AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #141 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Et luksusproblem, men likevel et problem for en snart 18 åring.. Sønnen vår er straks 18 år og besteforeldrene har overrasket gutten med en bil til 18 års dagen sin. Altså.. de har kjøpt seg ny bil, og gutten skal da få gamlebilen på 18 årsdagen, de skal bare sette den inn og få den EU godkjent.. Biler og bmw er livet til sønnen min, og guttegjengen vet hva de vil ha av biler. besteforeldrenes bil er en «bestemorbil» som rett og slett er flaut å kjøre i.. De synes ho dette er helt topp! For de liker jo slike biler.. men de skjønner jo ikke at det er helt feil for han. Han hadde jo ikke hjerte til å si noe annet enn takk, han ville jo ikke såre de.. hva gjør vi her? Han vil ikke kjøre rundt med en turkis liten bestemor bil med kompisene sine Anonymkode: 63b03...da9 kjøp et busskort til ham? Anonymkode: 52cd2...cc9 4
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #142 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): kjøp et busskort til ham? Anonymkode: 52cd2...cc9 😂😂👍🏻👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #143 Skrevet 4. mars 2023 Nastine skrev (10 timer siden): For noen sure kommentarer. For en på 18 år handler mye om identitet og har ikke noe med utakknemmelig å gjøre. Hadde han ikke hatt penger til annen bil selv, så hadde situasjonen vært en helt annen, og han har helt sikkert gledd seg masse til å få lappen og ikke minst kjøpe «drømmebilen», så skal han ikke få gjøre det fordi han får en bil han på ingen måter synes er qul? Det blir som eksemplet med sofaen, du står med penga på kortet og skal ut å kjøpe, så kommer naboen og gir deg en grusom sofa for å være snill, hva gjør du? Til ts, for å ikke såre, noe som er ganske garantert, ta imot bilen, gi det en uke og si bilen ble stjålet, selg bilen og for pengene kan han jo kjøpe en fin gave til de e.l for å vise takknemmelighet, blir nok satt pris på. En liten hvit løgn for at alle parter blir fornøyde. dette er et elendig råd. Lære gutten å lyve? Siden han har spart penger til en bil han ønsker seg, så må han jo si det til besteforeldrene da, at han vil kjøpe sin egen bil. Anonymkode: 52cd2...cc9 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #144 Skrevet 4. mars 2023 Vel, da får han lære seg å opptre som en voksen. Si "takk for gaven", men denne passer dessverre ikke mitt Image. Hyggelig av dere å tilby, men jeg har spart opp penger til en egen bil som passer meg bedre. Anonymkode: 0c19a...262
Jytte Skrevet 4. mars 2023 #145 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For n'te gang, han har spart opp penger til bilen han drømmer om. Alternativene her er ikke gratis bestemorbil eller ingen bil. Alternativene er gratis bestemorbil eller drømmebil kjøpt for egne penger. Det er utrolig mange i denne tråden som tydeligvis har veldig lite begrep om hvordan det er å ha en sterk interesse for noe. Anonymkode: 18e5c...cc8 Enig, og han bør ta praten med sine besteforeldre sammen med foreldrene. Jeg har også vært ung, var med i bilklubb der vi (de) lærte å mekke osv. Nå lurer jeg jo litt på hva en bestemorsbil er? Eksen min på atten ville gjerne låne min mors Polo. Og hun sa like ofte nei. Jeg hadde mer oppspart enn han, og kjøpte en folkevogn av alle mulige biler, iskald osv. Den ble solgt raskt. Så kjøpte vi (jeg) en bil som bare hadde problemer, den ble solgt videre for samme sum nesten enda raskere. Siden jeg hadde pengene og stemmeretten gikk vi til en bilforhandler og kjøpte en stasjonsvogn, 1,6 l motor, eller kanskje 1,8 L. Vi bodde på vestkanten bare for å nevne det. Den bilen hadde bare hatt en eier, og var grei, men han jeg var sammen med klarte kjøre langt over grensa før oljeskift osv. så til slutt var den et vrak. Bare EN i miljøet hadde BMW. Men det var jo den gangen, og ingen så rart på oss, tror jeg da. Har hatt fem biler, alle kjøpte jeg, unntatt en, en meget spesiell bil, men jeg lånte han penger til å kjøpe den. BMW ser jeg på som litt harry, men det er vel miljøet som bestemmer. BMW og unge gutter lyser liksom litt kriminalitet av, eller tar jeg feil? Tror denne saken er oppdiktet, selv om jeg har vært sammen med menn som har hatt BIL som nr. ! - hobby.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #146 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er som å gi en brukt sofa i en fullstendig annen stil til et menneske i gave, til ei som er interiør freak.. Anonymkode: 63b03...da9 Ja, enig. De som kommenterer "bil er bil" kan jo se for seg hvor stas det er for en interiør freak å få et rosemalt gammelt beste-mor skap som skal stå i stua, og . "Skap er skap" du liksom. Når hobbien til vedkommende er å snakke om skap til sine andre interiør freak venner. Det viser en ekstrem mangel på empati, eller manglende intelligens for de som ikke forstår problemstillingen. Jeg ville solgt bilen og kjøpt noe han kan leve med, og sagt til besteforeldrene at motoren havarerte og at dere fikk igjen på forsikringen. Anonymkode: a6f4f...f68 2
Gjest Warrior Skrevet 4. mars 2023 #147 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (1 time siden): wow🙄 Denne tråden bekymrer meg faktisk litt.., Jg er ikke surmaga og innspillene er ikke urelevante. Eller mener du oppriktig at bil er en bedre investering enn bolig?? 😝 I så fall kan jeg opplyse deg at bil er et pengesluk enten du kjører bestemor sin Fiat eller en splitter ny Tesla.. Poenget noen av oss i tråden prøver å si er at det finnes mer viktige/ fornuftige ting for en 18 år å bruke penger på ! Særlig når han har fått gratis bil i gave. Jeg er oppvokst til : 1. Er man på besøk så spiser man maten man får og later som man er glad. 2. Selvsagt er man glad for gaver man får - det være seg bursdag, jul eller whatever. Angående om besteforeldrene forstår eller ikke, det blir umulig å svare på, men basert på mine egne besteforeldre og hvor nøysomme dem var så vil jg sette pengene mine på nei ! De vil nok være enig med oss her inne som tenker det er sløsing at en 18 skal ha «ny» bil som førstegangsbil. For noen er det nok viktigere ting å bruke pengene på, men for mange er den viktige og fornuftige tingen en ny bil/drømmebilen. Mye mer fornuftig å bruke penger på drømmebilen enn mye annet. En bil kommer vi oss fram med hvor vi vil uten å være avhengig av offentlig transport, og det er viktig at folk liker bilen sin og liker å kjøre den. Ikke en bil en ikke trives i bare for å være hyggelig. 18 åringen som må bestemme selv hvilken bil han vil kjøre. Juniper skrev (1 time siden): Som mor i en sånn setting ville jeg tatt en prat om trafikksikkerhet, ulykkesstatistikk og hvor unge menn på 18-20 ligger i løypa her. Spurt hvordan han ville likt å vrake bilen han har spart til i årevis. I en «bestemorbil» vil gutten kunne lære seg å kjøre skikkelig, mindre sjanse for råkjøring (ikke mye å tøffe seg med) og større sjanse for at gutten overlever ukvesta de to neste årene. Så kan han fortsette å drømme om BMW’en sin. Erfaringene vil gjøre han bedre rusta til å kjøpe rett bil. Helt uenig i at en «bestemorbil» vil gutten kunne lære å kjøre skikkelig. Folk lærer da å kjøre skikkelig i en ny bil eller drømmebilen også. Det er mye større sjans for å råkjøre i en gammel bil enn en ny bil man er redd for. Ikke minst tøffe seg mer når det er en bil personen egentlig ikke vil ha. Har man tøff bil har man ofte mindre grunn til å tøffe seg i trafikken. Ellers for folk som bare må råkjøre, ja de råkjører uansett hvilken bil de har. Dessverre. Så det er viktig å si til 18 åringen uansett. At råkjøring er aldri tøft og kommer aldri til å bli tøft. Han fortjener å få kjøpe drømmebilen. Tenker besteforeldrene vil forstå det. De ønsker nok at barnebarnet skal få drømmen sin oppfylt?
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #148 Skrevet 4. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja, enig. De som kommenterer "bil er bil" kan jo se for seg hvor stas det er for en interiør freak å få et rosemalt gammelt beste-mor skap som skal stå i stua, og . "Skap er skap" du liksom. Når hobbien til vedkommende er å snakke om skap til sine andre interiør freak venner. Det viser en ekstrem mangel på empati, eller manglende intelligens for de som ikke forstår problemstillingen. Jeg ville solgt bilen og kjøpt noe han kan leve med, og sagt til besteforeldrene at motoren havarerte og at dere fikk igjen på forsikringen. Anonymkode: a6f4f...f68 Dette handler ikke om empati eller intelligens det handler om sosial intelligens. Da jeg var 18, var jeg superhappy med å ha sofa. Jeg liker iteriør, men jeg har ingen idé om at alle andre skal kjøpe designmøbler til meg. Og om de gjør det, sier jeg ikke: Hvordan våger du å sette meg i denne situasjonen om de kjøper "feil"? Selv om jeg ønsket meg en blablabla sofa som passer bedre til mitt image. Mitt image da jeg var 18, var å ha tingene jeg trengte som seng og kjøleskap. Ingen har sagt at de ikke har respekt for at han har en bilinteresse og ønsker seg en spesifikk bil som han spart til. Det jeg reagerer på er: Kommentarer om at han ikke trenger å være takknemlig og at det er respektløst for hans bilinteresse å kjøpe "feil bil" OOOOg … at man ikke kan forvente av en 18-åring at han kan fikse situasjonen. Jeg synes ikke det er en god løsning å lyve til besteforeldrene. Jeg mener fortsatt at han får til å snakke vanlig med dem. Endret 4. mars 2023 av Helene1982 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #149 Skrevet 4. mars 2023 Å ikke ville ta i mot en så flott gave som en gratis ! bil er å være bortskjemt i mine øyne om det er "drømmebilen" eller ikke. En kan da ikke forvente å kunne kjøpe drømmebilen når du er bare 18 ? Da er det vel langt billigere biler en kan kjøpe. Anonymkode: 70686...74e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #150 Skrevet 4. mars 2023 Her ville jeg vært ærlig med besteforeldrene og sagt han har spart til bil. Så får de heller selge den gamle bilen . Skjønner gutten din godt. Når kompisene kjører bmw så kommer han i en bestemorbil. For mange gutter er bil livet. Anonymkode: f7f4d...518
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #151 Skrevet 4. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Å ikke ville ta i mot en så flott gave som en gratis ! bil er å være bortskjemt i mine øyne om det er "drømmebilen" eller ikke. En kan da ikke forvente å kunne kjøpe drømmebilen når du er bare 18 ? Da er det vel langt billigere biler en kan kjøpe. Anonymkode: 70686...74e HAN HAR JO SPART OPP PENGER SELV TIL BILEN HAN VIL HA. Satan så mange som ikke evner å lese. Anonymkode: 713ab...b9c 5
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #152 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): HAN HAR JO SPART OPP PENGER SELV TIL BILEN HAN VIL HA. Satan så mange som ikke evner å lese. Anonymkode: 713ab...b9c 😂🙄 ER DET MULIG ! vi klarer å lese , vi er bare ikke enig !! 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #153 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men han er ikke glad.. han har penger til bil han har sett seg ut, og vil ikke såre besteforeldre. Dette er som å kjøpe spiderman genser til en 16 åring.. Anonymkode: 63b03...da9 Det er da ikke noe problem dette, herregud så lite løsningsorienterte dere er. "Tusen takk bestemor og bestefar, dette var utrolig snilt av dere! Jeg har jo snart spart opp til bilen jeg ønsker meg, men takket være dere har jeg nå en bil å bruke frem til jeg får kjøpt drømmebilen! Ja, jeg har jo drømt om en type bil i flere år, så det skal jeg unne meg når jeg har vært så flink til å spare 😄 Kanskje vi skal vente med omregistrering, i tilfelle jeg får kjøpt bilen min veldig raskt, så slipper vi ekstra kostnad? For jeg regner med dere vil ha tilbake bilen når jeg får min egen? Ikke, dere tenkte at jeg skulle ha denne her? Åh, veldig snilt tenkt, jeg har nok sett meg ut en drømmebil selv om det blir dyrt, så denne gaven fra dere kan jeg nok ikke ta i mot da". Når det nærmer seg, uavhengig av tidsmellomrom, snakker han med de igjen og spør om de ønsker bilen tilbake, eller om han kan selge den for å legge pengene i den nye bilen. Det er faktisk ikke så vanskelig å snakke ordentlig med folk. Problemet er jo hvis dere har holdt kjeft om dette, mottatt bilen osv, men da er det bare å la han ta opp at "åååh, endelig har jeg klart å spare opp til drømmebilen, trodde ikke det kom til å skje på noen år! Hvordan vil dere at jeg gjør det med bilen fra dere da? Har dere lyst til å ha den tilbake, eller skal jeg selge den eller bytte den inn?". AnonymBruker skrev (11 timer siden): Enig her. Det er klart besteforeldrene er verdens snilleste, og de mener det kjempegodt. Men de som har svart her forstår ikke verken kulturen eller hobbyen dette er for mange. Anonymkode: 713ab...b9c Joda, men det er ikke motsetning av å være høflig. Det er fullt mulig å forklare andre mennesker at man er takknemlig for en gave, men fortsatt ønsker seg noe annet. Anonymkode: 4e8db...df0 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #154 Skrevet 4. mars 2023 Just now, Sofie Maria said: 😂🙄 ER DET MULIG ! vi klarer å lese , vi er bare ikke enig !! Den jeg siterte har IKKE lest. Anonymkode: 713ab...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #155 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den jeg siterte har IKKE lest. Anonymkode: 713ab...b9c jo det er ganske tydelig at den du siterte har lest og forstått. Det kan du utlede av at vedkommende refererer til "drømmebilen", som denne gutten har spart opp til. Anonymkode: 52cd2...cc9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #156 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, Sofie Maria said: 😂🙄 ER DET MULIG ! vi klarer å lese , vi er bare ikke enig !! Om du hadde spart penger selv, på egen hånd, til å kjøpe deg sprangridningshest/michael kors veske/kenwood kjøkkenmaskin/singer symaskin/goretex fjellsko, ville du droppet å kjøpe det du ønsket deg fordi bestemor kom å gav deg shetlandsponni/strandveske til 199 fra H&M/miksmaster til 199 fra europris/billig symaskin med kun rettsøm/tøysko? Gjerne bytt ut eksemplene mine med noe som passer dine interesser. Anonymkode: 713ab...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #157 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: jo det er ganske tydelig at den du siterte har lest og forstått. Det kan du utlede av at vedkommende refererer til "drømmebilen", som denne gutten har spart opp til. Anonymkode: 52cd2...cc9 Og da spør jeg, hvorfor i all verdens navn og rike skal ikke et voksent menneske kunne bruke egne penger på å kjøpe det den selv ønsker? Anonymkode: 713ab...b9c 4
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #158 Skrevet 4. mars 2023 Helene1982 skrev (48 minutter siden): Dette handler ikke om empati eller intelligens det handler om sosial intelligens. Da jeg var 18, var jeg superhappy med å ha sofa. Jeg liker iteriør, men jeg har ingen idé om at alle andre skal kjøpe designmøbler til meg. Og om de gjør det, sier jeg ikke: Hvordang våger du å sette meg i denne situasjonen om de kjøper "feil"? Selv om jeg ønsket meg en blablabla sofa som passer bedre til mitt image. Mitt image da jeg var 18, var å ha tingene jeg trengte som seng og kjøleskap. Ingen har sagt at de ikke har respekt for at han har en bilinteresse og ønsker seg en spesifikk bil som han spart til. Det jeg reagerer på er: Kommentarer om at han ikke trenger å være takknemlig og at det er respektløst for hans bilinteresse å kjøpe "feil bil" OOOOg … at man ikke kan forvente av en 18-åring at han kan fikse situasjonen. Jeg synes ikke det er en god løsning å lyve til besteforeldrene. Jeg mener fortsatt at han får til å snakke vanlig med dem. Så enig med deg !! ❤️❤️ Mitt image som 18/ 19 åring var en liten hybel seksjon i en enebolig - et rom med en sovesofa, en skrivepult og en kjøkkenkrok + mitt eget bad😉 jeg var superhappy og følte meg så selvstendig. 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #159 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du hadde spart penger selv, på egen hånd, til å kjøpe deg sprangridningshest/michael kors veske/kenwood kjøkkenmaskin/singer symaskin/goretex fjellsko, ville du droppet å kjøpe det du ønsket deg fordi bestemor kom å gav deg shetlandsponni/strandveske til 199 fra H&M/miksmaster til 199 fra europris/billig symaskin med kun rettsøm/tøysko? Gjerne bytt ut eksemplene mine med noe som passer dine interesser. Anonymkode: 713ab...b9c Hest var et godt eksempel siden faktisk er hestejente. Du får dem i alle ulike prisklasser alt etter bruk/behov! Jeg hadde ikke forventet en veldig dyr spranghest med perfekt stamtavle som min førstegangs hest. En fjording, en islandshest eller en sportsponny hadde dekket behovet helt fint . Hadde jeg skulle senere utvikle meg, deltatt på stevner og virkelig satset på hestelivet (altså gå for å vinne medaljer på stevnene! ) så ville jeg selvsagt måtte oppgradere, men ikke som en førstegangs hest, det ville blitt smør på flesk hvis du skjønner hva jg mener. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #160 Skrevet 4. mars 2023 Her er det jævlig mye dårlige råd. Skal man lyve til besteforeldre om at bilen er skadet, gikk i stykker eller brant opp? Er det slik dere opererer innad i deres familier så burde dere holde kjeft når folk ber om råd. Her burde han bare enkelt og greit takke nei og forklare hva han selv har planer om, og kanskje har besteforeldrene forståelse og heller selger bilen og gir han pengene. Da kan han oppgradere den BMW eller hva han måtte begjære til en ennå finere modell. Anonymkode: e6a9b...42b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå