Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg er så imponert over innsatsen din! Det er "lett" når motivasjonen er der, og når en er i flytsonen og pilene peker i riktig retning. Men å fortsette når ting butter i mot - det er der jobben ligger.

Jeg har lest første siden din i dag - og du formulerer det så fint om å finne balanse og å finne din vei. Jeg heier:vinke:

 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bestemt meg nå for å starte på medisinen metformin. Jeg aner ikke om det vil hjelpe meg, men som legen min sier -det vil ikke skade. Så i "verste" fall så skjer det ingenting.

Hva er metformin?
Metformin er et legemiddel som brukes i behandlingen av diabetes type 2 (antidiabetika). Metformin reduserer blodsukkeret og bedrer effekten av insulinet som kroppen produserer. Det er som regel det første legemiddelet som gis ved diabetes type 2, når livsstilsendringer ikke er nok.

Min historie
Jeg har aldri hatt diabetes, men jeg ble satt på metformin første gang for 13 år siden da vi ønsket barn og jeg fikk vite at jeg hadde PCOS. Etter en kort utredning viste det seg at hormonene mine var helt på styr, og spesialistgynekologen satte meg straks på metformin for at jeg skulle få en syklus. Det ble full suksess med èn gang (syklus - eggløsning - gravid). Tilsammen brukte jeg metformin i 12 uker denne gangen.

Noen år senere ønsket vi enda et barn, og klok av erfaring fra sist ba jeg legen om metformin noen måneder før prøving for å få regelmessig syklus igjen. Det fungerte igjen (andre årsaker til at det tok tid å få barnet). Gikk på metformin ca. 1 1/2 år denne gangen. Samme fremgangsmåte noen år senere igjen ved prøving av siste barn.

Jeg har altså bare brukt metformin før for å få en regelmessig syklus og i forbindelse med å forsøke å bli gravid. Det har fungert, så det har ikke vært tvil om at medisinen har vært bra for hormonene. Nå er jeg jo helt ferdig med barn, men man kan jo lure om det likevel kan ha noe for seg å gå på medisinen.

Det skal sies at jeg aldri har lagt merke til noe vektnedgang de periodene jeg har gått på metformin før, men jeg var også da bare 100% opptatt av å bli gravid, og var heller ikke på en endring av livsstil slik jeg er nå. 

Hvorfor prøve metformin?
Generelt synes metformin å gi en lett vektreduksjon hos overvektige kvinner med polycystisk ovarie-syndrom samtidig som livvidden reduseres, særlig i kombinasjon med kostholds- og livsstilsintervensjon. Effekten er imidlertid ikke stor og har vært fraværende i noen studier.

Selv om jeg ikke har diabetes, så kan det være at insulinet jobbet i mot meg. Jeg så på denne tabellen der man spiser noe: blodsukkeret går opp - insulin blir frigjort for å stabiliserer blodsukkeret - blodsukkeret kræsjer - jeg får skikkelig cravings på sukker og rask energi.
Blodsukkeret mitt har en direkte innvirkning på om kroppen min er i "forbrenningsmodus" eller "lagringsmodus". Insulin er veldig viktig for å holde blodsukkeret stabilt, og metformin gjør rett og slett at kroppen utnytter insulin bedre.

Så da får jeg prøve da. Fortsette som jeg har gjort før med livsstilsendringen min, holde et aktivitetsnivå og spise så råvarebasert som mulig. Men samtidig ta metformin. Første uken her er på 500mg, neste uke 1000mg og så tredje uke og utover 1500mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med å se om Metformin vil hjelpe deg. Krysser fingrene for at bedre insulinregulering vil hjelpe deg til å stabilisere hormoner og redusere søtsuget :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir spennende ja! Håper det gir en effekt, det er jo veldig tungt når kroppen jobber mot en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med medisin, @Amatariel! Håper at det gir ønsket effekt, og at den hjelper deg videre. 

