Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for gjengivelse av bilder uten kilde. Elaine Marley, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det gjør jeg. Man har som sagt sin egen kropps forutsetning for å holde seg slank. Til syvende og sist handler det om hva og hvor mye man putter i munnen.

Anonymkode: be24d...508

Du har jo fullstendig rett til å inneha den meningen, men det betyr ikke at du har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hylle sin kropp betyr tre ting:

Man skal trives i kroppen sin -  Din kropp og min kropp er litt forskjellig. Fordi vi er ulike, kommer det til å koste deg mye å ønske deg en annen kropp. Å sammenligne er feil.

Man skal forstå kroppen sin - Samme som at man ikke bør rote til i hus og hjem, er det også lurt å ikke rote med kroppens behov, med å forstå ernæring og hva som er bra og ikke bra for deg. Lytte til signaler og hva kroppen din prøver å fortelle deg, enten om det er stress, magesår, trøtthet og hjernetåke.

Man skal ta vare på kroppen sin - Den største hyllest er å bruke kroppen din.  Du bokstavelig talt hyller kroppens funksjoner og evner når man trener, går turer og får i deg god kvalitetssøvn. 

Nå som det er sagt er jeg  ingen skinnende eksemplar på noen av disse punktene, men jeg er heller ikke ignorant når det kommer til hva så må til om man virkelig skal hylle sin kropp. Det jeg derimot ofte ser er at det er så utrolig mange som stopper etter første punkt med total fravær av de siste punktene som er i min mening minst like viktige, om ikke mer.

Edit: og til de som er forkjempere av å hylle alle kropper: slutt å være selektiv. Å ta vare på sin kropp er den største hyllest man kan gi.

Endret av umAxa
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skikkelig lei meg av å lese denne tråden. Som barn var jeg større enn gjennomsnittet  og med slanke bevisste  foreldre som prøvde alt. Også lege.  Hele livet har jeg kjempet for å ikke la vekta øke for mye. Helt annerledes enn foreldre og søsken. 

Anonymkode: 1760b...01d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er ikke så vanskelig.

Å snakke nedsettende om overvektiges utseende, eller annen prat som er mer hånlig mot tjukke folk - no go

Å snakke om overvektige negativt i et helseperspektiv - go

Anonymkode: 7d18b...2b8

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså denne Carina er jo kronisk alvorlig deprimert - hun er overhodet ikke så lykkelig i sin ekstreme fedme som hun hevder å være. Jeg synes absolutt ikke vi skal HYLLE overvekt og fedme (det er en sykdom, folk DØR av det, da kan vi likegodt hylle røyking og lungekreft liksom), men det bør heller ikke være fritt fram å kommentere folks utseende og vekt. Jeg har selv hatt fedme i mange år, og det var forferdelig tungt og slitsomt både fysisk og mentalt, og man blir møtt med mange fordommer. Nå har jeg vært normalvektig i over fem år, og jeg blir møtt på en helt annen måte i samfunnet selv om jeg er akkurat den samme personen på innsida. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (På 19.5.2022 den 11.35):

Denne tråden er jo et eksempel på hvordan overvekt som tema blir reagert på, her blir både den ene og den andre beskyldt for sjikane uten at de har kommet med et eneste sjikanerende utsagn.

Vet du at de som reagerer i denne tråden anser seg selv som kroppsaktivister/kroppspositivister? Og har ikke alle uansett lik rett til å mene noe i denne debatten? 

Anonymkode: efe14...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes de som lettere legger på seg enn andre, og jeg er en av de.

Men det er ingen unnskyldning, kan så klart være irriterende når andre rundt meg kan hive innpå usunn mat og likevel holde seg slanke. Men vi alle må spille med de kortene vi har fått utdelt. Jeg må spise mindre enn andre og mer sunt enn andre på grunn av min genetikk, jeg kan ikke annet enn å godta at slik er det, og det hjelper null komma niks om jeg klager og syter over det. Om noen timer er det pizzakveld i heimen, og jeg kan ikke spise mer enn maks to mindre stykker, sånn er det bare og det må jeg forholde meg til (om jeg ønsker å bevare god helse).

Anonymkode: 6bb07...7ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du at de som reagerer i denne tråden anser seg selv som kroppsaktivister/kroppspositivister? Og har ikke alle uansett lik rett til å mene noe i denne debatten? 

Anonymkode: efe14...549

Jeg har ikke nevnt noe om kroppsaktivister/kroppspositivitister.

Det er viktig at også meninger forholder seg til realiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tja, de tillegges dårlige menneskelige egenskaper og kan oppleve å bli forbigått i arbeidsmarkedet. Mange har fordommer om overvektige. Mange overvektige forteller om hvordan de blir møtt i helsevesenet av leger som tilskriver alle slags medisinske tilstander overvekten, uten å sjekke nærmere. 

Det handler om å ikke bli møtt og oppfattet seriøst og fordomsfritt på lik linje med andre. At hvis man er overvektig er det bare overvektig man blir oppfattet som (av enkelte) og ikke som den personen man er. Det er samme type diskriminering som kvinner har opplevd gjennom tidene, samme type diskriminering personer med annen etnisitet og hudfarge har opplevd osv. - at fordommer og stigmatisering kommer i veien for å bli oppfattet som likeverdige mennesker.

Jeg syns dette er både trist og helt unødvendig.

Anonymkode: 00d0c...256

Dette er sant MEN da er ikke «FEDME ER KULT» riktig vei å gå for å endre på dette. Husker jeg som tenåring så ei dame lagde en video på youtube som het «a fat rant» som jeg likte godt. Hun sa noe sånt som «ja, jeg er feit, det betyr ikke at jeg er lat, dum eller et dårlig menneske, jeg er bare feit» syntes alltid det var riktig «message». Men fettaktivistene har heller tatt det i retning av «jeg spiser det samme og er like aktiv som deg, det er bare naturlig at jeg veier 130kg».. og «si at min BMI på 50 ikke er helseskadelig og at jeg ser vakkert ut!!» … nei.. det er fullstendig ulogisk.
 

Og dette sier jeg som har vært i fedme kategorien selv de siste årene, har nettopp gått ned 10kg siste 7mnd og endelig fått bmi på 29.9.. lang vei igjen. Og det er hardt, sukker er en avhengighet som er ekstremt vanskelig å slutte med, jeg skjønner hvorfor noen syntes det er lettere å «gi opp» og heller tro på noe de vet er usant men som får dem til å føle seg bedre. Men de trenger en reality check.

 

OG det å prøve å sammenligne fedme «hets» med rasisme er så kvalmt.. I can’t even. Snakk om å prøve å slenge seg på vogna til noen som har opplevd århundrer med smerte.. det er ikke i samme liga engang. Slutt. 
 

Folk virker å blande det fedme på individuelt nivå og i samfunnet. Det er selvfølgelig ikke greit å kommentere på vekta til noen i hverdagen. Men det er greit å snakke om økningen av fedme i samfunnet på tv.. og det er greit å fortelle de som går ut i media med feilinformasjon om at «fedme er genetisk» at de tar feil.. hvis de hadde bodd 1år med Masai folkene i afrika, 100mil fra en hanburger eller snickers bar.. der de går i timesvis..så kan jeg garantere at de hadde gått ned i vekt.. åpenbart.

Anonymkode: b4603...2c7

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er sant MEN da er ikke «FEDME ER KULT» riktig vei å gå for å endre på dette. Husker jeg som tenåring så ei dame lagde en video på youtube som het «a fat rant» som jeg likte godt. Hun sa noe sånt som «ja, jeg er feit, det betyr ikke at jeg er lat, dum eller et dårlig menneske, jeg er bare feit» syntes alltid det var riktig «message». Men fettaktivistene har heller tatt det i retning av «jeg spiser det samme og er like aktiv som deg, det er bare naturlig at jeg veier 130kg».. og «si at min BMI på 50 ikke er helseskadelig og at jeg ser vakkert ut!!» … nei.. det er fullstendig ulogisk.
 

Og dette sier jeg som har vært i fedme kategorien selv de siste årene, har nettopp gått ned 10kg siste 7mnd og endelig fått bmi på 29.9.. lang vei igjen. Og det er hardt, sukker er en avhengighet som er ekstremt vanskelig å slutte med, jeg skjønner hvorfor noen syntes det er lettere å «gi opp» og heller tro på noe de vet er usant men som får dem til å føle seg bedre. Men de trenger en reality check.

 

OG det å prøve å sammenligne fedme «hets» med rasisme er så kvalmt.. I can’t even. Snakk om å prøve å slenge seg på vogna til noen som har opplevd århundrer med smerte.. det er ikke i samme liga engang. Slutt. 
 

Folk virker å blande det fedme på individuelt nivå og i samfunnet. Det er selvfølgelig ikke greit å kommentere på vekta til noen i hverdagen. Men det er greit å snakke om økningen av fedme i samfunnet på tv.. og det er greit å fortelle de som går ut i media med feilinformasjon om at «fedme er genetisk» at de tar feil.. hvis de hadde bodd 1år med Masai folkene i afrika, 100mil fra en hanburger eller snickers bar.. der de går i timesvis..så kan jeg garantere at de hadde gått ned i vekt.. åpenbart.

Anonymkode: b4603...2c7

:klappe:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det finnes de som lettere legger på seg enn andre, og jeg er en av de.

Men det er ingen unnskyldning, kan så klart være irriterende når andre rundt meg kan hive innpå usunn mat og likevel holde seg slanke. Men vi alle må spille med de kortene vi har fått utdelt. Jeg må spise mindre enn andre og mer sunt enn andre på grunn av min genetikk, jeg kan ikke annet enn å godta at slik er det, og det hjelper null komma niks om jeg klager og syter over det. Om noen timer er det pizzakveld i heimen, og jeg kan ikke spise mer enn maks to mindre stykker, sånn er det bare og det må jeg forholde meg til (om jeg ønsker å bevare god helse).

Anonymkode: 6bb07...7ee

det har du rett i, men hvordan vet du hva andre spiser sånn jevnt over? Jeg er en av de slanke som blir beskyldt for å kunne hive i meg ubegrenset og likevel være slank. Men det stemmer jo ikke. Jeg spiser lite og magert, dessuten trener jeg mye, det er faktisk derfor jeg er slank....er over 40 år. Kun i selskap og på restaurant jeg evt skeier ut, det er jo det som er synlig.

Anonymkode: be24d...508

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (2 timer siden):

Du har jo fullstendig rett til å inneha den meningen, men det betyr ikke at du har rett.

Det er klart jeg har rett. Om en person trenger et visst antall kalorier for å holde en stabil, lav vekt, og en annen trenger f.eks 800 kcal mindre for å opprette den samme vekten, da er det disse personenes forutsetning. Her spiller jo vekt, høyde, muskelsammensetning, hormoner og diverse inn, men alle har en grense for hvor mange kalorier man tåler uten å bli overvektig.

Anonymkode: be24d...508

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette temaet er ikke så vanskelig.

Å snakke nedsettende om overvektiges utseende, eller annen prat som er mer hånlig mot tjukke folk - no go

Å snakke om overvektige negativt i et helseperspektiv - go

Anonymkode: 7d18b...2b8

Å snakke om overvekt i et helseperspektiv - go

Anonymkode: b4ad9...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å hylle disse overvektige personene, så har jeg registrert at det i 100% av tilfellene er snakk om overvektige damer.

Merkelig, det der.

Anonymkode: 14b20...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man trenger som sagt ikke å hylle overvekt, men man kan også akseptere at det finnes overvektige mennesker og at ikke alle som er overvektige har skylden for dette selv. Når det gjelder overspising kan det også skyldes psykiske utfordringer og være en form for "trøst" - slik som rusmisbruk er en form for "trøst". Det er derfor ufint å rakke ned på overvektige mennesker og burde ikke forekomme - like lite som at man rakker ned på rusmisbrukere eller mennesker med spiseforstyrrelser som går den andre veien (anoreksi osv). 

Anonymkode: b4ad9...bb0

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er klart jeg har rett. Om en person trenger et visst antall kalorier for å holde en stabil, lav vekt, og en annen trenger f.eks 800 kcal mindre for å opprette den samme vekten, da er det disse personenes forutsetning. Her spiller jo vekt, høyde, muskelsammensetning, hormoner og diverse inn, men alle har en grense for hvor mange kalorier man tåler uten å bli overvektig.

Anonymkode: be24d...508

Du har rett i at PCOS, lavt stoffskifte og skjoldbruskkjertel-sykdommer er idiotiske unnskyldninger? For det er det jeg spurte om og som du svarte "ja" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (4 minutter siden):

Du har rett i at PCOS, lavt stoffskifte og skjoldbruskkjertel-sykdommer er idiotiske unnskyldninger? For det er det jeg spurte om og som du svarte "ja" på.

Vil du misforstå? Jeg sier at enhver har sine forutsetninger for å holde seg slank. Det er ikke umulig.

Anonymkode: be24d...508

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil du misforstå? Jeg sier at enhver har sine forutsetninger for å holde seg slank. Det er ikke umulig.

Anonymkode: be24d...508

Hvordan kan jeg misforstå ditt "ja" på at du anser disse sykdommene som idiotiske unnskyldninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...