Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #61 Skrevet 4. mars 2023 Mousj skrev (1 minutt siden): Hvis du liker rock, så er det rock du liker å diskutere med andre som liker rock, og låter av favorittrockebandet du har på spillelista di. Du kan synes det er helt greit med listepop, men det er ikke det du spiller. Så ja, merket- eller biltype/hestekrefter, er viktig. Mye viktigere enn pris. takk for forklaringen, tror jg henger med nå! Den dumme golfen er Justin Bieber mens en BMW er Qween? 😉 1
Mousj Skrevet 4. mars 2023 #62 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, Sofie Maria said: takk for forklaringen, tror jg henger med nå! Den dumme golfen er Justin Bieber mens en BMW er Qween? 😉 Noe slikt:)
Helene1982 Skrevet 4. mars 2023 #63 Skrevet 4. mars 2023 Mousj skrev (1 minutt siden): Hvis du liker rock, så er det rock du liker å diskutere med andre som liker rock, og låter av favorittrockebandet du har på spillelista di. Du kan synes det er helt greit med listepop, men det er ikke det du spiller. Så ja, merket- eller biltype/hestekrefter, er viktig. Mye viktigere enn pris. Et alternativ er å si til bestemor, Tusen takk, men det er viktig for meg å lære og spare og tjene egne penger, så jeg kan ikke ta imot gaven. Ikke si at 15 000,- ikke er penger for en 18-åring. I såfall hadde jeg solgt bilen og tatt med bestemor på weekendtur og spa. Det enkleste er å ha bilen en stund, for så å selge/oppgradere den, men jeg reagerer på at noen kan mene at en bil er en dårlig poplåt. Jeg som er i 40-årene hadde blitt stoked over en så dyr og fin gave. Jeg hadde nok byttet den, om det var noe jeg ikke trengte eller likte, men jeg hadde ikke tatt gaven eller de som gav meg gaven for gitt, og jeg hadde sørget for å vise at jeg var ekstremt taknemlig og ydmyk over å få en så fin gave. 3 3
Gjest Albbas Skrevet 4. mars 2023 #64 Skrevet 4. mars 2023 Har ikke lest hele tråden, men hvorfor kan han ikke selge den? "Hei Bestemor, TUSEN takk for bilen jeg fikk, så utrolig snille dere er! Jeg er heldig! Jeg har allerede spart opp til en spesiell bil, hva om jeg selger denne og bruker pengene på bilen jeg har sett meg ut, og setter resten av på boligsparing?" Jeg skjønner godt at dette er et luksusproblem. Men hvis man oppriktig mener at bil er bil bør det jo ikke være noe problem å selge bilen heller? Bil er jo bil?? Kanskje han kan freshe den opp litt for å selge, og bruke som argument at han syns det var gøy å ha en bil å flikke litt på? Syns man skal ha respekt for ungdommers bilinteresse, og hvis interessen resulterer i at de blir gode på å mekke er det jo en langt mer nyttig interesse enn vesker og merkeklær...
