Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Uke 12: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 0 økter 

Mandag: 6049
Tirsdag: 9204
Onsdag: 12 791
Torsdag: 8104
Fredag: 8241

Lørdag: 5232
Søndag: 6561

Unntaksuke så da tar jeg ikke oppsummeringen så tungt. Ble absolutt ikke noe tid på treningsenteret denne uken, men ettersom jeg klarte noe jeg ofte tenker på, men sjeldent gjennomfører, så klapper jeg meg på skulderen for det. Og det er rett og slett å få inn litt hjemmetrening. Ikke mye, men 10-15 min her og der med styrkeøvelser. Knebøy, pushups o.l. 

Søndag i går, og det er ikke sånn voldsomt mye gode "resultater" å vise til 😶 Her vi bor nå er det veldig vanskelig å få inn skritt. Lite turmuligheter i nærområdet, dårlig vær, vi er sammen med venner som har bevegelsesutfordringer, så når vi er sammen med dem så prioriteres nettopp det. Samvittigheten til å skulle "dra fra dem" for å gå en tur er for vanskelig. Er sammen med dem èn gang i året så. Dessuten har jeg jo denne viltre 2-åringen da, så mye styres etter henne. Ble også shopping i går, og ettersom vi er i Sverige så er det 'umulig' å unngå å kjøpe godteri o.l. Blir alt for påvirket der altså... 
Så ja, sånn gikk det. Men jeg tar det ikke voldsomt tungt, da dette virkelig er Unntak med stor u. Jeg er bare nødt til å slippe litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt, men også litt skummelt, å skulle slippe opp. Men det er også noe som bør øves på, er det ikke? Jeg øver på å slippe litt opp, for jeg er veldig sånn alt eller ingenting. Men det er vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag kom vi oss ut på en tur, selv om den ikke ble såå lang. Men været er rett og slett lite koselig her. Grått, vått og kaldt. Alle barna sutret, og som nevnt er det utfordrende å ta seg en tur alene :roll: Men ble frisk luft da. Begrenset godteri/snacks-spising på kvelden bra.
Tirsdag var shoppedag. Og her må jeg si at jeg kjenner den største forandringen siden januar i fjor. For nå kan jeg gå igjennom masse butikker uten å få lyst på alt mulig. Det var spesielt vanskelig i Sverige, der jeg er så sjeldent så både utvalget og prisene fristet veldig. Men i går gikk jeg i mange butikker uten å føle på sånt, deilig! Skal sies at det ble likevel kjøpt en del smågodt mot slutten av shoppedagen for å ta med hjem. Men jeg er nå veldig åpen for å dele med andre rundt meg, samt at det ble innkjøpt for litt fremtidig bursdagsfeiring o.l. Det manglet ellers litt skritt etter shoppeturen, så da hadde jeg litt "trappeløp" for meg selv. Jogget opp og ned trappen for å få inn de siste 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag ble kapitulasjonsdag. Må jo bare innrømme det, og greit å ha her sort på hvitt. Det ble rett og slett snacks og godis i lange baner. Det var veldig godt der og da, men etterpå kjente jeg et skikkelig ubehag. Litt mageknip, men det verste var egentlig tennene. De føltes sååå ekle med utrolig mye ising. Så det er jo greit å huske neste gang jeg får lyst på godteri :roll:
Torsdag ble kjøredag, absolutt ikke lyst på noe bilgodteri eller noe sånt nei! Og nå er jeg hjemme. Blir fortsatt en del god mat og sånt her, men skal være myyye mer aktiv nå siste halvdel av påsken!

Ettersom jeg er hjemme og det er fredag, så gikk jeg på vekta da. Greit å få den brutale sannheten med èn gang. Og må si at jeg er VELDIG positivt overrasket. Bare 0,9 kg opp. Trodde det skulle bli mye mer.

