Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Åh, så fin lunsj! Du setter mine permisjonslunsjer til skamme, @Amatariel :fnise: 

Jeg skjønner veldig godt den frykten for å gå opp igjen hvis nedgangen blir for stor, og det er så lett å føle at man bare vingler frem og tilbake, men da er det fint å minne seg selv på startvekten. Er liksom vanskelig å balansere perspektivet mellom uke til uke og den større helheten. 

Men jeg har trua på at du klarer å holde vekten og kanskje litt ekstra til neste uke. 😎

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uke 2: skrittmål 7 av 7 dager 
Trening: 2 økter 💪 (zumba + yoga m/ styrke)

Mandag: 8731
Tirsdag: 8593
Onsdag: 9724
Torsdag: 11311
Fredag: 8240
Lørdag: 8844
Søndag: 8828

A Perfect Week 😄 Kjempedeilig å klare å innkassere skrittmålet hver eneste dag, men også få dratt på trening to ganger. Jeg kjenner at jeg blir en mye bedre versjon av meg selv når jeg faktisk klarer dette! :nikke:

Men - tror jeg må leve litt på dette en stund. Veldig spent på denne nye uken så... sykdom har inntatt huset. Barna først og fremst, men jeg kjenner meg allerede uggen selv (vanskelig å vite om det er psykisk eller hva 😶) Time will show... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Uke 2: skrittmål 7 av 7 dager 
Trening: 2 økter 💪 (zumba + yoga m/ styrke)

Mandag: 8731
Tirsdag: 8593
Onsdag: 9724
Torsdag: 11311
Fredag: 8240
Lørdag: 8844
Søndag: 8828

A Perfect Week 😄 Kjempedeilig å klare å innkassere skrittmålet hver eneste dag, men også få dratt på trening to ganger. Jeg kjenner at jeg blir en mye bedre versjon av meg selv når jeg faktisk klarer dette! :nikke:

Men - tror jeg må leve litt på dette en stund. Veldig spent på denne nye uken så... sykdom har inntatt huset. Barna først og fremst, men jeg kjenner meg allerede uggen selv (vanskelig å vite om det er psykisk eller hva 😶) Time will show... 

Å nei, håper dere slipper unna uten alt for mye sykdom! Og grattis med å nå trenings - og skrittmål! Ser at jeg har en jobb å gjøre når det gjelder antall skritt, er inspirerende å se hva andre klarer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobba! Herlig å få slike uker innimellom. Håper dere slipper unna den verste sykdommen. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for uka! 

Godt jobba ☺️☺️

Krysser fingre for rolig uke med lite sjukdom 🤞🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å nå målet sitt 👌

Så håper jeg det ikke blir for mye sykdom denne uka :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under 2000 skritt pr. dag + kosthold bestående av ritzkjeks og potetskruer. Hva blir det? 

Jo, omgangssyken 🤮 Fyyyy så jævlig. Men nå har jeg hatt en relativt god natt, er oppe og går litt igjen og føler meg som et menneske igjen. Slapp og litt svimmel så klart, for har bevegd meg - og spist - ekstremt lite 😵‍💫

Off, for et dramatisk fall etter et par skikkelig gode uker med trim og kosthold da. Må virkelig ikke la dette knekke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei! Omgangssyken er virkelig det verste som finnes! Gi kroppen tid til å få opp væskebalansen og inn med litt gode næringsstoffer før du kaster deg tilbake i rytmen, tror jeg kanskje er en god ide🫣 man blir jo så fryktelig sliten etter en runde med omgangssyke😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere, det er virkelig noe av det verste som finnes nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Men man blir veldig takknemlig når man er oppegående igjen. Litt slapp og sliten nå bare (så zumba i dag utgår), men er tilbake ellers.

Og i dag hadde jeg faktisk legetime-oppfølgingen min! (Link til hovedbesøket mitt her). Veldig deilig å ikke grue seg så sinnsykt mye i dag som jeg gjorde sist. Og ha et besøk uten å gråte :roll: Men jeg var ganske spent skal jeg innrømme. Visste liksom ikke helt hva jeg skulle følge opp/si, men det ble heldigvis veldig naturlig.

Jeg hadde jo et klart resultat å vise til. Minus 10 kg i 2023. Jeg snakket litt mer om metoden min for å få til det, og tankene mine om at jeg gikk ned ca. 10 kg første halvdel av året, og så ingenting andre halvdel. Sum er uansett-10 kg, noe jeg absolutt ikke la skjul på at jeg er fornøyd med :nikke: Men bekymringene for hvordan det nå skal gå fikk jeg delt. At frykten min for at jeg nå ikke skal klare å gå ned mer er der, at motivasjonen skal knekke helt da og at jeg atter igjen begynner å gå opp i vekt. Så absolutt godt å få det ut.

Også litt godt å få anerkjennelse på det man har gjort. Ikke til forkleinelse for dere andre her inne (ekstremt glad i den ukentlige feedbacken jeg får her, og tror ikke jeg hadde holdt ut hele 2023 uten!!), men fra noen innenfor helsefaget, som faktisk vet hvem jeg er. Legen min er virkelig imponert og stolt over at jeg har fått til dette. Jeg fortalte jo litt om hvordan årene har vært før: et veldig vanlig år for meg pleide å være minus 5 kg første halvdel av året, og så pluss 10 kg andre halvdel. Altså hvert år litt ekstra pluss. Og enkelte år masse pluss om det var noe spesielt som skjedde som graviditeter o.l. Så at jeg nå har vært igjennom ett år der sluttsummen ble 10 kg i minus var hun søkkimponert over flau.gif.4cf3ab86b9106cecff8771b4beeb6488.gif Men ja, jeg er jo det jeg også.

De endringene jeg har innført i livet mitt har jo fungert. Går ikke rasende fort, men det er heller ikke noe mål i seg selv. Hvis jeg kan klare å gå ned 30 kg på 3 år så er det ingenting som ville gjort meg gladere!! Det er bare litt vanskelig å tro at jeg skal få det til. Troen på meg selv må jeg jobbe med. At jeg i sum ikke gikk ned noe i høst er ikke er nederlag, som legen så fint sa det. Det er ikke uvanlig med platåer (dèt vet jeg), er nok bare kroppen som trenger å venne seg til ny vekt. Og det er greit. Skal tillate det. Jeg skal absolutt tåle et platå på et halvt år dersom jeg går ned 10 kg første halvdel av året ja! ;) Så da får vi se da. Jeg må bare fortsette slik jeg gjør nå.

Jeg er bare veldig spent (og skeptisk), fordi det er det som venter meg som føles som det vanskelige. For å si det enkelt: å gå ned fra 100 kg til 90 kg har jeg gjort MANGE ganger. Selv om det er en hard jobb, en bragd og alt det der å klare det så er det ikke "noe spesielt" unikt for meg. Jeg har som sagt gjort det flere ganger. Men å gå ned fra 90 til 80 kg har jeg bare klart èn gang før i mitt liv, og det er nå over 10 år siden. Derfor blir jeg litt... medtatt. Redd for å feile. Men som legen sa i dag: du HAR klart det èn gang før, så du kan klare det igjen. Og jeg har jo med meg masse ny erfaring nå, og et annet syn på vektnedgang og livsstil enn tidligere. Så dette skal jo gå.

Slankesprøyter ble igjen nevnt, mest bare for at legen ville forsikre seg om at dette var noe jeg fortsatt ikke ønsker. Jeg mener fortsatt at dette må være siste utvei for meg, at "alt annet" ikke fungerer. Men der er jeg ikke i det hele tatt nå. Tvert i mot så fungerer det jeg har gjort (hilsen minus 10 kg). Så da fortsetter jeg i det sporet. Men jeg fikk en resept på metformin da. Mest bare for å ha på vent, og så kan jeg ta det utover våren hvis vekten skulle stagnere noe voldsomt i håp om at det kan løsne.

Blodtrykket var fin-fint, og vi tok en ny blodprøve ettersom jeg hadde noe lavt kalsium sist. Bare for å sjekke at det ikke har forverret seg, ellers er det ingen grunn til bekymring. Tommel opp til å ta litt ekstra d-vitaminer også. Bare veldig greit å gjøre på denne vintertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det gikk bra hos legen! Det er jo som regel ikke noe å grue seg til, men man gruer seg likevel, på en måte. 😅

Du har jo jobbet kjempebra, så det legen sier er jo helt sant. Det er den der kjedelige sannheten, da, at man har brukt laaaang tid på å gå opp i vekt, da må man bare innse at det tar lang tid å gå ned igjen også. Hilsen 30 kg på 3 år. 😜

Jeg får også den tvilen på at jeg kommer til å klare det denne gangen, men da må man bare prøve å finne en eller annen motivasjon så man klarer å stå i det. Jeg prøver bare å ikke se for langt fram, for da blir jeg motløs. Nå for tiden er det bare en kilo om gangen, så får man bare håpe det blir mange nok til slutt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg

Sum: - 12,9 kg

Wow, dette resultatet var jo helt amazing å se! -1,4 kg! Tenker jeg må ta det med en liiiten klype salt ;) Må jo ha innvirket at jeg kastet så mye opp på mandag/tirsdag. Men jeg tar alt jeg får og klamrer meg til det! :knegg: ingenting jeg vil mer. Men minn meg på dette tallet neste fredag da! For nå kan jeg ikke forvente å gå ned særlig mye den kommende uken. Målet mitt bør helt klart være å holde denne nedgangen og vekten frem til neste fredag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (23 timer siden):

vi tok en ny blodprøve ettersom jeg hadde noe lavt kalsium sist. Bare for å sjekke at det ikke har forverret seg, ellers er det ingen grunn til bekymring

Fikk svar nå på at kalsiumnivået var helt fint, så da er det ingen bekymringer når det gjelder blodprøvene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var litt av en nedgang! Nå nærmer du deg virkelig 80- tallet 😃

Endret av Triviella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triviella skrev (1 minutt siden):

Når nærmer du deg virkelig 80- tallet 😃

Tør nesten ikke tenke på det 🙈 Kan det virkelig være mulig altså... at det kan skje. Vanskelig å tro. Kan så vidt huske sist jeg så det. Men, jeg kjenner kroppen min. Ting pleier ikke gå i rasende tempo her, så nå stagnerer det nok litt. Og det er greit, til en viss grad. Målet mitt er å komme på 80-tallet innen påske. Alt før er jo selvsagt velkomment, men er det jeg hadde satt som mål. Vet at jeg kan gå opp ned +/- f.eks 400 gram i mange uker nå, så da tar det plutselig tid før man er på nytt titall. Men jeg er på vei :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdagsmorgen 🌞

I dag tenkte jeg å prøve meg på en grønn smoothiebowl (pittelitt lei den røde, og da er det lurt å variere litt). Og den ble kjempegod!

419124763_339001649002516_4214401315132317176_n.jpg.1d2c9109f0907e21b043b46481fb9a63.jpg

2/3 banan
1/3 avocado
2 eplebåter
2 terninger frossen spinat
6 terninger frossen mango
1 egg
Litt limesaft
Topping: bringebær, cashewnøttesmør, chiafrø og gresskarkjerner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...