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #65 Skrevet 4. mars 2023 Dersom han er moden nok til å kjøre bil så bør han være moden nok til å avslå gaven, og begrunne bilvalget sitt. Anonymkode: bcba6...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #66 Skrevet 4. mars 2023 Evt kan han ta oppkjøring på et senere tidspunkt når han er klar for det. Anonymkode: bcba6...ed1 1
Gjest Wilma89 Skrevet 4. mars 2023 #67 Skrevet 4. mars 2023 Til vanlig ville jeg sagt at det er galskap at en 18-åring er misfornøyd med type bil, men hvis han faktisk har spart, gledet seg til å bli 18, ta lappen og kjøpe sin første bil med egne penger, skjønner jeg at dette er en kjedelig situasjon. Men vil jo tro at besteforeldrene vil forstå dette hvis man forklarer det skikkelig?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #68 Skrevet 4. mars 2023 Helene1982 skrev (1 time siden): Enig og uenig – som vanlig 😅 Jeg mener at det er 18-åringen som bør ta samtalen med besteforeldrene. Det er en kjempefin øvelse i å både si: wow! så utrolig kult å få en bil, tusen takk! – men det er en annen bli jeg har drømt om og spart til, så jeg kommer til å selge bilen. Livet er fylt med ubehagelige samtaler. Er man voksen nok til å kjøre, er man voksen nok til å ta samtalen etter min mening. Dette!!! Gutten er veldig bortskjemt, og skritt nr 1 for den voksne mannen er å snakke med besteforeldrene selv, og si nei takk.. Anonymkode: 8c140...005 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #69 Skrevet 4. mars 2023 Det er få 18 åringer som får biler, han bør bære glad, dere bør være glade og fremsnakke dette! Anonymkode: 28395...02f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #70 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er som å gi en brukt sofa i en fullstendig annen stil til et menneske i gave, til ei som er interiør freak.. Anonymkode: 63b03...da9 Men i hvilken grad kan en 18 åring tillate seg å være interiør freak? En 18 åring bør være sjeleglad om har har NOE å innrede. Jeg får sånn Rådebank følelse av dette miljøet. Er det et ekstremt Harry bondetamp miljø? Anonymkode: 7162c...72c 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #71 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så du ville hatt en drittstygg sofa på stuen din, selv om du hadde penger til å kjøpe ny? Anonymkode: 19538...689 Hvis jeg var 18 år ig ikke Eide egen bolig, sp ja. Han burde spare pengene han har spart til bil til fremtidig EK. Anonymkode: 7162c...72c 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #72 Skrevet 4. mars 2023 Fy søren så mange kjipe svar det var i denne tråden. Gutten er verken uten verdier, bortskjemt, dårlig oppdratt etter whatnot. Tvert imot vil jeg si. Gutten har takket for bilen, gutten har spart opp penger til en spesifikk bil. Bare dette viser at han har gode verdier OG fått med seg en solid oppdragelse fra foreldrene - det er mange 18-åringer som ikke skjønner verdien av penger, men denne gutten gjør det. Og til dere som ikke evner å se at bil ikke er bil og at han bør ta den imot fordi dere ville tatt i mot en utslitt sofa og det som er - han har jo SPART opp til en spesiell bil, den har han nå råd til å kjøpe. Besteforeldrene har antakelig ikke fulgt med godt nok, for dette har helt sikkert blitt snakket om i familieselskaper. I stedet skal de guilttrippe gutten til å måtte ta imot en bil han ikke ønsker eller faktisk har behov for. TS - jeg har stor tro på gutten din, han virker å være en god gutt. Han har nå muligheten til å trene på vanskelige samtaler og situasjoner som vil komme i livet ved å forklare situasjonen til sine besteforeldre. Han sier selvfølgelig at han setter utrolig stor pris på tanken, men at han faktisk ikke trenger en bil. Anonymkode: 2d0ea...409 8 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #73 Skrevet 4. mars 2023 Jeg selv kjørte rundt i en spygul Yaris i min ungdom. Null stress. Fikk verdens søteste kjæreste og alt var stas. Ble forbikjørt av pappas guttegutter i svarte BMW`er ja, men det var det bare å drite it😅 Anonymkode: a9e44...67e 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #74 Skrevet 4. mars 2023 Kan han ikke ta imot OG kjøpe sin egen - og etter en stund selge den fra besteforeldrene? Han kan vel bruke den når han skal besøke dem, for å glede dem? Anonymkode: 589a6...d71 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #75 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men i hvilken grad kan en 18 åring tillate seg å være interiør freak? En 18 åring bør være sjeleglad om har har NOE å innrede. Jeg får sånn Rådebank følelse av dette miljøet. Er det et ekstremt Harry bondetamp miljø? Anonymkode: 7162c...72c De som har penger til det, vel😅 Anonymkode: 589a6...d71 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #76 Skrevet 4. mars 2023 Problemet her er ikke bilen, men at han/dere virker ekstremt konfliktsky. Anonymkode: f28ae...33e 2
Maskorama Skrevet 4. mars 2023 #77 Skrevet 4. mars 2023 Dette er virkelig en tråd full av surmagede og irrelevante innspill. Denne tråden handler ikke om deg som ikke hadde råd til å kjøpe bil da du var 18. Ei heller om dere som ikke har besteforeldre i live. Eller deg som synes det er unødvendig å bruke penger på bil og heller hadde satt dem i fond eller på BSU-konto. Tråden handler om en ung mann på 18 år som har spart penger til å kjøpe en spesifikk bil. Da oppleves det så klart som et problem når besteforeldrene kommer med denne bilen som han ikke vil ha. Og det betyr på ingen måte at han er utakknemlig eller dårlig oppdratt. Han strever vel med situasjonen nettopp fordi han ikke vil være kjip eller såre noen. Og at man skal være takknemlig for gaver uansett hva man får? Come on, Kvinneguiden. Hvem prøver dere å lure? Dette forumet er stappfullt av tråder om dårlige julegaver, bursdagsgaver, valentinesgaver, kjæresten som kjøpte sjokoladekalender i stedet for å lage pakkekalender til stakkars lille deg, etc. TS: Det er så klart en del av voksenlivet å ta vanskelige samtaler, men her støtter jeg forslaget om at du forklarer situasjonen for besteforeldrene. De har sikkert bare ikke tenkt på eller visst hvor mye bilvalg betyr for sønnen din. Er de normalt fornuftige mennesker, så forstår de helt sikkert :) 11
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #78 Skrevet 4. mars 2023 Tenker han må bare si at han har en plan og drømmebilen, og at denne bilen eventuelt kan bidra til at han får den andre raskere ved å selge den. Jeg skjønner besteforeldrene ville bare godt, da skjønner de nok dette. Du kan jo hjelpe ham med samtalen. Besteforeldrene skjønner det sikkert, de har jo også selv nettopp byttet bil.... Anonymkode: 7c70e...9d0 1
Eilis Skrevet 4. mars 2023 #79 Skrevet 4. mars 2023 Nastine skrev (5 timer siden): For noen sure kommentarer. For en på 18 år handler mye om identitet og har ikke noe med utakknemmelig å gjøre. Hadde han ikke hatt penger til annen bil selv, så hadde situasjonen vært en helt annen, og han har helt sikkert gledd seg masse til å få lappen og ikke minst kjøpe «drømmebilen», så skal han ikke få gjøre det fordi han får en bil han på ingen måter synes er qul? Det blir som eksemplet med sofaen, du står med penga på kortet og skal ut å kjøpe, så kommer naboen og gir deg en grusom sofa for å være snill, hva gjør du? Til ts, for å ikke såre, noe som er ganske garantert, ta imot bilen, gi det en uke og si bilen ble stjålet, selg bilen og for pengene kan han jo kjøpe en fin gave til de e.l for å vise takknemmelighet, blir nok satt pris på. En liten hvit løgn for at alle parter blir fornøyde. Aldri skjønt meg på slike måter å håndtere ting på. Her er jo den opplagte løsningen å snakke med besteforeldrene, si at man setter pris på gaven men at det er en annen kul bil man han ønsket og spart til som man heller vil ha. Enten ønsker de at han da skal selge bilen og bruke pengene til bilen han ønsker, eller så tar de bilen i retur. Besteforeldrene skjønner det nok ☺️ Dette overtenkes. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #80 Skrevet 4. mars 2023 Er ikke bilen han kan få gratis god nok ? Nei vel da får du klare deg uten bil da. Makan til bortskjemt en skal være. Anonymkode: 70686...74e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå