Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er heller slik at disse tingene som eventuelle helseproblemer resulterer i snakker vi ikke om. Kanskje fordi opinionsdannerne føler seg truffet? Overvekt derimot, som en artikkel på forskning.no i dag slo fast IKKE er selvforskyldt, er det svært mange som snakker dritt om. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

For det første finner jeg ikke artikkelen og for det andre kan overvekt være både selvforskyldt og ikke selvforskyldt. At forskning.no sier det er enten eller finner jeg tvilsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er heller slik at disse tingene som eventuelle helseproblemer resulterer i snakker vi ikke om. Kanskje fordi opinionsdannerne føler seg truffet? Overvekt derimot, som en artikkel på forskning.no i dag slo fast IKKE er selvforskyldt, er det svært mange som snakker dritt om. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Du har anledning til å ta opp temaet hver gang det passer deg, både i private samtaler, på forum, andre sosiale medier, og f.eks aviser.

Overvekt er selvsagt selvforskyldt, selv om noen lettere blir overvektige enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selv om man har tilstander som gjør at man legger lettere på seg så er det nå en gang sånn at dersom man er overvektig så har man spist for mye. Spiser du færre kalorier enn kroppen forbrenner så blir du ikke feit om du har aldri så mye PCOS.

Anonymkode: 98715...444

Du tar jo feil her.

Overvekt er en av symptomene på PCOS, og selv om man passer på hva man spiser og er aktiv, så vil man slite med å gå ned i vekt, pga hormonforstyrrelsen i kroppen.

Man har også sykdommen lipødem, hvor man legger på seg på forskjellige steder på kroppen, og slanking hjelper ikke på denne sykdommen.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selv om man har tilstander som gjør at man legger lettere på seg så er det nå en gang sånn at dersom man er overvektig så har man spist for mye. Spiser du færre kalorier enn kroppen forbrenner så blir du ikke feit om du har aldri så mye PCOS.

Anonymkode: 98715...444

På forskning.no finner du en artikkel som sier akkurat det motsatte av det du påstår her. Så, med mindre du er professor i fedmeforskning vet jeg i allefall hvem jeg stoler mest på.

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På forskning.no finner du en artikkel som sier akkurat det motsatte av det du påstår her. Så, med mindre du er professor i fedmeforskning vet jeg i allefall hvem jeg stoler mest på.

Anonymkode: b4ad9...bb0

Kan du linke til artikkelen? Ikke meg du siterte, men blir nysgjerrig for vel ja naturens lover og sånn 🤷‍♀️

Anonymkode: b1acc...bfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (11 minutter siden):

Du tar jo feil her.

Overvekt er en av symptomene på PCOS, og selv om man passer på hva man spiser og er aktiv, så vil man slite med å gå ned i vekt, pga hormonforstyrrelsen i kroppen.

Man har også sykdommen lipødem, hvor man legger på seg på forskjellige steder på kroppen, og slanking hjelper ikke på denne sykdommen.

 

Kroppen tar nok ikke til seg flere kalorier enn den får muligheten til om man har PCOS heller...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (20 minutter siden):

Du har anledning til å ta opp temaet hver gang det passer deg, både i private samtaler, på forum, andre sosiale medier, og f.eks aviser.

Overvekt er selvsagt selvforskyldt, selv om noen lettere blir overvektige enn andre.

Overvekt er også skapt av samfunnet. Det er en grunn til at fedme ikke er jevnt fordelt i befolkningen, og det handler blant annet om pris på ultraprossesert mat og motivasjon og mulighet til å bevege seg. Med lite overskudd til planlegging og dårlig økonomi blir det lettere for mange å velge billige og usunne løsninger. Å legge all skyld på enkeltindivider blir dessverre en grov forenkling.

Anonymkode: 542cd...b3f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Kroppen tar nok ikke til seg flere kalorier enn den får muligheten til om man har PCOS heller...

Jeg har heller ikke påstått det.

Det er det å gå ned i vekt som blir problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (3 minutter siden):

Jeg har heller ikke påstått det.

Det er det å gå ned i vekt som blir problemet her.

Du påsto at det den du siterte skrev var feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Overvekt er også skapt av samfunnet. Det er en grunn til at fedme ikke er jevnt fordelt i befolkningen, og det handler blant annet om pris på ultraprossesert mat og motivasjon og mulighet til å bevege seg. Med lite overskudd til planlegging og dårlig økonomi blir det lettere for mange å velge billige og usunne løsninger. Å legge all skyld på enkeltindivider blir dessverre en grov forenkling.

Anonymkode: 542cd...b3f

Samfunnet har gjort det enklere å ta valg som gjør en overvektig. Det endrer ikke på det faktum at det er man selv som tar valgene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Du påsto at det den du siterte skrev var feil. 

Da ser jeg at jeg blingsa på hva vedkommende skrev, men poengene mine står fremdeles.

Folk med disse sykdommene får ikke gjort stort med dette, fordi sykdommene bidrar til at man ikke lett går ned i vekt, og da er det ikke "så enkelt" som enkelte her påstår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Da ser jeg at jeg blingsa på hva vedkommende skrev, men poengene mine står fremdeles.

Folk med disse sykdommene får ikke gjort stort med dette, fordi sykdommene bidrar til at man ikke lett går ned i vekt, og da er det ikke "så enkelt" som enkelte her påstår.

 

Det er selvsagt vanskeligere for denne promillen som har dette, enn det er for den store gruppen som ikke har dette. Når man diskuterer overvekt på systemnivå er det som oftest den store gruppen overvektige som ikke har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bålkaffe said:

Da ser jeg at jeg blingsa på hva vedkommende skrev, men poengene mine står fremdeles.

Folk med disse sykdommene får ikke gjort stort med dette, fordi sykdommene bidrar til at man ikke lett går ned i vekt, og da er det ikke "så enkelt" som enkelte her påstår.

 

Jeg tror det er lurt å skille på "enkelt" som i "ukomplisert" og "enkelt" som i "ikke vanskelig".

Gå ned i vekt er gjerne ukomplisert men for de fleste er det likevel vanskelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt vanskeligere for denne promillen som har dette, enn det er for den store gruppen som ikke har dette. Når man diskuterer overvekt på systemnivå er det som oftest den store gruppen overvektige som ikke har dette.

Når man diskuterer overvekt på systemnivå er alle overvektige inkludert, deriblant de med sykdommer som bidrar til overvekt.

Overvekt har en sammensatt og komplisert årsak, noe også forskningen støtter innunder: https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å veie for mye er jo lett synlig og man konkluderer med at vedkommende er usunn. Hvis man er slank,kan det være at man drikker for mye alkohol,putter i seg piller,er inaktiv, røyker etc. Er ingen automatikk i at en tynn kropp er sunn. 

Anonymkode: a224d...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Når man diskuterer overvekt på systemnivå er alle overvektige inkludert, deriblant de med sykdommer som bidrar til overvekt.

Overvekt har en sammensatt og komplisert årsak, noe også forskningen støtter innunder: https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532

Alle overvektige er inkludert, men de aller fleste er såpass oppegående at de skjønner at problematikken på systemnivå handler om de som tar valg som gjør dem overvektige, hvorfor de gjør dette, og hvilke utfordringer det gir. Og det er selvsagt dette man diskuterer på systemnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er heller slik at disse tingene som eventuelle helseproblemer resulterer i snakker vi ikke om. Kanskje fordi opinionsdannerne føler seg truffet? Overvekt derimot, som en artikkel på forskning.no i dag slo fast IKKE er selvforskyldt, er det svært mange som snakker dritt om. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532?fbclid=IwAR2PMqSEcQ9Fx4P8O5H_1o9hAkhDVPY0rczWx_gPSZADqG8jZdD_ShB0jYI 
jeg antar at det er denne artikkelen du henviser til? 
om du leser videre fra overskriften ser man at den ikke slår fast at fedme ikke er selvforskyldt. 
det journalisten i denne artikkelen derimot sier er at, ja alle vil gå ned i vekt om de spiser mindre, men for noen krever det flere og mer inngripende tiltak enn for andre. 
I artikkelen skriver de videre at for noen er det vanskeligere å holde vekten, i det samfunnet vi lever i i dag med så stor tilgang på blandet junkfod, overflod og fristelser. 
ja artikkelen sier at noen har en sammensetning av gener som gjør dem mer disponert for overvekt enn andre og at noen er mer sensitive for en usunn livsstil en andre. 

men det står ikke et sted i artikkelen at man ikke kan gjøre noe med det. Eller at det ikke er usunt å overvektig, bare fordi man har en genetisk høyere risiko for å bli det. 

en usunn kroppsvekt uansett om man veier for mye eller for lite, er jo allikevel nettopp det usunn. 

Anonymkode: 92f7c...44a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bålkaffe said:

Når man diskuterer overvekt på systemnivå er alle overvektige inkludert, deriblant de med sykdommer som bidrar til overvekt.

Overvekt har en sammensatt og komplisert årsak, noe også forskningen støtter innunder: https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532

"Våre valg er alltid determinert av de mulighetene vi har, av oppvekst, miljø, genetikk, sosiale forhold, samfunnsstrukturer og andre forhold som vi ikke selv har innflytelse på."

Javel. Er det slik man ser på verden så har man jo aldri skyld i noe som helst. "Det var ikke min feil at jeg kjørte i fylla. Det var genene mine som gjør at jeg drikker og alkoholen fjernet forstanden og dermed tok jeg bilen hjem. Genene/foreldrene/barneskolelærerene/vennene min sin feil."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (10 minutter siden):

Da ser jeg at jeg blingsa på hva vedkommende skrev, men poengene mine står fremdeles.

Folk med disse sykdommene får ikke gjort stort med dette, fordi sykdommene bidrar til at man ikke lett går ned i vekt, og da er det ikke "så enkelt" som enkelte her påstår.

 

Men nå er det jo ekstremt få som har sykdommer som bidrar til overvekt. Av de jeg kjenner som er sterkt overvektige, har blitt tjukke pga dårlige valg. Har ikke mindre enn to venninner som har tatt slankeoperasjon. Og det er befriende å høre at de selv sier at det er totalt selvpåført.

Jeg har en bror på snart 50. Han er så tykk nå, at han har ikke vært i arbeid på to år. Helsen har sviktet totalt. Han var sjømann, og totalt ubrukelig på jobb. Han hev etter pusten etter 10 meter, og kan knapt gå i en trapp. Han driver rett og slett å spiser seg ihjel. Skremmende!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (24 minutter siden):

Samfunnet har gjort det enklere å ta valg som gjør en overvektig. Det endrer ikke på det faktum at det er man selv som tar valgene.

Nettopp. Blir som Jørgen Foss (tidligere leder av Landsforeningen for overvektige) som langet ut mot billig påskegodt. Direkte pinlig. Som om noen tvinger dem til å kjøpe billig sjokolade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...