Gå til innhold

Luksusproblem men likevel krise

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Herregud da menneske. Hvis dine foreldre kjøpte verdens styggeste sofagruppe til deg som du MÅTTE ha i stua så hadde du blitt kjempeglad?

Anonymkode: 802c7...56a

Det heter fortsatt takk, men jeg forstår ikke at det å snakke sammen ikke er en mulighet. Er det den gamle sofaen fra kjellern, si tusen takk, men den kommer ikke til å passe hjemme hos meg. Skal de kjøpe en sofa, er svaret også tusen takk, men da blir jeg jo med. Eller hva vet jeg, jeg har verken fått bil, esel eller sofa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Veldig mange i tråden som ikke forstår rånemiljø og det å ha bil som interesse. 

Han må bare ta mot til seg og si det som det er. Takk, men nei takk. Besteforeldrene kan heller selge den. Og han kan kjøpe sin egen som planlagt. For dere som tror det handler om materialisme: nei. Det handler om identitet og livsstil. 

Anonymkode: 81645...8b6

Helt enig med deg!

Jeg bryr meg filla om bil, og hadde vært overlykkelig. Men bil er ikke hobbyen min. Jeg har derimot en annen hobby, og har stor forståelse for sønnen din. Merklig nok mange i denne tråden uten hobbyer og lidenskaper ser jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problemer med å se at dette er en kinkig situasjon😅 Han har råd til egen bil, men vil sikkert ikke skuffe besteforeldrene heller. 

Han kan si at han allerede har avtalt med noen å kjøpe en bil. Så selger han konebilen😃 Og kjøper en bukett blomster til besta og besten😁

Anonymkode: e170c...bd3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Et luksusproblem, men likevel et problem for en snart 18 åring..
Sønnen vår er straks 18 år og besteforeldrene har overrasket gutten med en bil til 18 års dagen sin. 
Altså.. de har kjøpt seg ny bil, og gutten skal da få gamlebilen på 18 årsdagen, de skal bare sette den inn og få den EU godkjent.. 

Biler og bmw er livet til sønnen min, og guttegjengen vet hva de vil ha av biler. 
besteforeldrenes bil er en «bestemorbil» som rett og slett er flaut å kjøre i.. 

De synes ho dette er helt topp! For de liker jo slike biler.. men de skjønner jo ikke at det er helt feil for han. 
Han hadde jo ikke hjerte til å si noe annet enn takk, han ville jo ikke såre de.. 

hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine 

Anonymkode: 63b03...da9

Skjønner deg godt, han får selge den og bruke pengene på en bil han faktisk vil ha

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gidder ikke å lese seks sider om hvor utakknemlig denne gutten er, som har fått bil av besteforeldrene sine men synes det er litt flaut!

SELVFØLGELIG synes han det er flaut, bil ER viktig i den alderen der og han har ikke lyst til å kjøre rundt i en bestemorbil. Det er rett og slett bare sånn det er - så kan han vel heller sette seg ned sammen med besteforeldrene da, takke veldig for bilen og vise takknemlighet. Så kan han spørre om det er greit at han selger den for å kunne kjøpe seg den bilen han ønsker seg.

EDIT: 11 sider, faktisk.

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (10 minutter siden):

Jeg gidder ikke å lese seks sider om hvor utakknemlig denne gutten er, som har fått bil av besteforeldrene sine men synes det er litt flaut!

SELVFØLGELIG synes han det er flaut, bil ER viktig i den alderen der og han har ikke lyst til å kjøre rundt i en bestemorbil. Det er rett og slett bare sånn det er - så kan han vel heller sette seg ned sammen med besteforeldrene da, takke veldig for bilen og vise takknemlighet. Så kan han spørre om det er greit at han selger den for å kunne kjøpe seg den bilen han ønsker seg.

EDIT: 11 sider, faktisk.

Rart hvor forskjellig man kan se en situasjon.

Tydeligvis mange bilinteresserte her inne på Kg. Jeg har allerede skrevet mange innlegg så gidder ikke utdype noe mer 😉

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre at han har en gratis bil som det ikke er så farlig med de første årene? Så kan han heller kjøpe seg en bil han ønsker selv, når han har blitt en mer erfaren og tryggere sjåfør? 

Anonymkode: 49597...681

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere foreldre sier nei. At dere ønsker at han ikke skal få en bil i hendene, men spare og kjøpe selv. Fordi det er viktig lærdom;) Men at de kan selge bil, og hvis de vil, så kan de sponse litt derfra. 
Hvis han har søsken, kan dere også bruke det som unnskyldning. Jeg tenker at det kan funke best. Så slipper han å børe byrden av «bortskjemt» og bli noe besteforeldrene huffer seg over til evig tid. 

Anonymkode: 4c42e...0f8

AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (1 time siden):

Rart hvor forskjellig man kan se en situasjon.

Tydeligvis mange bilinteresserte her inne på Kg. Jeg har allerede skrevet mange innlegg så gidder ikke utdype noe mer 😉

Jeg har vært "team TS/sønn". 

Bryr meg katta om bil, kjører selv et gammelt "vrak" til den ikke går gjennom EU kontrollen lenger. 

Men jeg evner å se at ulike mennesker har ulike interesser. Og jeg klarer derfor å forstå TS sin situasjon basert på at noen hadde kommet med sine brukte utfor-ski fordi de visste jeg likte randonee, (selv om jeg har utstyr for et sekssifret beløp) 

Du fortsetter å kun se ut i fra eget perspektiv, og tro at andre setter pris på akkurat det samme som deg i livet.  

Anonymkode: 12f3b...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud.

a) for en bortskjemt møkkasønn
b) flytt til byen - ut av rånerland

c) snille besteforeldre

Jeg hadde skjemmes hadde det vært min sønn.

Bilintr. er så harry, kult med "bestemorbil"

Anonymkode: 55593...38e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud.

c) snille besteforeldre

Om du har råd til TVen du ønsker deg, og har planlagt å kjøpe den.

Men så kjøper dine besteforeldre ny TV, og gir deg den gamle. 

Da er du en bortskjemt drittunge om du ikke tar i mot? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Herregud.

c) snille besteforeldre

😉👍🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om du har råd til TVen du ønsker deg, og har planlagt å kjøpe den.

Men så kjøper dine besteforeldre ny TV, og gir deg den gamle. 

Da er du en bortskjemt drittunge om du ikke tar i mot? 

jupp, det er man. Enkelt og greit👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (1 minutt siden):

jupp, det er man. Enkelt og greit👍🏻

Du svarer igjen ut ifra at du ikke har råd til bil/TV/sofa.

Da er man selvfølgelig takknemlig. 

Men TS har råd til bil. Det er tydeligvis en situasjon du ikke klarer å sette deg inn i? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du svarer igjen ut ifra at du ikke har råd til bil/TV/sofa.

Da er man selvfølgelig takknemlig. 

Men TS har råd til bil. Det er tydeligvis en situasjon du ikke klarer å sette deg inn i? 

omg.. JO , jeg forstår, jeg er bare ikke enig 😉 Kanskje litt vanskelig for deg at man kan være uenig i prinsippet i debatten? 🙂

Jeg er UENIG hvis tv-en er fungerende og grei så skal man gå ut å kjøpe seg en ny bare fordi det er den nyeste/ beste eller fordi alle vennene har den spesifikke tv-en og man har muligheten å kjøpe den tingen !

Disse pengene kan gå til noe annet fornuftig eller ufornuftig for den saks skyld, men jeg er uenig å kjøpe noe man allerede har/har fått tilgang på! 

Kan si et eksempel så henger du med- den mobilen jg skriver på nå er en iphone 13 fra i fjor, den var dyr! Jeg VALGTE selv å kjøpe den og hadde muligheten, men det var totalt unødvendig kjøp og sløsing siden den jg hadde fra før av fungerte.. er du med nå..?

Hadde jeg ikke hatt en tlf greit nok, da ville det ikke vært sløsing, men i så tilfelle om en venn ga meg en gammel iphone ville det aldri falt meg inn å si nei takk, den kan jeg ikke ha, den er for dårlig for mitt bruk .. 🙄 jeg ville sagt tusen takk, brukt den til den ble slitt også ville jeg kjøpt en ny. Og ja, jg er over middels interessert i mobiler/ teknologi, men ville aldri falt meg uansett fordi jeg er oppdratt å sette pris på ting man får. 

Uansett hvor mye du argumenterer så klarer du ikke overbevise meg at en 18 åring trenger en fancy, dyr bil som førstegangs bil. Jeg tror det er 2 leire her enkelt og greit - de som er vant å få ting fra familien og oss som ikke er det. 

Endret av Sofie Maria
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sofie Maria said:

Jeg tror det er 2 leire her enkelt og greit - de som er vant å få ting fra familien og oss som ikke er det. 

Jeg kan ikke fatte å begripe hva dette har med saken å gjøre, all den tid gutten det er snakk om her har SPART EGNE PENGER. 

Anonymkode: 713ab...b9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke fatte å begripe hva dette har med saken å gjøre, all den tid gutten det er snakk om her har SPART EGNE PENGER. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

FORDI det er sløsing 🙄🙄

Fordi den kan bulkes, fordi forsikringen går opp jo dyrere bilen er (man må ha full kasko!) Fordi guttungen har er helt liv som han kan kjøre fancy dyre biler, men akkurat nå i øyeblikket så prøver bedteforeldrene å være snill med han ! Noe som TS blåser lang marsj i virker det som ? Hadde dette vært en onkel eller whatever langt uti slekta som de ser hvert skuddår så kunne jeg muligens vært tilbøyelig å være enig , men dette er nærmeste familie !!  

JEG er 32 år , har mine egne penger, men min familie «forbydde» meg å kjøpe dyr bil nettopp fordi det er sløsing 🙄👍🏻👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Sofie Maria said:

FORDI det er sløsing 🙄🙄

Fordi den kan bulkes, fordi forsikringen går opp jo dyrere bilen er (man må ha full kasko!) Fordi guttungen har er helt liv som han kan kjøre fancy dyre biler, men akkurat nå i øyeblikket så prøver bedteforeldrene å være snill med han ! Noe som TS blåser lang marsj i virker det som ? Hadde dette vært en onkel eller whatever langt uti slekta som de ser hvert skuddår så kunne jeg muligens vært tilbøyelig å være enig , men dette er nærmeste familie !!  

JEG er 32 år , har mine egne penger, men min familie «forbydde» meg å kjøpe dyr bil nettopp fordi det er sløsing 🙄👍🏻👍🏻

Skal ikke en voksen mann få bruke sine egne penger på det han selv ønsker, fordi en random adhd på kvinneguiden synes det er sløsing?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mine gutter DELER en gammel bil som stefar kjøpte til de pga vi har manuelle gir og den ene gutten skulle ta lappen på automat.

Anonymkode: 2f057...ede

Nei. En voksen kan ikke ri på en shetlandsponni i det hele tatt, langt mindre konkurrere i sprangridning. Dessuten har hester forskjellig personlighet, man må finne en man har kjemi med, akkurat som at det at en person har det kjønnet man tiltrekkes av ikke er nok til å bli kjæreste med noen. 

Sammenligningen med en stygg sofa var bedre.

Anonymkode: d899b...22b

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner gutten godt. Det handler om interesser, ikke å være bortskjemt. 

Tenker det beste og enkleste er ærlighet. Med årene har jeg sett at løgner kan såre mer enn bare å si det som det er. Det er også en god læring for gutten, det er ikke så farlig å si hva en føler. Ta han med på besøk og forklar situasjonen. Legg gjerne vekt på at gutten har spart selv til den bilen han ønsker seg men satte veldig pris på tilbudet om bil.

Om besteforeldrene er fornuftige personer skjønner de det nok. (Har ikke lest alle 11 sidene, så mulig det står noe om det?)

Anonymkode: 3ecd1...f1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...