Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Les tilsvaret artikkelen i VG nå. Meget godt skrevet. Veldig enig i at overvektige er siste som det er innafor å diskriminere. Prøv å endre en artikkel om overvekt til etnisitet, hudfarge, legning osv. 

Anonymkode: 1760b...01d

Fedme er selvforskyldt og koster samfunnet store summer. Etnisitet, hudfarge, legning osv er ikke noe folk kan styre selv og koster heller ikke samfunnet i utgangspunkt noe. Å sammenligne fedme med de andre faktorene her er direkte latterlig. Det viser bare hvor forstyrret og ansvarsfraskrivende feite folk er.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

og hadde du lest videre hadde du sett at det er fordi hun slet psykisk og hatet seg selv når hun var tynnere.   Da er det faktisk bedre å være tjukk og like seg selv og se lyst på livet. 

Anonymkode: 198d3...121

Jeg er selvsagt enig i det, men hun går jo lenger enn det, hun sier hun ønsker å ha alvorlig fedme.

Det er trist hvis overvektige hater seg selv, men man må jo ikke gå helt i andre grøfta heller? 

Hvis man vil se på fedme som en sykdom, så er det jo veldig spesielt å ikke ønske å bli frisk. Man kan sammenligne det med f.eks. en hudsykdom (for å ta noe annet som synes godt) - så er det jo ikke sånn at folk med alvorlig psoriasis skal måtte hate seg selv fordi de synes de ser stygge ut, men det er jo også bekymringsfullt hvis de skal slutte å ønske å bli bedre? 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Les tilsvaret artikkelen i VG nå. Meget godt skrevet. Veldig enig i at overvektige er siste som det er innafor å diskriminere. Prøv å endre en artikkel om overvekt til etnisitet, hudfarge, legning osv. 

Anonymkode: 1760b...01d

Det kan ikke sammenlignes. Overvekt er ikke en del av personen på samme måte som hudfarge eller andre medfødte ting. 

Greia er jo at en del av disse fedme-aktivistene mener at overvekt er medfødt, uforskyldt og umulig å gjøre noe med. Alt dette er feil. At du (nå snakker jeg til en hvem som helst her, ikke nødvendigvis deg jeg siterer) er tjukk, er ikke en del av deg og slik du må være. Du har faktisk et valg. Ja, noen har lettere for å legge på seg enn andre, men det er ikke sånn at noen bare MÅ ha alvorlig fedme. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, matsats said:

Fedme er selvforskyldt og koster samfunnet store summer. Etnisitet, hudfarge, legning osv er ikke noe folk kan styre selv og koster heller ikke samfunnet i utgangspunkt noe. Å sammenligne fedme med de andre faktorene her er direkte latterlig. Det viser bare hvor forstyrret og ansvarsfraskrivende feite folk er.

Du går helt utenom poenget:

Diskriminering.

Hvor langt det er greit å gå i å snakke nedsettende om folk (som neppe har gjort deg mer vondt enn bare å eksistere i samme verden som din)?

Hvor vanskelig må det være å prestere det mange av oss klarer helt fint - å akseptere at mennesker er forskjellige? Uansett grunn. 

Mange grupperinger foruten overvektige kan beskyldes for å "koste samfunnet noe", men hvor kommer trangen til dette regnskapet fra? I verdens liksom rikeste land... 

Er det viktig å gjøre samfunnet kaldere og mindre inkluderende, eller det motsatte?

Dette er også en verdidebatt, og en som handler om menneskesyn. 

 

 

 

Anonymkode: 00d0c...256

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, fordi det er status å være tynn. Enda det også kan være helseskadelig. Beste er vel å være midt i mellom - der også. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Ja, og det var poenget. Men måten overvektige blir forsvart på er så latterlig. Når det er bilde av ei overvektig dame så kommenterer alltid andre damer at «alle kropper er fine» «denne kroppen er mye finere enn de syltynne» osv. Det er så latterlig dårlig løgn. Alt for lett å gjennomskue at de bare forsvarer. 
Og må være kjipt for den overvektige å bli lagt ut i sosiale medier med «hylles for å vise sin kropp», det er ikke noe kompliment i det hele tatt. Jeg hadde blitt ganske trist om det var bilde av meg i avisene og det stod noe sånt. Som om jeg er modig som tør å vise en slik kropp.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke hylle noen kropper som helst, men la kropp bare være kropp og ikkeno mer.

Det kan bety at feite slipper blikk på stranda eller hvis de spiser is. At de kunne ha fått like god helsehjelp som normalvektige, og slippe å bli sett på som late, dumme og uten både selvinnsikt og selvkontroll. Eller at ethvert helseproblem blir avfeid med «du er jo ganske overvektig, da».

Et symptom på hvor stor forskjellsbehandling det er er statusen til anorexi og overspisingslidelse. Mens anorektikere får behandling blir overspisere bedt om å skjerpe seg, gjerne samtidig som de blir fortalt at de er ekle.

Anonymkode: 542cd...b3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du går helt utenom poenget:

Diskriminering.

Hvor langt det er greit å gå i å snakke nedsettende om folk (som neppe har gjort deg mer vondt enn bare å eksistere i samme verden som din)?

Hvor vanskelig må det være å prestere det mange av oss klarer helt fint - å akseptere at mennesker er forskjellige? Uansett grunn. 

Mange grupperinger foruten overvektige kan beskyldes for å "koste samfunnet noe", men hvor kommer trangen til dette regnskapet fra? I verdens liksom rikeste land... 

Er det viktig å gjøre samfunnet kaldere og mindre inkluderende, eller det motsatte?

 

 

 

 

Anonymkode: 00d0c...256

På hvilken måte diskrimineres feite folk? De har samme rettigheter som alle andre. Dessverre belaster de helsevesenet i stor grad og tvinger resten av oss til å betale mer i skatt enn vi ellers burde ha gjort.

Feite folk burde betale en betydelig ekstraskatt slik at vi andre ikke må finansiere kostnadene av fedmen.

For øvrig er ikke feite folk verre enn andre folk som belaster skattebetalerne unødvendig. En rekke innvandrere og uføretrygdede er f.eks. også store økonomiske belastninger for samfunnet.

Endret av matsats
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

matsats skrev (1 time siden):

Fedme er selvforskyldt og koster samfunnet store summer. Etnisitet, hudfarge, legning osv er ikke noe folk kan styre selv og koster heller ikke samfunnet i utgangspunkt noe. Å sammenligne fedme med de andre faktorene her er direkte latterlig. Det viser bare hvor forstyrret og ansvarsfraskrivende feite folk er.

Fedme kan til dels være selvforskyldt og koste samfunnet penger i form av helseproblemer. Men, hva med: 
1) Alkohol
2) Rullebrett
3) Misbruk av piller, herunder smertestillende
4) Mobbing 
5) Narkotikamisbruk
6) Toppturer hvor samfunnet må bruke penger på å berge folk ned igjen, herunder søk i forbindelse med ras
og så videre. 

Alt dette er noe folk selv velger å holde på med og som kan resultere i helseproblemer. Dessuten er det nå enda slik at det er unge gutter som i størst grad skader seg og dør for tidlig. Dette koster samfunnet mye fordi dette er ungdom som samfunnet har brukt masse penger på å utdanne og som skader seg/dør før de blir skattebetalere. Skal vi forby alt som kan føre til prematur død for unge menn? Slik som bilkjøring, alkohol osv fordi det koster samfunnet så mye penger. Eller skal vi starte med å sjikanere unge menn slik at de forstår hvor dumme de er som ikke skjerper seg?

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal passe oss selv og ikke bry oss. Andres kropp er deres problem, dersom den er et problem.

Anonymkode: 46dac...517

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (På 15.5.2022 den 16.04):

Overvekt er helseskadelig. Det er ingen grunn å applaudere tykke kropper.

Kroppspositivistene virker å synes at det er fint å være overvektig. Det er selvsagt helt greit. Jeg respekterer dem og deres ønske om å forbli tykke.

Det blir imidlertid hakket verre når positivistene inviterer oss andre til å snakke om kropper som deres i positive ordelag. Alle kropper er gode, sier de. Men det blir som å applaudere røyking. Både overvekt og røyking er helseskadelig og dessuten livsfarlig. Hvorfor skal vi vise aksept for noe som er dødelig farlig?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dnE6Q1/skal-vi-virkelig-hylle-alle-slags-kropper

Så er dere enige eller uenige med Sanna Sarromma?

 

Jeg må si meg enig, man skal selvsagt ikke mobbe og trakassere overvektige, men jeg synes ikke man skal drive og hylle dem heller. 

Tja, jeg hyller ikke noen kropper.

Jeg synes folk skal få slippe å bli trakassert, hetset og diskriminert.

Om du bytter ut ordet «overvektig/tjukk» med «kvinne, skeiv, melaninrik, funksjonshemmet» - hva tenker du da om innlegget ditt?

«Skal vi VIRKELIG hylle alle hudfarger? Skal vi virkelig hylle funksjonshemmedes rettigheter?»

🤷‍♀️
 

Og: pleier dere som er veldig engasjert i dette å ta opp samme spørsmål ovenfor ordinære modeller som jo i all hovedsak er anorektiske/har helseskadelig undervekt?

Pleier dere kritisere showet til Victoria Secrets når modellene har spist kun tomat og tatt avføringsmidler i lange tider?

Nei? Nehei. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Avstand said:

Ja, og det var poenget. Men måten overvektige blir forsvart på er så latterlig. Når det er bilde av ei overvektig dame så kommenterer alltid andre damer at «alle kropper er fine» «denne kroppen er mye finere enn de syltynne» osv. Det er så latterlig dårlig løgn. Alt for lett å gjennomskue at de bare forsvarer. 
Og må være kjipt for den overvektige å bli lagt ut i sosiale medier med «hylles for å vise sin kropp», det er ikke noe kompliment i det hele tatt. Jeg hadde blitt ganske trist om det var bilde av meg i avisene og det stod noe sånt. Som om jeg er modig som tør å vise en slik kropp.... 

Det MÅ være løgn å si at man syns en lubben kvinnekropp er finere enn en syltynn??? Eller bare å mene at flere slags kropper kan ha noe fint ved seg?  Mange menn kan oppriktig synes det i alle fall. Og kroppspositive kvinner. Har du ikke skjønt at dette er mennesker som også eksisterer?

Tror du jeg lyver når jeg sier jeg syns min kone er fin og flott med den kroppen hun har, om jeg bare sier at hun er godt over normalvektig? Tror du hun regner med at jeg sier det bare for å være hyggelig? 

En ting er å dømme mennesker for kroppen de har, noe annet og verre er å dømme de som sier noe hyggelig om de samme menneskene og tillegge dem uærlighet.

Men det skal man vel også akseptere, å ikke bli akseptert for å være aksepterende...

Anonymkode: 00d0c...256

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så mye stygt som skrives her. Det får meg til å undres over hvem som berettiger seg selv til å forfekte slike holdninger. Det fremkommer direkte forakt mot mennesker med overvekt, pakket inn i et narrativ at det koster så mye. Ja vel. Jeg tror det koster mest for personen selv. Og hva øvrige kostnader angår, så er det veldig mye annet som koster også. Soling feks. Det er dyrt med hudkreft. Å leve stressfylt også. Hva med drop out i vgs og eld-gamle med pacemaker? Alle som går i terapi i årevis. Nei, slutt å pakk det inn i økonomi og stå heller for å se med forakt på overvektige. 

Anonymkode: 1760b...01d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (2 timer siden):

Nei.

Jo. Det er avgifter på både mat- og tobakksvarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det MÅ være løgn å si at man syns en lubben kvinnekropp er finere enn en syltynn??? Eller bare å mene at flere slags kropper kan ha noe fint ved seg?  Mange menn kan oppriktig synes det i alle fall. Og kroppspositive kvinner. Har du ikke skjønt at dette er mennesker som også eksisterer?

Tror du jeg lyver når jeg sier jeg syns min kone er fin og flott med den kroppen hun har, om jeg bare sier at hun er godt over normalvektig? Tror du hun regner med at jeg sier det bare for å være hyggelig? 

En ting er å dømme mennesker for kroppen de har, noe annet og verre er å dømme de som sier noe hyggelig om de samme menneskene og tillegge dem uærlighet.

Men det skal man vel også akseptere, å ikke bli akseptert for å være aksepterende...

Anonymkode: 00d0c...256

Uff. Jeg skrev ikke at ingen kan synes at kraftige kropper er fine. Det er MÅTEN det blir skrevet på i mediene og kommentarene blir skrevet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy så mye stygt som skrives her. Det får meg til å undres over hvem som berettiger seg selv til å forfekte slike holdninger. Det fremkommer direkte forakt mot mennesker med overvekt, pakket inn i et narrativ at det koster så mye. Ja vel. Jeg tror det koster mest for personen selv. Og hva øvrige kostnader angår, så er det veldig mye annet som koster også. Soling feks. Det er dyrt med hudkreft. Å leve stressfylt også. Hva med drop out i vgs og eld-gamle med pacemaker? Alle som går i terapi i årevis. Nei, slutt å pakk det inn i økonomi og stå heller for å se med forakt på overvektige. 

Anonymkode: 1760b...01d

Det skal selvsagt være rom for å snakke om kostnadene med ting, deriblant overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, matsats said:

På hvilken måte diskrimineres feite folk? De har samme rettigheter som alle andre. Dessverre belaster de helsevesenet i stor grad og tvinger resten av oss til å betale mer i skatt enn vi ellers burde ha gjort.

Feite folk burde betale en betydelig ekstraskatt slik at vi andre ikke må finansiere kostnadene av fedmen.

For øvrig er ikke feite folk verre enn andre folk som belaster skattebetalerne unødvendig. En rekke innvandrere og uføretrygdede er f.eks. også store økonomiske belastninger for samfunnet.

Tja, de tillegges dårlige menneskelige egenskaper og kan oppleve å bli forbigått i arbeidsmarkedet. Mange har fordommer om overvektige. Mange overvektige forteller om hvordan de blir møtt i helsevesenet av leger som tilskriver alle slags medisinske tilstander overvekten, uten å sjekke nærmere. 

Det handler om å ikke bli møtt og oppfattet seriøst og fordomsfritt på lik linje med andre. At hvis man er overvektig er det bare overvektig man blir oppfattet som (av enkelte) og ikke som den personen man er. Det er samme type diskriminering som kvinner har opplevd gjennom tidene, samme type diskriminering personer med annen etnisitet og hudfarge har opplevd osv. - at fordommer og stigmatisering kommer i veien for å bli oppfattet som likeverdige mennesker.

Jeg syns dette er både trist og helt unødvendig.

Anonymkode: 00d0c...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy så mye stygt som skrives her. Det får meg til å undres over hvem som berettiger seg selv til å forfekte slike holdninger. Det fremkommer direkte forakt mot mennesker med overvekt, pakket inn i et narrativ at det koster så mye. Ja vel. Jeg tror det koster mest for personen selv. Og hva øvrige kostnader angår, så er det veldig mye annet som koster også. Soling feks. Det er dyrt med hudkreft. Å leve stressfylt også. Hva med drop out i vgs og eld-gamle med pacemaker? Alle som går i terapi i årevis. Nei, slutt å pakk det inn i økonomi og stå heller for å se med forakt på overvektige. 

Anonymkode: 1760b...01d

For min del forakter jeg ikke overvektige, men jeg forakter alle de idiotiske unnskyldningene folk har for at de er overvektige. Hadde de (ja mange gjør det altså) bare sagt at de er feite pga for høyt inntak av kalorier, ikke lagt ut om alle tullete ideene de har om at deres kropp er så spesiell at den ikke tåler kalorier uten å ese ut. Tarmbakterier, hormoner, stoffskifte, bla bla. Man har sin egen forutsetning for å være slank, ta ansvar og slutt å spille offer og syte.

Anonymkode: be24d...508

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fedme kan til dels være selvforskyldt og koste samfunnet penger i form av helseproblemer. Men, hva med: 
1) Alkohol
2) Rullebrett
3) Misbruk av piller, herunder smertestillende
4) Mobbing 
5) Narkotikamisbruk
6) Toppturer hvor samfunnet må bruke penger på å berge folk ned igjen, herunder søk i forbindelse med ras
og så videre. 

Alt dette er noe folk selv velger å holde på med og som kan resultere i helseproblemer. Dessuten er det nå enda slik at det er unge gutter som i størst grad skader seg og dør for tidlig. Dette koster samfunnet mye fordi dette er ungdom som samfunnet har brukt masse penger på å utdanne og som skader seg/dør før de blir skattebetalere. Skal vi forby alt som kan føre til prematur død for unge menn? Slik som bilkjøring, alkohol osv fordi det koster samfunnet så mye penger. Eller skal vi starte med å sjikanere unge menn slik at de forstår hvor dumme de er som ikke skjerper seg?

Anonymkode: b4ad9...bb0

Det er fritt frem å snakke om utfordringene disse tingene medfører. Hvorfor skal overvekt være et unntak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For min del forakter jeg ikke overvektige, men jeg forakter alle de idiotiske unnskyldningene folk har for at de er overvektige. Hadde de (ja mange gjør det altså) bare sagt at de er feite pga for høyt inntak av kalorier, ikke lagt ut om alle tullete ideene de har om at deres kropp er så spesiell at den ikke tåler kalorier uten å ese ut. Tarmbakterier, hormoner, stoffskifte, bla bla. Man har sin egen forutsetning for å være slank, ta ansvar og slutt å spille offer og syte.

Anonymkode: be24d...508

Både hormoner og stoffskifte er ting som kan bidra til at folk legger på seg selv om de ikke spiser mye junk, er late etc? Anser du PCOS og lavt stoffskifte, problemer med skjoldbruskkjertelen for idiotiske unnskyldninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Det er fritt frem å snakke om utfordringene disse tingene medfører. Hvorfor skal overvekt være et unntak?

Det er heller slik at disse tingene som eventuelle helseproblemer resulterer i snakker vi ikke om. Kanskje fordi opinionsdannerne føler seg truffet? Overvekt derimot, som en artikkel på forskning.no i dag slo fast IKKE er selvforskyldt, er det svært mange som snakker dritt om. 

Anonymkode: b4ad9...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (4 minutter siden):

Både hormoner og stoffskifte er ting som kan bidra til at folk legger på seg selv om de ikke spiser mye junk, er late etc? Anser du PCOS og lavt stoffskifte, problemer med skjoldbruskkjertelen for idiotiske unnskyldninger her?

Selv om man har tilstander som gjør at man legger lettere på seg så er det nå en gang sånn at dersom man er overvektig så har man spist for mye. Spiser du færre kalorier enn kroppen forbrenner så blir du ikke feit om du har aldri så mye PCOS.

Anonymkode: 98715...444

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...