Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Håper du finner tilbake til gode vaner og den gode følelsen. Jeg kjenner veldig godt til den der, "nå skal jeg kose meg"-unnskyldningen, og så føler man seg bare kjempeuggen etterpå. Så angrer jeg og lurer på hvorfor jeg absolutt skal trykke i meg drit når det egentlig ikke er så veldig godt når man spiser det engang! Vi får stå sammen og sette inn støtet inn mot mai! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjedelig med sykdom og oppgang! Jeg blir også helt tullerusk når nattesøvnen blir forstyrret over perioder, blir ekstra sulten og får en hul følelse. Kjenner meg også igjen i å angre på kalorier spist, når den umiddelbare tilfredstillelsen gir seg. Det er noe jeg jobber med, for jeg kan ikke leve med så mye følelser knyttet til hva som går inn i nebbet. Akkurat nå har jeg stor suksess med tilmålt mengde kos. Det er tilfredsstillende å "kose seg litt" og kjenne på at det var nok. Men det er jo løst knyttet til kaloritelling, og jeg vet ikke helt hvordan du stiller deg til det.

God helg og god bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janeidet skrev (9 minutter siden):

Men det er jo løst knyttet til kaloritelling, og jeg vet ikke helt hvordan du stiller deg til det.

Det er en no-go for meg. Aldri mer kaloritelling. Det er noe jeg har forsøkt maaange ganger i årenes løp, og bare vet ikke fungerer for meg. Det var derfor jeg ble nødt til å gjøre en livsstilsendring fra og med i fjor. Kaloritelling samt dietter forøvrig er ingen løsning for meg. Kropp og vekt har derimot respondert bra på råvarebasert mat, og god sammensetning av næringsgruppene. Så teorien på dette kan jeg, det er bare det å gjennomføre i praksis... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor klem til deg. 
Husk at disse dagene det ikke har gått like bra bare er småtterier i det store og hele. Det utgjør ikke mange prosenter av et år. 
Så får du bruke litt tid/energi på å få deg tilbake på hesten igjen - På hesten hvor du sier at du føler deg bedre… 

Jeg har trua på deg. Tenk alt du har klart 👏🏼👏🏼💪🏼💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Amatariel said:

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
22. mars: 92,4 kg
29. mars: 93,3 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg

Sum: - 11,0 kg

+0,7 kg sa vekta i dag. Ikke uforventet som jeg nevnte i går. Jeg tar det derfor med fatning. Men morsomt er det ikke, og bare en ekstra påminnelse om at jeg må ta i et tak. Kan ikke være inaktiv og spise potetgull på kveldene altså niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif 
Om det er noe positivt å dra ut av det, så er det at det verste ikke er tallet på vekta. Det er helt klart hvordan jeg føler meg. At jeg  føler meg daff, umotivert, nesten på grensen til deprimert osv. Når jeg ikke spiser gode måltider og får vært i aktivitet. Så det er definitivt motivasjonen til å karre seg ut av hva-nå-enn-denne-dvalen er. Det er noen uker igjen før diverse festligheter i mai kommer, så har veldig lyst til å få på plass noen gode rutiner igjen slik at jeg kan møte de anledningene med gode verktøy.

Så kjekt å få følge deg her  :) Først: For en jobb du har gjort så langt, 11 kg ned hjelper så ekstremt mye! 

Jeg synes du har fått til noe skikkelig viktig de siste ukene, jeg: Å fortsette å veie og å fortsette å rapportere selv om det ikke alltid går riktig vei. Og innse at det er litt "dvale"-tilstand i seg selv er skikkelig vanskelig synes jeg, det er mye lettere å bare gå inn i en bevisstløs tilstand der man gafler innpå og finner unnskyldninger for ikke å veie i det hele tatt. Bra jobbet! 

Angående å dra seg selv ut av den: Jeg er heldig med å ha en mann som bare "ser" den tilstanden og sparker meg ut døra. For meg hjelper det å komme meg ut på litt tur, da føler jeg plutselig litt mestring i livet. Så i stede for å være litt frustrert og føle du ikke får til ting: Hva med å forsøke gi kroppen (og særlig hjernen) noe som gir deg mestringsfølelse? Om det er å starte én morgen med sunn frokost, håndtere én kveld uten potetgull eller ta en liten tur rundt huset? Ta noen små, gode valg for deg selv som gir deg litt godfølelse, det fortjener du 🤗
 Nå ba ikke du om tips, så det er bare å ignorere om det ikke passer deg 😂

Heia heia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 15: skrittmål 2 av 7 dager 
Trening: 1 økt (zumba) 

Mandag: 6791
Tirsdag: 7698
Onsdag: 3696
Torsdag: 11 658
Fredag: 8956

Lørdag: 4639
Søndag: 7226

Dette ble en stor kontrast til uka før der jeg hadde maaaasse skritt og 4 (!) treningsøkter. Et godt eksempel på at livet består av forskjellige uker. Som jeg allerede nevnte på fredag, så var uka tung nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Helgen var ikke veldig mye bedre mtp. status på barns sykdom. Det suger altså all energi, det å ha en 2-åring som sutrer/skriker nonstop og er utilpass. Men, jeg tar meg i å gjøre noen små grep her og der likevel. Plutselig på stuegulvet gjorde jeg noen knebøy, noen situps o.l. Rett og slett bevege kroppen litt. Det tar bare noen minutter.

Når det gjelder kostholdet så klarte jeg å snu den dårlige starten på uken mot helgen. Det er jeg skikkelig stolt over! Passe på å spise frokost/lunsj som gir meg mye energi, metthet og bli fornøyd. Da er det mye lettere å fortsette å ta gode valg utover dager. Men det jeg er mest fornøyd med er snacksstatusen. Jeg røk jo på et par poser tirs/ons sammen med mannen, så da lørdagskvelden kom og vi skulle se film så tenkte jeg nei, ukas snacks har jeg allerede spist. Det ble med kun pepsi max på meg da, og mannen vekslet nok mye mellom å mene at jeg var veldig rar, men også flink! :fnise: Det var klart jeg hadde lyst på, men da hadde staheten inntatt meg. Og jeg følte meg sååå mye bedre etterpå enn det jeg ville gjort hvis jeg hadde spist. En følelse som varer lenge. For èn ting er rett etterpå på selve kvelden, men også søndag våkner jeg opp mer energisk. Og bedre start på denne uken. Så det er en følelse jeg virkelig må huske på! Snacks = ikke verdt det.

Og takk @Tirius! Du påpekte noe jeg ikke har anerkjent så godt egentlig. At jeg fortsatt er her, holder stand, veier og rapporterer uansett hvor "dårlig" jeg føler det har gått. Det betyr jo til en viss grad at jeg har fokus. Så ting kunne jo vært mye verre. Det er hvis jeg forsvinner helt herifra at det vil være grunn til bekymring tenker jeg 🫥 (og takk for tipsene forøvrig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er med å holde deg unna snacksen! Der må jeg innrømme det sklir fort ut hos meg altså... Og spesielt nå etter påske når det fortsatt bugner med godis på jobb, er så vanskelig å holde fingrene unna den skåla etter lunsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lovte jo meg selv etter jul at jeg skulle gå opp et gir når det gjaldt aktivitet også. Må ikke misforstås, for jeg syns fortsatt å gå en tur eller gjøre enkle styrkeøvelser på gulvet hjemme er myyyyye bedre enn å gjøre ingenting. Og i perioder i livet så er også dette max av det jeg får til. Og det er bra nok. Men samtidig kjenner jeg på at jeg ER 11 kg lettere enn i fjor, og da kjenner jeg innimellom en lyst til å øke intensiteten. Når jeg har det bra, så føler jeg at både kropp og sinn er lettere og jeg kan f.eks få lyst til å forsøke å løpe litt (!?) Noe løper blir jeg aldri, men det å bevege seg litt raskere enn jeg gjør i dag :plystre: For jeg er hun som trasker bortover grusveien, eller går 5 km/t på tredemøllen. Og for et drøyt år siden så var det en bragd for meg å nå 6000 skritt om dagen. Og det har jeg jo økt til 8000 som dere vet. Men samtidig kjenner jeg litt på behovet for å bli flinkere/raskere. Presse meg litt mer. Tror det kan være godt for mestringsfølelsen også,

Så vil jobbe litt med dette utover våren/sommeren. Det er litt lettere nå syns jeg, som jeg kan være ute. Og ettersom jeg syns det er gøy (og ofte motiverende) med tall, statistikk, rapporter osv. så tenker jeg å logge litt for å forhåpentligvis se fremgang.

Jeg har flere små runder i mitt nærmiljø som er fine å ta en raskt kveldstur, så jeg tenker at jeg logger tiden jeg går dem på. Må ha et utgangspunkt også, så første mål er å få gått dem innen kort tid her nå for en starttid. Og så må jeg kalle runden noe for å kunne logge. I kveld har jeg startet:

Granrunden 1,6 km
15. april: 22 min

Ellers er det jo alt dette mentale da. Med kroppsbildet, kroppspositivisme, lære å være glad i seg selv osv. I den forbindelse har jeg lånt meg denne boken her. Jeg har jo mislikt kroppen min i hele mitt voksne liv, og magen er absolutt mitt problemområde. Jeg er en typisk "bilring-dame". Så følte jo litt at denne boken ropte på meg :fnise:

image-product

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VetAlt skrev (28 minutter siden):

Spis mindre. Beveg deg mer!

Takk for tipset. Hvis du har lest denne dagboken så vet du sikkert at dette ikke er der skoen trykker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er tøff jeg! Artig at du prøver å øke på treninga. Og så skjer livet iblant men likevel er trenden over tid mye mer aktivitet enn før, og det er jo knall! Kjekt å måle tida på den runden, du vil raskt få resultater av å fortsette treninga.

 

Kjenner meg så igjen i følelsen av at snacks ikke er verdt det! Jeg spiser det fordi jeg tror jeg vil ha det, men da kaster jeg det i meg uten å nyte det, og etterpå kjennes kroppen råtten og tung og jeg får er snev av dårlig samvittighet. Jeg har det mye bedre med oppskjært frukt jo 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har gått veldig bra så langt. Får til å spise det jeg planlegger, smågodt/snacks har fått være helt i fred. Jeg er også på plussiden på skritt, og har vært èn tur på treningsenteret. Usikker på om det blir flere, for er alenemor resten av uken nå. Men ordner barnevakt seg så kan det hende! Fikk tatt en ny kveldstur i går da, der jeg logget tidsbruken.

Elvebroen 3,7 km
17. april: 51 min

(Ikke så spennende logg nå, men blir fint å ha til senere syns jeg, når jeg skal gå samme tur igjen i fremtiden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å logge en tur og se fremskrittene. Jeg har alt på Fitbit, så jeg kan se om jeg bruker korte/lenger tid på turene mine og se hvordan max-pulsen er. Det motiverer å se at formen faktisk blir bedre 👍

Du har mange veldig riktig og gode tanker rundt det du sliter med, og jeg er jo fortsatt helt sikker på at du fikser dette :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
22. mars: 92,4 kg
29. mars: 93,3 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg
19. april: 92,7 kg

Sum: - 11,5 kg

-0,5 kg! Ikke like mye ned som jeg gikk opp forrige uke (:roll:), men øver meg på å ikke være så opphengt i tall. Veldig fornøyd med å gå ned nå!! Måtte det bare fortsette sånn 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempebra! Man må lære seg å se det store bildet, vektnedgang er ikke en rett strek. Men det er veldig vanskelig å huske til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så deilig med riktig vei på pila igjen! Og godt jobba denne uka :) Jeg kjenner meg veldig igjen i at det svinger voldsomt fra en uke til en annen, både i selvfølelse og motivasjon. Men det er de store linjene som er viktige, og jeg istemmer de andre her: Det at du ikke bøyer i stormen er en voldsom styrke! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe riktig har du uansett gjort denne uken! Du jobber bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes resultatet er bra, jeg🥰 Du holder seg på stien, og det er jo det som telles! Livet er en Berg- og dalbane, man må bare holde seg fast i svingene🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 16: skrittmål 5 av 7 dager 
Trening: 1 økt (styrke) 

Mandag: 8515
Tirsdag: 9318
Onsdag: 11 951

Torsdag: 3252
Fredag: 6394
Lørdag: 9506
Søndag: 20 616

Godt fornøyd med denne uka. Det er ikke noe mål i seg selv å klare skrittmålet hver dag, eller å dra på treningsenteret mer enn èn gang i uken. Det som jeg er så fornøyd med er at jeg holder meg i aktivitet uten å prøve så voldsomt hardt ☺️ At ting skjer litt av seg selv. Det er godt! Syns også jeg har hatt et bra kosthold denne uka uten at jeg "ofrer" så mye. Det er bare å fortsette sånn utover denne uka :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...