadde latt han selge den og lagt de pengene inn i en annen bil. Eventuelt takke nei til bilen, om besteforeldrene reagerer på at han vil selge den. Jeg hadde heller ikke kjørt rundt i en bil noen andre hadde valgt til meg. Jeg vet hva jeg liker. Anonymkode: 10552...4f9
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #128 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 😂 Anonymkode: de896...668 Hva sa jg som var så gøy? 😉🤷♀️😅
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #129 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da har vi veldig forskjellig definisjon av ofte.... Så nå er du bare ute etter å kverulere/være besk. Anonymkode: 12f3b...eaf Dette er et eksempel på at kommunikasjon er viktig. Vi fikk avklart at 1 gang i måneden var ofte for meg, mens ofte for deg er mye oftere. Det at vi har ulike difinisjoner og bakgrunner, betyr ikke at jeg kverulerer. Det at jeg ikke er enig med deg eller tenker som deg betyr ikke at noen av oss tar feil. Jeg mener at dette er et supert eksempel på at det er lurt å snakke sammen. Det er ingen av oss som vinner bilen, og TS løser situasjonen etter hva hun mener er best, men poenget med å spørre om andres meninger er jo å samle ulike synspunkter – ikke at noen skal vinne og ha rett? Jeg har tro på denne unge mannen, og tror at han fikser denne samtalen. Av det jeg vet, er han empatisk og har spart opp penger som viser at han evner å se det store bildet. besteforeldrene har gitt en bil til denne unge mannen fordi de er så glad i ham, men de kjenner ham ikke godt nok til å vite hva han liker. Det synes jeg er litt trist, og jeg håper dette er en mulighet til å endre på det. 1
Tradegy Skrevet 4. mars 2023 #130 Skrevet 4. mars 2023 Man snur jo ting veldig på hodet, når barnebarnet skal settes i en setting hvor han fremstår utakknemlig for en bil han ikke visste han skulle ende opp med 🙈. De kan jo selv velge fra toppen, men barnebarnet skal "ta til takke med" vraket. Det er da hèlt lov til å ha interesser og lidenskap. Det viktigste er hvordan han takker nei og han skal ikke ha dårlig samvittighet. Bil er en dyr hobby, men det er en viktig, samlende og sosial en. Så om en kan anerkjenne at 60-70åringen og 18åringen har ulik smak, så er jo dèt et sted å starte 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #131 Skrevet 4. mars 2023 Tradegy skrev (Akkurat nå): Man snur jo ting veldig på hodet, når barnebarnet skal settes i en setting hvor han fremstår utakknemlig for en bil han ikke visste han skulle ende opp med 🙈. De kan jo selv velge fra toppen, men barnebarnet skal "ta til takke med" vraket. Det er da hèlt lov til å ha interesser og lidenskap. Det viktigste er hvordan han takker nei og han skal ikke ha dårlig samvittighet. Bil er en dyr hobby, men det er en viktig, samlende og sosial en. Så om en kan anerkjenne at 60-70åringen og 18åringen har ulik smak, så er jo dèt et sted å starte Jg anerkjenner dette, men som ei nevnte det å gi en uerfaren 18-åring en fet rånebil kan være oppskriften på en katastrofe. Du ser jo på rådebank, det var fler enn en bil som strøyk med der😜🙄. Hvem har nevnt at bestemorbilen er vrak? Virker som oppegående besteforeldre som først vil sende bilen gjennom EU for å passe på at den er trygg! 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #132 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (2 minutter siden): Jg anerkjenner dette, men som ei nevnte det å gi en uerfaren 18-åring en fet rånebil kan være oppskriften på en katastrofe. Du ser jo på rådebank, det var fler enn en bil som strøyk med der😜🙄. Hvem har nevnt at bestemorbilen er vrak? Virker som oppegående besteforeldre som først vil sende bilen gjennom EU for å passe på at den er trygg! Han har spart opp selv. Han skal kjøpe BMW, de er kjent for godt karosseri, og er mye mer sikker i en eventuell ulykke enn mye annet, og særlig eldre "småbiler". Anonymkode: 12f3b...eaf 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #133 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (3 minutter siden): Hvem har nevnt at bestemorbilen er vrak? Virker som oppegående besteforeldre som først vil sende bilen gjennom EU for å passe på at den er trygg! Og man må ha bilen gjennom EU kontroll. Det er ikke akkurat noe man velger 😅 Men hyggelig av dem å betale. Anonymkode: 12f3b...eaf
