Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

God jul! 
Håper du får fine dager fylt av det du ønsker å fylle de med, og så må du huske å klappe deg selv på skuldra for den jobben du har gjort til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uke 51: skrittmål 2 av 7 dager 
Trening: 0 økter

Mandag: 3395
Tirsdag: 9458
Onsdag: 5895
Torsdag: 5250
Fredag: 4086
Lørdag: 8437
Søndag: 7463

Fortsatt sykdom i heimen og innspurten til jul gjorde at det ikke ble all verdens med aktivitet denne uken. Kroppen kunne trengt en yogaøkt, men den måtte jeg avlyse rett før da det var helt kaos hjemme da :roll: MEN nye muligheter for både gåturer og trening litt senere altså. I'll be back!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 52: skrittmål 2 av 7 dager 
Trening: 0 økter

Mandag: 4677
Tirsdag: 6221
Onsdag: 8054
Torsdag: 5219
Fredag: 4467
Lørdag: 4699
Søndag: 9879

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg
29.mai: 95,5 kg
30.juni: 95,5 kg
31.juli: 95,7 kg
28.aug: 95,0 kg
25.sept: 93,5 kg
27.okt: 93,5 kg
3.nov: 92,5 kg
24.nov: 92,8 kg
1.des: 93,6 kg
8.des: 93,2 kg
15.des: 92,1 kg
22.des: 92,1 kg
1.jan: 94,9 kg

Sum: - 9,3 kg

Godt nytt år alle sammen!
Jeg må vel starte dette året med å oppsummere det forrige, og må dessverre konkludere med en skuffelse. Sum for 2023 ble -9,3 kg. Burde kanskje tenke at ned er ned, men jeg klarte altså INGEN av delmålene jeg hadde i hele fjor. Det gjør noe med spiriten :sukk: Jeg var nede i -12,1, men klarte ikke å holde det i jula. Selv om -10-merket var viktig for meg. Gikk opp mer enn 10 kg i 2022, men klarte ikke gå ned dette i 2023. Så nei, er ikke på et godt sted i dag.

MEN det kan bare bli bedre nå. All erfaring for meg er at første halvår er bedre enn andre halvår. Så jeg er veldig klar :duskedame: Og fjoråret var tross alt mitt første år etter valg om livsstilsendring, så jeg må kanskje innse at jeg fortsatt er fersk og jeg kan bare bli bedre. Jeg kan og må lærdommene fra 2023 med meg, både de gode og mindre gode.

Jeg har tenkt litt på hva jeg skal ha som påske-delmål, og tror det må være å komme til 80-tallet. Jeg var jo bare et par kilo unna det nå før jul her, og jeg håper og tror jo at disse feriekiloene her nå skal gå raskt av. Så da har jeg litt tid frem mot påske å bli kvitt de siste to som sitter så forbannet hardt på.

Aktivitetsmessig er målet å fortsette med skrittene da jeg merker hvor utrolig viktig hverdagsaktiviteten er for meg. Så jeg MÅ opp i 8000 skritt hver dag, men jeg tenker også at jeg skal gå en level opp og si at jeg også skal over 10.000 minst to dager i uka. Og minst èn treningsøkt på senter.

Endret av Amatariel
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år!

 

Jeg leste første og siste innlegg i dagboka di, og det var omtrent som å lese om meg selv. Vil gjerne følge og være heiagjeng fremover og kanskje jeg starter en egen dagbok også :)

 

Godt jobba med nesten 10 kg ned, jeg kom ikke så langt i 2023, men bestemte meg for at 2023 skal være siste året vekta gikk opp og ikke ned 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjärterdam skrev (1 minutt siden):

Godt nytt år!

Jeg leste første og siste innlegg i dagboka di, og det var omtrent som å lese om meg selv. Vil gjerne følge og være heiagjeng fremover og kanskje jeg starter en egen dagbok også :)

Godt jobba med nesten 10 kg ned, jeg kom ikke så langt i 2023, men bestemte meg for at 2023 skal være siste året vekta gikk opp og ikke ned 🙈

Så koselig med besøk her :klem: Jeg var på et virkelig mørkt og tungt sted i fjor på denne tiden - ordentlig bunnpunkt. Så jeg føler meg definitivt veldig mye bedre nå enn jeg gjorde da sånn mentalt. Så mye kan virkelig skje på ett år, man må bare ta litt grep.

Men ja, jeg har absolutt en lang vei å gå videre. Er bare så vidt i gang :) Så veldig hyggelig med litt følgere her. Masse lykke til til deg også, om du får dagbok så får du absolutt en leser i meg 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nyttår @Amatariel ❤️ Jeg skjønner godt at man blir skuffet når man ikke når målene sine. Vekten her har stått bom stille siden i sommer, til tross for at jeg på et tidspunkt var veldig nær å nå under 70 kg, som jo er en fin milepæl. Men samtidig så må du ta med deg at over 9 kg er mye. Både for helse og velbehag utgjør det veldig mye, og det skal man ikke kimse av altså! 😀

 

Håper du får en super start på det nye året!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! Du har jo gjort en kjempejobb som du kan være utrolig stolt av, så det skal du ikke være lei deg over! 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år! Heier på deg her fra sidelinjen :) Gikk litt trått her i desember også, men nå er jeg tilbake. Heia heia oss! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være skuffet, men du er i så god gang! Nå har du erfaring, og underveis i det nye året kan du gjøre små tilpasninger etterhvert som tiden går. Som du sier, så er man fortsatt «fersking» og vi tar jo med oss erfaring og lærdom videre for å bruke det langsiktig😄 

Jeg heier iallfall på deg fra sidelinjen, og synes du gjør hele denne livsstilsendringen på en bærekraftig, langsiktig og helsefremmende måte! Heia deg!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år!

Heier på ny start! Som du sier, det første halvåret er som oftest enklere enn det siste ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle dere :gruppeklem:

Det er virkelig hardt å være i gang, men samtidig godt. Og overskriften i dagboken min kunne vel sjeldent passet bedre. Her blir starten med små skritt! Herlighet så overveldende alt sammen er. Vi har hatt mye besøk siste uken, egentlig hanglet litt med post-covid, sovet litt lite, huset er helt bombet osv. Det er så utrolig mye å ta tak i, og jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang. At vi alle sammen kom oss på jobb, skole og barnehage i dag føles som et mirakel 😅 Men kjenner at jeg virkelig skulle hatt minst èn dag fri for å komme litt ajour. Hater også å ha julen oppe når vi har bikket januar, men det er ingen håp om å få den pakket ned før til helgen. Kjøleskapet er tomt (i alle fall noe annet enn småkaker og sjokolade :roll:) og kontoen er tom... jepp, så litt tøff start her på mange måter.

Men jeg tar èn time om gangen her. Havregrynfrokost er fortært, og proteinrundstykkene venter på lunsj. Ukas mål er å forsøke å få i seg så normale måltider som mulig, og ikke proppe nedpå med sukkerrester. Jeg skulle gjeeerne vært på yoga denne uka for å strekke på kroppen, men det kræsjer med barns aktiviteter som jeg må kjøre til. Men oppstart av zumba på torsdag så det blir bra :danse2: Da vil jeg føle meg enda mer i gang med en normal hverdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år 😊

Jeg syns du skal fokusere på det positive i 2023, og ikke henge deg opp i at du ikke nådde alle målene dine. Du har vært kjempeflink, og dette er jo bare starten. Gleder meg til å følge deg videre i 2024 :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wit skrev (1 time siden):

Godt nytt år 😊

Jeg syns du skal fokusere på det positive i 2023, og ikke henge deg opp i at du ikke nådde alle målene dine. Du har vært kjempeflink, og dette er jo bare starten. Gleder meg til å følge deg videre i 2024 :klem3:

Veldig sant. Og det er virkelig bare starten! Noen ganger trenger man bare å løfte hodet opp av sanden. Jeg leste f.eks over det første innlegget jeg skrev her i dagboken min i fjor, og det er absolutt på tide med en påminnelse av tanker og følelser. Jeg har uthevet en viktig setning der også. Jeg kommer til å veie 10 kg mindre ett år etter jeg skrev dette, så viktig å huske på at det var akkurat det jeg ville! Så er absolutt fornøyd med det.

Amatariel skrev (På 3.2.2023 den 10.47):

Mine mål
En livsstilsendring skjer ikke over natten. Jeg har brukt 20 år på å gå opp 40 kg. Jeg har på ingen måte tenkt å bruke 20 år på å gå dem ned igjen, men at det vil ta år - ja det tror jeg. Men forhåpentligvis ikke mer enn 2-3 år. Mitt tidligere jeg ville tenkt “innen neste år på denne siden skal jeg være slank og ha nådd målet mitt”. Det har jeg aldri klart. Tvert imot har jeg ofte veid litt mer året etterpå. Så nå er jeg realistisk. Hvis jeg veier 10 kg mindre til neste år på denne tiden enn jeg gjør nå, så er det mer enn jeg noensinne har klart og noe jeg kan være veldig stort og fornøyd med. Andre vil sikkert tenke heeerregud, for et slapt mål. Mange andre som ønsker å gå ned i vekt tenker gjerne at de skal være kvitt 10 kg før sommeren. Og det kunne jeg kanskje også ha klart - problemet mitt er at jeg nesten garantert vil gå dem opp igjen i høst. Og så står jeg på stedet hvil til nyttår. Derfor vil jeg heller fokusere på å endre livsstilen min, sakte men sikkert. Og forhåpentligvis få en vektnedgang som bivirkning av det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2023 ga meg ikke bare 9 minuskilo, men også veldig mye lærdom. Innsikt om meg selv, hva jeg kan klare og rett og slett en endring på mange områder. Jeg har blitt flinkere til å porsjonere måltider, helt av meg selv. Jeg er nok ikke der at jeg klarer å bare gå èn gang på buffèt, men jeg har merket at jeg i flere sammenkomster klarer å stoppe å spise, være mett og fornøyd, en god del før jeg vanligvis ville før. At jeg hører på magen (metthetskalaen) og ikke spiser fordi øynene vil. Helt automatisk! Det er deilig!

Jeg har også i minnet hvordan oppstarten av hverdagen etter jul har pleid å være. Altså, vi snakker om en tilstand der man føler seg mer død enn levende. Alt er tungt, jeg var sulten h e l e tiden. Cravet sukker så mye at jeg følte jeg skulle sprekke. Jeg husker dette spesielt godt nå fordi oppstarten denne gangen IKKE har vært sånn. Så noe har skjedd i tiden frem hit.

Joda, jeg har spist mye i julen. Var noen julemiddager der hvor jeg følte det var vanskelig å bevege seg etterpå :roll: Kveldene med film o.l førte med seg både sjokolade og snacks. Men jeg tror jeg ganske ubevisst har spist mye mindre småkaker enn jeg er vant med i desember. Har nok tenkt har jeg så lyst på dette egentlig? Er det så godt? og så droppet mye av det.

For det tyngste denne uken har definitivt bare vært det å stå opp, og komme seg på jobb 😴 skikkelig trøtt! *gjeeesp* Men det var ingen problemer å skifte over til vanlig frokost/lunsj igjen f.eks. Og sukkercravings er mye mindre enn vanlig over nyåret. Ikke helt fraværende skal sies... har kjent det etter jobb, under middagslaging. Og da har jeg gitt litt etter, ikke mye, men typ èn marsipankule, sjokoladebit e.l.

Det er veldig viktig for meg å huske at jeg ikke skal være helt avholds. Ligger liksom litt latent i meg når man er i starten av januar at jeg skal være helt sukkerfri. Det har vært rutinen min så mange år før... Så må jeg huske på hva jeg lærte i fjor. At det ikke er bra for meg. Men å være måteholden, og ikke ha "forbudte" matvarer/godteri.

Bare for å gi et eksempel på hva som er en typisk dag for meg matmessig så var dette det jeg spiste i går:

Frokost: havregryn m/ melk kl. 6.30
Lunsj: omelett av 2 egg m/ ost og skinke. Babyleaf, paprikasnacks og druer kl. 11.30
Middag: to tortillawraps m/ kylling satay-biter, babyleaf og mango i. Ene ble spist kl.15, den andre kl.18.
Kvelds: to tynne chiaknekkebrød m/ krydderost og spekeskinke og 1/2 klementin kl.21
Drikke: vann + 1 kopp urtete

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det du spiser høres veldig fornuftig ut. Det var det samme jeg spiste tidligere når jeg startet opp hele denne prosessen. For meg stoppet det bare helt opp, så derfor måtte jeg gjøre endringer, men det er viktig å finne det som passer for akkurat deg 👍

Jeg har også egentlig klart overgangen fra jul til januar greit. Er bittelitt mer sulten enn før jul, men mye mindre enn jeg trodde jeg skulle være.

Så vi 🤞 for at 2024 blir året der vi når målene våre :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg heier på dette med å ikke ha forbudte matvarer altså! For noen fungerer det sikkert godt, men for meg utvikler det seg bare til noe usunt hvis jeg skal holde på med å kategorisere ja-mat og nei-mat. Også tenker jeg det er viktig for barna å se at mamma og pappa spiser grønnsaker men også at vi er en del av familien og spiser kake på bursdager, kanskje potetgull når man ser på film i helgen osv, for at de skal ha et sunt forhold til all type mat🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg

Sum: - 11,1 kg

Selv om det er bare fire dager siden sist veiing, så ville jeg veie meg i dag for å komme inn i rytmen. Har virkelig blitt konvertert til dette underforumets fredagsveiinger :fnise: Godt eksempel på at endring er mulig for meg (som har veid meg på mandager i 20 år). Og heldigvis som håpet så er julevekten på vei bort! Ned 1,8 kg! Det motiverer!

Det motiverer også å se samlet vektnedgang for meg etter at jeg begynte livsstilsendringen i fjor, så derfor beholder jeg samlet nedgang under "sum".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! 1,8kg på fire dager! Det er jo helt supert! Dette går din vei☺️ All grunn til å være stolt over dette😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...