AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #41 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Igjen - jeg ser selvsagt situasjonen med mine briller og jg har aldri vært vant å få noen dyre ting så det å takke nei til en fungerende bil ville bare vært uaktuelt både tilbake da og nå 👍🏻. Hadde aldri hatt ❤️ å si at en bil er stygg / feil farge whatever hvis jeg fikk gave fra familiemedlem. Igjen- hadde det vært et ras av en bil/et oppussing objekt så er jo saken en helt annen .. Og ja- forstår pengene er der, men hva med å sette de av til boligsparing som eksempel? Mye mer fornuftig enn bil! Eller spare enda litt mer hvis bil er så viktig sånn at han kan kjøpe seg en kulere bil den dagen besteforeldrebilen tar kvelden! Den er eldre så den vil ikke leve evig 😉👍🏻👍🏻 Regner med foreldre allerede har spart til bolig, i og med at de støtter hans prioritering av bil. Uansett legger man ulikt med penger i ulike ting, uansett hvor mye/lite man har. Jeg har hatt vesker som er verdt mer enn bilen jeg kjørte. Så for meg hadde ikke lilla bestemorsbil vært et problem. Jeg evner likevel å se at andre prioriterer å en annen måte. Anonymkode: 12f3b...eaf 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #42 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regner med foreldre allerede har spart til bolig, i og med at de støtter hans prioritering av bil. Uansett legger man ulikt med penger i ulike ting, uansett hvor mye/lite man har. Jeg har hatt vesker som er verdt mer enn bilen jeg kjørte. Så for meg hadde ikke lilla bestemorsbil vært et problem. Jeg evner likevel å se at andre prioriterer å en annen måte. Anonymkode: 12f3b...eaf Okai, her kommer du med litt mange antagelser.. Hvis foreldrene allerede har spart opp mye til bolig og han har spart opp til en dyr bil så er jo dette en rik familie?! I så fall kjøp en Tesla til han for alt jeg bryr meg (er ikke pengene som er mitt poeng ! ) Poenget er besteforeldrene som er sjenerøse og ønsker å hjelpe han med noe viktig! Altså en fungerende bil som tar han dit han trenger å være+ han kan kjøre turer med kompisen sine, jeg forstår virkelig ikke problemet, beklager. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #43 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Okai, her kommer du med litt mange antagelser.. Hvis foreldrene allerede har spart opp mye til bolig og han har spart opp til en dyr bil så er jo dette en rik familie?! I så fall kjøp en Tesla til han for alt jeg bryr meg (er ikke pengene som er mitt poeng ! ) Poenget er besteforeldrene som er sjenerøse og ønsker å hjelpe han med noe viktig! Altså en fungerende bil som tar han dit han trenger å være+ han kan kjøre turer med kompisen sine, jeg forstår virkelig ikke problemet, beklager. Du ser ikke problemet? Han har en stor hobby/interesse. Og har spart til det han ønsker seg mest nå når han endelig er 18. Og han skal likevel være takknemlig for en "fungerende bil". Da ser du ikke lengre enn egen nesetipp, virkelig. Anonymkode: 12f3b...eaf 12
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #44 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du ser ikke problemet? Han har en stor hobby/interesse. Og har spart til det han ønsker seg mest nå når han endelig er 18. Og han skal likevel være takknemlig for en "fungerende bil". Da ser du ikke lengre enn egen nesetipp, virkelig. Anonymkode: 12f3b...eaf Jeg SER utfordringen ja. men igjen det er flere løsninger her. Bilen kan omfarges hvis fargen er det store problemet og hvis jg var TS sin sønn ville jg gjort det til et morsomt prosjekt sammen med vennene mine! Om noen år frem i tid kan det bli et morsomt minne om åssen de klarte å pimpe opp bestemor sin gamle tralle. Eller hvis det er superviktig for han å ha et spesifikt merke typ BMW ville jeg spart opp de pengene som allerede finnes, spart enda mer MENS jeg brukte bestemor sin « golf « også ville jg kjøpt meg en enda fettere og dyrere bil den dagen golfen takker for seg! Hvem i vennegjengen har den tøffeste bilen i gata da? Vi snakker ikke om lang tid hvis golfen er på sine eldre dager - det kommer et punkt hvor det er dyrere å reparere eldre biler enn å finne en ny! Legg merke til at begge alternativene sårer ikke besteforeldrene 😉.. 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #45 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (3 minutter siden): Jeg SER utfordringen ja. men igjen det er flere løsninger her. Bilen kan omfarges hvis fargen er det store problemet og hvis jg var TS sin sønn ville jg gjort det til et morsomt prosjekt sammen med vennene mine! Om noen år frem i tid kan det bli et morsomt minne om åssen de klarte å pimpe opp bestemor sin gamle tralle. Eller hvis det er superviktig for han å ha et spesifikt merke typ BMW ville jeg spart opp de pengene som allerede finnes, spart enda mer MENS jeg brukte bestemor sin « golf « også ville jg kjøpt meg en enda fettere og dyrere bil den dagen golfen takker for seg! Hvem i vennegjengen har den tøffeste bilen i gata da? Vi snakker ikke om lang tid hvis golfen er på sine eldre dager - det kommer et punkt hvor det er dyrere å reparere eldre biler enn å finne en ny! Legg merke til at begge alternativene sårer ikke besteforeldrene 😉.. You can put makeup on a pig. But it is still a pig. Så enkelt er det egentlig. Når du drømmer om BMW, og får en Fiat. Anonymkode: 12f3b...eaf 8
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #46 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): You can put makeup on a pig. But it is still a pig. Så enkelt er det egentlig. Når du drømmer om BMW, og får en Fiat. Anonymkode: 12f3b...eaf 😂😂😂 Skjønner hvor du skal hen, men igjen han er 18 år gammel 🙄. Han kan kjøpe 50 BMWer i livet sitt, enn så lenge bør Fiat være bra nok særlig når gaven kommer fra ❤️. 2
Mousj Skrevet 4. mars 2023 #48 Skrevet 4. mars 2023 Dilemma, og der noen 18 åringer uten bilinteresse ville blitt henrykt, er dette noe helt annet. Audi/bmw miljø her også, og viktig. Snakk med besteforeldrene og forklar. Kanskje de i likhet med halve tråden her er like uvillige til å forstå det perspektivet, men prøv å forklare at det ikke handler om utakknemlighet men en interesse og en drøm. Jeg ville foreslått at gutten tok i mot bilen, men vil selge den og legge salgssummen inn i drømmebilen. En fantastisk gave for ham, de slipper styret med bilsalg, og alle er glade. Håper det går! 7
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #49 Skrevet 4. mars 2023 (endret) Mousj skrev (9 minutter siden): Dilemma, og der noen 18 åringer uten bilinteresse ville blitt henrykt, er dette noe helt annet. Audi/bmw miljø her også, og viktig. Snakk med besteforeldrene og forklar. Kanskje de i likhet med halve tråden her er like uvillige til å forstå det perspektivet, men prøv å forklare at det ikke handler om utakknemlighet men en interesse og en drøm. Jeg ville foreslått at gutten tok i mot bilen, men vil selge den og legge salgssummen inn i drømmebilen. En fantastisk gave for ham, de slipper styret med bilsalg, og alle er glade. Håper det går! Kan du forklare nærmere? 🙂 er du mann eller kvinne forresten? Er det merke som er superviktig?? hvis jeg var endel av bilmiljøet og jeg kom med en sliten dum golf, ville jeg da blitt mobbet og ledd av ? Utifra rådebank og wonderbauwn eller hva den het, den som gikk på tv2.. (mine eneste «faktagrunnlag « å gå utifra🙈..) så virker det som felleskapet er knyttet opp til selve miljøet/bilkulturen og ikke merket eller tilstanden på bilene?? Kanskje jg har misforstått noe .. 🤷♀️ Endret 4. mars 2023 av Sofie Maria 1
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #50 Skrevet 4. mars 2023 Mousj skrev (5 minutter siden): Dilemma, og der noen 18 åringer uten bilinteresse ville blitt henrykt, er dette noe helt annet. Audi/bmw miljø her også, og viktig. Snakk med besteforeldrene og forklar. Kanskje de i likhet med halve tråden her er like uvillige til å forstå det perspektivet, men prøv å forklare at det ikke handler om utakknemlighet men en interesse og en drøm. Jeg ville foreslått at gutten tok i mot bilen, men vil selge den og legge salgssummen inn i drømmebilen. En fantastisk gave for ham, de slipper styret med bilsalg, og alle er glade. Håper det går! Enig og uenig – som vanlig 😅 Jeg mener at det er 18-åringen som bør ta samtalen med besteforeldrene. Det er en kjempefin øvelse i å både si: wow! så utrolig kult å få en bil, tusen takk! – men det er en annen bli jeg har drømt om og spart til, så jeg kommer til å selge bilen. Livet er fylt med ubehagelige samtaler. Er man voksen nok til å kjøre, er man voksen nok til å ta samtalen etter min mening. 10 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #51 Skrevet 4. mars 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Enig og uenig – som vanlig 😅 Jeg mener at det er 18-åringen som bør ta samtalen med besteforeldrene. Det er en kjempefin øvelse i å både si: wow! så utrolig kult å få en bil, tusen takk! – men det er en annen bli jeg har drømt om og spart til, så jeg kommer til å selge bilen. Livet er fylt med ubehagelige samtaler. Er man voksen nok til å kjøre, er man voksen nok til å ta samtalen etter min mening. Enig i taktikken, men hadde jeg vært besteforeldrene da så ville jeg beholdt bilen selv😉 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #52 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gud bedre som jeg hadde skammet meg over å ha oppdratt denne unge mannen. Overfladisk og materialistisk til tusen - gratulerer med den ts. Anonymkode: d899b...22b Så om bestemor i Smiths venner kjøper foldeskjørt til dine urbane tenåringsjente skal hun være glad fordi barn i Afrika ikke har klær engang. Noen kuer har glemt de har vært kalv. Skjønner TS godt jeg. Har selv 3 barn og hvilken bil de kjører betyr mye. Her og har guttungen på 19 en gjeng med venner som alle har Bmw. De har kjørt mc sammen siden de var 16år. De er alle lærlinger innen tekniske fag og tjener bra. Tanken bak å få en Kia picanto av bestemor er selvfølgelig hyggelig. Og ikke alle har penger til bil osv. Men på bygda hvor alle har bil, det finnes en bilkultur, det er en identitetsmarkør. Ts: En gutt med solid dose ironi og selvtillit kunne fint hatt den som "vinterbil". Som de bruker opp på vinteren og sparer bmw for salt. Den kjøper gjengen.Min sønn fikk en ukul bil av meg når han fikk lappen. Siden den var gratis brukte han den første vinteren og sparte opp penger til dyrere bmw. Ungutter kjører i grøfta og krasjer ofte, en ekstra bil i reserve er greit å ha stående. Jeg har meget stor forståelse for problemet ditt. Samtidig skjønner jeg at det er fjernt for mange. Anonymkode: 4d6e0...54b 7 1
Mousj Skrevet 4. mars 2023 #53 Skrevet 4. mars 2023 Just now, Sofie Maria said: Kan du forklare nærmere? 🙂 er du mann eller kvinne forresten? Er det merke som er superviktig?? hvis jeg var endel av bilmiljøet og jeg kom med en sliten dum golf, ville jeg da blitt mobbet og ledd av ? Utifra rådebank og wonderbauwn eller hva den het, den som gikk på tv2.. (mine eneste «faktagrunnlag å gå utifra🙈..) så virker det som felleskapet er knyttet opp til selve miljøet/bilkulturen og ikke merket eller tilstanden på bilene?? Kanskje jg har misforstått noe .. 🤷♀️ Jeg er kvinne, og mor, og bilmerket er ganske viktig, men ikke tilstanden nødvendigvis, å skru og lakkere er halve moroa. Det er ikke rånemiljø her vi bor, men en sterk interesse for bil. En sliten golf ville nok fått omsorg, men daukjørt bestemorbil med 60 hestekrefter er nok ikke drømmen. Det kjøpes, selges, skrus og dekoreres. Bil er mye mer enn et fremkomstmiddel. Jeg synes jo selv det går for mye penger av en lærlinglønn til dette, men jeg ser jo at det er hobbyen, og det handler om samhold, livskvalitet og vennskap. Her og nå. Når de bikker 30 så har de fleste gått over til familiebiler m barnesete;) 5
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #54 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så om bestemor i Smiths venner kjøper foldeskjørt til dine urbane tenåringsjente skal hun være glad fordi barn i Afrika ikke har klær engang. Noen kuer har glemt de har vært kalv. Skjønner TS godt jeg. Har selv 3 barn og hvilken bil de kjører betyr mye. Her og har guttungen på 19 en gjeng med venner som alle har Bmw. De har kjørt mc sammen siden de var 16år. De er alle lærlinger innen tekniske fag og tjener bra. Tanken bak å få en Kia picanto av bestemor er selvfølgelig hyggelig. Og ikke alle har penger til bil osv. Men på bygda hvor alle har bil, det finnes en bilkultur, det er en identitetsmarkør. Ts: En gutt med solid dose ironi og selvtillit kunne fint hatt den som "vinterbil". Som de bruker opp på vinteren og sparer bmw for salt. Den kjøper gjengen.Min sønn fikk en ukul bil av meg når han fikk lappen. Siden den var gratis brukte han den første vinteren og sparte opp penger til dyrere bmw. Ungutter kjører i grøfta og krasjer ofte, en ekstra bil i reserve er greit å ha stående. Jeg har meget stor forståelse for problemet ditt. Samtidig skjønner jeg at det er fjernt for mange. Anonymkode: 4d6e0...54b Nettopp, det å være endel av saueflokken er jo bare kjedelig - med litt morsomheter og ironi så kan fint bilen funke👍🏻👍🏻. Hvertfall som en førstegangsbil ! jeg tenker liksom .. hvis man sammenligner med bolig da, hvem har mulighet å kjøpe seg drømmeboligen med ALLE fasiliteter på første forsøk ? Man må gjerne jobbe seg litt oppover. Eller jobblivet for den saks skyld - i den alderen starter man gjerne i kassa på kiwi, ingen har noensinne vært sjef eller tjent mye penger på den første jobben 🙂 2
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #55 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så om bestemor i Smiths venner kjøper foldeskjørt til dine urbane tenåringsjente skal hun være glad fordi barn i Afrika ikke har klær engang. Noen kuer har glemt de har vært kalv. Skjønner TS godt jeg. Har selv 3 barn og hvilken bil de kjører betyr mye. Her og har guttungen på 19 en gjeng med venner som alle har Bmw. De har kjørt mc sammen siden de var 16år. De er alle lærlinger innen tekniske fag og tjener bra. Tanken bak å få en Kia picanto av bestemor er selvfølgelig hyggelig. Og ikke alle har penger til bil osv. Men på bygda hvor alle har bil, det finnes en bilkultur, det er en identitetsmarkør. Ts: En gutt med solid dose ironi og selvtillit kunne fint hatt den som "vinterbil". Som de bruker opp på vinteren og sparer bmw for salt. Den kjøper gjengen.Min sønn fikk en ukul bil av meg når han fikk lappen. Siden den var gratis brukte han den første vinteren og sparte opp penger til dyrere bmw. Ungutter kjører i grøfta og krasjer ofte, en ekstra bil i reserve er greit å ha stående. Jeg har meget stor forståelse for problemet ditt. Samtidig skjønner jeg at det er fjernt for mange. Anonymkode: 4d6e0...54b Jeg mener ja, men ikke fordi barna i Afrika ikke har foldeskjørt. Jeg mener at noe av det viktigste du kan lære deg er elementær høflighet, som inkluderer at du sier takk, selv om du ikke digger gaven. Noen har brukt tid og penger på å gi deg en gave – det spiller ingen rolle hva det er – du sier takk og mener det. Får du servert mat hos fremmede, spiser du litt og sier takk. jeg vet at jeg høres gammel ut, men hva skjedde med normal skikk og bruk, som er: respekt for andres tid, innsats og penger – etter min mening. 3
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #56 Skrevet 4. mars 2023 Mousj skrev (7 minutter siden): Jeg er kvinne, og mor, og bilmerket er ganske viktig, men ikke tilstanden nødvendigvis, å skru og lakkere er halve moroa. Det er ikke rånemiljø her vi bor, men en sterk interesse for bil. En sliten golf ville nok fått omsorg, men daukjørt bestemorbil med 60 hestekrefter er nok ikke drømmen. Det kjøpes, selges, skrus og dekoreres. Bil er mye mer enn et fremkomstmiddel. Jeg synes jo selv det går for mye penger av en lærlinglønn til dette, men jeg ser jo at det er hobbyen, og det handler om samhold, livskvalitet og vennskap. Her og nå. Når de bikker 30 så har de fleste gått over til familiebiler m barnesete;) nei nei, det forstår jeg selvsagt at ikke er drømmen, men dette du nevner med samhold og vennskap - jeg trodde liksom det var selve greia og ikke hvor dyr bilen er eller merke på bilen? 🤷♀️ps - beklager hvis jeg stiller rare spørsmål , min eneste referanse er som sagt rådebank.
