Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Overvekt kan ha mange årsaker. Genetikk, psyke, traumer, bakerieflora i tarm, inaktivitet, sultfølelse, spiseforstyrrelser, smerter, kosthold og mange andre kompliserte årsaker. Det er ingen enkel forklaring. 

Noe av det som er så vondt for overvektige er at de blir sett på som late, og de blir sett på som mennesker som ikke har kontroll. Ofte har de blitt overvektige av svært sammensatte grunner. Overvektige er ikke late mennesker som bare stapper i seg usunn mat. Noen blir lett overvektige, andre legger aldri på seg. 

Det at samfunnet ser på overvektige kropper som stygge, gjør overvekten enda verre å bære, enn om det bare var de ulike kroppslige plagene overvektige kan ha. Det er fint at noen viser at overvektige er vakre de og. Når hele verden prøver å fortelle dem noe annet. 

Anonymkode: 68c9f...e1a

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah80 skrev (13 minutter siden):

Nettopp. Blir som Jørgen Foss (tidligere leder av Landsforeningen for overvektige) som langet ut mot billig påskegodt. Direkte pinlig. Som om noen tvinger dem til å kjøpe billig sjokolade. 

Jørgen Foss har jo absolutt et poeng i at billigere og mer tilgjengelig godteri ikke akkurat er direkte bra for folks inntak.

Men det er jo fortsatt vi som kjøper og spiser det som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overvektige er ikke late mennesker som bare stapper i seg usunn mat. Noen blir lett overvektige, andre legger aldri på seg. 

 

Anonymkode: 68c9f...e1a

Dette stemmer jo ikke. For mange overvektige så dreier det seg nettopp om dette. Null fysisk aktivitet og spising av store mengder usunn mat, og godteri. Og for ikke å snakke om sukkerholdige drikker. Min overvektige bror drikker minst 2-3 liter Cola daglig. Det er mange kalorier, kun å drikke på seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (På 15.5.2022 den 16.04):

Overvekt er helseskadelig. Det er ingen grunn å applaudere tykke kropper.

Kroppspositivistene virker å synes at det er fint å være overvektig. Det er selvsagt helt greit. Jeg respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke.

Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dnE6Q1/skal-vi-virkelig-hylle-alle-slags-kropper

Så er dere enige eller uenige med Sanna Sarromma?

 

Jeg må si meg enig, man skal selvsagt ikke mobbe og trakassere overvektige, men jeg synes ikke man skal drive og hylle dem heller. 

Jeg er feit og glad veier 127 og kan gjerne bli feitere bryr meg lite kanke noe for det og liker og være feit

Anonymkode: 4263f...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fedme kan til dels være selvforskyldt og koste samfunnet penger i form av helseproblemer. Men, hva med: 
1) Alkohol
2) Rullebrett
3) Misbruk av piller, herunder smertestillende
4) Mobbing 
5) Narkotikamisbruk
6) Toppturer hvor samfunnet må bruke penger på å berge folk ned igjen, herunder søk i forbindelse med ras
og så videre. 

Generell risikoatferd burde absolutt medføre økt brukerandel for helsetjenester. Folk som f.eks. går på topptur bør tegne forsikring slik at evt utrykning dekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, PetterKanin said:

Jo. Det er avgifter på både mat- og tobakksvarer. 

Feite folk bruker ikke veldig mye mer penger på mat (de spiser bare mer billig dritmat), og dermed er denne "ekstraskatten" ubetydelig. Brukerbetalingen må være langt høyere for å tvinge disse menneskene til enten å endre atferd eller dekke helseutgiftene (som vil være langt høyere enn det de betaler inn i mat- og tobakksavgifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (5 minutter siden):

Feite folk bruker ikke veldig mye mer penger på mat (de spiser bare mer billig dritmat), og dermed er denne "ekstraskatten" ubetydelig. Brukerbetalingen må være langt høyere for å tvinge disse menneskene til enten å endre atferd eller dekke helseutgiftene (som vil være langt høyere enn det de betaler inn i mat- og tobakksavgifter).

Den såkalte billige drottmaten er som ofte veldig kostbar i forhold til sunne alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det MÅ være løgn å si at man syns en lubben kvinnekropp er finere enn en syltynn??? Eller bare å mene at flere slags kropper kan ha noe fint ved seg?  Mange menn kan oppriktig synes det i alle fall. Og kroppspositive kvinner. Har du ikke skjønt at dette er mennesker som også eksisterer?

Tror du jeg lyver når jeg sier jeg syns min kone er fin og flott med den kroppen hun har, om jeg bare sier at hun er godt over normalvektig? Tror du hun regner med at jeg sier det bare for å være hyggelig? 

En ting er å dømme mennesker for kroppen de har, noe annet og verre er å dømme de som sier noe hyggelig om de samme menneskene og tillegge dem uærlighet.

Men det skal man vel også akseptere, å ikke bli akseptert for å være aksepterende...

Anonymkode: 00d0c...256

Det er vel ikke lubben vs. syltynn vi snakker om her, men normalvekt vs. alvorlig fedme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532?fbclid=IwAR2PMqSEcQ9Fx4P8O5H_1o9hAkhDVPY0rczWx_gPSZADqG8jZdD_ShB0jYI 
jeg antar at det er denne artikkelen du henviser til? 
om du leser videre fra overskriften ser man at den ikke slår fast at fedme ikke er selvforskyldt. 
det journalisten i denne artikkelen derimot sier er at, ja alle vil gå ned i vekt om de spiser mindre, men for noen krever det flere og mer inngripende tiltak enn for andre. 
I artikkelen skriver de videre at for noen er det vanskeligere å holde vekten, i det samfunnet vi lever i i dag med så stor tilgang på blandet junkfod, overflod og fristelser. 
ja artikkelen sier at noen har en sammensetning av gener som gjør dem mer disponert for overvekt enn andre og at noen er mer sensitive for en usunn livsstil en andre. 

men det står ikke et sted i artikkelen at man ikke kan gjøre noe med det. Eller at det ikke er usunt å overvektig, bare fordi man har en genetisk høyere risiko for å bli det. 

en usunn kroppsvekt uansett om man veier for mye eller for lite, er jo allikevel nettopp det usunn. 

Anonymkode: 92f7c...44a

Noe som du feilaktig antar er noe man kan gjøre noe med er ikke like enkelt for alle. Enten så aksepterer du at andre har det slik eller så gjør du det ikke. Jeg har ingen problemer med å forstå at en del overvektige ikke har så stor mulighet til å gå ned i vekt, jeg har ingen behov for å fordømme de av den grunn. Men du virker svært oppsatt på å legitimere holdningene dine overfor overvektige. Hvorfor det?

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 timer siden):

Dette stemmer jo ikke. For mange overvektige så dreier det seg nettopp om dette. Null fysisk aktivitet og spising av store mengder usunn mat, og godteri. Og for ikke å snakke om sukkerholdige drikker. Min overvektige bror drikker minst 2-3 liter Cola daglig. Det er mange kalorier, kun å drikke på seg. 

Men nå er broren din en eneste person da. Snakk om å skjære alle over en kam 😄

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men nå er broren din en eneste person da. Snakk om å skjære alle over en kam 😄

Anonymkode: b4ad9...bb0

Det er nettopp det jeg ikke gjør. Jeg skrev at mange overvektige spiser masse usunt og er late. Men brukeren som jeg siterte, skjærte alle over èn kam. H*n skrev at overvektige ikke spiser usunt og er late. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Det er nettopp det jeg ikke gjør. Jeg skrev at mange overvektige spiser masse usunt og er late. Men brukeren som jeg siterte, skjærte alle over èn kam. H*n skrev at overvektige ikke spiser usunt og er late. 

Det var nettopp det du gjorde. Du tok utgangspunkt i en person som du kjenner for å skrive at mange gjør det samme som han. Det har du ingen mulighet for å vite med utgangspunkt i den ene personen. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var nettopp det du gjorde. Du tok utgangspunkt i en person som du kjenner for å skrive at mange gjør det samme som han. Det har du ingen mulighet for å vite med utgangspunkt i den ene personen. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Broren min var et eksempel. Selvsagt er det mange overvektige som er late og som spiser masse usunn mat. Og det er de som ikke gjør det. Er det så vanskelig å forstå? 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at kropper som er skadelig for helsen aldri bør hylles. Har du for lav eller for høy bmi skal ikke dette hylles, det blir som å hylle og heie frem en dårlig helse! 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cylon skrev (På 15.5.2022 den 16.10):

Hvem er denne Sanna Sarroma som absolutt skal mene alt om alle overalt og hele tiden? Skjønner ikke greia hennes. 

Hun troller jo faktisk da.

Hun skriver det hun skriver utelukkende for å provosere. Velger temaer hun vet folk vil hisse seg opp over.

Anonymkode: 1c5b0...78b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, PetterKanin said:

Dette sier jo kun noe om bearbeidet kjøtt vs bearbeidet.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (15 timer siden):

Både hormoner og stoffskifte er ting som kan bidra til at folk legger på seg selv om de ikke spiser mye junk, er late etc? Anser du PCOS og lavt stoffskifte, problemer med skjoldbruskkjertelen for idiotiske unnskyldninger her?

Ja det gjør jeg. Man har som sagt sin egen kropps forutsetning for å holde seg slank. Til syvende og sist handler det om hva og hvor mye man putter i munnen.

Anonymkode: be24d...508

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...