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #134 Skrevet 4. mars 2023 Hvis alternativet er turkis bestemor bil eller ingen bil så ville jo de fleste valgt førstnevnte. Ingen av mine venner eller jeg selv hadde spesielt kule biler når vi ble 18, var vi så heldig å ha en bil var det en gammel liten golf, Opel eller noe sånt Anonymkode: 8e67f...17e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #135 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis alternativet er turkis bestemor bil eller ingen bil så ville jo de fleste valgt førstnevnte. Ingen av mine venner eller jeg selv hadde spesielt kule biler når vi ble 18, var vi så heldig å ha en bil var det en gammel liten golf, Opel eller noe sånt Anonymkode: 8e67f...17e Men nå er det jo ikke det som er valget her. Skjønner ikke hvorfor dere drar opp dette hele tiden. Gutten har spart opp nok til å kjøpe den bilen han vil ha. Alternativet for ham er ikke ingen bil. Anonymkode: 2d0ea...409 4
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #136 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå er det jo ikke det som er valget her. Skjønner ikke hvorfor dere drar opp dette hele tiden. Gutten har spart opp nok til å kjøpe den bilen han vil ha. Alternativet for ham er ikke ingen bil. Anonymkode: 2d0ea...409 Et alternative er NEI TAKK! Hadde noen jeg kjente lagt det frem som at det var en byrde for dem at de hadde fått en bil i gave, hadde jeg som god venn sagt: Dette må du ikke si blant folk. Men hva med: Tusen takk!!!! raff kjerre (har ingen på 18 noen gang sagt)! Jeg setter utrolig stor pris på gaven. Dere vet jo at jeg har jobbet på rema 1000, og jeg har spart for å kjøpe en annen bil. Jeg lurer på om det er greit for dere at jeg selger bilen og setter det på BSU for eksempel?
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #137 Skrevet 4. mars 2023 Helene1982 skrev (6 minutter siden): Et alternative er NEI TAKK! Hadde noen jeg kjente lagt det frem som at det var en byrde for dem at de hadde fått en bil i gave, hadde jeg som god venn sagt: Dette må du ikke si blant folk. Men hva med: Tusen takk!!!! raff kjerre (har ingen på 18 noen gang sagt)! Jeg setter utrolig stor pris på gaven. Dere vet jo at jeg har jobbet på rema 1000, og jeg har spart for å kjøpe en annen bil. Jeg lurer på om det er greit for dere at jeg selger bilen og setter det på BSU for eksempel? enig 😉 jg hadde også sagt dette kan du ikke si blant folk om noen av mine venner kom til meg med denne « problemstillingen» 🙈 .. BSU høres ut som er ok kompromiss👍🏻. 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #138 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men nå er det jo ikke det som er valget her. Skjønner ikke hvorfor dere drar opp dette hele tiden. Gutten har spart opp nok til å kjøpe den bilen han vil ha. Alternativet for ham er ikke ingen bil. Anonymkode: 2d0ea...409 Men herregud a. vi har skjønt dette for lengst, hele greia her er om 18 åringen virkelig trenger en «ny» bil eller om han kan klare seg med den gamle golfen/fiaten.. Ikke hva han har RÅD til å kjøpe ! 🙄 For å si på en litt annen måte - jeg har ca en mill på konto nå, skal jeg gå å kjøpe meg en Tesla? NEI er svaret.
Rucula Skrevet 4. mars 2023 #139 Skrevet 4. mars 2023 Jeg hadde sagt til gutten min. Flott da har du noe å kjøre rundt til frem til du får spart deg opp til bmw'en. Han trenger ikke kjøre i den til han er 30 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #140 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Og man må ha bilen gjennom EU kontroll. Det er ikke akkurat noe man velger 😅 Men hyggelig av dem å betale. Anonymkode: 12f3b...eaf sant nok 😉 uansett da, er vel tvilsomt å sende en bil igjennom EU som man tror ikke vil passere? da sender man den heller på vrak? 🤷♀️ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå