AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #241 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, jeg gjør ikke det. Jeg tar ikke store økonomiske dårlige valg. Jeg er fornuftig med pengene mine. For at eksemplene dine skulle vært sammenlignbare med historien i HI måtte det jo nærmest vært at du solgte huset ditt for å dra på en spesifikk ferie, når du hadde fått tilbudet om en helt fin gratisferie. En 18 åring som bruker (sannnnsynligvis tilnærmet alle) sparepengene sine på en bil, når han kan få en gratis. Anonymkode: 7162c...72c Ok, mine sammenlignbare eksempler; Jeg reiste et halvt år på opptjente penger da jeg var ganske ung. Burde prioritert boligsparing og studier, og kommet ut i arbeidslivet tidligere. Jeg dro på utveksling til en annen verdensdel under masteren. Skolepengene var helt hinsides, det samme var reisekost, og det hadde ingenting å si for CVen. En av mine første, dyre kjøp da jeg begynte å tjene greit var en Celine veske til 25 000. Før jeg eide egen bil. Ja, jeg kunne blitt ferdig med utdannelsen før. Jeg kunne nok kjøpt bolig 3-5 år før. Men jeg har levd et veldig lykkelig og innholdsrikt liv, med mange minner og opplevelser. Slik kommer nok 18-åringen til å føle det når han tenker tilbake på sin første BMW, turene med kompisene, og alt rundt denne. Anonymkode: 12f3b...eaf 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #242 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 1.45): Et luksusproblem, men likevel et problem for en snart 18 åring.. Sønnen vår er straks 18 år og besteforeldrene har overrasket gutten med en bil til 18 års dagen sin. Altså.. de har kjøpt seg ny bil, og gutten skal da få gamlebilen på 18 årsdagen, de skal bare sette den inn og få den EU godkjent.. Biler og bmw er livet til sønnen min, og guttegjengen vet hva de vil ha av biler. besteforeldrenes bil er en «bestemorbil» som rett og slett er flaut å kjøre i.. De synes ho dette er helt topp! For de liker jo slike biler.. men de skjønner jo ikke at det er helt feil for han. Han hadde jo ikke hjerte til å si noe annet enn takk, han ville jo ikke såre de.. hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine Anonymkode: 63b03...da9 Da kan han jo selge den og legge pengene i bilen han ønsker seg. Anonymkode: 15569...f60
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #243 Skrevet 6. mars 2023 KRISE (som du skriver i overskriften) er det ikke. For å sette det i perspektiv så er jeg 40 og har aldri hatt råd til bil. Denne gutten er veldig heldig. Anonymkode: 37415...f62 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #244 Skrevet 6. mars 2023 Sofie Maria skrev (12 timer siden): oki, men hvorfor kan ikke bilen (den han har fått) pimpes opp, bli kul også sparer han pengene ? 🤷♀️ Dette med lærlingtid, fagbrev, utdannelse og boligsituasjon er også veldig gode poenger som er nevnt i tråden her! Pluss selvsagt at familie bør trumfe hobbyer🙂👍🏻. Forstår heller ikke konseptet med at han kan vise takknemlighet og på samme tid takke nei til gaven ? For meg blir dette veldig rart konsept - kjøper jeg en gave til noen så håper jeg selvsagt den blir brukt ellers så er meningen borte ? Om personen sier tusen takk 10 ganger og tingen står å støver ned i en skuff hva er meningen ? Sikkert jg som er dum 🤷♀️😉 .. Herregud, du skjønner jo ikke at denne tråden ikke handler om deg. Hva som er sløsing, «korrekt» bruk av penger, prioriteringer i livet, hva man bruker tiden sin på, osv. er ikke objektive sannheter. Det er noe man må bestemme for seg selv. Gutten det handler om ønsker å bruke pengene sine på en bil han har ønsket seg. Han ville nok syntes det hadde vært fryktelig sløsing å bruke penger på en hest, all den tid han ikke er interessert i det. Selv om han sikkert kunne kommet seg fra A til B med en hest også. Og hvis du mener man kun kan bruke penger på investeringer så går vel ikke hester så veldig opp i verdi heller … Og med den tankegangen kan du aldri gå på kino, gå ut og spise, dra på ferie eller alle de andre tingene vi bruker penger på som ikke gir monetær avkastning. De gir dog glede. Noen av oss synes det er verdt det. Ang. bilen. Besteforeldrene har ikke gått ut og kjøpt en bil til ham, de har bare kvittet seg med sin gamle bil. Det er kjempesnillt av dem å tilby ham bilen, men han må ikke ta den imot bare fordi de tilbyr. Man må ikke takke ja til gaver. Noen ganger er det høfligere å takke nei. Spesielt når det ikke er en gave anskaffet spesielt til mottaker uansett. De blir vel ikke fornærmet over at han ikke har behov for «søppelet» deres? Jeg ville vært ærlig med besteforeldrene. Kanskje kan ts ta en liten prat med besteforeldrene i forkant, og så la sønnen ta praten med dem selv etterpå (slik at de er forberedt på hva han skal si, men han likevel får trening i å snakke for seg selv). Jeg tror han vil få et bedre forhold til besteforeldrene ved å være ærlig om sine egne følelser og planer, heller enn å late som det var akkurat det han ønsket seg og sånn sett opprettholde avstanden mellom generasjonene. Han kan ev. tilby seg å organisere med salg (og ev. EU-godkjenning) i bytte mot deler av overskuddet, så kan det godt hende de sier han kan få hele (virker jo ikke som de trenger pengene selv). Men da har de i alle fall fått valget. Bilen skal de jo uansett kvitte seg med. Anonymkode: de896...668 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #245 Skrevet 6. mars 2023 Jeg sammenligner dette litt med min egen "hobby". PC og PC-spill. Til det trenger man en viss type/bra nok PC for å kunne brukes til de spillene man liker. Hvis jeg da hadde spart opp penger til å kjøpe en knallbra PC, og hadde blitt gitt en gammel laptop i gave (som jo fungerer helt fint), så hadde jeg blitt veldig skuffet. Anonymkode: c1709...aa0
Mezzosoprena Skrevet 6. mars 2023 #246 Skrevet 6. mars 2023 Sofie Maria skrev (På 5.3.2023 den 8.53): agreed, men pass opp for mobbing fra bil folka😏😉 jeg er visst ei som ikke kan bil (forsåvidt sant) og jeg forstår heller ikke en ting🙈👍🏻👍🏻 Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at folk kan tenke annerledes enn deg?
Gjest Chroma Skrevet 6. mars 2023 #247 Skrevet 6. mars 2023 Jeg har 0 interesse for bil, men til og med jeg evner å forstå han. Jeg har hest som hobby, og om noen ville gitt meg en avdanket travhest hadde jeg også takket nei.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #248 Skrevet 6. mars 2023 For dere som synes dette er vanskelig å forstå fordi det er snakk om en bil: Jeg ryddet nylig ut av garderoben min. Inviterte noen venninner til å hjelpe meg og kvittet meg med masse klær jeg aldri bruker. Ingenting var ødelagt. Innimellom var det tom. klær jeg aldri har brukt (med prislapp). Mine venninner kunne selvfølgelig ta hva enn de ville ha hvis de så noe fint, men ville det ikke vært litt underlig om jeg puttet alle klærne jeg ikke ville ha i poser, sa vær så god og så måtte de ta med seg alle klærne mine hjem fordi de hadde fått helt brukbare klær i gave av meg? 🤦♀️ Anonymkode: de896...668
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #249 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 12.31): Men nå er det jo ikke det som er valget her. Skjønner ikke hvorfor dere drar opp dette hele tiden. Gutten har spart opp nok til å kjøpe den bilen han vil ha. Alternativet for ham er ikke ingen bil. Anonymkode: 2d0ea...409 Kan han ikke ha bestemor bilen ei lita stund også selge den? Så får han si til besteforeldrene at det var en annen bil han ønsket seg veldig. Du fikk ikke så godt frem i hovedinnlegget at han har egne penger. Anonymkode: 8e67f...17e
Minime94 Skrevet 6. mars 2023 #250 Skrevet 6. mars 2023 Skjønner mange ikke ser at for bilinteresserte i den alderen så er ikke bilen bare en bil. Det er en hobby og en lidenskap. Det er gøy å holde den ren, polert, sette på nye felger, teste senkesett, ut å råne, mekke bil osv osv. Dette er noe han har spart penger og gledet seg til å gjøre. Så skal han ikke få lov til det han har spart opp penger til fordi bilen er som TS beskriver den en gammel bestemor bil. Det tar jo fulstendig vekk interessen ved å ha noe å ta vare på og å gjøre tøff og til sitt eget. Ville heller hatt en dialog med besteforeldrene ang om å selge bilen og heller legge de pengene inn i bilen attenåringen har sett for seg
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #251 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, jeg gjør ikke det. Jeg tar ikke store økonomiske dårlige valg. Jeg er fornuftig med pengene mine. For at eksemplene dine skulle vært sammenlignbare med historien i HI måtte det jo nærmest vært at du solgte huset ditt for å dra på en spesifikk ferie, når du hadde fått tilbudet om en helt fin gratisferie. En 18 åring som bruker (sannnnsynligvis tilnærmet alle) sparepengene sine på en bil, når han kan få en gratis. Anonymkode: 7162c...72c Jeg tror du er ganske alene om å mene at man ikke kan bruke penger på ferie før man har gjeldsfri bolig. Men du må jo gjerne velge å leve sånn selv. Hadde jeg spart til rundreise i Asia så hadde jeg vel neppe droppet turen fordi noen tilbød meg en gratistur med danskebåten. Anonymkode: de896...668
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #252 Skrevet 6. mars 2023 Jeg har ikke lest hele tråden - men selv jeg som ikke er bilinteressert skjønner at en en ungdom som har bil som hobby ikke har lyst på hvilken som helst bil. Hadde hobbyen vært skiskyting så hadde alle forstått at noen treskier, staver i feil lengde og en gammel krag fra før krigen ikke kommer til å gjøre nytten. Eller om du driver med hundekjøring, så skjønner alle at naboens gamle golden retriever ikke er tingen. Det er hundre prosent lov å ha en hobby og ha spesifikke ønsker knyttet til hvilket utstyr og «oppsett» du skal ha. Jeg tror ikke dette hadde vært et tema om det ikke var for at bil er en hobby mange ikke forstår og mange ser ned på. For mange av oss er bil bare et transportmiddel. Men for andre er det hobby og lidenskap. Klart man har lov til å ha ønsker og drømmer og «standarder» da! Hadde sønnen her blitt sur og svart frekt, eller krevd/forventet at besteforeldrene skulle kjøpe drømmebilen, så hadde det vært veldig ufint så klart. Men det er jo ikke problemet her. Han sparer opp til «sin» bil. Han er en hyggelig gutt som ikke vil såre besteforeldrene sine! Håper du TS kan forklare dette for besteforeldrene. At gutten er veldig takknemlig for tanken, men at han hadde sett seg ut en helt annen bil og spart opp til den. Anonymkode: 05946...021 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #253 Skrevet 6. mars 2023 Her syns jeg at det er dere foreldre som bør gi beskjed til besteforeldrene at tanken er god, men han har spart opp til egen bil og gledet seg til å kjøpe den. 100% forståelig at han gleder seg til å kjøpe drømmebilen når han endelig blir 18 når dette er en stor interesse. helt meningsløst å gi gaver som folk ikke ønsker seg, spesielt en så stor og viktig ting. Ikke hør på alt dette fjaset om at han er bortskjemt som takker nei til en bil han IKKE har ønsket seg. Han må få kjøpe den bilen han selv har spart til. ferdig snakka Anonymkode: 94845...4d0 1
Sofie Maria Skrevet 8. mars 2023 #254 Skrevet 8. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 16.06): Her syns jeg at det er dere foreldre som bør gi beskjed til besteforeldrene at tanken er god, men han har spart opp til egen bil og gledet seg til å kjøpe den. 100% forståelig at han gleder seg til å kjøpe drømmebilen når han endelig blir 18 når dette er en stor interesse. helt meningsløst å gi gaver som folk ikke ønsker seg, spesielt en så stor og viktig ting. Ikke hør på alt dette fjaset om at han er bortskjemt som takker nei til en bil han IKKE har ønsket seg. Han må få kjøpe den bilen han selv har spart til. ferdig snakka Anonymkode: 94845...4d0 Til dere som skriver at jg får tråden handle om meg (LOL) nei, men jg har fortsatt rett å ha min mening samme som dere har rett på deres mening .. For min del - la kiden kjøpe seg en dyr Tesla eller lamburgini for alt hva jg bryr meg - jg har ingen akskjer ivestert i detta her, men han trenger den ikke og han er like fullt bortskjemt. La meg si på en annen måte om den speifikke bilen han ønsker seg hadde en prislapp tilsvarende en liten leilighet?? Det ville fortsatt vært innafor at han tok det valget ? 🤔 Er jo den bilen han ønsker seg så blir totalt feil at han "må" kjøre en annen dum bil i følge deres logikk? For meg er familie aspektet like viktig her som bilen - jg er opplært/vant at man takker ja og er fornøyd med gaver man får. Til dere som skriver besteforeldrene bare skal gi bort og ikke har kjøpt noe, det er forsåvidt sant det, men de kan velge å selge den på Finn eller ta den på innbytte og dermed tjent penger på det viset så, jo de har selvsagt tapt penger når de velger å donere den bort til barnebarnet. Tror det er veldig ulikt perspektiv på alder her i tråden også. Ser noen skriver han er voksen (🤣 ) og han må lov å velge selv og ja til en viss grad er jo det sant, men når det gjelder sånne store økonimsike beslutninger er han fortsatt en ungdom /tenåring i min bok . Man er ikke voksen når det kun er noen minutter siden man får lov å kjøpe øl eller snus på kiwi .. Endret 8. mars 2023 av Sofie Maria
Sofie Maria Skrevet 8. mars 2023 #255 Skrevet 8. mars 2023 (endret) Minime94 skrev (På 6.3.2023 den 15.35): Skjønner mange ikke ser at for bilinteresserte i den alderen så er ikke bilen bare en bil. Det er en hobby og en lidenskap. Det er gøy å holde den ren, polert, sette på nye felger, teste senkesett, ut å råne, mekke bil osv osv. Dette er noe han har spart penger og gledet seg til å gjøre. Så skal han ikke få lov til det han har spart opp penger til fordi bilen er som TS beskriver den en gammel bestemor bil. Det tar jo fulstendig vekk interessen ved å ha noe å ta vare på og å gjøre tøff og til sitt eget. Ville heller hatt en dialog med besteforeldrene ang om å selge bilen og heller legge de pengene inn i bilen attenåringen har sett for seg Forstår, men mye av tingene du nevner her - vaske, polere, kjøpe kule felger, mekke, råne osv , det kan vel gjøres på nærmest alle biler med mindre bilen er et ras liksom ?? La oss si han kjøper et kult høytaleranlegg til "golfen" til bestemor.. Den kan jo bli med på neste bil når han oppgraderer? eller har jg misforstått noe viktig? Endret 8. mars 2023 av Sofie Maria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå