AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #161 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (20 minutter siden): 😂🙄 ER DET MULIG ! vi klarer å lese , vi er bare ikke enig !! Men det spiller da ingen rolle om dere er enige eller ikke. Det er ikke dere som har spart opp nok til å kjøpe en spesifikk bil, det er det gutten som har gjort. Han burde fått kred for såpass spesifikk sparing, det er det ikke mange 18-åringer som klarer. Hvorfor i all verden skal han da ikke få kjøpe den bilen han spesifikt har spart opp til? Anonymkode: 2d0ea...409 1 1 4
Turtellure12 Skrevet 4. mars 2023 #162 Skrevet 4. mars 2023 Jeg kan skjønne gutten din, virkelig. Det har noe med hvordan kameratene ser deg. Spesielt i et miljø hvor det er stort fokus på og interesse i bil. Det er prestisje og image det handler om, og sønnen din vil ikke få noe av det med bilen du beskriver. Men... Det er virkelig et luksusproblem. Prøv heller å forklare sønnen din hvilken frihet og muligheter han får med egen bil. Han vil være mye mindre avhengig dere. Det er en veldig fin gave å få. Mange 18-åringer hadde gjort mye for en slik gave. Han bør være takknemlig. Til syvende sist kommer vennene hans til å spørre om å få sitte på hit og dit - uavhengig om bilen er turkis eller ikke. Og det bør du fortelle han. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #163 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så om bestemor i Smiths venner kjøper foldeskjørt til dine urbane tenåringsjente skal hun være glad fordi barn i Afrika ikke har klær engang. Noen kuer har glemt de har vært kalv. Skjønner TS godt jeg. Har selv 3 barn og hvilken bil de kjører betyr mye. Her og har guttungen på 19 en gjeng med venner som alle har Bmw. De har kjørt mc sammen siden de var 16år. De er alle lærlinger innen tekniske fag og tjener bra. Tanken bak å få en Kia picanto av bestemor er selvfølgelig hyggelig. Og ikke alle har penger til bil osv. Men på bygda hvor alle har bil, det finnes en bilkultur, det er en identitetsmarkør. Ts: En gutt med solid dose ironi og selvtillit kunne fint hatt den som "vinterbil". Som de bruker opp på vinteren og sparer bmw for salt. Den kjøper gjengen.Min sønn fikk en ukul bil av meg når han fikk lappen. Siden den var gratis brukte han den første vinteren og sparte opp penger til dyrere bmw. Ungutter kjører i grøfta og krasjer ofte, en ekstra bil i reserve er greit å ha stående. Jeg har meget stor forståelse for problemet ditt. Samtidig skjønner jeg at det er fjernt for mange. Anonymkode: 4d6e0...54b Akkurat dette!!! hilsen ts Anonymkode: 63b03...da9
Andro Skrevet 4. mars 2023 #164 Skrevet 4. mars 2023 (endret) Man er ikke utakknemlig for å bli oppgitt over få ting man ikke har bedt om. Skal man gi dyre ting bør man ha vett på å spørre. Alle biler funker til øvelseskjøring, og de kan sikkert brukes de første månedene, men aller best er det å bli enige om noe. Jeg spurte min ungdom om å overta min bil, så kan jeg kjøpe ny. Det er fin bil, som er praktisk og grei til mitt bruk, og som kidden syns var fin da vi kjøpte den. H*n ville ikke ha den. Heller en litt billigere bil, som h*n syn passer bedre for seg selv. Det er ikke et nederlag, eller et tegn på at den unge er bortskjemt. Vi har bare ulike behov, og litt ulik smak. Jeg har vokst opp med en umoden forelder som prakka på meg usmaklig drit også etter at jeg ble voksen, for å ha anledning til å spille offer og svartmale meg for å ikke ville gå i merkelige klær eller ha underlige kaffekopper. Tror faktisk at det ble gjort med vilje. Derfor reagerer jeg også veldig negativt på de over i tråden som guilttripper denne unge mannen for å vite hva han vil ha. Det er helt greit. Han kan selge bilen, og bruke pengene som innskudd på den han ønsker seg uten å ha dårlig samvittighet for det. Endret 4. mars 2023 av Andro 1 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #165 Skrevet 4. mars 2023 Turtellure12 skrev (9 minutter siden): Jeg kan skjønne gutten din, virkelig. Det har noe med hvordan kameratene ser deg. Spesielt i et miljø hvor det er stort fokus på og interesse i bil. Det er prestisje og image det handler om, og sønnen din vil ikke få noe av det med bilen du beskriver. Men... Det er virkelig et luksusproblem. Prøv heller å forklare sønnen din hvilken frihet og muligheter han får med egen bil. Han vil være mye mindre avhengig dere. Det er en veldig fin gave å få. Mange 18-åringer hadde gjort mye for en slik gave. Han bør være takknemlig. Til syvende sist kommer vennene hans til å spørre om å få sitte på hit og dit - uavhengig om bilen er turkis eller ikke. Og det bør du fortelle han. 🙂🙂👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #166 Skrevet 4. mars 2023 Maskorama skrev (6 timer siden): Dette er virkelig en tråd full av surmagede og irrelevante innspill. Denne tråden handler ikke om deg som ikke hadde råd til å kjøpe bil da du var 18. Ei heller om dere som ikke har besteforeldre i live. Eller deg som synes det er unødvendig å bruke penger på bil og heller hadde satt dem i fond eller på BSU-konto. Tråden handler om en ung mann på 18 år som har spart penger til å kjøpe en spesifikk bil. Da oppleves det så klart som et problem når besteforeldrene kommer med denne bilen som han ikke vil ha. Og det betyr på ingen måte at han er utakknemlig eller dårlig oppdratt. Han strever vel med situasjonen nettopp fordi han ikke vil være kjip eller såre noen. Og at man skal være takknemlig for gaver uansett hva man får? Come on, Kvinneguiden. Hvem prøver dere å lure? Dette forumet er stappfullt av tråder om dårlige julegaver, bursdagsgaver, valentinesgaver, kjæresten som kjøpte sjokoladekalender i stedet for å lage pakkekalender til stakkars lille deg, etc. TS: Det er så klart en del av voksenlivet å ta vanskelige samtaler, men her støtter jeg forslaget om at du forklarer situasjonen for besteforeldrene. De har sikkert bare ikke tenkt på eller visst hvor mye bilvalg betyr for sønnen din. Er de normalt fornuftige mennesker, så forstår de helt sikkert 👆Alt dette!!👆 Jeg forstår gutten hundre prosent. Jeg er ikke enig, men jeg forstår han. Gutten har spesifikke interesser, det har han lov til. Det hadde selvsagt vært noe annet om han gikk rundt og var blakk, og måtte kjøres rundt mens han klaget over å ikke ha råd til bil. Virker som folk misforstår med vilje bare for å kunne kalle noen en drittunge, og kose seg med å beskylde noen for dårlig oppdragelse 🙄 Man MÅ ikke automatisk bli glad for en gave når den viser seg å være helt skivebom. Hva hvis den 15 år gamle, veganske miljøaktivisten får en pelskåpe? Eller fotballproffen får en gummifotball fra Toys r us? Hva med festdrakt til noen som ønsker seg bunad? Anonymkode: 7fe3a...ea8 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #167 Skrevet 4. mars 2023 Da kan han bruke den bilen og heller bruke pengene og spare mer til egen bolig! De ville mine barn måtte gjort! Anonymkode: dd7a5...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #168 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men det spiller da ingen rolle om dere er enige eller ikke. Det er ikke dere som har spart opp nok til å kjøpe en spesifikk bil, det er det gutten som har gjort. Han burde fått kred for såpass spesifikk sparing, det er det ikke mange 18-åringer som klarer. Hvorfor i all verden skal han da ikke få kjøpe den bilen han spesifikt har spart opp til? Anonymkode: 2d0ea...409 det er vel ingen som nekter ham det? så har han to biler. Det kan han velge og forklare eller ikke til besteforeldrene. Anonymkode: 52cd2...cc9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #169 Skrevet 4. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da kan han bruke den bilen og heller bruke pengene og spare mer til egen bolig! De ville mine barn måtte gjort! Anonymkode: dd7a5...5ab Har du som vane å bestemme hva andre voksne mennesker skal gjøre/ikke gjøre? Anonymkode: 713ab...b9c 3 1
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #170 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 👆Alt dette!!👆 Jeg forstår gutten hundre prosent. Jeg er ikke enig, men jeg forstår han. Gutten har spesifikke interesser, det har han lov til. Det hadde selvsagt vært noe annet om han gikk rundt og var blakk, og måtte kjøres rundt mens han klaget over å ikke ha råd til bil. Virker som folk misforstår med vilje bare for å kunne kalle noen en drittunge, og kose seg med å beskylde noen for dårlig oppdragelse 🙄 Man MÅ ikke automatisk bli glad for en gave når den viser seg å være helt skivebom. Hva hvis den 15 år gamle, veganske miljøaktivisten får en pelskåpe? Eller fotballproffen får en gummifotball fra Toys r us? Hva med festdrakt til noen som ønsker seg bunad? Anonymkode: 7fe3a...ea8 Det er ingen som kan tvinge noen til å bli glad for en gave selvsagt, men man må takke om man tar imot en så dyr gave, eller man kan velge å takke nei. Jeg forstår at det ikke er kult å takke nei til en fin gave, når du ser at den som gir deg den har lagt mye penger og tror du skal bli overlykkelig, men intensjonene til besteforeldrene er jo gode. Jeg er enig i at det kan virke som vi diskuterer to ulike ting. Noen diskuterer om riktig bil er viktig for en 18-åring med et visst image, mens jeg diskuterer om man kan forvente av en 18-åring å enten si nei takk til en gave, eller snakke med besteforeldrene om at han ønsker å kjøpe en annen bil som en voksen. Jeg er ikke bekymret for om denne unge mannen får til det, men jeg er bekymret for enkelte i tråden som opplever det som et personlig angrep å få en dyr gave, om de ikke har bedt om det eller det var det de ønsket seg. 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #171 Skrevet 4. mars 2023 Andro skrev (15 minutter siden): Man er ikke utakknemlig for å bli oppgitt over få ting man ikke har bedt om. Skal man gi dyre ting bør man ha vett på å spørre. Alle biler funker til øvelseskjøring, og de kan sikkert brukes de første månedene, men aller best er det å bli enige om noe. Jeg spurte min ungdom om å overta min bil, så kan jeg kjøpe ny. Det er fin bil, som er praktisk og grei til mitt bruk, og som kidden syns var fin da vi kjøpte den. H*n ville ikke ha den. Heller en litt billigere bil, som h*n syn passer bedre for seg selv. Det er ikke et nederlag, eller et tegn på at den unge er bortskjemt. Vi har bare ulike behov, og litt ulik smak. Jeg har vokst opp med en umoden forelder som prakka på meg usmaklig drit også etter at jeg ble voksen, for å ha anledning til å spille offer og svartmale meg for å ikke ville gå i merkelige klær eller ha underlige kaffekopper. Tror faktisk at det ble gjort med vilje. Derfor reagerer jeg også veldig negativt på de over i tråden som guilttripper denne unge mannen for å vite hva han vil ha. Det er helt greit. Han kan selge bilen, og bruke pengene som innskudd på den han ønsker seg uten å ha dårlig samvittighet for det. Sorry, men hvorfor i all verden skal den bilen selges? Er jo besteforeldrene sine penger og hvis han ikke ønsker gaven, neivel, greit nok da sier han nei takk, men han kan ikke forvente pengene OGSÅ? 🤷♀️🙄 en julaften : Åja, tusen takk for den michael Kors veska (en brukt altså, ikke ny siden ny kan leveres tilbake) men den er dessverre feil farge så kan ikke bruke den, kan du please vipse meg 20 tusen eller hvor enn mye ny veske koster sånn at jeg kan kjøpe den i rett farge?? supert altså, tusen takk bestemor/tante ! 😂🙄🙄 Hadde jg prøvd meg på noe sånt så ville den julaften endt dårlig for meg for å si det sånn , men igjen forstår at min familiekultur og økonomisk status i barndommen/ungdomstiden har vært annerledes hvis det faktisk finnes kids her inne som faktisk har takket nei til en velfungerende bil 🤷♀️! Til dere som spør på hvorfor han ikke bør kjøpe/ legge så mye penger i en bil. * bil er tapsprosjekt uansett åssen du snur og vender på det. Hadde nesten vært bedre om han hadde investert i en vintage Rolex som faktisk holder seg i verdi eventuelt går opp i verdi. Eller sette av til BSU/ kjøp av bolig. * Om kjøp av bolig blir for « voksent» og hårete mål så trenger han vel et depositum og møbler den dagen han flytter ut ?? møbler og diverse inventar er dyrt med mindre man vil gå på finn og finne brukt. 1
Andro Skrevet 4. mars 2023 #172 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (Akkurat nå): Sorry, men hvorfor i all verden skal den bilen selges? Er jo besteforeldrene sine penger og hvis han ikke ønsker gaven, neivel, greit nok da sier han nei takk, men han kan ikke forvente pengene OGSÅ? 🤷♀️ De har gitt ham bilen. Da er den hans. Han kan bytte den i en han vil ha. 1 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #173 Skrevet 4. mars 2023 Andro skrev (4 minutter siden): De har gitt ham bilen. Da er den hans. Han kan bytte den i en han vil ha. Totalt uenig 😉de har jo seff gitt den gaven med forventing at den skal brukes ! Ikke stå å støve ned for at han skal kjøre BMw eller audi .. 🙄😏 Hadde jg vært disse besteforeldrene så ville det blitt salg av bilen og en litt kjip gave kjøpt på kjøpesenteret 😅👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #174 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, Sofie Maria said: Totalt uenig 😉de har jo seff gitt den gaven med forventing at den skal brukes ! Ikke stå å støve ned for at han skal kjøre BMw eller audi .. 🙄😏 Hadde jg vært disse besteforeldrene så ville det blitt salg av bilen og en litt kjip gave kjøpt på kjøpesenteret 😅👍🏻 Hvordan vet du dette? Her finner du bare på ting. Hva du ville gjort selv er totalt irrelevant, for du forstår jo ikke problemstillingen. Anonymkode: 713ab...b9c 3
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #175 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan vet du dette? Her finner du bare på ting. Hva du ville gjort selv er totalt irrelevant, for du forstår jo ikke problemstillingen. Anonymkode: 713ab...b9c øhhh ? 🤷♀️ Nå veit jg ikke helt om jg skal le eller grine her, det er jo bare sunn fornuft? Om besteforeldrene ikke trodde han hadde bruk for bilen så ville den jo levert den inn på innbytte og tjent penger på det viset?? 😅🤷♀️ 1
Andro Skrevet 4. mars 2023 #176 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (11 minutter siden): Totalt uenig 😉de har jo seff gitt den gaven med forventing at den skal brukes ! Ikke stå å støve ned for at han skal kjøre BMw eller audi .. 🙄😏 Støve ned? Jeg foreslår at den blir solgt. Ingen kjøper bil om den ikke skal brukes? Da kommer den til nytte både for kjøperen og for gutten, som får penger til å heller kjøpe den bilen han trenger. Det burde glede besteforeldrene at de har bidratt til å oppfylle et ønske.
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #177 Skrevet 4. mars 2023 (endret) Andro skrev (4 minutter siden): Støve ned? Jeg foreslår at den blir solgt. Ingen kjøper bil om den ikke skal brukes? Da kommer den til nytte både for kjøperen og for gutten, som får penger til å heller kjøpe den bilen han trenger. Det burde glede besteforeldrene at de har bidratt til å oppfylle et ønske. jeg skjønner lite nå, dere påpeker jo flere ganger at pengene ALLEREDE er spart opp? Hvorfor skal da besteforeldrene legge penger i en dyr «sløsete bil» hvis han allerede har pengene til den ? 🤷♀️ Har ombestemt meg angående gaven fra kjøpesenteret - besteforeldrene kan heller selge bilen for egen regning , sette pengene inn på en bsu konto eller en konto som er øremerket boligsparing som 18 åringen ikke har tilgang på 🙂. Endret 4. mars 2023 av Sofie Maria 1
Anim92 Skrevet 4. mars 2023 #178 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er det da ikke. Genseren som bilen har i hovedsak en funksjon, at den ser feil ut bør en 18-åring greie å takle på enn bedre måte enn å synse det er kjipt å ikke få drømmebilen, han har pengene til en bil han har sett seg ut, nå kan de pengene vokse til å gå til en ennå fetere bil eller kanskje bolig i fremtiden. Gutten er 18 og har lov til å håndtere et potensiellt drapsvåpen på hjul men farge og fasong er det viktige her? Jeg hadde blitt flau av å ha oppdratt denne ungen. Anonymkode: d9353...08e Det handler om litt mer enn farge og fasong. Til og med jeg som har minimal bilinteresse forstår det. Det er litt som at du driver med hest og sprangridning på høyt nivå, også kommer tante Gerd med en 18 år gammel fjording hun mener du kan konkurrere med. Det hadde vært HELT annerledes dersom han ikke hadde råd til å kjøpe bil, og alternativet til å få noe fra besteforeldrene, hadde vært å være fotgjenger mens han sparte et år. Da hadde han vært utakknemlig. Det er noe helt annet når han både har råd til annen bil og har en interesse i det. Bil er ikke bare fremkomstmiddel for alle. 3 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #179 Skrevet 4. mars 2023 Anim92 skrev (1 minutt siden): Det handler om litt mer enn farge og fasong. Til og med jeg som har minimal bilinteresse forstår det. Det er litt som at du driver med hest og sprangridning på høyt nivå, også kommer tante Gerd med en 18 år gammel fjording hun mener du kan konkurrere med. Det hadde vært HELT annerledes dersom han ikke hadde råd til å kjøpe bil, og alternativet til å få noe fra besteforeldrene, hadde vært å være fotgjenger mens han sparte et år. Da hadde han vært utakknemlig. Det er noe helt annet når han både har råd til annen bil og har en interesse i det. Bil er ikke bare fremkomstmiddel for alle. men … Det er ingen ekte hestejenter som har begynt med en så dyr hest 😉.. Kanskje hvis du er ungene til Martha Louise eller Geir Gulliksen, men utenom det nope. Fleste begynner som du sier med en fjording, en sportsponny eller lignende 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #180 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (Akkurat nå): men … Det er ingen ekte hestejenter som har begynt med en så dyr hest 😉.. Kanskje hvis du er ungene til Martha Louise eller Geir Gulliksen, men utenom det nope. Fleste begynner som du sier med en fjording, en sportsponny eller lignende 🙂 Men hva hvis «hestejenta» har spart til hest i mange år, og endelig skal kjøpe seg noe litt bedre enn fjordingen til tante Gerd? Skal hun bare si jatakk og drite i at hu faktisk har spinket og spart til den dyrere og mer egnede hesten?😊 Anonymkode: 4a8c7...402 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå