Gå til innhold

Luksusproblem men likevel krise

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare fortell besteforeldrene at gutten har spart opp til en spesifikk bil som han har gledet seg veldig til å kjøpe ut fra en bilinteresse han deler med kompisene. Gutten har spart i åresvis og er en del av et miljø hvor akkurat sånn bil er tingen. 
Han kan jo fortelle det selv, med egne ord. 

Når det gjelder de surmaga her inne: Når en ungdom faktisk sparer og er del av et miljø, så bør han jo ikke straffes for det. Hvor velment det enn er. Dette er hobby, glede, identitet og ungdomskultur. Ungdommene gir bilene sine farge, logo, endatil navn. De kjører rundt, samler seg, hører musikk på anlegget og så videre. Mye av gleden her er planlegging, research, og se for seg hvordan det skal bli. Kanskje mekker de og på den måten lærer mye av det. Det er så utrolig fint at de holder på sånn, og har en sosial greie. Det kunne vært mye mye verre ting en 18 årig gutt kunne holdt på med. 

Anonymkode: 4c42e...0f8

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maskorama skrev (25 minutter siden):

Dette er virkelig en tråd full av surmagede og irrelevante innspill. Denne tråden handler ikke om deg som ikke hadde råd til å kjøpe bil da du var 18. Ei heller om dere som ikke har besteforeldre i live. Eller deg som synes det er unødvendig å bruke penger på bil og heller hadde satt dem i fond eller på BSU-konto.

Og at man skal være takknemlig for gaver uansett hva man får? Come on, Kvinneguiden. Hvem prøver dere å lure? Dette forumet er stappfullt av tråder om dårlige julegaver, bursdagsgaver, valentinesgaver, kjæresten som kjøpte sjokoladekalender i stedet for å lage pakkekalender til stakkars lille deg, etc. 

TS: Det er så klart en del av voksenlivet å ta vanskelige samtaler, men her støtter jeg forslaget om at du forklarer situasjonen for besteforeldrene. De har sikkert bare ikke tenkt på eller visst hvor mye bilvalg betyr for sønnen din. Er de normalt fornuftige mennesker, så forstår de helt sikkert :)

Tråden handler om en ung mann på 18 år som har spart penger til å kjøpe en spesifikk bil. Da oppleves det så klart som et problem når besteforeldrene kommer med denne bilen som han ikke vil ha. Og det betyr på ingen måte at han er utakknemlig eller dårlig oppdratt. Han strever vel med situasjonen nettopp fordi han ikke vil være kjip eller såre noen.

Jo det er litt bu hu, jeg fikk en bil jeg ikke likte, men TS sier jo selv at det er et luksusproblem. Han kan unngå all konflikt ved å kjøpe bilen han har lyst på og ha 2 biler, eller han kan ta samtalen. Jeg synes ikke det er mors/fars jobb å ta samtalen om han ønsker å selge bilen.

Jeg svarer ikke for alle på kvinneguiden. Det er sikkert mange kvinner og menn som mener at man kan kreve masse av folk og at man har rett til å velge hva andre skal gi deg av gaver. Jeg er ikke enig i det. Om noen har laget en humortråd om underlige julegaver er det litt annerledes. Det går an å si jøss, men også takk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er ikke bilen han kan få gratis god nok ? Nei vel da får du klare deg uten bil da. Makan til bortskjemt en skal være.

Anonymkode: 70686...74e

For n'te gang, han har spart opp penger til bilen han drømmer om

Alternativene her er ikke gratis bestemorbil eller ingen bil. Alternativene er gratis bestemorbil eller drømmebil kjøpt for egne penger. 

Det er utrolig mange i denne tråden som tydeligvis har veldig lite begrep om hvordan det er å ha en sterk interesse for noe. 

Anonymkode: 18e5c...cc8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (3 timer siden):

Jeg SER utfordringen ja. men igjen det er flere løsninger her. Bilen kan omfarges hvis fargen er det store problemet og hvis jg var TS sin sønn ville jg gjort det til et morsomt prosjekt sammen med vennene mine!

Om noen år frem i tid kan det bli et morsomt minne om åssen de klarte å pimpe opp bestemor sin gamle tralle. 

Eller hvis det er superviktig for han å ha et spesifikt merke typ BMW ville jeg spart opp de pengene som allerede finnes, spart enda mer MENS jeg brukte bestemor sin « golf « også ville jg kjøpt meg en enda fettere og dyrere bil den dagen golfen takker for seg! Hvem i vennegjengen har den tøffeste bilen i gata da? Vi snakker ikke om lang tid hvis golfen er på sine eldre dager - det kommer et punkt hvor det er dyrere å reparere eldre biler enn å finne en ny! 

Legg merke til at begge alternativene sårer ikke besteforeldrene 😉.. 

Jeg får litt inntrykk av at du er typen som er troende til å svare "rød" hvis noen spør hva slags bil du har. 

Anonymkode: 18e5c...cc8

• Liker 7
Skrevet
Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Tråden handler om en ung mann på 18 år som har spart penger til å kjøpe en spesifikk bil. Da oppleves det så klart som et problem når besteforeldrene kommer med denne bilen som han ikke vil ha. Og det betyr på ingen måte at han er utakknemlig eller dårlig oppdratt. Han strever vel med situasjonen nettopp fordi han ikke vil være kjip eller såre noen.

Jo det er litt bu hu, jeg fikk en bil jeg ikke likte, men TS sier jo selv at det er et luksusproblem. Han kan unngå all konflikt ved å kjøpe bilen han har lyst på og ha 2 biler, eller han kan ta samtalen. Jeg synes ikke det er mors/fars jobb å ta samtalen om han ønsker å selge bilen.

Jeg svarer ikke for alle på kvinneguiden. Det er sikkert mange kvinner og menn som mener at man kan kreve masse av folk og at man har rett til å velge hva andre skal gi deg av gaver. Jeg er ikke enig i det. Om noen har laget en humortråd om underlige julegaver er det litt annerledes. Det går an å si jøss, men også takk.

Det står vel ikke noe sted at 18-åringen synes synd på seg selv fordi besteforeldrene vil gi ham denne bilen. Og så klart det er i-landsproblem. Trådstarter ønsker vel bare noen tips om hvordan de best kan håndtere situasjonen. Må vel være lov det?

Ellers lurer jeg på hva slags gavegivere mange i denne tråden er. Hvis jeg hadde vært besteforeldrene i denne tråden, hadde jeg for guds skyld håpet at noen sa ifra. For meg er poenget med en gave at den skal være til glede for gavegiveren. Ikke at mottakeren skal måtte tilpasse seg min smak og tanker. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da kan han selge den og spare til den han vil ha. Eller gi den bort til noen som faktisk setter pris på den 

Anonymkode: 9f622...4d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine 

Anonymkode: 63b03...da9

Vi bor i nærheten av en vgs, og vi ser hvilke biler nye sjåfører kjører, og om han hadde bodd her ville han ikke skilt seg ut så mye som han tror.  "Bestemorbiler" er veldig vanlig her i alle fall,
De aller færreste kjører fine biler like etter at de har kjørt opp, og de få som gjør det kjører som oftest en av foreldrenes biler.

Vi snakket med våre barn om "førstegangsbiler", og at den første bilen man har bør være en bil man ikke er redd for.
Det er denne bilen du skal bruke til prøving og feiling, og den blir ofte litt uvørent behandlet.
Og til det bruket er en liten turkis bestemorbil helt perfekt.  :)

Vi anbefalte barna våre å vente i to år før de kjøpte den bilen de egentlig ville ha.

Anonymkode: 1bbd8...83f

• Liker 2
Skrevet
Maskorama skrev (13 minutter siden):

Det står vel ikke noe sted at 18-åringen synes synd på seg selv fordi besteforeldrene vil gi ham denne bilen. Og så klart det er i-landsproblem. Trådstarter ønsker vel bare noen tips om hvordan de best kan håndtere situasjonen. Må vel være lov det?

Ellers lurer jeg på hva slags gavegivere mange i denne tråden er. Hvis jeg hadde vært besteforeldrene i denne tråden, hadde jeg for guds skyld håpet at noen sa ifra. For meg er poenget med en gave at den skal være til glede for gavegiveren. Ikke at mottakeren skal måtte tilpasse seg min smak og tanker. 

jeg har heller ikke sagt at 18-åringen synes synd på seg selv. Vi er enige om at det ikan være litt ubehagelig si til besteforeldrene at han ikke ønsker å beholde en så generøs og fin gave, da han ikke vil såre noen. Jeg mener bare at dette er en samtale 18-åringen må ta og ikke moren hans. Hun kan gi råd, men en 18-åring kan løse denne typen situasjoner selv. Jeg svarer i tråden fordi TS ønsker tips. Når man ber om tips, får man som regel massevis av tips man er uenig i og noen som gir mening. Det må jo være lov det? Og mitt tips er: La 18-åringen løse situasjonen. Jeg tror også det kan håndteres på en ryddig måte. Jeg er enig med deg i at alle er tjent med at gaven blir brukt og faller i smak. Av og til bommer man likevel, og da må man løse det på en real måte. Jeg kan bli glad for shtøgge dorullnisser jeg får av nevøene mine, selv om jeg egentlig hadde blitt mer glad for en pakke med doruller, praktisk sett. Jeg har også fått "arveting" fra eldre familiemedlemmer som ikke er min stil, som jeg beholder fordi det gir dem glede. Hadde jeg fått en bil jeg ikke kom til å bruke, hadde jeg funnet en løsning. Kanskje er det et familiemedlem som trenger og vil sette pris på bilen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

jeg har heller ikke sagt at 18-åringen synes synd på seg selv. Vi er enige om at det ikan være litt ubehagelig si til besteforeldrene at han ikke ønsker å beholde en så generøs og fin gave, da han ikke vil såre noen. Jeg mener bare at dette er en samtale 18-åringen må ta og ikke moren hans. Hun kan gi råd, men en 18-åring kan løse denne typen situasjoner selv. Jeg svarer i tråden fordi TS ønsker tips. Når man ber om tips, får man som regel massevis av tips man er uenig i og noen som gir mening. Det må jo være lov det? Og mitt tips er: La 18-åringen løse situasjonen. Jeg tror også det kan håndteres på en ryddig måte. Jeg er enig med deg i at alle er tjent med at gaven blir brukt og faller i smak. Av og til bommer man likevel, og da må man løse det på en real måte. Jeg kan bli glad for shtøgge dorullnisser jeg får av nevøene mine, selv om jeg egentlig hadde blitt mer glad for en pakke med doruller, praktisk sett. Jeg har også fått "arveting" fra eldre familiemedlemmer som ikke er min stil, som jeg beholder fordi det gir dem glede. Hadde jeg fått en bil jeg ikke kom til å bruke, hadde jeg funnet en løsning. Kanskje er det et familiemedlem som trenger og vil sette pris på bilen?

Og jeg husker at mamma alltid tok praten for meg, og hvor godt og trygt det føles.

Som voksen ser jeg også at det nok var det beste for besteforeldre som prøvde sitt beste, men ikke forstod vår generasjon. Og at mamma nok klarte kommunikasjon på en helt annen måte enn en tenåring ville klart, særlig mot egne foreldre. 

Det har ikke hindret meg i å bli en direkte og ansvarlig voksen. 

Og man tar virkelig ikke i mot en bil bare for å gi den videre, eller selge den. Det sårer jo mottaker mer enn å forklare hvorfor man heller vil kjøpe egen bil. Fatter ikke alle i tråden som foreslår det. 

Anonymkode: 12f3b...eaf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gud bedre som jeg hadde skammet meg over å ha oppdratt denne unge mannen. Overfladisk og materialistisk til tusen - gratulerer med den ts.

Anonymkode: d899b...22b

Fordi gutten har en interesse utenfor din synsvinkel? Jeg blir flau over deg.

Jeg forstår han godt, men jeg er også bilinteresseet og holder meg kun innenfor et merke. Jeg fikk en dårlig førstegangsbil som så ut til å passe best til ei dame på 60.

Jeg kjøpte meg noe annet fir mine penger, men brukte tid på å fikse opp og selge den andre. Pengene gikk til tidligere eier av bilen som da snudde å sa at vi deler på to. Kan det være et forslag for sønnen din?

Anonymkode: 9e633...3c7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg husker at mamma alltid tok praten for meg, og hvor godt og trygt det føles.

Som voksen ser jeg også at det nok var det beste for besteforeldre som prøvde sitt beste, men ikke forstod vår generasjon. Og at mamma nok klarte kommunikasjon på en helt annen måte enn en tenåring ville klart, særlig mot egne foreldre. 

Det har ikke hindret meg i å bli en direkte og ansvarlig voksen. 

Og man tar virkelig ikke i mot en bil bare for å gi den videre, eller selge den. Det sårer jo mottaker mer enn å forklare hvorfor man heller vil kjøpe egen bil. Fatter ikke alle i tråden som foreslår det. 

Det jeg ikke fatter er at ditt eneste svar er at mamma løser situasjonen fordi det føles så trygt. Jeg har kommet med 4–5 forslag, der mitt førstevalg vil være at den unge, voksne mannen tar praten. Du sier at bilen ikke skal gis videre eller selges, men at mor skal si nei takk til bil på vegne av sønnen. Hvordan kan du være så sikker på hva som er mest sårende for bestemor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk en dårlig førstegangsbil

🎻🎻🎻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår problemet hans. Samtidig, så tar mam det man har.. 

Han (og dere) kan style den. Gå all in! 

Mannen min fikk besteforeldrebilen når han var 18 år i gave. Husker ikke merket, men det var noe ala en auris. Her fikk han anlegg av foreldrene til bursdagen. Kompiser hjalp med å lakkere bilen. (Nå finnes det mange kule wraps man kan bestille). Den ble kalt det lille lynet. Oldemoren sydde trekk til bilen i en kul farge/mønster. De sotet rutene.. Det finnes mange ting man kan gjøre for å få den kulere! Ville hjulpet han med det. 

Anonymkode: 7d0c8...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gutter i den alderen selv, og forstår godt hvordan det er. 

Det er ikke snakk om å være utakknemlig, men om å ha en lidenskap.  

Men samtidig synes jeg det er rart at du og din sønn ikke har bedre forhold til besteforeldrene at dere kan si ifra. Har det aldri vært snakk om at han gleder seg til å kjøpe den spesielle bilen? De burde jo vite at han er en bilgutt.  

Jeg hadde heller ikke hatt noen problemer med å fortelle mine foreldre at dette er en bil som ikke passer for min sønn. Sagt at de kunne heller selge den.  Det er litt dårlig kommunikasjon her. 

Anonymkode: 20642...391

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sånne kriser ønsker jeg meg også. 

Anonymkode: 8330c...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (26 minutter siden):

Det jeg ikke fatter er at ditt eneste svar er at mamma løser situasjonen fordi det føles så trygt. Jeg har kommet med 4–5 forslag, der mitt førstevalg vil være at den unge, voksne mannen tar praten. Du sier at bilen ikke skal gis videre eller selges, men at mor skal si nei takk til bil på vegne av sønnen. Hvordan kan du være så sikker på hva som er mest sårende for bestemor?

Det er vanskelig når du er tenåring å gå til bestemor å forklare at store truser ikke er "inn", og også flaut å pakke opp til jul foran alle hvert år. Man mangler gjerne forståelsen og ordene som skal til for å skape en bro mellom generasjonene, og der er en mor som forstår begge veldig god å ha. 

Det er trist at du ikke vokste opp i et mer støttende miljø, er det derfor du er så besk som voksen? 

• Hjerte 1
Gjest Warrior
Skrevet

Jeg skjønner 18 åringen jeg. Jeg for eksempel hadde aldri kjørt rundt i en liten rund «konebil» eller «bestemorbil».
Nei alle må få velge selv hvilken bil de vil ha. Man skal trives i bilen og like å kjøre den. Hva med å selge bilen? Vær ærlig å si det som det er at den bilen ikke er helt hans stil. 

Selger dere den så får dere penger for den og da har jo besteforeldrene likevel gitt gaven. Bare det blir penger istedenfor bilen. Så kan han kjøpe den bilen han vil ha. Selvfølgelig vil ingen såre noen, men det er bedre å være ærlig. Man kan ikke alltid ta imot noe og late som man liker det bare for å ikke såre noen.

Gjest Warrior
Skrevet
Tvillingsjel skrev (8 timer siden):

Han burde være glad for at han i det hele tatt har fått en bil. De fleste er ikke så heldige.

Ingen kan tvinge seg til å være glad for en bil en ikke vil ha og ikke vil kjøre. Alle har rett på å kjøpe den bilen de vil selv når man har penger til det, og det beste er å være ærlig om at den bilen ikke er hans stil. 

Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg for mange år siden trumfet gjennom ingen gaver til slekt/venner/familie over 15 år. 
Jeg har ikke lyst til å være den som prakker ting på folk som de ikke vil ha. Selv om bil er det jeg har minst interesse av her i verden, forstår jeg gutten godt. En bil for ham er ikke et transportmiddel, men en lidenskap. Man kan heller ikke forvente av en tenåring at han skal returnere en slik gave, det blir det ts (om det er dennes foreldre) sin jobb å gjøre på en pedagogisk måte.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er vanskelig når du er tenåring å gå til bestemor å forklare at store truser ikke er "inn", og også flaut å pakke opp til jul foran alle hvert år. Man mangler gjerne forståelsen og ordene som skal til for å skape en bro mellom generasjonene, og der er en mor som forstår begge veldig god å ha. 

Det er trist at du ikke vokste opp i et mer støttende miljø, er det derfor du er så besk som voksen? 

Hva tenker du om at mor kan være til stede, men at 18-åringen kan stå for samtalen?

Det er motsatt. Jeg ble oppdratt av foreldre som trodde på meg og støttet meg. Jeg er født besk, men jeg fikk ansvar og utfordringer tilpasset alder som gjør at jeg evner å ha voksne samtaler uten personangrep i dag.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...