AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #221 Skrevet 4. mars 2023 Forsikringen på en BMW med en sjåfør på 18 år er vel skyhøy, kan jeg tenke meg. Anonymkode: f6a52...e1c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #222 Skrevet 5. mars 2023 Sofie Maria skrev (11 timer siden): omg.. JO , jeg forstår, jeg er bare ikke enig 😉 Kanskje litt vanskelig for deg at man kan være uenig i prinsippet i debatten? 🙂 Jeg er UENIG hvis tv-en er fungerende og grei så skal man gå ut å kjøpe seg en ny bare fordi det er den nyeste/ beste eller fordi alle vennene har den spesifikke tv-en og man har muligheten å kjøpe den tingen ! Disse pengene kan gå til noe annet fornuftig eller ufornuftig for den saks skyld, men jeg er uenig å kjøpe noe man allerede har/har fått tilgang på! Kan si et eksempel så henger du med- den mobilen jg skriver på nå er en iphone 13 fra i fjor, den var dyr! Jeg VALGTE selv å kjøpe den og hadde muligheten, men det var totalt unødvendig kjøp og sløsing siden den jg hadde fra før av fungerte.. er du med nå..? Hadde jeg ikke hatt en tlf greit nok, da ville det ikke vært sløsing, men i så tilfelle om en venn ga meg en gammel iphone ville det aldri falt meg inn å si nei takk, den kan jeg ikke ha, den er for dårlig for mitt bruk .. 🙄 jeg ville sagt tusen takk, brukt den til den ble slitt også ville jeg kjøpt en ny. Og ja, jg er over middels interessert i mobiler/ teknologi, men ville aldri falt meg uansett fordi jeg er oppdratt å sette pris på ting man får. Uansett hvor mye du argumenterer så klarer du ikke overbevise meg at en 18 åring trenger en fancy, dyr bil som førstegangs bil. Jeg tror det er 2 leire her enkelt og greit - de som er vant å få ting fra familien og oss som ikke er det. Og jeg bytter iPhone annethvert år til den nyeste. Uten at det går ut over pensjonssparing, eller flere ferieturer i året for den sags skyld. Uten at jeg har fått en krone hjemmefra, slik du indikerer. Hva vet du om økonomien til denne 18.åringen? Han har jo spart opp til ny bil i den alderen,. Og mor støtter dette, så jeg gjetter på at egenkapital også er sikret. Anonymkode: 12f3b...eaf 1
Sofie Maria Skrevet 5. mars 2023 #223 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og jeg bytter iPhone annethvert år til den nyeste. Uten at det går ut over pensjonssparing, eller flere ferieturer i året for den sags skyld. Uten at jeg har fått en krone hjemmefra, slik du indikerer. Hva vet du om økonomien til denne 18.åringen? Han har jo spart opp til ny bil i den alderen,. Og mor støtter dette, så jeg gjetter på at egenkapital også er sikret. Anonymkode: 12f3b...eaf Sorry, men det blir bare spekulasjoner. Vi aner ingenting om han har spart opp 5 øre til bolig da tråden handler om bil.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #224 Skrevet 5. mars 2023 Dette må være kødd. Det er jo en kjempefin gave. Anonymkode: 1c411...f45
Sofie Maria Skrevet 5. mars 2023 #225 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette må være kødd. Det er jo en kjempefin gave. Anonymkode: 1c411...f45 agreed, men pass opp for mobbing fra bil folka😏😉 jeg er visst ei som ikke kan bil (forsåvidt sant) og jeg forstår heller ikke en ting🙈👍🏻👍🏻
NiceOrNothing Skrevet 5. mars 2023 #226 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 1.45): Et luksusproblem, men likevel et problem for en snart 18 åring.. Sønnen vår er straks 18 år og besteforeldrene har overrasket gutten med en bil til 18 års dagen sin. Altså.. de har kjøpt seg ny bil, og gutten skal da få gamlebilen på 18 årsdagen, de skal bare sette den inn og få den EU godkjent.. Biler og bmw er livet til sønnen min, og guttegjengen vet hva de vil ha av biler. besteforeldrenes bil er en «bestemorbil» som rett og slett er flaut å kjøre i.. De synes ho dette er helt topp! For de liker jo slike biler.. men de skjønner jo ikke at det er helt feil for han. Han hadde jo ikke hjerte til å si noe annet enn takk, han ville jo ikke såre de.. hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine Anonymkode: 63b03...da9 Heldig som har så snille besteforeldre at de gir han en gratis bil . Hvis han ikke vil ha den bilen , er det jo bare å selge den å bruke den som startkapital til en oppgradering , når han har råd til det.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #227 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 1.55): Det er som å gi en brukt sofa i en fullstendig annen stil til et menneske i gave, til ei som er interiør freak.. Anonymkode: 63b03...da9 Ja, og da er interiørfreaket takknemlig og trekker den om, pynter med puter osv... Han burde ta i mot og heller bruke anledningen til å ha bil mens han sparer opp til den han virkelig ønsker seg. Alle 18 åringer vil tenke at en er idiot om en ikke tar i mot. Og ikke flaut. Anonymkode: 38883...483
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #228 Skrevet 5. mars 2023 Så bruk pengene på drømmebilen da. Å ha muligheten til å kjøpe drømmebilen når du er kun 18 er virkelig et I lands problem. Men jeg mener uansett at de pengene kunne han ha spart på bsu eller i fond. Han skal vel ta utdanning og flytte for seg selv en gang. Anonymkode: 70686...74e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #229 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, og da er interiørfreaket takknemlig og trekker den om, pynter med puter osv... Han burde ta i mot og heller bruke anledningen til å ha bil mens han sparer opp til den han virkelig ønsker seg. Alle 18 åringer vil tenke at en er idiot om en ikke tar i mot. Og ikke flaut. Anonymkode: 38883...483 Han HAR spart opp Anonymkode: 12f3b...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #230 Skrevet 5. mars 2023 Herregud, for noen drittkommentarer. Jeg tror samtlige her inne kan klare å forstå at en 18-åring blir skuffet når han får en bil han absolutt ikke ønsker seg i gave når han har spart penger til den han vil ha. Det er jo ikke noe rart. Å si at gutten mangler verdier og oppdragelse blir jo helt bak mål - han takket pent nettopp fordi han forstod at det i utgangspunktet er en generøs og fin gave, og det er på langt nær alle som er så heldige at de får en bil i gave. Hadde han vært utakknemlig og bortskjemt, ville han ikke takket pent og han ville heller ikke følt seg kjip som ble skuffet heller. Lillebroren min sparte også opp penger så han kunne kjøpe seg den bilen han ønsket seg så fort han ble 18. Han ønsket seg også en bmw, og han kunne stolt gå og kjøpe seg sin første bil på 18-årsdagen sin. Han hadde også blitt skuffet hvis han hadde fått en bil han absolutt ikke ønsket seg i gave, både fordi han synes det var veldig stas å kjøpe bilen selv, men også fordi han hadde en helt spesifikk bil i tankene. Virker som det er veldig mange her inne som har helt glemt hvordan det er å være 18 år. Kan ikke sønnen din ta seg en prat med besteforeldrene sine? Forklare dem at han har spart opp penger til en bil han ønsker seg, men at han selvfølgelig er takknemlig over at de ønsket å gi bilen videre til han. Så foreslå at han kan selge bilen, og enten sette pengene for den på en sparekonto som kan gå til boligsparing, eller at besteforeldrene får pengene for bilen så kan de spare pengene selv. Anonymkode: bb373...21e 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #231 Skrevet 5. mars 2023 Dessverre må han ta den ekle samtalen med de. Dette er en mulighet til å lære ta vanskelige samtaler. Han må velge. Ta en vanskelig og ukomfortabel samtale som er over på noen minutter og neste dag er det langt i fortiden. Eller tie og bruke bilen Anonymkode: a7e01...f69 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #232 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du svarer igjen ut ifra at du ikke har råd til bil/TV/sofa. Da er man selvfølgelig takknemlig. Men TS har råd til bil. Det er tydeligvis en situasjon du ikke klarer å sette deg inn i? Anonymkode: 12f3b...eaf I hvilken grad har han «råd» til det? Han har spart opp penger til det men eier han en bolig? Er han ferdig med lærlingtiden? (vill antagelse om at det ikke er så mye studiekompetanse i bygda til TS.) om han prioriterer å kjøpe seg bil når han kan få en gratis når han ikke har andre ting på stell er ikke mye fornuftig. Anonymkode: 7162c...72c 3
Gjest Bombasi Skrevet 5. mars 2023 #233 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 1.45): Et luksusproblem, men likevel et problem for en snart 18 åring.. Sønnen vår er straks 18 år og besteforeldrene har overrasket gutten med en bil til 18 års dagen sin. Altså.. de har kjøpt seg ny bil, og gutten skal da få gamlebilen på 18 årsdagen, de skal bare sette den inn og få den EU godkjent.. Biler og bmw er livet til sønnen min, og guttegjengen vet hva de vil ha av biler. besteforeldrenes bil er en «bestemorbil» som rett og slett er flaut å kjøre i.. De synes ho dette er helt topp! For de liker jo slike biler.. men de skjønner jo ikke at det er helt feil for han. Han hadde jo ikke hjerte til å si noe annet enn takk, han ville jo ikke såre de.. hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine Anonymkode: 63b03...da9 Fantastisk gave å gi til en 18-åring. Tenk å få en bil som er nylig EU-godkjent i gave som 18-åring, da er man heldig. Hadde selv en "bestemorbil" når jeg var 18. Men den måtte jeg fint kjøpe selv. Og som 18-åring hadde jeg ikke råd til annet. Det handler om å gjøre det beste utav det. En kan ikke forvente å få eller eie BMW eller Mercedes av god standard som 18-åring. Det er mye som kan gjøres med bestemorbilen. Sote bakvinduene, klistre på et klistermerke eller to, få på nye felger eller kapsler og ellers "harryfisere" bilen så mye som mulig. Og turkis er et bra utgangspunkt. Man kan ende opp med den kuleste bilen i gata da. Og så kan han eie og bruke bilen i 1-2 år, så kan han kjøpe seg den BMW'en og den "identiteten" han ønsker da. Hvis ikke dette er godt nok for sønnen din på 18 år så får han si nei takk, og så får han kjøpe seg sin egen bil for sine egne penger da.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #234 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I hvilken grad har han «råd» til det? Han har spart opp penger til det men eier han en bolig? Er han ferdig med lærlingtiden? (vill antagelse om at det ikke er så mye studiekompetanse i bygda til TS.) om han prioriterer å kjøpe seg bil når han kan få en gratis når han ikke har andre ting på stell er ikke mye fornuftig. Anonymkode: 7162c...72c Moren støtter han. Og veldig mange foreldre har jo spart til egenkapital til barn. Selv om dette bare blir gjetting, selvfølgelig. Har du aldri tatt et ufornuftig valg fordi noe er en stor hobby/interesse i livet? Som gir livet innhold og glede, utover å spare til bolig, spare til pensjon? Jeg har aldri selv prioritert dyr bil. Men skal innrømme at det har gått mange hundretusener til å reise opp gjennom, også som ung. Og det har også blitt spart til noen veldig dyre vesker. Og jeg giftet meg samtidig som vi hadde et ganske høyt boliglån, det kostet vel omtrent like mye som en brukt BMW. Men det er fantastiske minner jeg sitter igjen med fra det. Selv om det fornuftige sikkert hadde vært å putte pengene i boliglånet i stedet. Anonymkode: 12f3b...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #235 Skrevet 5. mars 2023 Jeg er kvinne på 50+ og skjønner sønnen din kjempegodt! Gutten har bil som hobby og da er det jo halve moroa å style sin egen, kule bil. Bil er ikke = bil. Veldig mange som ikke forstår det her inne som du sikkert skjønner. 😂 Sønnen din eller du må på en eller annen måte få formidlet dette til besteforeldrene. Det beste hadde jo vært om han kunne selge bilen og legge potten i sin nye bil. Det viktigste for besteforeldrene er vel at gutten er fornøyd. Anonymkode: 32d9b...ca9
Sofie Maria Skrevet 5. mars 2023 #236 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er kvinne på 50+ og skjønner sønnen din kjempegodt! Gutten har bil som hobby og da er det jo halve moroa å style sin egen, kule bil. Bil er ikke = bil. Veldig mange som ikke forstår det her inne som du sikkert skjønner. 😂 Sønnen din eller du må på en eller annen måte få formidlet dette til besteforeldrene. Det beste hadde jo vært om han kunne selge bilen og legge potten i sin nye bil. Det viktigste for besteforeldrene er vel at gutten er fornøyd. Anonymkode: 32d9b...ca9 oki, men hvorfor kan ikke bilen (den han har fått) pimpes opp, bli kul også sparer han pengene ? 🤷♀️ Dette med lærlingtid, fagbrev, utdannelse og boligsituasjon er også veldig gode poenger som er nevnt i tråden her! Pluss selvsagt at familie bør trumfe hobbyer🙂👍🏻. Forstår heller ikke konseptet med at han kan vise takknemlighet og på samme tid takke nei til gaven ? For meg blir dette veldig rart konsept - kjøper jeg en gave til noen så håper jeg selvsagt den blir brukt ellers så er meningen borte ? Om personen sier tusen takk 10 ganger og tingen står å støver ned i en skuff hva er meningen ? Sikkert jg som er dum 🤷♀️😉 .. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #237 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 1.45): Et luksusproblem, men likevel et problem for en snart 18 åring.. Sønnen vår er straks 18 år og besteforeldrene har overrasket gutten med en bil til 18 års dagen sin. Altså.. de har kjøpt seg ny bil, og gutten skal da få gamlebilen på 18 årsdagen, de skal bare sette den inn og få den EU godkjent.. Biler og bmw er livet til sønnen min, og guttegjengen vet hva de vil ha av biler. besteforeldrenes bil er en «bestemorbil» som rett og slett er flaut å kjøre i.. De synes ho dette er helt topp! For de liker jo slike biler.. men de skjønner jo ikke at det er helt feil for han. Han hadde jo ikke hjerte til å si noe annet enn takk, han ville jo ikke såre de.. hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine Anonymkode: 63b03...da9 Hmmm... Høres ut som en situasjon med mye god lærdom. Har han råd til å kjøpe seg en bmw selv da? Så la han gjøre det. Har han ikke rå til bil sier du? Vel, da kanskje turkis liten er bedre enn ingen bil? Til han har spart nok til å selge den og kjøpe en ny bil. Herregud, så bortskjemte unger har blitt. Uansett, hvis han nå heller vil kjøpe en bil selv, eller dere vil kjøpe en bmw til han, så bare ta praten med besteforeldrene og si det som det er. Ting er ikke som før, den gangen var det gull å få arve besteforeldrenes bil, vi har vel nesten alle gjort det. Helt supert! Om det nå er slik at han ordner sge med bil selv eller dere vil hjelpe han med det han vil ha, så bare si det. At det er sånn det er i 2023, ingen er avhengige av å arve bil lenger, det er jo bare å kjøpe en ny. De blir kanskje litt skuffa. Men så kan de like gjerne selge bilen sin til noen som har lyst på den Ikke vær redd, de får solgt den. Bare vær ærlige og ta praten, ikke verre enn det. Hos oss hadde ikke vi kjøpt noen bil til dem, hadde de spart så mye før 18 års dag at det kunne kjøpe bilen de ønsket så vær så god, all cred til dem for innsatsen. Ellers hadde det vært liten turkis bil - eller ingen bil. Og ingen bil er også er helt ok valg faktisk. Mye penger å spare på å ikke eie bil! Bedre å betale kompiser for å kjøre faktisk Så kan de kjøre bmw da vett... Anonymkode: 9ac80...b84
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #238 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Moren støtter han. Og veldig mange foreldre har jo spart til egenkapital til barn. Selv om dette bare blir gjetting, selvfølgelig. Har du aldri tatt et ufornuftig valg fordi noe er en stor hobby/interesse i livet? Som gir livet innhold og glede, utover å spare til bolig, spare til pensjon? Jeg har aldri selv prioritert dyr bil. Men skal innrømme at det har gått mange hundretusener til å reise opp gjennom, også som ung. Og det har også blitt spart til noen veldig dyre vesker. Og jeg giftet meg samtidig som vi hadde et ganske høyt boliglån, det kostet vel omtrent like mye som en brukt BMW. Men det er fantastiske minner jeg sitter igjen med fra det. Selv om det fornuftige sikkert hadde vært å putte pengene i boliglånet i stedet. Anonymkode: 12f3b...eaf Jo det har jeg, og deg er jo valg jeg er voksen nok til i dag å se var dårlige valg. Skjønner ikke hvorfor ts forsvarer dette. Anonymkode: 7162c...72c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #239 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo det har jeg, og deg er jo valg jeg er voksen nok til i dag å se var dårlige valg. Skjønner ikke hvorfor ts forsvarer dette. Anonymkode: 7162c...72c Poenget mitt er; du, ja du, fortsetter nok å ta dårlige valg. Som gir livsglede. Vi skal blant annet reise for ca 100 000 i sommer, og jeg kjøper som nevnt ny iPhone annethvert år. Men rent rasjonelt burde jeg jo heller betalt ned på boliglån, eller skrudd opp pensjonssparingen. Anonymkode: 12f3b...eaf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #240 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Poenget mitt er; du, ja du, fortsetter nok å ta dårlige valg. Som gir livsglede. Vi skal blant annet reise for ca 100 000 i sommer, og jeg kjøper som nevnt ny iPhone annethvert år. Men rent rasjonelt burde jeg jo heller betalt ned på boliglån, eller skrudd opp pensjonssparingen. Anonymkode: 12f3b...eaf Nei, jeg gjør ikke det. Jeg tar ikke store økonomiske dårlige valg. Jeg er fornuftig med pengene mine. For at eksemplene dine skulle vært sammenlignbare med historien i HI måtte det jo nærmest vært at du solgte huset ditt for å dra på en spesifikk ferie, når du hadde fått tilbudet om en helt fin gratisferie. En 18 åring som bruker (sannnnsynligvis tilnærmet alle) sparepengene sine på en bil, når han kan få en gratis. Anonymkode: 7162c...72c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå