Nastine Skrevet 4. mars 2023 #21 Skrevet 4. mars 2023 Nastine skrev (1 minutt siden): For noen sure kommentarer. For en på 18 år handler mye om identitet og har ikke noe med utakknemmelig å gjøre. Hadde han ikke hatt penger til annen bil selv, så hadde situasjonen vært en helt annen, og han har helt sikkert gledd seg masse til å få lappen og ikke minst kjøpe «drømmebilen», så skal han ikke få gjøre det fordi han får en bil han på ingen måter synes er qul? Det blir som eksemplet med sofaen, du står med penga på kortet og skal ut å kjøpe, så kommer naboen og gir deg en grusom sofa for å være snill, hva gjør du? Til ts, for å ikke såre, noe som er ganske garantert, ta imot bilen, gi det en uke og si bilen ble stjålet, selg bilen og for pengene kan han jo kjøpe en fin gave til de e.l for å vise takknemmelighet, blir nok satt pris på. En liten hvit løgn for at alle parter blir fornøyde. Ev om det er mulig, men sikkert for sent, si at dere allerede har kjøpt bil og takk nei. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #22 Skrevet 4. mars 2023 Full forståelse her. Vedder på at de fleste i denne tråden langt i fra hadde vært takknemlig for en slitt sofa, knallrosa handveske etc, heller, bare fordi de fikk den gratis. Her ville jeg som forelder tatt dialogen med egne foreldre. Sagt hvor takknemlig man er for tanken, men forklart situasjonen. At det å selge bilen til noen som setter pris på den vil gi et veldig fint bidrag inn i det han selv har spart til lenge. Anonymkode: 12f3b...eaf 17 2
Alice123 Skrevet 4. mars 2023 #23 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Full forståelse her. Vedder på at de fleste i denne tråden langt i fra hadde vært takknemlig for en slitt sofa, knallrosa handveske etc, heller, bare fordi de fikk den gratis. Her ville jeg som forelder tatt dialogen med egne foreldre. Sagt hvor takknemlig man er for tanken, men forklart situasjonen. At det å selge bilen til noen som setter pris på den vil gi et veldig fint bidrag inn i det han selv har spart til lenge. Anonymkode: 12f3b...eaf Det er forskjell på en bil og en veske, eller sofa. Og hadde jeg vært uten sofa, og en sofa kostet mellom 50 000 - 500 000, og jeg fikk en gratis sofa, så hadde jeg vært svært så takknemlig. 12
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #24 Skrevet 4. mars 2023 Alice123 skrev (1 minutt siden): Det er forskjell på en bil og en veske, eller sofa. Og hadde jeg vært uten sofa, og en sofa kostet mellom 50 000 - 500 000, og jeg fikk en gratis sofa, så hadde jeg vært svært så takknemlig. Men sønnen er ikke "uten bil", han har jo spart opp til bilen han ønsker seg. Anonymkode: 12f3b...eaf 15 1
Hill83 Skrevet 4. mars 2023 #25 Skrevet 4. mars 2023 Hva med at han bruker bilen et halvt år så skjer noe galt med bilen og han selger den? mange ufyselige folk her. Vi har forskjellig økonomiske forutsetninger. 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #26 Skrevet 4. mars 2023 Tvillingsjel skrev (3 timer siden): Jeg synes han bør sette ting i perspektiv. Mange har ikke engang besteforeldre, langt mindre besteforeldre som er så rause. Mange har ikke familie til å hjelpe med noe som helst. Mange har ikke råd til lappen eller til å kjøpe bil. Mange lider såpass økonomisk nå at de knapt har råd til mat. Han er veldig heldig som har fått en gratis bil. this one 🙂! ikke rart at det går at skogen med «dagens unge» hvis dette er en ekte problemstilling. Det tok mange år før jeg kunne kjøpe meg noe bil og jg fikk lappen som 20 åring. Jeg måtte dele bil med familiemedlem eller ta bussen, enkelt og greit .. At han i det hele tatt har en bil som funker liksom - det bør være jack pot. Hadde det vært en gammel skrap haug så hadde jg vært enig. 2
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #27 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Full forståelse her. Vedder på at de fleste i denne tråden langt i fra hadde vært takknemlig for en slitt sofa, knallrosa handveske etc, heller, bare fordi de fikk den gratis. Her ville jeg som forelder tatt dialogen med egne foreldre. Sagt hvor takknemlig man er for tanken, men forklart situasjonen. At det å selge bilen til noen som setter pris på den vil gi et veldig fint bidrag inn i det han selv har spart til lenge. Anonymkode: 12f3b...eaf jg ville blitt det. Kanskje ikke veska siden det er en unødvendighet, men bil/ sofa osv hadde jg bare blitt glad for! Bodde flere år med en gammel slitt sofa som huseier hadde stående rett og slett fordi jg ikke hadde penger til noen ny. Hadde noen tilbyd meg en større sofa/ en mer komfy sofa så ville jeg sagt tusen takk selv om den kanskje hadde feil farge eller whatever. # ilandsproblem .no 🙄🙄 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #28 Skrevet 4. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men han er ikke glad.. han har penger til bil han har sett seg ut, og vil ikke såre besteforeldre. Dette er som å kjøpe spiderman genser til en 16 åring.. Anonymkode: 63b03...da9 Sorry å si det, men det at han ikke er glad beviser at dere har oppvokst han feil/gitt han feil verdier. Hans reaksjon å takke ja til bilen er den korrekte reaksjonen 😉 Dette er en eldre bil (?) så den vil jo behøve dyre reparasjoner ++ om en stund og DA kan han ha en god unnskyldning å selge den på Finn for en billig penge, men intil da så bør virkelig bil være bil. stakkars besteforeldre . Endret 4. mars 2023 av Sofie Maria 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #29 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (4 minutter siden): jg ville blitt det. Kanskje ikke veska siden det er en unødvendighet, men bil/ sofa osv hadde jg bare blitt glad for! Bodde flere år med en gammel slitt sofa som huseier hadde stående rett og slett fordi jg ikke hadde penger til noen ny. Hadde noen tilbyd meg en større sofa/ en mer komfy sofa så ville jeg sagt tusen takk selv om den kanskje hadde feil farge eller whatever. # ilandsproblem .no 🙄🙄 Jeg satt også stor pris på gratis/utslitte sofaer som student. Men om noen hadde kommet og tilbudt det nå så hadde jeg ikke vært takknemlig, nei. Like lite som jeg ville satt pris på en eldre bil, når jeg har råd til å kjøpe det jeg vil. Anonymkode: 12f3b...eaf 12
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #30 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Sorry å si det, men det at han ikke er glad beviser at dere har oppvokst han feil/gitt han feil verdier. Hans reaksjon å takke ja til bilen er den korrekte reaksjonen 😉 Dette er en eldre bil (?) så den vil jo behøve dyre reparasjoner ++ om en stund og DA kan han ha en god unnskyldning å selge den på Finn for en billig penge, men intil da så bør virkelig bil være bil. stakkars besteforeldre . Gutten "hadde ikke hjerte til å si annet enn "takk" fordi han ikke ville såre. Det er nettopp det som kalles verdier.... Når ønsket om en spesifikk ting du har spart til og drømt om er så stort. Anonymkode: 12f3b...eaf 12 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #31 Skrevet 4. mars 2023 Jeg skjønner gutten. Dere bør snakke med besteforeldrene og forklare at han allerede har sett på en bil som han ønsker å kjøpe. De kan selge sin gamle bil og gi pengene til barnebarnet sitt i gave. Da kan han legge beløpet inn i bilen han ønsker seg. Synes ikke dette bør være noe problem, de skjønner det sikkert når de får tenkt seg om. Anonymkode: 92512...bc9 14 6
Snok1 Skrevet 4. mars 2023 #32 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men han er ikke glad.. han har penger til bil han har sett seg ut, og vil ikke såre besteforeldre. Dette er som å kjøpe spiderman genser til en 16 åring.. Anonymkode: 63b03...da9 Han selger bilen han har fått og legger pengene i bilen han drømmer om og tar med besteforeldrene på tur for å vise sin takknemlighet. Alle vinner. 9 1
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #33 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg satt også stor pris på gratis/utslitte sofaer som student. Men om noen hadde kommet og tilbudt det nå så hadde jeg ikke vært takknemlig, nei. Like lite som jeg ville satt pris på en eldre bil, når jeg har råd til å kjøpe det jeg vil. Anonymkode: 12f3b...eaf oki, nå veit jeg ikke alder på deg, men antar du er voksen/etablert osv.. Det blir selvsagt noe HELT annet enn situasjonen her, han er kun 18 år! Som nevnt tidligere - da jeg var 18 år (forsåvidt senere også) kunne jeg bare drømme om en bil - jeg bodde da på en lite krypinn med en sovesofa mens jeg tok utdannelse.. at jeg i det hele tatt fikk råd til lappen i den tidsperioden er et under, jg skjønner ikke helt åssen jg klarte det når jg tenker tilbake! men som ei skreiv vi er alle født inn i ulike økonomiske forutsetninger, jeg har aldri vært vant å ha mye så dette blir en rar problemstilling med mine øyne. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #34 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (Akkurat nå): oki, nå veit jeg ikke alder på deg, men antar du er voksen/etablert osv.. Det blir selvsagt noe HELT annet enn situasjonen her, han er kun 18 år! Som nevnt tidligere - da jeg var 18 år (forsåvidt senere også) kunne jeg bare drømme om en bil - jeg bodde da på en lite krypinn med en sovesofa mens jeg tok utdannelse.. at jeg i det hele tatt fikk råd til lappen i den tidsperioden er et under, jg skjønner ikke helt åssen jg klarte det når jg tenker tilbake! men som ei skreiv vi er alle født inn i ulike økonomiske forutsetninger, jeg har aldri vært vant å ha mye så dette blir en rar problemstilling med mine øyne. Han er en 18-åring som har spart penger til bil. Han har råd. Jeg var en 20-åring som var glad for en gratis sofa, er nå eldre og hadde hatet en slik "gave". Det er du som bare klarer å se deg selv og din situasjon her og nå her. Anonymkode: 12f3b...eaf 14 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #35 Skrevet 4. mars 2023 Snok1 skrev (4 minutter siden): Han selger bilen han har fått og legger pengene i bilen han drømmer om og tar med besteforeldrene på tur for å vise sin takknemlighet. Alle vinner. Han har allerede pengene til bilen. Nå ønsker han ikke å såre besteforeldrene. Det å gå rett og selge en bil på den måten kan mulig gjøre det. Det er derfor jeg ber TS (eller mannen) om å ta dialogen. For jeg er enig i at det er den beste løsningen at gaven egentlig er penger som går inn i bil. Anonymkode: 12f3b...eaf 3
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #36 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gutten "hadde ikke hjerte til å si annet enn "takk" fordi han ikke ville såre. Det er nettopp det som kalles verdier.... Når ønsket om en spesifikk ting du har spart til og drømt om er så stort. Anonymkode: 12f3b...eaf Jeg kan forstå delvis, men nei jeg forstår ikke🙂 Kan ikke den lakkeringen/ poleringsjobben bli et morsomt prosjekt innad i vennegjengen? 😉 Litt som på rådebank hvor de bygger vennskap samme tid som de mekker på bil ?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #37 Skrevet 4. mars 2023 Sofie Maria skrev (2 minutter siden): Jeg kan forstå delvis, men nei jeg forstår ikke🙂 Kan ikke den lakkeringen/ poleringsjobben bli et morsomt prosjekt innad i vennegjengen? 😉 Litt som på rådebank hvor de bygger vennskap samme tid som de mekker på bil ? Det blir som om du anbefaler meg å samle venninne å sy et nytt trekk til en knall rosa HM veske. Slikt fungerer bare ikke for noen som har en interesse. Og råd til å utøve den. Anonymkode: 12f3b...eaf 7
emilie123 Skrevet 4. mars 2023 #38 Skrevet 4. mars 2023 Gutten har lenge gledet seg til å kjøpe en spesiell bil... og så får han en stikk motsatt bil i gave. Jeg skjønner sønnen til ts. Dette handler ikke om utakknemlig og ts har da ingenting å skamme seg over ang oppdragelsen. Her har sønnen spart for å få det han ønsket seg, istedenfor å feste bort pengene som mange andre ungdommer ville gjort. Jeg ville snakket med besteforeldrene å forklart situasjonen. Kan bilen selges og at han får pengene til å legge inn i den modellen han ønsker seg? 17 3
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #39 Skrevet 4. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han er en 18-åring som har spart penger til bil. Han har råd. Jeg var en 20-åring som var glad for en gratis sofa, er nå eldre og hadde hatet en slik "gave". Det er du som bare klarer å se deg selv og din situasjon her og nå her. Anonymkode: 12f3b...eaf Igjen - jeg ser selvsagt situasjonen med mine briller og jg har aldri vært vant å få noen dyre ting så det å takke nei til en fungerende bil ville bare vært uaktuelt både tilbake da og nå 👍🏻. Hadde aldri hatt ❤️ å si at en bil er stygg / feil farge whatever hvis jeg fikk gave fra familiemedlem. Igjen- hadde det vært et ras av en bil/et oppussing objekt så er jo saken en helt annen .. Og ja- forstår pengene er der, men hva med å sette de av til boligsparing som eksempel? Mye mer fornuftig enn bil! Eller spare enda litt mer hvis bil er så viktig sånn at han kan kjøpe seg en kulere bil den dagen besteforeldrebilen tar kvelden! Den er eldre så den vil ikke leve evig 😉👍🏻👍🏻 Endret 4. mars 2023 av Sofie Maria 2
Sofie Maria Skrevet 4. mars 2023 #40 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir som om du anbefaler meg å samle venninne å sy et nytt trekk til en knall rosa HM veske. Slikt fungerer bare ikke for noen som har en interesse. Og råd til å utøve den. Anonymkode: 12f3b...eaf Forstår ikke, veska blir stygg mener du? Og bilen blir stygg fordi arbeidet er hjemmesnekret? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå