Gå til innhold

Luksusproblem men likevel krise

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eller sagt på en annen måte; hvis death metal er musikken du elsker, må du få slippe å høre på Rod Stewart, favorittartisten til bestemor.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hareena skrev (18 minutter siden):

Dette er en av grunnene til at jeg for mange år siden trumfet gjennom ingen gaver til slekt/venner/familie over 15 år. 
Jeg har ikke lyst til å være den som prakker ting på folk som de ikke vil ha. Selv om bil er det jeg har minst interesse av her i verden, forstår jeg gutten godt. En bil for ham er ikke et transportmiddel, men en lidenskap. Man kan heller ikke forvente av en tenåring at han skal returnere en slik gave, det blir det ts (om det er dennes foreldre) sin jobb å gjøre på en pedagogisk måte.

Totalt uenig. Er han «voksen» nok til å takke nei til gaven så er han voksen nok å ta den praten selv! 

• Liker 2
Skrevet
Sofie Maria skrev (1 minutt siden):

Totalt uenig. Er han «voksen» nok til å takke nei til gaven så er han voksen nok å ta den praten selv! 

Det er vel det som er problemet her, han er ikke «voksen» nok til å takke nei, derav dilemmaet i HI.

Skrevet

For meg virker det som mange her har glemt hvordan det er å være ung. Når man er atten år kan bilmerke være alt. Kan dere snakke med besteforeldrene og forklare at han er bilinteressert og har ønsket seg en spesiell type bil lenge? Om dere legger det frem rett tror jeg de fleste besteforeldre vil forstå. 

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ha bilen, spare til drømmebil og så selge den han har fått i gave for å dekke mellomlegget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor i nærheten av en vgs, og vi ser hvilke biler nye sjåfører kjører, og om han hadde bodd her ville han ikke skilt seg ut så mye som han tror.  "Bestemorbiler" er veldig vanlig her i alle fall,
De aller færreste kjører fine biler like etter at de har kjørt opp, og de få som gjør det kjører som oftest en av foreldrenes biler.

Vi snakket med våre barn om "førstegangsbiler", og at den første bilen man har bør være en bil man ikke er redd for.
Det er denne bilen du skal bruke til prøving og feiling, og den blir ofte litt uvørent behandlet.
Og til det bruket er en liten turkis bestemorbil helt perfekt.  :)

Vi anbefalte barna våre å vente i to år før de kjøpte den bilen de egentlig ville ha.

Anonymkode: 1bbd8...83f

enig 😊😊😊

AnonymBruker
Skrevet

Da får han kjøre den en stund, og så kjøpe sin egen etterhvert.

Jeg fikk mine besteforeldres gamle bil når jeg ble 18, en bitteliten Opel. Jeg var kjempetakknemlig, og kjørte den i flere år helt til den ble for dyr å reparere. 

Man har godt av å lære at det materialistiske faktisk ikke betyr noe.

Anonymkode: 9ee7f...55f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (12 minutter siden):

Hva tenker du om at mor kan være til stede, men at 18-åringen kan stå for samtalen?

Det er motsatt. Jeg ble oppdratt av foreldre som trodde på meg og støttet meg. Jeg er født besk, men jeg fikk ansvar og utfordringer tilpasset alder som gjør at jeg evner å ha voksne samtaler uten personangrep i dag.

Ble du sendt alene til besteforeldre for å ta opp ubehagelige tema? Et annet minne jeg har er da jeg uventet fikk mens hos bestemor. Jeg er så glad for at mamma fikset alt "på bakrommet" 

Som du skriver. De tilpasset ansvar og utfordringer slik at det ikke ble feil for en tenåring i utvikling. Noen samtaler måtte jeg være med på, noen måtte jeg ta alene, noe fikset de bare. 

Da slipper man å utvikle seg til å bli en besk voksen. 

Anonymkode: 12f3b...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som har penger til det, vel😅

Anonymkode: 589a6...d71

Hvis en ungdom «har penger til det» så har han prioritert feil. 

Anonymkode: 7162c...72c

• Liker 1
Skrevet (endret)
Warrior skrev (41 minutter siden):

Jeg skjønner 18 åringen jeg. Jeg for eksempel hadde aldri kjørt rundt i en liten rund «konebil» eller «bestemorbil».
Nei alle må få velge selv hvilken bil de vil ha. Man skal trives i bilen og like å kjøre den. Hva med å selge bilen? Vær ærlig å si det som det er at den bilen ikke er helt hans stil. 

Selger dere den så får dere penger for den og da har jo besteforeldrene likevel gitt gaven. Bare det blir penger istedenfor bilen. Så kan han kjøpe den bilen han vil ha. Selvfølgelig vil ingen såre noen, men det er bedre å være ærlig. Man kan ikke alltid ta imot noe og late som man liker det bare for å ikke såre noen.

Artig filosofi. jeg vil påstå at 9 av 10 folk gjør dette hver eneste julaften. Også i anledning bursdag. 

Endret av Sofie Maria
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble du sendt alene til besteforeldre for å ta opp ubehagelige tema? Et annet minne jeg har er da jeg uventet fikk mens hos bestemor. Jeg er så glad for at mamma fikset alt "på bakrommet" 

Som du skriver. De tilpasset ansvar og utfordringer slik at det ikke ble feil for en tenåring i utvikling. Noen samtaler måtte jeg være med på, noen måtte jeg ta alene, noe fikset de bare. 

Da slipper man å utvikle seg til å bli en besk voksen. 

Jeg var så heldig at jeg hadde et veldig nært forhold til mine besteforeldre. De passet meg ofte når foreldrene mine jobbet så jeg følte meg veldig trygg på å ta opp ting med dem. Gamle folk har levd en stund, og selv om de ofte tenker annerledes enn den yngre generasjonen, har unge og eldre mye å lære av hverandre. En på 18 kan stemme og kjøre bil. Da kan man også ta en samtale etter min mening. Jeg er happy med min beske familie. Jeg har ikke egne barn, men jeg har nevøer som jeg lærer at om du går tom for argumenter, kan man eventuelt prøve å lytte.

Skrevet
Maskorama skrev (2 timer siden):

Dette er virkelig en tråd full av surmagede og irrelevante innspill. Denne tråden handler ikke om deg som ikke hadde råd til å kjøpe bil da du var 18. Ei heller om dere som ikke har besteforeldre i live. Eller deg som synes det er unødvendig å bruke penger på bil og heller hadde satt dem i fond eller på BSU-konto.

Tråden handler om en ung mann på 18 år som har spart penger til å kjøpe en spesifikk bil. Da oppleves det så klart som et problem når besteforeldrene kommer med denne bilen som han ikke vil ha. Og det betyr på ingen måte at han er utakknemlig eller dårlig oppdratt. Han strever vel med situasjonen nettopp fordi han ikke vil være kjip eller såre noen.

Og at man skal være takknemlig for gaver uansett hva man får? Come on, Kvinneguiden. Hvem prøver dere å lure? Dette forumet er stappfullt av tråder om dårlige julegaver, bursdagsgaver, valentinesgaver, kjæresten som kjøpte sjokoladekalender i stedet for å lage pakkekalender til stakkars lille deg, etc. 

TS: Det er så klart en del av voksenlivet å ta vanskelige samtaler, men her støtter jeg forslaget om at du forklarer situasjonen for besteforeldrene. De har sikkert bare ikke tenkt på eller visst hvor mye bilvalg betyr for sønnen din. Er de normalt fornuftige mennesker, så forstår de helt sikkert :)

wow🙄 Denne tråden bekymrer meg faktisk litt..,

Jg er ikke surmaga og innspillene er ikke urelevante. Eller mener du oppriktig at bil er en bedre investering enn bolig?? 😝 I så fall kan jeg opplyse deg at bil er et pengesluk enten du kjører bestemor sin Fiat eller en splitter ny Tesla..

Poenget noen av oss i tråden prøver å si er at det finnes mer viktige/ fornuftige ting for en 18 år å bruke penger på ! Særlig når han har fått gratis bil i gave. 

Jeg er oppvokst til

1. Er man på besøk så spiser man maten man får og later som man er glad. 

2. Selvsagt er man glad for gaver man får - det være seg bursdag, jul eller whatever. 

Angående om besteforeldrene forstår eller ikke, det blir umulig å svare på, men basert på mine egne besteforeldre og hvor nøysomme dem var så vil jg sette pengene mine på nei ! De vil nok være enig med oss her inne som tenker det er sløsing at en 18 skal ha «ny» bil som førstegangsbil. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg var så heldig at jeg hadde et veldig nært forhold til mine besteforeldre. De passet meg ofte når foreldrene mine jobbet så jeg følte meg veldig trygg på å ta opp ting med dem. Gamle folk har levd en stund, og selv om de ofte tenker annerledes enn den yngre generasjonen, har unge og eldre mye å lære av hverandre. En på 18 kan stemme og kjøre bil. Da kan man også ta en samtale etter min mening. Jeg er happy med min beske familie. Jeg har ikke egne barn, men jeg har nevøer som jeg lærer at om du går tom for argumenter, kan man eventuelt prøve å lytte.

Men om de var faste barnevakter er de jo nærmest som omsorgspersoner på lik linje som mor å regne. Da diskuterer vi med veldig ulikt utgangspunkt. 

I og med at sønnen til TS takket pent og tok i mot, så gikk hjem til mor og delte hva han egentlig føler, så antar jeg at han ikke har vokst opp med bestemor som en reservemor. 

Jeg hadde et godt forhold til begge mine bestemødre, men var følelsemessig selvfølgelig mye nærmere min mor. Og mange temaer er vanskelige for en tenåring, særlig når aldersgapet er nesten 60 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men om de var faste barnevakter er de jo nærmest som omsorgspersoner på lik linje som mor å regne. Da diskuterer vi med veldig ulikt utgangspunkt. 

I og med at sønnen til TS takket pent og tok i mot, så gikk hjem til mor og delte hva han egentlig føler, så antar jeg at han ikke har vokst opp med bestemor som en reservemor. 

Jeg hadde et godt forhold til begge mine bestemødre, men var følelsemessig selvfølgelig mye nærmere min mor. Og mange temaer er vanskelige for en tenåring, særlig når aldersgapet er nesten 60 år. 

Jg var i samme båt som Helene og hadde mine veldig tett på. Derfor ville det også vært helt uaktuelt å takke nei til hvem som helst gave de hadde gitt meg, hadde aldri falt meg inn fordi jeg respekterte de så mye- de var bestevennene mine i barndommen.

Skrevet

Kg altså 6 sider med drama pga det her?? Ellers har dere det bra? 

Ts. Dette er ikke noe problem. Ta imot bilen. Sønnen fikser den opp som prosjekt. Han kjøper seg en egen bil. På sikt blir den turkise bestemor bilen solgt og pengene går inn i sparing. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker som en gylden anledning til å ha en prat om penger og sparing. Hvis han nå har spart opp penger til egen BMW (har TS egentlig skrevet det noe sted?) og ønsker å kjøpe bil selv, så er det en ærlig sak. Når han er 18 år så er han jo myndig og kan ta egne valg. Men dette er jo en anledning til å se over de økonomiske konsekvensene av et slikt valg. Sparepengene kommer godt med ved senere boligkjøp, og kanskje er "bestemorbilen" (hva slags bil kjører bestefedre?) billigere i drivstoffkostnader? Hvor mye er det verdt for ham å kjøre en BMW?

Hvis det var min sønn, og han ikke ønsket denne bilen, ville jeg nok kontaktet besteforeldrene og fremstilt det som at sønnen ble veldig glad for en såpass stor gave, samtidig som han synes det var vanskelig å vite hvordan han skulle informere dem om at han allerede hadde spart til bil uten å virke utakknemmelig. Det tror jeg de fleste ville kunne forstå. Deretter prøvd å avtale at han kunne ta ansvar for å selge den videre, dersom de ønsket, eller om de heller ville ta seg av det selv om heller gi en pengegave f.eks. Det kan jo være at de egentlig heller vil bytte inn bilen når de kjøper ny.

Ellers kan jeg godt forstå at det er litt vanskelig å si ifra når noen bommer totalt på en gave knyttet til en hobby. Jeg er veldig hundeinteressert og har hatt flere hunder. Om noen hadde gitt meg en hund i gave uten forvarsel, så hadde det vært en enorm krise for meg, selv om det er aldri så godt ment og jeg elsker hunder. Jeg vil ha en hund som passer til min livsstil og det jeg kan tilby, og selv om de hadde truffet på riktig rase så er det så mye annet av nyanser (oppdretter, tidspunkt, etc) som er viktig for meg og kanskje mindre synlig for de som ikke er like hundeinteressert for meg.

Anonymkode: 26ee3...cf6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg vil ikke definere besteforeldre som passet oss ca 1 gang i måneden i oppveksten som en reservemor, og jeg var også mye nærmere min mor, men vi hadde veldig god og regelmessig kontakt. Og siden jeg er så besk, stilte jeg dem alltid masse beske spørsmål. Jeg lærte da at man ikke trenger å være enige om alt helet tiden, da mine besteforeldre kunne ha ganske konservative meninger basert på sin oppvekst, og deres liv, da spesielt under krigen, og de tenkte annerledes spesielt når det gjelder sparing, arbeid, penger og ting. Jeg forstår at min gode erfaring med eldre ressurspersoner i mitt liv ikke er noe alle har, men jeg tror ikke løsningen er at mamma er tolk mellom generasjonene, men at de snakker sammen. Jeg synes det hadde vært ekstremt trist om jeg ikke hadde kjent mine besteforeldre som mennesker, og når man er besk som meg, er eldres lune humor midt i blinken.

AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (5 minutter siden):

Jg var i samme båt som Helene og hadde mine veldig tett på. Derfor ville det også vært helt uaktuelt å takke nei til hvem som helst gave de hadde gitt meg, hadde aldri falt meg inn fordi jeg respekterte de så mye- de var bestevennene mine i barndommen.

Men sønnen til TS sa jo Ja-takk, og var høflig og takknemlig. 

Samtidig som han har spart opp til drømmebilen. Noe han gikk hjem til mor og delte vonde følelser om. 

Tror du dine besteforeldre ville likt at de ødela drømmen din på den måten? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

jeg vil ikke definere besteforeldre som passet oss ca 1 gang i måneden i oppveksten som en reservemor, 

Helene1982 skrev (23 minutter siden):

De passet meg ofte når foreldrene mine jobbet så jeg følte meg veldig trygg på å ta opp ting med dem.

Da har vi veldig forskjellig definisjon av ofte.... 

Så nå er du bare ute etter å kverulere/være besk. 

Skrevet

Som mor i en sånn setting ville jeg tatt en prat om trafikksikkerhet, ulykkesstatistikk og hvor unge menn på 18-20 ligger i løypa her. Spurt hvordan han ville likt å vrake bilen han har spart til i årevis.

I en «bestemorbil» vil gutten kunne lære seg å kjøre skikkelig, mindre sjanse for råkjøring (ikke mye å tøffe seg med) og større sjanse for at gutten overlever ukvesta de to neste årene. Så kan han fortsette å drømme om BMW’en sin. Erfaringene vil gjøre han bedre rusta til å kjøpe rett bil. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...