Mine opplevelser både med graviditet og amming har overbevist meg om at hormoner har ekstremt mye å si for både fysisk form og atferd. Selv om det jeg har opplevd er innenfor normalen og det som stabiliserer seg selv over tid kan jeg bare ane hvordan det er å faktisk ha kroniske tilstander der hormonene er i ubalanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk dere :klem:
Absolutt spent på om det har noe effekt, men skal nok ikke tenke alt for mye på at jeg inntar disse tablettene. Innerst inne tror jeg egentlig ikke de vil gjøre så mye fra eller til. Det er jo ingen slankemedisin.
Ja jeg trengte dem for å ha en normal syklus da vi prøvde på barn, men av alle ting så er faktisk syklusen min normal nå :roll: Det er helt merkelig! Slitt med dette hver gang vi ønsket barn, men nå som vi er helt ferdige så havnet jeg rett inn i en utrolig stabil og normal sykluslengde 🤪 Men som sagt - om det er noe sjanse til at metforminen kan få noe til å løsne i kroppen min, slik at valgene jeg tar i livsstilsendringen min gir meg noe effekt, så er jeg villig til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se om metformin kan hjelpe deg litt på vei🤞🏼 Vi har jo hormoner av en grunn, og om det så ikke hjelper på vektnedgang kan det hende at riktige hormonnivåer hjelper deg med andre ting🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også at hormoner har veldig mye å si for vektnedgang. Håper du får litt hjelp ihvertfall :klem3:

MEN, du er uansett på riktig vei, så her er jeg sikker på at du klarer akkurat det du vil 👌

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også PCOS og opplever at syklusene mine har blitt mer stabile etter graviditeter. Nå har jeg ikke fått den tilbake etter sistemann, så er spent på hvordan hormonene vil slå ut på vektnedgangen min.

Jeg har lest om mange som får en stor forbedring av sin insulinresistens på metformin, og håper det gjelder for deg også, selv om det viser seg å ikke være løsningen-på-alt-og-lykka-i-livet :) Det virker som du har en sunn og realistisk forventning til det, det er viktig.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å få prøvd ut Metformin. Hadde jo vært helt gull om det kunne hjelpe! Blir spennende å se hvordan det virker på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det ørret med småpoteter og avocadosalsa til middag 😋

429606107_1084380042765435_65561.jpg.f0f5553b00d1488e13c6102fcb5942f5.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
2. feb: 91,5 kg
9. feb: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg

Sum: - 12,2 kg

+ 0,2 kg opp. Ikke så mye, men når det er oppgang for tredje uka på rad så føles det ikke særlig greit. Spesielt ikke siden jeg syns denne uka har vært bra! Skrittmålet er oppnådd hver dag hittil, jeg har allerede vært to ganger på treningsenteret. Jeg har spist en god del mindre porsjoner enn vanlig fordi jeg har vært littegrann småuggen (omgangssyke i hus, ikke på meg, men barn, så har vært litt sliten og psykisk dårlig). Så jeg hadde faktisk forventet littegrann nedgang i dag. Men neeeeida. Kroppen ler bare av meg. Du har ventet på å bli kvitt 91-tallet?? Ja da skal jeg vise deg! :roll:

Det jeg trøster meg med er at valgene mine ikke er dårlige. Jeg holder meg til sunn mat som er balansert. Stort sett råvarebasert. Jeg holder meg hverdagsaktiv, og får trent litt styrke. Men viktigst av alt - jeg føler meg ganske bra. Lett i kroppen (som oftest) og lett til sinns (selv om oppgang selvsagt utfordrer det). Men alt i alt så er følelsen min bra. Og det er jo til syvende og sist det det handler om - hvordan jeg føler meg. Målet med vektnedgang er jo ofte en viss følelse, og hvis man kan ha den følelsen underveis også så er det jo ingenting som er bedre enn det.

Jeg vet jo absolutt at jeg har lang vei igjen å gå. Ikke er jeg normalvektig, og ikke er jeg på idealvekt. Men jeg har det MYE bedre enn i fjor på samme tid. Så på den måten så går det riktig vei. Da må det bare ta den tiden det tar... Kan ikke gjøre annet enn å tro at det vil løsne. Viktigste er å ikke grave seg ned, bli demotivert og føle at "dette hjelper jo ikke uansett". Å unngå disse fallgruvene er nok den aller viktigste lærdommen jeg har tatt med meg i året som har gått.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner den følelsen, ja, jeg sto jo i stampe i nesten hele fjor! Men bra du klarer å tenke positivt og fokusere på andre ting enn kun de pokkers tallene på vekta. Synes du har veldig bra fokus! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde jeg det i januar. Opp tre uker på rad, men så gikk det heldigvis bedre igjen. Fint å se at du tar det så bra :) Helt enig i at det ikke hjelper stort å grave seg ned. Stort av deg å klare å holde motet oppe når det stormer litt på toppene! Det blir det resultater av på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner veldig om min januar 😒 MEN, ikke gi opp, det løsner plutselig :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uke 8: skrittmål 5 av 7 dager 
Trening: 2 økter (styrke + yoga) 💪

Mandag: 11 154
Tirsdag: 8770
Onsdag: 9683
Torsdag: 8357

Fredag: 5299
Lørdag: 9661
Søndag: 4982

Denne uken ble et typisk klassisk eksempel på at første halvdel av uken gikk kjempebra, og så absolutt ikke på siste halvdel 🙈 Treningen ble utført mandag og onsdag, og dette skled mye ut. Føler det absolutt er innafor å ikke klare skrittmålet hver dag, men det som ikke er synlig her er at kostholdet også ble dårlig i helgen. Jeg ble både psykisk sliten av diverse ting, men så hadde vi feiring i heimen også som både innebar kaker, restaurant, ut på byen med drinker o.l :roll: En helg jeg absolutt visste skulle komme, men kanskje burde ha forberedt meg bedre til når det gjelder å tenke over hvilke valg jeg skulle gjort.

Veeel vel, sånn er det, men nå er ny uke i gang. Veldig motivert til å komme meg tilbake til riktig mentalitet. Føler det er helt sykt at det bare er 4 uker igjen til påskeferien!! Må få en god del ting på plass igjen før den er her. Tviler sterkt på at jeg kommer til å klare vektmålet mitt innen da, men jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
2. feb: 91,5 kg
9. feb: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
1. mars: 91,5 kg

Sum: - 12,7 kg

Helt sånn nøytrale følelser til dette. - 0,5 kg er kjempebra, så ble veldig glad da jeg så det på vekta! Har vært en litt slitsom mental uke, dårlig søvn pga sykt barn osv. Så det kunne like gjerne gått opp. Samtidig som jeg blir litt nedtrykt av "månedsresultatet" mitt. Står helt i steil... standby all over hele februar. Men - jeg er som sagt veldig fornøyd med dagens resultat så da får jeg bare legge februar bak meg og se fremover! Jeg skal virkelig sloss og kjempe for de siste 1,5 kg altså!! Herregud, TENK om jeg kunne få sett 8-tallet til påske da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
2. feb: 91,5 kg
9. feb: 91,3 kg
16. feb: 91,8 kg
23. feb: 92,0 kg
1. mars: 91,5 kg

Sum: - 12,7 kg

Helt sånn nøytrale følelser til dette. - 0,5 kg er kjempebra, så ble veldig glad da jeg så det på vekta! Har vært en litt slitsom mental uke, dårlig søvn pga sykt barn osv. Så det kunne like gjerne gått opp. Samtidig som jeg blir litt nedtrykt av "månedsresultatet" mitt. Står helt i steil... standby all over hele februar. Men - jeg er som sagt veldig fornøyd med dagens resultat så da får jeg bare legge februar bak meg og se fremover! Jeg skal virkelig sloss og kjempe for de siste 1,5 kg altså!! Herregud, TENK om jeg kunne få sett 8-tallet til påske da!

Skjønner frustrasjonen, det er kjedelig med stillstand når man tross alt legger en del jobb i dette. Men det er i hvert fall bedre enn oppgang 😛 
 

Har absolutt tro på at du greier 8 tallet til påske 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 0,5 kilo ned er bra. Fokuser på det, og du klarer snart 8-tallet. Hør på en ekspert på 9-tallet 😁

God helg :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...