Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Tror jeg leier inn deg som kokk, du lager så mye sunt og lekkert! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luka_S skrev (1 time siden):

Tror jeg leier inn deg som kokk, du lager så mye sunt og lekkert! 🤩

Takk for det :knegg: Men tror det hadde blitt en dårlig ansettelse. Jeg er egentlig ikke noe flink til å lage mat (liker det heller ikke så godt). Men sakte men sikkert her så finner jeg litt mer gleden i kokkelering enn før. Litt mer moro når man leter opp noen oppskrifter på nettet (er nødt til å finne litt annen mat da tidligere kosthold ofte har vært dårlig sammensatt) og faktisk klarer å få det til å ligne på noe. Fargerik mat er jo veldig flott også da, så når jeg faktisk finner en oppskrift og gjennomfører så er det litt moro å legge ut her også. Det inspirerer meg i alle fall til å fortsette :nikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget forresten nå at denne dagboken er 1 år gammel! 🥳 Tenk det da! For en reise dette året har vært. Fra å være ganske famlende i starten og ta ting med skikkelig små skritt, til å nå føle at jeg har relativ god kontroll på en del. Er selvfølgelig lang vei å gå (egentlig hele livet) ettersom en slik livsstilsendring jeg ser for meg er en kontinuerlig prosess. Men for 1 år siden så visste jeg nesten knapt hvem jeg var - eller ville være. Jeg har virkelig lært mye om meg selv dette året.

Jeg er stolt over fremgangen jeg har gjort. Alt fra å være åpen og ærlig med meg selv, og nedskrive det her. Til å øve på verktøy til å klare å stå i mot fråtsning og "press", kommet meg igjennom høytider og sommerferie uten å føle meg daff og dårlig, komme i gang med trening - ut av komfortsonen og melde meg på f.eks zumba som jeg har lengtet etter og ikke minst at jeg har vært aktiv her og jevnlig oppdatert min egen dagbok og fulgt med på flere av dere også. Jeg er overbevist om at det er en stor del av årsaken til at jeg fortsatt er her.

Så tusen takk til alle dere!
gruppeklem.gif.6831884b55670cc36b4400fa46bbb4cf.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en kjempejobb det året du har hatt dagbok :klem3: Det å ha denne dagboka her å skrive inn i tror jeg har vært 50% av grunnen til at jeg har lyktes med det jeg startet på.

Syns du er kjempeflink både med mat og trening :klem3:

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være fornøyd med et godt år! Jeg hadde heller ikke klart å holde meg på sporet uten å dokumentere her inne, selv om det svir som f når det går feil vei. Men uansett vet jeg at jeg må inn her og rapportere på fredag, så da er det lettere å holde fokus. 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
26. jan: 91,5 kg
2. feb: 91,5 kg
9. feb: 91,3 kg

Sum: - 12,9 kg

- 0,2 kg ble ukas resultat. Vekta forsøkte seg på +0,1, men jeg gikk på flere ganger, og da sa den oftest 91,3 så da ble det det 😜
Negative tanker:
Føler jeg står på stedet hvil mtp. at jeg veide akkurat dette 19.jan også. Føler kroppen min bare nekter totalt å komme videre ned herifra. 90-tallet er et fjernt mål (selv om det er 0,4 unna liksom).
Disse seks ukene hittil i år har vært "enkle" hjemme, mens nå venter noen uker med mye sosialt som skjer. Selv om jeg skal prøve, så er jeg redd valgene ikke helt vil bli slik jeg ønsker det og at det vil gjenspeile vekten negativt.

Positive tanker:
Jeg har det veldig bra med meg selv for tiden. Kroppen fungerer (lite smerter) og den føles bra. Mer energi enn jeg har hatt på lenge. Den følelsen er best og triumfer egentlig det meste. Da tenker jeg at vektnedgangen for komme etter hvert.
Det ble jo også nedgang denne uken (neeeeeed er neeed), og det kunne like gjerne vært opp. Jeg har begynt å spotte, så mensen kommer nå i helga. I tillegg har jeg satt opp et halvt ekstra gir når det gjelder styrketrening, så både dette og mensen er helt sikkert med på å bremse nedgangen.
Det er også deilig å kjenne på at motivasjonen ikke lar seg knekke så lett. Det var noe av det vanskeligste jeg slet med før, men som er lettere nå. For hvis dette hadde vært resultatet under en diett der jeg f.eks hadde spist lite mat, kjedelig mat, vært mye sulten osv. så hadde jeg falt av for lenge siden (!). Da hadde det aldri føltes "verdt det" for meg, og jeg falt raskt tilbake til gamle mønstre. Men jeg er jo ikke på en diett nå, så på en måte er det ikke noe å falle av. Jeg spiser god, sunn og næringsrik mat. Som jeg trives skikkelig med! Kan også unne meg både sjokolade, kake og godteri når jeg ønsker det. Et ønske som ikke kommer så ofte lenger. Så da er det greit at det tikker sakte nedover.

Oppsummert er det mange flere positive tanker i dag enn negative. Så det er bra! Og jeg har fortsatt en del tid (6 uker) på å nå mitt offisielle delmål som er å se 8-tallet innen påskeferien begynner. Kan jeg klare 1,4 kg på 6 uker?? 😂 Høres så lite ut egentlig, men med min kropp vet man aldri... hvert gram er en kamp der altså (når det er snakk om å kvitte seg med "favorittkiloene" på 90-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er til å fokusere på de positive tankene i stedet for de negative. Fet skal du klappe deg selv på skuldra for. Og du sier det selv: ned er ned. Alternativet er jo værre

god helg

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden din nå, og jeg er veldig imponert, du er er skikkelig forbilde!

Jeg var 84 for to år siden, er på 75 nå, skal ta tak og få gått ned de siste 7 og du inspirerte meg veldig, du er kjempeflink ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osloborger skrev (3 minutter siden):

Har lest hele tråden din nå, og jeg er veldig imponert, du er er skikkelig forbilde!

Jeg var 84 for to år siden, er på 75 nå, skal ta tak og få gått ned de siste 7 og du inspirerte meg veldig, du er kjempeflink ❤️

 

Oi, imponert over at du har lest hele tråden *ydmyk* Koselig å høre :klemmer:
Det er også inspirerende å høre ditt resultat! Gir et mer bilde på at det faktisk går an å gå ned de kiloene.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (14 minutter siden):

Oi, imponert over at du har lest hele tråden *ydmyk* Koselig å høre :klemmer:
Det er også inspirerende å høre ditt resultat! Gir et mer bilde på at det faktisk går an å gå ned de kiloene.

Det går an, det tar bare så ufattelig lang tid 😅. Jeg kickstarter ny økt med en uke på knekkebrødkuren, er på dag 5 nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fokuserer på de positive tankene! Det er lett å henge seg opp.i tallene på vekta, men det er jo så mye mer som et bra med å ha en sunn livsstil. Jeg tenker vi sier bra jobba, jeg! 😎

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp. Plutselig løsner det *snakker veldig av erfaring* 👍 Jeg vet ALT om hvordan det føles at vekta ikke viser det du mener den bør gjøre. MEN, jeg tror noen av oss bare er sånn at dette går veldig i rykk og napp :klem3:

Du HAR vært kjempeflink, og veldig bra at du fokuserer positivt. Å gi opp og bare spise masse igjen er ikke noe alternativ. Du skal vise kroppen (og vekta) hvem som er sjefen 👊 Og jeg har virkelig tro på at du når målet ditt før påske. Det er lenge til, så dette går fint :klem3:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har fått en ny livsstil som du klarer å holde på er jo egentlig hovedmålet. Det er jo det folk sliter med, og det har du klart! Det er enormt bra jobbet! 👏 Og da har ikke vekten noe annet valg enn å følge etter til slutt. 
 

Du skal se at til sommeren så er 90- tallet et fjernt minne 👊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er så positiv at jeg helt sikker på at du når målet ditt. Og jeg er helt enig i at ned er ned! Noen ganger svinger jo vekten både opp og ned uten at vi skjønner en dritt også. Jeg heier på deg :klem3:

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 6: skrittmål 6 av 7 dager 
Trening: 2 økter (styrke + zumba) 💪

Mandag: 8185
Tirsdag: 10 778
Onsdag: 8164
Torsdag: 11 884
Fredag: 8233

Lørdag: 6489
Søndag: 8085

Når jeg skriver dette opp sånn her, så er jeg jo veldig fornøyd! Har klart å holde bra minimumsaktivitet på skrittene, og i tillegg vært to ganger på trening! Mer kan jeg virkelig ikke kreve av meg selv.

Meeen så avsluttet jeg uken så dårlig ved å avlyse trening i går kveld (uten god grunn), og i tillegg ende i sofaen med potetgull (!). Så skikkelig dårlig følelse, som fortsatt sitter i meg. Så var litt godt å skrive ned dette nå for å se at uken VAR bra! :nikke:

Men ja, skal legge helgen bak meg raskest mulig. Må bare oppsummere litt for min egen del, tenke litt "hva som gikk galt". Plutselig var jeg tilbake til "ha en flott uke der jeg føler meg flink, så kommer helgen og ødelegger alt". Det var lenge siden nå gitt! Og jeg har egentlig ingen god grunn. Fikk bare lyst på alt mulig, mye mat, mye snacks osv. og ga etter for det. Så rett og slett første tilfellet av overspising på lenge. Og da blir jeg irritert på meg selv, for dette var jo ikke noe planlagt en gang. Jeg skal på arrangementer, bursdag osv. senere denne måneden så da vet jeg jo at det kan bli litt annerledes mat, kake o.l. Og syns det er helt greit. Men å sitte sånn i sofaen og pakke i meg masse snacks av ulike typer... :roll:

Jeg har jo lært siste året at noe av det vanskeligste for oss er å stå opp for oss selv og faktisk gjennomføre det vi har lyst til. For selv om man lærer ny kunnskap, er det fortsatt vanskelig å ta andre valg, gjøre det vi vet er riktig for oss og faktisk gjennomføre det.

Og jeg kan sikkert ramse opp mange unnskyldninger her for hvorfor det ble som det ble. Men det gir meg ikke så mye nå. Jeg må bare ha fokus på dagen i dag nå. Hva jeg kan gjøre for at dette blir en skikkelig god dag. Og så tar jeg en dag om gangen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra fokus! Helga ble en kjempesprekk for meg også, spiste alt for mye og det var morsdagskake og fastelavensboller og gud vet hva. Men spist er spist, man må bare se framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
26. jan: 91,5 kg
2. feb: 91,5 kg
9. feb: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg

Sum: - 12,4 kg

+ 0,5 kg ble det denne uka. Ikke voldsomt opp, men likevel opp som er feil vei... Var ikke engang en av de store utskjeelse-ukene dette en gang. De står jeg foran nå... Sååå ja. Jeg sitter definitivt fast på 91 kg-forbannelsen. Helt umulig å komme bort herifra. Jeg vet at kroppen alltid vil prøve å finne komfortsonen (en vekt den har vært på lenge og "trives" med) og at det er hardt å lære dem en annen vekt. Men trodde jeg skulle klare å bli kvitt et par usle kilo før påske. Ser ikke sånn ut! niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif

Må finne litt ut hva jeg gjør nå. Må ta grep et eller annet sted, utover det jeg allerede gjør. Uten å gå inn på en eller annen diett, for det vet jeg slår skikkelig feil ut på meg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig, men sånn er det. Får håpe det løsner inn mot påske. Du får ha en god helg uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 20.2.2023 den 10.28):

Vekt: 
2.jan: 104,2 kg
9.jan: 104,7 kg
16.jan: 102,7 kg
23.jan: 102,1 kg
30.jan: 101,9 kg
6.feb: 101,4 kg
13.feb: 101,8 kg
20.feb: 100,0 kg

Sum: - 4,2 kg

Herlighet, det er vel en underdrivelse å si at jeg ble fornøyd på vekten i dag! Jeg øver meg jo veldig på at vekttallet ikke skal ha alt for mye å si, for nå er det jo de små endringene jeg innfører i livet mitt som er viktige. Men jeg trenger jo å komme ned i vekt, så jeg ble jo ekstatisk over dette 😁 Oppgangen sist uke skyldtes nok at jeg fikk mensen dagen etter veiingen, så den tok nok igjen litt nå. Mitt første delmål ser plutselig ikke helt umulig ut (97 kg til påske). Det hadde vært såå deilig. Rett og slett fordi jeg egentlig aldri har klart å nå mine mål innenfor slike ting :roll: Jeg har ofte sagt ved nyttår Jeg skal gå ned 10 kg til sommeren! Men så har jeg klart to liksom... eller fått oppgang. Og man blir så utrolig demotivert over å aldri klare å nå sine mål. Men denne gangen skal ting bli annerledes. Jeg skal endre livsstil, og med det vil målene mine bli innfridd - ett etter ett.

Kjenner meg så igjen i det du skriver. Sliter med fedme selv. Eller egentlig jojoslanking.. ekstremt demotiverende å legge på seg igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 7: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 1 økt (styrke)

Mandag: 8787
Tirsdag: 11 317

Onsdag: 4611
Torsdag: 8423
Fredag: 7048
Lørdag: 4319
Søndag: 8222

Legger bak meg en litt tung og kjip uke. Bare så vidt jeg har klart skrittmålet noen dager :roll: og dette sammenslått med kun èn treningsøkt og en god del dårlige valg med kostholdet.

Nei, her er det bare å ta i et tak før det sklir HELT ut. En dårlig uke er absolutt lov å ha, må bare passe på at det ikke blir flere av dem... for da vet jeg at det er så vanskelig å komme tilbake igjen. Ønsker sterkt å bli kvitt fredagens oppgang til neste fredag her, så da er det bare å finne tilbake til de gode råvarene og være i aktivitet igjen :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...