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #57 Skrevet 4. mars 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Jeg mener ja, men ikke fordi barna i Afrika ikke har foldeskjørt. Jeg mener at noe av det viktigste du kan lære deg er elementær høflighet, som inkluderer at du sier takk, selv om du ikke digger gaven. Noen har brukt tid og penger på å gi deg en gave – det spiller ingen rolle hva det er – du sier takk og mener det. Får du servert mat hos fremmede, spiser du litt og sier takk. jeg vet at jeg høres gammel ut, men hva skjedde med normal skikk og bruk, som er: respekt for andres tid, innsats og penger – etter min mening. agreeed!! ❤️❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #58 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (1 time siden): this one 🙂! ikke rart at det går at skogen med «dagens unge» hvis dette er en ekte problemstilling. Det tok mange år før jeg kunne kjøpe meg noe bil og jg fikk lappen som 20 åring. Jeg måtte dele bil med familiemedlem eller ta bussen, enkelt og greit .. At han i det hele tatt har en bil som funker liksom - det bør være jack pot. Hadde det vært en gammel skrap haug så hadde jg vært enig. Tror mange her setter likhetstegn mellom bil=dyr. Fakta er at en Hyundai I20 fra 2012 i bra stand koster mindre enn iPhone. Mtp hvor mange som går rundt med det. Gamle små biler er rimelige. Har guttungen spart opp til en bmw e330 til 250.000 og bestemor donerer en Hyundai I20 til 15.000 så er ikke problemet pengene. Problemet er bestemors følelser. Ta imot bilen. Ha den stående, så kan han ha to biler. En til nyttekjøring, vinterkjøring, taue henger ol. Bruk. Forsikringen kan sies opp og opprettes over telefonen og skiltene kan stå på. Bestemors følelser blir ikke såret og gutten/familien har reservebil ved behov. Sønnen kan sikkert bruke bestemor bilen i jobbsammenheng for å spare km. På BMW. Anonymkode: 4d6e0...54b 5 2
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #59 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror mange her setter likhetstegn mellom bil=dyr. Fakta er at en Hyundai I20 fra 2012 i bra stand koster mindre enn iPhone. Mtp hvor mange som går rundt med det. Gamle små biler er rimelige. Har guttungen spart opp til en bmw e330 til 250.000 og bestemor donerer en Hyundai I20 til 15.000 så er ikke problemet pengene. Problemet er bestemors følelser. Ta imot bilen. Ha den stående, så kan han ha to biler. En til nyttekjøring, vinterkjøring, taue henger ol. Bruk. Forsikringen kan sies opp og opprettes over telefonen og skiltene kan stå på. Bestemors følelser blir ikke såret og gutten/familien har reservebil ved behov. Sønnen kan sikkert bruke bestemor bilen i jobbsammenheng for å spare km. På BMW. Anonymkode: 4d6e0...54b problemet er ikke pengene nei ! problemet er takknemlighet + å sette pris på at noen ønsker å hjelpe deg. 2
Mousj Skrevet 4. mars 2023 #60 Skrevet 4. mars 2023 Just now, Sofie Maria said: nei nei, det forstår jeg selvsagt at ikke er drømmen, men dette du nevner med samhold og vennskap - jeg trodde liksom det var selve greia og ikke hvor dyr bilen er eller merke på bilen? 🤷♀️ps - beklager hvis jeg stiller rare spørsmål , min eneste referanse er som sagt rådebank. Hvis du liker rock, så er det rock du liker å diskutere med andre som liker rock, og låter av favorittrockebandet du har på spillelista di. Du kan synes det er helt greit med listepop, men det er ikke det du spiller. Så ja, merket- eller biltype/hestekrefter, er viktig. Mye viktigere enn pris. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå