Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Stor klem til deg! 
Håper du klarer å fokusere på den gode jobben du har lagt ned resten av uka. Så får søndag være søndag….  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert at søndagen din ødela alt sammen. Har troa på at du får se 8-tallet før påske 👊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
2. feb: 91,5 kg
9. feb: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
1. mars: 91,5 kg
8. mars: 91,5 kg
15. mars: 92,0 kg

Sum: - 12,2 kg

Nå sliter jeg litt. Og vektresultatet har egentlig ikke noe med det å gjøre. Jeg ville skrevet dette uansett om jeg gikk et halvt kilo opp eller ned i dag. For uavhengig av dagens resultat så har denne uken vært skikkelig tung. Jeg går på trening som vanlig, og spiser den vanlige maten. Som er MYE bedre valg enn min tidligere livsstil. Men det stanger litt i det mentale her nå.

Jeg syns det er litt vanskelig å sette ord på. Jeg føler meg fortsatt motivert til å fortsette slik jeg gjør. Samtidig ikke (?). Da mitt tidligere jeg gikk på dietter og så falt av, så gikk jeg rett tilbake til gamle spisemønstre, opp i sofaen med potetgullet igjen osv. Det er det SISTE jeg har lyst til nå. Blir kvalm av tanken 🤢 Så det er ikke det.

Men jeg må finne litt tilbake til "driven". Gjøre noen små endringer, som gjør meg glad. Som gjør at jeg syns det er "enkelt" å fortsette. Ta tilbake noen av valgene jeg tok i fjor, men som har falt litt bort nå. Jeg vet jeg kan klare det, jeg må bare prioritere det. Årsaken til at det har blitt nedprioritert er "det vanlige" egentlig. Travelt, sykdom i heimen, sliten osv. Jeg har f.eks lagt meg tidlig ganske ofte de siste ukene, og da mister jeg en god del tid jeg kunne gjort andre ting på. Men jeg vet jo at dette kan håndteres bedre.

Her om dagen kjørte jeg til et ærend et lite stykke unna og da hørte jeg på podcasten om livsstilsendring som jeg hørte mye på i fjor. Var en stund siden sist nå så, og vips så fikk jeg masse positive tanker igjen. Så det skal ikke så mye til. Men å være her inne er positivt, lese litteratur om livsstil, holde seg i aktivitet og tilberede fargerike måltider osv.

Det som skremmer meg litt er at det er påske om èn uke. I fjor hadde jeg SÅ mange fine og positive tanker om påsken, men det var rett og slett fordi vi var hjemme. Jeg styrte alt helt selv, og jeg hadde en super påske på alle måter. I år skal vi bort i 1 uke, og det er skremmende. Dit vi skal er det dårlig tilgang på det meste som jeg setter pris på hjemme. Blir til at jeg smågruer meg rett og slett, og DA blir jeg irritert over det også :roll: at jeg faktisk gjør det. For dette var jo mye av det jeg gikk inn i ifjor - hvordan takle livet rett og slett. Påske og andre høytider kommer hvert år. Og man kan jo velge mye hvordan man griper den fatt. Men jeg vet det kommer store utfordringer i forbindelse med dette, og da tar frykten litt overhånd om jeg klarer å "bestå". Jeg kan være selvsikker på mange valg nå, men så stiller det seg annerledes i situasjonen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forresten bare presisere at det ikke er noe vanskelig for meg å gå ned 2 kg "når jeg vil". Hvis dét var det eneste som var viktig for meg, så hadde jeg lett sett 8-tallet før påske (bare å kaste seg på lavkarbo, en knekkebrødkur eller noe det 😶) MEN jeg har heldigvis kommet lenger enn for ett drøyt år siden nå. For det som er viktig er at jeg går ned disse 2 kiloene på riktig måte. Så det er det jeg må finne ut av...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankene dine og du har perioder du sliter mer enn andre. Har det selv også sånn innimellom selv om jeg ikke alltid skriver så mye om det. For meg hjelper det å vri tankene mine til å se de små positive tingene i steden for alle de andre tingene som jeg syns er vanskelig.

Det å være borte en uke å ikke selv kunne påvirke hva og hvordan du skal spise er utfordrende. MEN, selv om du er andre steder kan du selv også ta de litt "kloke" valgene. Jeg spiser ikke snacks og godteri bare fordi alle andre rundt meg gjør det. Spør noen om jeg ikke skal ha, så sier jeg bare nei. Jeg har ikke lyst på. Se om du kan finne noen små "luftehull" denne uka også der du kan gjøre ting som er positivt for deg. Sånn at du føler at du har litt kontroll selv også på enkelte ting. OG så tenker du at dette er en litt "annerledes" uke, og at det ikke har noen som helst betydning for hvordan det blir etter påske. Det er liksom litt sånn livet er, alle uker er ikke like.

Og så syns jeg du tenker helt rett rundt det med å ikke bare ta en kur for å gå ned noen kilo som du vet du ikke vil holde over tid. Det er de lange tankene som er viktig fremover. Hvordan skal din nye livsstil være? Hvorfor skal den være sånn? Hva gir dette deg av glede? Hvilke fordeler har det at du endrer livet ditt? Så får heller disse ukene der ting ikke blir helt etter planen bare komme, og så kan du heller "planlegge" med at dette blir en sånn uke. Da får du ikke en like stor følelse av å ha mislyktes. Og du "stryker" ikke i livsstilsendring altså ;) Det å endre livsstil er også å akseptere at noen perioder blir annerledes, men samtidig fokusere på å ta de smarteste valgene.

Sender deg mange store :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (47 minutter siden):

Jeg spiser ikke snacks og godteri bare fordi alle andre rundt meg gjør det. Spør noen om jeg ikke skal ha, så sier jeg bare nei. Jeg har ikke lyst på.

Problemet mitt er at jeg får lyst på det 😶 Kan bli så utrolig lettpåvirkelig! Skal være på en hytte med venner i Sverige, og får lyst på alt mulig rart de selger der. Og ingen av de andre vi reiser med er noe restriktiv, så det blir kjøpt inn MYE. Men å ta egne valg i slike tilstelninger er absolutt noe av det jeg må øve på!

Tusen hjertelig takk for gode tips ellers Wit :klem: Godt med bare noen gode ord rett og slett. Jeg skal huske på hva som er gode valg for meg på sikt. Virkelig gå inn i hva det betyr igjen. Og gjøre det jeg kan for å være aktiv! Om det ikke byr seg muligheter for tur med resten og slikt, så skal jeg i alle fall stå inne på rommet mitt og gjøre styrkeøvelser :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (31 minutter siden):

Problemet mitt er at jeg får lyst på det 😶 Kan bli så utrolig lettpåvirkelig! Skal være på en hytte med venner i Sverige, og får lyst på alt mulig rart de selger der. Og ingen av de andre vi reiser med er noe restriktiv, så det blir kjøpt inn MYE. Men å ta egne valg i slike tilstelninger er absolutt noe av det jeg må øve på!

Tusen hjertelig takk for gode tips ellers Wit :klem: Godt med bare noen gode ord rett og slett. Jeg skal huske på hva som er gode valg for meg på sikt. Virkelig gå inn i hva det betyr igjen. Og gjøre det jeg kan for å være aktiv! Om det ikke byr seg muligheter for tur med resten og slikt, så skal jeg i alle fall stå inne på rommet mitt og gjøre styrkeøvelser :fnise:

Ser den, for innimellom spiser selvsagt jeg også litt snacks - fordi jeg får lyst på 😂 Prøver bare å trene på å bare spise litt 😉 Og styrkeøvelser på rommet blir bra 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt når man sliter med motivasjon, jeg tror du gjør rett i å gå inn i hva det er som teller mest for deg og hvilken livsstil du vil ha. Det er iallfall så mye bedre på sikt en de 2-3 kiloene man klarte å tyne seg ned ved hjelp av raske løsninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt er jo mye bedre enn ingenting! Et par styrkeøvelser på rommet er bedre enn å sitte i sofaen hele dagen. Vi får ta de seierne vi får🙈 Krysser fingrene for at driven snart kommer tilbake til oss begge to🤞🏼

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 11: skrittmål 5 av 7 dager 
Trening: 2 økter (zumba + styrke) 💪

Mandag: 5786
Tirsdag: 9586
Onsdag: 5011
Torsdag: 11 804
Fredag: 8217
Lørdag: 8025
Søndag: 9671

Jeg er fornøyd med aktivitetsnivået denne uken, men klarer ikke helt ta det helt innover meg ettersom det går dårlig med kostholdet :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå opp og ned for de fleste av oss, sannsynligvis opptil flere ganger🫣 At du klarer å holde aktiviteten i gang selvom du ikke er helt fornøyd med kostholdet ser jeg på som en liten seier, jeg! Det betyr at du gjør så godt du kan i denne nedturen. Snart går det opp igjen🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å følge deg videre! Ser at du allerede har gått ned en god del! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

powerpuffen skrev (5 minutter siden):

Gleder meg til å følge deg videre! Ser at du allerede har gått ned en god del! 

Tusen takk, koselig med besøk her :klem:

Akkurat nå er jeg litt i en mental debatt der jeg veksler mellom å være fornøyd med det jeg har gjort, mot å føle at jeg stamper på stedet hvil. Ja, jeg gikk ned ca 10 kg i 2023, men det var de 10 kg jeg gikk opp i 2022. Så stedet hvil nå da :roll: sitter bom fast! Samtidig som jeg også vet at dette bare er TALL. Det skal ikke definere meg. Alt jeg lærte i fjor, og hvor langt jeg har kommet er verdt utrolig mye mer. Så jeg prøver virkelig å la denne siden vinne nå.

I går var en dårlig dag, mens i dag har vært bra. Har bare spist gode måltider, og fått bevegd meg litt. Gått skrittene mine, og tatt litt styrkeøvelser her og der. Ikke noe "nå skal jeg på trening"-økt, men sneket det inn innimellom.

Mannen lurte nettopp på om vi skulle lage oss nachos og se på serie... Serie ja, men det blir knekkebrød med brie og spekeskinke på meg 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig når motivasjonen svikter, og man føler man står på stedet hvil. Kan det være at du gaper over for mye? At du prøver å gjøre for mye på en gang. Du er jo kjempegod med hverdagsaktivitet, og det blir ikke "utlignet" av at kostholdet ikke alltid er på plass. 

Bra jobba med å velge knekkebrød over nachos, forresten. Det er summen av de små valgene som gir endringen. 

Sender deg en motivasjonsklem! Husk å feire seierne også :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg :klem3:

Slitsomt når motivasjonen svikter, MEN det går over. Stå i det så får du en mye bedre følelse etterpå. Jeg prøver å tenke at jeg tar kun en dag om gangen når jeg sliter, og det hjelper litt. Da føles det ikke så uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
2. feb: 91,5 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
1. mars: 91,5 kg
8. mars: 91,5 kg
15. mars: 92,0 kg
22. mars: 92,4 kg

Sum: - 11,8 kg

Jeg trodde jeg hadde et ganske oppnåelig mål mellom påske og jul (ned 5 kg), men nei, det ble alt for vanskelig. Kroppen har gått inn i en skikkelig komfortmodus, og nekter plent å komme seg ned på 80-tallet. Frustrerende så klart, og nå er jeg også redd for at påsken skal ødelegge det lille jeg faktisk har klart. Meeen jeg gir meg ikke. Må bare fortsette å øve meg på livsstilsendring, så må det bare løsne til slutt. For prøve målet mitt på nytt til sommeren...

Reiser forøvrig på ferie i morgen, men jeg lurer litt på om jeg skal ha en plan om å sjekke inn her - gjerne daglig - for å oppsummere hvordan dagen har gått. Mest for å virkelighetsgjøre hvordan dagene går, og gjøre meg selv obs på mine egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er imponert over hvor fryktløs og motivert du står i motgang! Det er vanskelig dette, men du fortsetter med innsats og pågangsmot.

Kanskje er det lurt å sjekke inn gjennom påska for å holde seg selv litt i ørene. Med mindre det blir et ekstra element av støy på linja. Selv skal jeg prøve å logge meg ut av slankemodus, telling og dagbok, uten å logge meg på marzipanbonanza. 

Det trygger i hvert fall meg veldig at vi her i dagbokland kan høres igjen etter påska og heie på hverandre, uansett hvordan det skulle gå de neste ukene.

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over meg jeg! Du gir deg jo ikke, selv om det ikke har gått helt den veien du ønsker. Du har en god stå-på vilje! 

Kanskje du trenger å endre litt kurs, for å få vekten til å slippe litt? Endre litt på trening eller noe med kosthold? Nå vet jo ikke jeg helt hva du spiser og gjør i løpet av en dag, det vet du best selv, så kanskje tar jeg helt feil. Men kanskje hjelper det å prøve noe nytt? Håper uansett det slipper for deg snart, så motivasjonen din ikke får en for hard bulk til å rette ut🤞🏼 jeg heier på deg! God påske☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare signere på de over - du gir deg ikke! Og det er gull verdt. 🤗

Håper du får en kjempefin påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (På 22.3.2024 den 11.42):

Kanskje du trenger å endre litt kurs, for å få vekten til å slippe litt? Endre litt på trening eller noe med kosthold? Nå vet jo ikke jeg helt hva du spiser og gjør i løpet av en dag, det vet du best selv, så kanskje tar jeg helt feil. Men kanskje hjelper det å prøve noe nytt?

Ja man kan jo lure. Jeg blir i alle fall usikker når det stagnerer sånn. Men i all den litteraturen og annet jeg har fordypet meg i siste året så er det visst heeelt naturlig i en livsstilsendring. Man kan til og med forvente å gå opp en del når man "gir slipp". Jeg er i prosessen med å bli glad i meg selv, få livsglede, nyte, gjøre ting som skaper energi osv. Man kan ikke forvente at kiloene raser av, egentlig. Men klart, selv om veien er målet så er jo også målet innerst inne å nå en normalvekt.

Ett år av et helt liv er egentlig "ingenting", så kan ikke forvente at hele livsstilen min skal klare å endre seg på den tiden. Men klart, når man jobber på med trening, leter etter oppskrifter og sånn så føler man jo at man gjør mye og at "tiden går sakte", og man vil se resultatene raskt. Samtidig som man lever livet og ikke alltid tar de beste valgene. Jeg kan glatt innrømme at det har blitt mye mer av visse matvarer de siste månedene, og ofte for store porsjoner. Så det er jo der jeg kan gjøre de største endringene fremover. 

Men rimelig vanskelig nå i påskeferien da. Lørdag i går var reisedag. Satt i bil neste hele dagen. Ungene fikk litt godteri hos besteforeldrene, så det spiste jeg litt av. Men da vi hadde lunsj så spiste jeg en wrap hjemmefra med laks og grønnsaker, mens resten av familien spiste brød. De maste også ved hvert stopp etter bensinstasjonboller, snacks osv. men der var jeg så bestemt på forhånd at vi ikke skulle ha det, at jeg sto i mot. Så fornøyd med det! Biltur har ofte vært ensbetydende med minst en potetgullpose på meg 😶 Målet med turen var et sted i Sverige, og da vi ankom så ble vi servert middag av vertene, og masse masse godis på kvelden. Prøvde hardt å begrense meg, men det var vanskelig gitt.

Ferien to be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...