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
2. feb: 91,5 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
1. mars: 91,5 kg
8. mars: 91,5 kg
15. mars: 92,0 kg
22. mars: 92,4 kg
29. mars: 93,3 kg

Sum: - 10,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 13: skrittmål 2 av 7 dager 
Trening: 0 økter 

Mandag: 6175
Tirsdag: 8130
Onsdag: 7140
Torsdag: 5544
Fredag: 9522
Lørdag: 7120
Søndag: 4929

Hvis man skal dra frem noe positivt... jeg lærer i alle fall en god del av meg selv. Jeg trodde første halvdel av påsken skulle være den mest utfordrende fordi vi var bortreist. Men skulle jo vise seg at det ikke ble noe lettere hjemme. Tvert i mot forsvant det lille jeg hadde av kontroll. Jeg har en rekke av unnskyldninger, som det å ønske å være sosial med folk som er stillesittende, blir påvirket av andre som bare spiser osv. Men til syvende og sist vet jeg at alle valg jeg tar er mine. Og jeg hadde kunne klart å ta mange andre valg, men valgte komfort og letteste utvei :roll: 

Store deler av påskeferien har vært amazing, og akkurat det jeg trengte etter månedsvis med hverdag. Men klarer ikke helt å gå ut av den med å være fornøyd. Blir skuffet over meg selv og valgene mine. Har også spist så mye dritt at siste par dagene her har resultert i hodepine. Det er unødvendig tenker jeg... vel, kan ikke gjøre annet enn å lære fra det. Huske på denne følelsen neste gang det er ferie. Og selvfølgelig gå tilbake til gode valg nå som hverdagen er tilbake. Jeg skal sette opp et ekstra gir denne våren også, spesielt på trening. Jeg har kjøpt meg nye joggesko nå i påsken, og asfalten er bar! :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er iallfall to som har gått på samme smellen her! Jeg trodde også første halvdel skulle være verst, med hotellbuffet 3 dager på rad, men jaggu var det ikke hjemmepåsken som virkelig tok knekken på meg😵‍💫🫣 

Spist er spist, gjort er gjort. Heldigvis går vi bare fremover, så vi får bare ta med lærdommen videre.

Håper oppstart med hverdag igjen går fint for deg, og at du snart kommer over skuffelsen. Du trengte nok bare en pause fra hverdag og fra å konstant tenke på hva, hvordan og når man skal spise🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner frustrasjonen din @Amatariel når du ikke ser de tallene du selv prøver å få til. Jeg hadde også en periode der jeg ikke gikk ned men heller litt opp. Dette var etter en periode med mye stress i livet mitt med en syk mamma som døde og jeg hadde andre ting å tenke på en hvordan måltidene mine skulle se ut. I perioden etterpå når jeg tok tak igjen, tenkte jeg at jeg skulle stabilisere dette, men gikk fortsatt litt opp igjen. Kjempefrustrerende siden jeg gjorde akkurat det samme som før perioden når mamma ble syk. Jeg veide jo faktisk nå litt mer enn jeg gjorde når jeg gikk nedover forrige runde, så skjønte ingen ting. Det jeg måtte gjøre her var å faktisk gjøre noen endringer på det jeg spiste. Kuttet ned fra 4 små måltider til 3 for eksempel. Jeg gikk også drastisk ned på karbohydrater i en periode for å starte opp alt igjen. Nå spiser jeg kun to måltider om dagen, og det funker veldig bra for meg. Da spiser jeg selvsagt mer til hvert måltid enn jeg gjorde tidligere og passer på å spise mye proteiner og grønnsaker. Dette gjør jeg 5 dager i uka, og så har jeg en litt løsere tilnærming i helgene. 

Det er jo ofte sånn at når kroppen blir mindre så trenger den også færre kalorier enn den trengte for 10 kilo siden. Så se på de SMÅ endringene du kan gjøre og se om det hjelper. Ikke sikkert dette hjelper deg altså, men for meg ble dette det som gjorde at det løsnet litt igjen.

Sender deg en :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Noldi og Wit :klem: Jeg tar absolutt til meg ordene deres.

Og ingen tvil om at jeg må gjøre en endring i kosten. Jeg er bare liiiivredd for å havne over på noe diett-side, for det er bare helt uaktuelt. Ønsker ikke å kaste bort alt jeg lærte i fjor om livsstilsendring. Jeg må tvert i mot finne litt tilbake til det, for da blir det litt mer naturlig og intuitivt. Nå tenker jeg for mye på mat igjen, og det er ikke bra. Så det som er mine største utfordringer nå er at jeg må begrense godteri/snacks til et minimum, samt kontrollere posjonene mine, hovedsakelig middag. Og dette er jo ikke akkurat noe hokus pokus - det bare må gjennomføres.

Første hverdagsuke etter ferie er i gang og det føles dritt dritt dritt. Helt j*** faktisk. Jeg har konstant hodepine. Ekstremt trøtt/utmattet. Overveldet av alt som skjer på jobb og privaten. Fikk mensen i går også. Føler nesten ikke at det kan bli verre  :roll: Så om noe så motiverer det i alle fall til å komme seg ut av dette. Jeg vet jo at store mengder mat og sukker er årsaken til at jeg føler meg sånn her nå. I går la jeg meg kl. 21 for jeg klarte ikke være 'bevisst' lenger. Var stuptrøtt og ville få dagen overstått. Føler meg litt bedre i dag, men hodepinen slipper fortsatt ikke tak. Men hjalp helt klart å få tatt igjen en del søvn. Har bare sovet alt for lite i påsken... vi er glade i å sitte lenge oppe på kveldene, med film, venner, brettspill osv. Bare "glemmer" at vi ikke kan sove mye ut på morgenen da vi har en 2-åring...

Men er det noe jeg har erfaring med fra mine "diettdager" så er det akkurat denne overgangen fra ferie til hverdag. Der kroppen er i rehabiliteringsmodus :roll: Jeg må bare vente hodepinen ut... drikke masse vann, og selvsagt spise næringsrik og bra mat. Jeg må også komme meg tilbake på trening, selv om hele kroppen skriker neeei. Jeg har booket flere timer fremover, og første er en rolig yoga i kveld. Må jobbe hardt mentalt for å ikke avbooke den, for jeg har absolutt ikke lyst. Men vet jo nå at mye vil føles bedre om jeg får på meg treningsklær og drar dit. Får bare håpe at feil stemme/tanke ikke tar over rett før jeg skal gjøre meg klar noia.gif.633e401db91bfea854283c5cdd539194.gif

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt tidligere med størrelsene på porsjonene mine. Dette var hovedgrunnen til at jeg veide så mye som jeg gjorde. Spiste liksom ikke så mye usunt, men bare veldig mye av vanlig mat 😂

Derfor syns jeg det er litt enklere nå når jeg bare spiser to måltider om dagene i ukene. Da kan jeg spise litt mer og fortsatt være i kaloriunderskudd. Velger selvsagt sunne og riktige måltider, men kan føle meg mett når jeg er ferdig.

I starten var det kjempevanskelig å ikke spise før lunsj for jeg ble så utrolig sulten, men etter en liten stund så tenker jeg ikke på det lenger. Jeg passer også på å få i meg nok proteiner til middag sånn at jeg ikke blir fysen på noe i løpet av kvelden. I helgene har jeg ikke det samme regimet. Da spiser jeg til litt andre tider enn i ukene, men prøver å være litt forsiktig med snacks og andre ting som inneholder mange kalorier. Dette er sikkert ikke riktig for deg, men her må du bare finne ut hva du syns er greit å gjøre uten å tenke for mye på mat og diett. Nå tenker jeg egentlig ikke på at jeg skal ned i vekt sånn til vanlig, for jeg spiser OK måltider når jeg spiser. I tillegg passer jeg på å drikke mye vann gjennom hele dagen. Det er viktig for kroppen min ihvertfall ;) 

Håper hodepinen snart gir seg, og så vet vi jo at alt blir lettere med sommer og sol :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg klarer ikke for alt i verden se at jeg skal klare å spise kun to måltider om dagen 🙈 Er en alt for "sulten" person til det. Frokost er jeg dønn avhengig av, for jeg har en 30 minutters busstur til jobb, og hvis jeg ikke spiser før den så blir jeg så kvalm at jeg kan finne på å kaste opp. Jeg blir også ekstremt ukonsentrert på jobb hvis det ikke jevnlig fylles på. Får heller ikke sove dersom jeg kjenner noe på sult, og hvis jeg trener på kveldstid så blir jeg sulten etterpå, selv om middagen var næringsrik :roll:

MEN jeg har i alle fall hatt fremgang det siste året. Før måtte jeg ha en frukt kl. 10 og en yoghurt kl.14 på jobb, altså de berømte mellommåltidene. Etter at jeg begynte med havregryn til frokost og proteinrundstykke til lunsj så har jeg ikke hatt behov for dette! Så allerede kuttet fra 4 til 2 måltider mellom kl. 6-16 ☺️
Men jeg skal ha fokus på kveldene fremover. Hvis jeg spiser en godt balansert middag, og heller ikke skal trene etterpå, så skal jeg absolutt gå inn i meg selv og kjenne om det er behov for kveldsmat. Sannsynligvis ikke. Så skal i alle fall ha fokus :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (15 timer siden):

Ja jeg klarer ikke for alt i verden se at jeg skal klare å spise kun to måltider om dagen 🙈 Er en alt for "sulten" person til det. Frokost er jeg dønn avhengig av, for jeg har en 30 minutters busstur til jobb, og hvis jeg ikke spiser før den så blir jeg så kvalm at jeg kan finne på å kaste opp. Jeg blir også ekstremt ukonsentrert på jobb hvis det ikke jevnlig fylles på. Får heller ikke sove dersom jeg kjenner noe på sult, og hvis jeg trener på kveldstid så blir jeg sulten etterpå, selv om middagen var næringsrik :roll:

MEN jeg har i alle fall hatt fremgang det siste året. Før måtte jeg ha en frukt kl. 10 og en yoghurt kl.14 på jobb, altså de berømte mellommåltidene. Etter at jeg begynte med havregryn til frokost og proteinrundstykke til lunsj så har jeg ikke hatt behov for dette! Så allerede kuttet fra 4 til 2 måltider mellom kl. 6-16 ☺️
Men jeg skal ha fokus på kveldene fremover. Hvis jeg spiser en godt balansert middag, og heller ikke skal trene etterpå, så skal jeg absolutt gå inn i meg selv og kjenne om det er behov for kveldsmat. Sannsynligvis ikke. Så skal i alle fall ha fokus :nikke:

Jeg begynte med tre måltider om dagen, da jeg gikk over til litt lenger nattfaste, men nå blir det vel så ofte to måltider. Er egentlig mest en vanesak. Også må man jo spise seg god og mett til måltidene da. Hvis jeg spiser for lite proteiner eller fett blir jeg fort sulten igjen. Eller hvis kvaliteten på måltidet er lav, da blir jeg også fort sulten igjen. 

Jeg ble også tidligere kvalm på morgenen, men blir ikke det lenger. Kun hvis jeg drikker te på tom mage, det går ikke. Vil anbefale å teste ut, hodet kvernet ikke lenger så mye rundt mat heller 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
15. mars: 92,0 kg
22. mars: 92,4 kg
29. mars: 93,3 kg
5. april: 92,5 kg

Sum: - 11,7 kg

Veldig positivt overrasket i dag! Spesielt siden jeg tok en snikveiing på mandag (liker å få et månedsresultat også) og den sa 94 kg da :roll: Heldigvis må det ha vært mye vannvekt! En ting er mensen, men herlighet så mye salt mat det har blitt. Så ekstremt takknemlig for at det ikke er noe som har satt seg så hardt på, for nå er jeg jo tilbake til før-påskevekten. Føler nesten ikke jeg fortjener det fordi det har jo også blitt godteri og snacks, og det setter seg jo... Men jeg bukker og takker! Hjelper veldig på motivasjonen til å se fremover.

Drømmen min er fortsatt å se 8-tallet først på vekten igjen 🫥 Nå begynner det å nærme seg 10 år siden sist. Det er først når jeg når det at jeg føler jeg klarer noe nytt. Det gikk jo ikke før påske, men nå er det en ny sjanse før sommeren. Og jeg er innstilt på å gjøre noen ting annerledes nå i forhold til januar-mars-månedene. Det må jeg jo, for gjør jeg ikke noe annerledes kan jeg ikke forvente andre resultater... Men det er klart, det er skummelt med mai som den festmåneden den er... Men jeg vil virkelig overkomme den! Føler også at jeg bør klare mer enn 2,5 kg, og det hadde jo vært fint med et lite kilo å gå på i løpet av sommeren også 😇 Jeg setter derfor målet mitt til 88 kg. Det er 4,5 kg på 12 uker. Mer enn jeg har klart på lenge, men jeg vet også at jeg KAN klare det 💪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig å se at vekt som kommer raskt på, slipper raskt også, når man bare kommer seg på riktig spor igjen. Veldig motiverende å starte med en sånn veiing :) Har du tenkt på hva du skal gjøre annerledes nå? Det er vanskelig når man står og stanger opp og ned de samme kiloene, kjenner meg igjen i det. 

Selv om det er konstruert av oss selv (takk for at du heiv deg rundt og startet en ny veietråd :D), føles det veldig motiverende for meg i hvert fall med en ny start og en ny tråd nå. Blanke ark og vår (med snø). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig bra jobba gjennom påsken må jeg si 👍🥇🎉

I starten var jeg også sulten når jeg reduserte antall måltider, men nå er det liksom blitt "vanlig". Jeg passer alltid på å spise riktig til de måltidene jeg spiser sånn at jeg blir mett. Når jeg spiste flere måltider spiste jeg mye mindre og ble mye fortere sulten igjen.

Selvsagt kjenner jeg det når jeg kommer til lunsj, men det gjør at lunsjen blir ekstra god 😁 Jeg spiser alltid proteiner og andre ting som metter til måltidene mine, og etter de første ukene så merket jeg ikke sulten på samme måte lenger. Selv om jeg ikke lenger spiste frokost og tidligere MÅTTE ha dette. MEN, som jeg skriver, det som passer for meg passer ikke nødvendigvis for alle andre 😉

Håper du får en fin fin helg 🌞😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janeidet skrev (På 5.4.2024 den 9.16):

Har du tenkt på hva du skal gjøre annerledes nå?

Det er et godt spørsmål :blomst:
Jeg må selvsagt gjøre noe annerledes enn det jeg gjør akkurat nå, men samtidig skal jeg jo ikke så langt tilbake før jeg gjorde noe som fungerte. Første halvdel i fjor var jo veldig bra, før det begynte å stange. Men stangingen bero jo mye på at jeg ble noe slappere her og der. Gikk litt mindre tur, spiste litt større måltider, var litt vel fri i forhold til hvor ofte og mye snacks jeg inntok. Jeg innser det nå.

Så hovedbudet er egentlig å komme meg tilbake til det. Det krever at jeg går inn i mye av det mentale som jeg satt meg inn i fjor. Ved et sånt tilfelle er det veldig fint å ha denne dagboken! :nikke: Jeg skal jammen lese første halvår om igjen. Og tilbake til mer tur og mindre sukker/snacks. Det er forhåpentligvis ikke "mer hokus pokus" enn det.

Men som litt ekstra motivasjon og drahjelp og for å føle at jeg faktisk gjør noe nytt, så har jeg meldt meg på et kurs. Et med fokus på sunn livsstil (vekt ikke i fokus). Alle slike ting er jeg jo åpen for nå som jeg er i prosessen med livsstilsendring. Vil suge til meg kunnskap og lære masse. Er åpen for alt som ikke er en diett :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 14: skrittmål 5 av 7 dager 
Trening: 4 økter (yoga m/ styrke, zumba, spinning og styrke) 💪

Mandag: 4668
Tirsdag: 4758
Onsdag: 10 442
Torsdag: 10 331
Fredag: 13 462
Lørdag: 8252
Søndag: 10 073

Oi, dette ble en spesiell uke! På en veldig positiv måte. Dette var jo uken etter påskeferie, der faktisk mandag enda var påskeferie. Tirsdagen var ekstrem tung på mange måter (følte meg som tidligere nevnt nesten syk etter dårlig kosthold og inaktiv ferie). Men så var det akkurat som om noe bare klikket på plass. Jeg ville absolutt ikke føle meg dårlig! Så jeg gjorde bare ting jeg hadde lyst til å som gjorde meg glad. At det ble så mye fysisk aktivitet da overrasket jeg nesten meg selv med :fnise:

Altså, treningsøkt FIRE ganger på èn uke vet jeg aldri om jeg har klart før, og nå ble det plutselig sånn helt uten å ha prøvd (!). Ingen tvil om at uker er forskjellige i alle fall, for noen uker vet jeg jo at jeg sliter med logistikken for å få til å trene 1-2 ganger liksom. Mens nå "ramlet det på plass" fire stk. Det var en rolig uke på privaten da, det hjalp. Men jeg blir bare så GLAD av at jeg lyttet på kroppen min og gjorde det den hadde lyst til.
Kan oppsummere: på onsdag følte jeg meg fortsatt dårlig i formen, men kroppen skrek over å føle seg stiv og støl. Så da higet jeg etter en sånn yogaøkt som tøyer skikkelig godt, så da dro jeg på det. Den er ikke så lang, så når jeg først var på senteret gikk jeg like gjerne igjennom styrkeøvelsene mine også. På torsdag hadde hodepinen endelig sluppet taket, og jeg er medlem av en zumbagjeng som møtes på torsdager, så da var det ganske selvskrevent at jeg skulle dit. Veldig klar for å slippe meg helt løs og jeg følte meg energisk. Zumba er perfekt da. På fredag fikk jeg plutselig mulighet til å delta på en spinningstime midt på dagen. Føltes litt rart å skulle trene for tredje dag på rad da, men det var jo veldig forskjellig trening og bare tanken om å få til å trene på dagtid. For en luksus! Sjeldent jeg får til det. Og i går var det så fint vær at jeg og familien gikk oss en tur, og på vei hjem fra turen gikk vi forbi treningssenteret, så da poppet jeg innom der for å utføre styrke igjen.
 Så da ble det 💪💪💪💪 Føles veldig bra! Men altså ikke noe jeg går inn for å klare hver uke altså. Var egentlig derfor det var så godt også, at jeg nettopp ikke jobbet hardt for å få det til. Så en smakebit på det jeg drømmer om for fremtiden... at livet er aktivt og intuitivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er deilig når du bare finner noe som fungerer for deg. 

Kjempebra jobba, du er helt 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en tung uke så langt. Vært forkjølet, og hatt barn som har vært forkjølet. Dette har resultert i dårlig nattesøvn og generelt følt meg veldig redusert. Det som er dumt er at jeg tydeligvis ikke har lært godt nok hvordan håndtere dette. Selv om jeg egentlig kan og vet av diverse verktøy, jeg bare er for sløv til å bruke dem. Ergo har uken vært stillesittende (sterk kontrast til forrige!!) og sukker/snacks blitt inntatt i store mengder. Forventer absolutt ikke noe mirakel på vekten i morgen gitt.

Men, det er ikke så farlig at man faller litt. Det viktige er for raskt man klarer å reise seg igjen :nikke: Så jeg jobber med motivasjonen og alt her. Har sittet og lest meg opp på en del av de viktigste spørsmålene og momentene for meg igjen.

- Mitt fokus er på å ha det bra med meg selv, ta gode valg for både fysisk og psykisk helse, helt uavhengig av vekta.

- Gå dypere i hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt, hva vil jeg oppnå?

- Mindful eating. Hva kan være motivasjon for å spise meg passe mett i seg selv?

- Etabler èn ny vane om gangen. Ett skritt av gangen med utgangspunkt i dagens situasjon.

- Kroppen min og sinnet mitt har det best med PSFF-mat. Så råvarebasert som mulig, godt sammensatt med mye farger.

- Husk på tidsperspektivet. Dette er ikke, og har aldri vært, et mål om noe quickfix. Endringene jeg gjør må være bærekraftige som jeg kan leve med resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
22. mars: 92,4 kg
29. mars: 93,3 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg

Sum: - 11,0 kg

+0,7 kg sa vekta i dag. Ikke uforventet som jeg nevnte i går. Jeg tar det derfor med fatning. Men morsomt er det ikke, og bare en ekstra påminnelse om at jeg må ta i et tak. Kan ikke være inaktiv og spise potetgull på kveldene altså niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif 
Om det er noe positivt å dra ut av det, så er det at det verste ikke er tallet på vekta. Det er helt klart hvordan jeg føler meg. At jeg  føler meg daff, umotivert, nesten på grensen til deprimert osv. Når jeg ikke spiser gode måltider og får vært i aktivitet. Så det er definitivt motivasjonen til å karre seg ut av hva-nå-enn-denne-dvalen er. Det er noen uker igjen før diverse festligheter i mai kommer, så har veldig lyst til å få på plass noen gode rutiner igjen slik at jeg kan møte de anledningene med gode verktøy.

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bare et lite skritt tilbake som du bare børster av deg og går videre. Viktig at du finner ut hvorfor du i perioder føler deg daff og umotivert og kan gjøre de endringene du trenger for å få tilbake motivasjonen.

God helg :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...