AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #181 Skrevet 4. mars 2023 4 minutter siden, Anim92 said: Det handler om litt mer enn farge og fasong. Til og med jeg som har minimal bilinteresse forstår det. Det er litt som at du driver med hest og sprangridning på høyt nivå, også kommer tante Gerd med en 18 år gammel fjording hun mener du kan konkurrere med. Det hadde vært HELT annerledes dersom han ikke hadde råd til å kjøpe bil, og alternativet til å få noe fra besteforeldrene, hadde vært å være fotgjenger mens han sparte et år. Da hadde han vært utakknemlig. Det er noe helt annet når han både har råd til annen bil og har en interesse i det. Bil er ikke bare fremkomstmiddel for alle. Jeg ville bare gitt opp, hun der forstår ikke greia. En 18 år gammel fjording er visst helt normalt å bruke til sprangridning. Anonymkode: 713ab...b9c 4
Anim92 Skrevet 4. mars 2023 #182 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så om bestemor i Smiths venner kjøper foldeskjørt til dine urbane tenåringsjente skal hun være glad fordi barn i Afrika ikke har klær engang. Anonymkode: 4d6e0...54b 😂 Takk for at du opprettholder gamle myter! Selv bestemødrene i smiths venner går i jeans 😆 #avsporingferdig 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #183 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva hvis «hestejenta» har spart til hest i mange år, og endelig skal kjøpe seg noe litt bedre enn fjordingen til tante Gerd? Skal hun bare si jatakk og drite i at hu faktisk har spinket og spart til den dyrere og mer egnede hesten?😊 Anonymkode: 4a8c7...402 Det blir noe annet igjen - i så fall er jg enig med deg 😏 Men casen her er jo at han har ingen hest .. Dette blir den aller første hesten hans og da er det fint å ha en du kan lære/utvikle deg med også oppgraderer du når behovet er der.. ! Altså når hesten begynner bli trøtt/ sliten/ må til dyrlegen (aka verksted..) så kan man fint oppgradere🙂. Besteforeldrene har vel forståelse at hesten lever ikke evig, ellers er dem litt korte.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #184 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, Sofie Maria said: Det blir noe annet igjen - i så fall er jg enig med deg 😏 Men casen her er jo at han har ingen hest .. Dette blir den aller første hesten hans og da er det fint å ha en du kan lære/utvikle deg med også oppgraderer du når behovet er der.. ! Altså når hesten begynner bli trøtt/ sliten/ må til dyrlegen (aka verksted..) så kan man fint oppgradere🙂. Besteforeldrene har vel forståelse at hesten lever ikke evig, ellers er dem litt korte. I dette eksempelet er det egentlig mer rett å snakke om ei ku, ikke en 18 år gammel fjording. Ville du likevel brukt kua til den må på verksted, eller hadde du brukt egne penger på en hest? Anonymkode: 713ab...b9c
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #185 Skrevet 4. mars 2023 Anim92 skrev (6 minutter siden): 😂 Takk for at du opprettholder gamle myter! Selv bestemødrene i smiths venner går i jeans 😆 #avsporingferdig 😂👍🏻👍🏻
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #186 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville bare gitt opp, hun der forstår ikke greia. En 18 år gammel fjording er visst helt normalt å bruke til sprangridning. Anonymkode: 713ab...b9c Hvem har sagt at man har rett til å få en hest som er egnet til sprangridning når man er 18 år. Jeg fikk en fiat, men hadde tenkt å bruke den til formel 1 så TAKK FOR INGENTING? jeg er oppriktig forbløffet over at noen mener at det å få "feil" bil til flere tusen kroner er en byrde. a) si nei takk b) si ja takk, snakk med bestefforeldrene og selg bilen c) kjør bilen du har fått og spar til en enda raffere BMW.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #187 Skrevet 4. mars 2023 Just now, Helene1982 said: Hvem har sagt at man har rett til å få en hest som er egnet til sprangridning når man er 18 år. Jeg fikk en fiat, men hadde tenkt å bruke den til formel 1 så TAKK FOR INGENTING? jeg er oppriktig forbløffet over at noen mener at det å få "feil" bil til flere tusen kroner er en byrde. a) si nei takk b) si ja takk, snakk med bestefforeldrene og selg bilen c) kjør bilen du har fått og spar til en enda raffere BMW. Hva da rett til å få? Gutten har spart egne penger, det er svært godt gjort. TS lurer på hvordan man løser (luksus)problemet uten å såre besteforeldrene. Anonymkode: 713ab...b9c 3 4
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #188 Skrevet 4. mars 2023 (endret) Helene1982 skrev (3 minutter siden): Hvem har sagt at man har rett til å få en hest som er egnet til sprangridning når man er 18 år. Jeg fikk en fiat, men hadde tenkt å bruke den til formel 1 så TAKK FOR INGENTING? jeg er oppriktig forbløffet over at noen mener at det å få "feil" bil til flere tusen kroner er en byrde. a) si nei takk b) si ja takk, snakk med bestefforeldrene og selg bilen c) kjør bilen du har fått og spar til en enda raffere BMW. takk😊👍🏻👍🏻 Endret 4. mars 2023 av Sofie Maria
Anim92 Skrevet 4. mars 2023 #189 Skrevet 4. mars 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Hvem har sagt at man har rett til å få en hest som er egnet til sprangridning når man er 18 år. Jeg fikk en fiat, men hadde tenkt å bruke den til formel 1 så TAKK FOR INGENTING? jeg er oppriktig forbløffet over at noen mener at det å få "feil" bil til flere tusen kroner er en byrde. a) si nei takk b) si ja takk, snakk med bestefforeldrene og selg bilen c) kjør bilen du har fått og spar til en enda raffere BMW. Poenget er jo ikke at man har rett til å Få det ene eller andre. Poenget er at man har spart opp til en viss ting, også kommer noen med noe som er mindre «verd» og man settes i en skvis. Tenker beste løsningen kanskje er en mix av det du foreslår 😊 Snakke må de hvertfall! 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #190 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva da rett til å få? Gutten har spart egne penger, det er svært godt gjort. TS lurer på hvordan man løser (luksus)problemet uten å såre besteforeldrene. Anonymkode: 713ab...b9c Men det går jo ikke! 😉🙄 er ingen scenario her hvor han kjøpe BMW med god samvittighet og samtidig ikke såre bestemor og bestefar.
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #191 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva da rett til å få? Gutten har spart egne penger, det er svært godt gjort. TS lurer på hvordan man løser (luksus)problemet uten å såre besteforeldrene. Anonymkode: 713ab...b9c Min mening om det er: La den unge mannen snakke med besteforeldrene. Det løser seg.
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #192 Skrevet 4. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I dette eksempelet er det egentlig mer rett å snakke om ei ku, ikke en 18 år gammel fjording. Ville du likevel brukt kua til den må på verksted, eller hadde du brukt egne penger på en hest? Anonymkode: 713ab...b9c øhh? En velfungerende bil er plutselig en ku ? 🤣🙈 Er glad jeg aldri har vært en biljente hvis kravene og forventningene er så høye ! Ikke det som kommer frem på rådebank heller så blir litt usikker hva som faktisk er tilfelle her! Endret 4. mars 2023 av Sofie Maria
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #193 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, Sofie Maria said: øhh? En velfungerende bil er plutselig en ku ? 🤣🙈 Er glad jeg aldri har vært en biljente hvis kravene og forventningene er så høye ! Ikke det som kommer frem på rådebank heller så blir litt usikker hva som faktisk er tilfelle her! Du kan ri på både hest og ku. Anonymkode: 713ab...b9c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #194 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Et luksusproblem, men likevel et problem for en snart 18 åring.. Sønnen vår er straks 18 år og besteforeldrene har overrasket gutten med en bil til 18 års dagen sin. Altså.. de har kjøpt seg ny bil, og gutten skal da få gamlebilen på 18 årsdagen, de skal bare sette den inn og få den EU godkjent.. Biler og bmw er livet til sønnen min, og guttegjengen vet hva de vil ha av biler. besteforeldrenes bil er en «bestemorbil» som rett og slett er flaut å kjøre i.. De synes ho dette er helt topp! For de liker jo slike biler.. men de skjønner jo ikke at det er helt feil for han. Han hadde jo ikke hjerte til å si noe annet enn takk, han ville jo ikke såre de.. hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine Anonymkode: 63b03...da9 Dere bør jo si fra så fort som mulig slik at de ikke legger mer penger enn nødvendig i den. Om det er han selv eller dere foreldre som sier fra må dere bestemme ut fra hva som er best for dem. Han må jo få formidlet at han er veldig takknemlig for den generøse gaven men at han har sett seg ut en annen bil, evt overdrive det litt og si han allerede har lagt inn bud på en bil eller noe sånn. Og tilby å selge den gamle bilen deres for dem og så er det selvsagt opp til dem om han får hele summen. Men det er stor forskjell mellom å ha sett seg ut en spesiell bil fordi man er opptatt av bil, og det å snakke nedlatende om og bli flau av å være sett i en annen bil. Jeg hadde ikke akseptert sånt snakk. Anonymkode: be433...ffb 1
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #195 Skrevet 4. mars 2023 Anim92 skrev (2 minutter siden): Poenget er jo ikke at man har rett til å Få det ene eller andre. Poenget er at man har spart opp til en viss ting, også kommer noen med noe som er mindre «verd» og man settes i en skvis. Tenker beste løsningen kanskje er en mix av det du foreslår 😊 Snakke må de hvertfall! Jeg er enig at det er en skvis. Og jeg er glad for at den unge mannen ikke ønsker å såre besteforeldrene. Han virker forkusert og målrettet og jeg tror han løser dette på en god måte sammen med moren og besteforeldrene sine. Snart sitter bestemor shot gun mens guttungen spinner rundt i BMW'en sin. 3
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #196 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ri på både hest og ku. Anonymkode: 713ab...b9c omg 🤣😅.. Lykke til å få en ku til å gjøre dressur/enkel bakkearbeid da.. det kan til å med den 18 år gamle fjordingen få til 😂😜 Samme som fiaten / golfen tar han dit han trenger å være - er ikke det mesteparten av meningen med en bil ? eller skal man heller sitte i den mens den står parkert for å se tøff ut ?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #197 Skrevet 4. mars 2023 10 minutter siden, Sofie Maria said: omg 🤣😅.. Lykke til å få en ku til å gjøre dressur/enkel bakkearbeid da.. det kan til å med den 18 år gamle fjordingen få til 😂😜 Samme som fiaten / golfen tar han dit han trenger å være - er ikke det mesteparten av meningen med en bil ? eller skal man heller sitte i den mens den står parkert for å se tøff ut ? Du er umåtelig engasjert i dette? Har fått mange svar både i ligninger og annet, og må ha brukt store deler av lørdagen på denne tråden. Hva skyldes engasjementet? Anonymkode: 86f08...9ae 1 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #198 Skrevet 4. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er umåtelig engasjert i dette? Har fått mange svar både i ligninger og annet, og må ha brukt store deler av lørdagen på denne tråden. Hva skyldes engasjementet? Anonymkode: 86f08...9ae Adhd .. 🙈😅 jeg blir fort engasjert i ting .. og litt provosert at noen er så bortskjemte eller hva jeg skal si. Og litt tankefull på egen oppvekst, var nok dårligere kår enn normalen begynner jg å innse nå av denne debatten .. 😏 Endret 4. mars 2023 av Sofie Maria
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #199 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er det da ikke. Genseren som bilen har i hovedsak en funksjon, at den ser feil ut bør en 18-åring greie å takle på enn bedre måte enn å synse det er kjipt å ikke få drømmebilen, han har pengene til en bil han har sett seg ut, nå kan de pengene vokse til å gå til en ennå fetere bil eller kanskje bolig i fremtiden. Gutten er 18 og har lov til å håndtere et potensiellt drapsvåpen på hjul men farge og fasong er det viktige her? Jeg hadde blitt flau av å ha oppdratt denne ungen. Anonymkode: d9353...08e Herregud da menneske. Hvis dine foreldre kjøpte verdens styggeste sofagruppe til deg som du MÅTTE ha i stua så hadde du blitt kjempeglad? Anonymkode: 802c7...56a 1 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #200 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud da menneske. Hvis dine foreldre kjøpte verdens styggeste sofagruppe til deg som du MÅTTE ha i stua så hadde du blitt kjempeglad? Anonymkode: 802c7...56a han må ikke være glad inni seg🙂 han trenger bare være glad nok i besteforeldrene sine til å ikke skuffe dem 👍🏻👍🏻. De lever en stund til (forhåpentligvis ❤️) og han kan ha 100 stykk biler igjennom livet sitt om han så ønsker , men akkurat DENNE bilen bør han være glad for😉
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå