Gå til innhold

Skal vi virkelig hylle alle slags kropper?


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bortsett fra at kroppspositivister kun respekterer feite kropper, og harselerer og retter pekefinger mot folk som tar vare på seg selv.

Anonymkode: 0cac8...836

Da har ikke vi sett de samme folkene. Kan du nevne noen som harselerer med folk som tar vare på seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

matsats skrev (På 19.5.2022 den 15.23):

På hvilken måte diskrimineres feite folk? De har samme rettigheter som alle andre. Dessverre belaster de helsevesenet i stor grad og tvinger resten av oss til å betale mer i skatt enn vi ellers burde ha gjort.

Feite folk burde betale en betydelig ekstraskatt slik at vi andre ikke må finansiere kostnadene av fedmen.

For øvrig er ikke feite folk verre enn andre folk som belaster skattebetalerne unødvendig. En rekke innvandrere og uføretrygdede er f.eks. også store økonomiske belastninger for samfunnet.

Du svarer jo godt på ditt eget spørsmål her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Mennesker som er opptatt av å hate, hetse, og harselere med mennesker basert på kroppsstørrelse, kroppsfasong, og kroppsfunksjon må slite med eget liv. 

Har vi det ikke ille nok her på planeten om man må skape kvalme og uenighet basert på kropp? 

Jeg forstår kroppspositivisme som å være glad for det kroppen gjør for deg. Å være glad i seg selv. Gudene vet at jeg ikke vil greie å gå ned i vekt med å hate meg selv. Det har jeg prøvd. Å skamme meg ned i vekt. Det gjør meg sykere, det gjøre at jeg har mindre kapasitet til å jobbe med å gå ned i vekt. 

Ytringene til Sarrommaa viser hennes egne intellektuelle tilkortkommenheter, de er urimelige, ufaglige, og irrasjonelle. Og preget av anekdoter. Og det samme gjelder en hver som oppriktig tror at å skamme seg er en god vei til god helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 11.53):

Jeg blir skikkelig lei meg av å lese denne tråden. Som barn var jeg større enn gjennomsnittet  og med slanke bevisste  foreldre som prøvde alt. Også lege.  Hele livet har jeg kjempet for å ikke la vekta øke for mye. Helt annerledes enn foreldre og søsken. 

Anonymkode: 1760b...01d

Bare ikke la det gå inn på deg. Her er det mange som skal ha meninger om noe de kanskje egentlig ikke har så mye greie på, og det må de nok bare få lov til. Du vet selv best hva som gjelder for din situasjon. 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Rainstorm said:

Mennesker som er opptatt av å hate, hetse, og harselere med mennesker basert på kroppsstørrelse, kroppsfasong, og kroppsfunksjon må slite med eget liv. 

Har vi det ikke ille nok her på planeten om man må skape kvalme og uenighet basert på kropp? 

Jeg forstår kroppspositivisme som å være glad for det kroppen gjør for deg. Å være glad i seg selv. Gudene vet at jeg ikke vil greie å gå ned i vekt med å hate meg selv. Det har jeg prøvd. Å skamme meg ned i vekt. Det gjør meg sykere, det gjøre at jeg har mindre kapasitet til å jobbe med å gå ned i vekt. 

Ytringene til Sarrommaa viser hennes egne intellektuelle tilkortkommenheter, de er urimelige, ufaglige, og irrasjonelle. Og preget av anekdoter. Og det samme gjelder en hver som oppriktig tror at å skamme seg er en god vei til god helse. 

Hva er det som gjør ytringene til Sarromaa "ufaglige"? Mener du at fedme ikke er helseskadelig? Mener du at fedme ikke koster samfunnet/skattebetalerne store ekstrautgifter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Tips:  jeg så på Dagsnytt 18 i dag 23.mai, og der var dette tema på slutten av programmet. Fra ca 18:46. Programmet ligger på nrk.no TV 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (14 timer siden):

Tips:  jeg så på Dagsnytt 18 i dag 23.mai, og der var dette tema på slutten av programmet. Fra ca 18:46. Programmet ligger på nrk.no TV 

Så det.  Ble litt ampert i studio da Sanna kom på via skjerm. Men har hun rett i sin vinkling?

Anonymkode: ef7ff...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå fortsatt på hva denne såkalte hyllingen/hyllesten går ut på, jeg. Handler det kanskje om uklar forståelse av begrepet? Å ta til orde for at overvektige skal få lov til å trives/være glad i seg selv, er ikke å hylle (sykelig) overvekt. Det er da vel heller ingen som ser på (sykelig) overvekt som et ideal eller forbilde.

Anonymkode: efe14...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer nå fortsatt på hva denne såkalte hyllingen/hyllesten går ut på, jeg. Handler det kanskje om uklar forståelse av begrepet? Å ta til orde for at overvektige skal få lov til å trives/være glad i seg selv, er ikke å hylle (sykelig) overvekt. Det er da vel heller ingen som ser på (sykelig) overvekt som et ideal eller forbilde.

Anonymkode: efe14...549

Det ble også nevnt på Dax18 i går. Men det teller ikke.

Men som overvektig skal man konstant gå med dårlig samvittighet ovenfor samfunnet, sin helse, for det man kan påfører av tunge løft i helsevesnet. Og pga fedme er man også dum da man har dårligre blodgjennomstrømning til hjernen. 

Anonymkode: ef7ff...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanna har noen gode poenger, som hun pleier. Det hun kanskje har misforstått litt ang kroppspositivisme er at det egentlig handler om å ha de samme rettighetene, og bli møtt med like holdninger, som normalvektige mennesker. Samfunnet er ikke lagt opp for de største, de har færre klær å velge mellom, flyseter er for små, man blir møtt med en «du er lat» holdning uten at vedkommende har noe kunnskap om hvorfor man er stor. Selv om vi som er mindre ikke merker dette eller gjør det selv, så kan vi høre fra de større at dette skjer oftere enn ikke.

Der jeg mener Sanna har et poeng er kroppspositivismen som Tess Holiday frontet for noen år tilbake, der var det mer glorifisering av fedme, feilinformasjon og total ansvarsfraskrivelse når det kommer til helse. Men kroppspositivismen har utviklet seg siden dette.

Fedme er et komplekst tema, og en kompleks sykdom. Konvensjonell slanking har dårlige resultater på lang sikt, men nye metoder utforskes stadig. Unntak finnes selvfølgelig, slik er det i all statistikk. Uansett om et menneske ønsker å bli mindre eller ikke har overskudd til å ta den kampen så bør de behandles med respekt. Vi bør ikke anta at store mennesker spiser usunn mat og aldri trener, vi bør gi dem samme utgangspunkt som alle andre vi møter for første gang. 

Så vil jeg legge til at jeg gleder meg til dagen vi slutter å hylle kropper uansett størrelse. Hyll gjerne kroppen din for hva den kan, men hvordan den ser ut er virkelig ikke viktig. Enten man hyller store eller små kropper opprettholder man et usunt kroppsfokus, det er jeg redd vi aldri blir kvitt. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (10 timer siden):

Sanna har noen gode poenger, som hun pleier. Det hun kanskje har misforstått litt ang kroppspositivisme er at det egentlig handler om å ha de samme rettighetene, og bli møtt med like holdninger, som normalvektige mennesker. Samfunnet er ikke lagt opp for de største, de har færre klær å velge mellom, flyseter er for små, man blir møtt med en «du er lat» holdning uten at vedkommende har noe kunnskap om hvorfor man er stor. Selv om vi som er mindre ikke merker dette eller gjør det selv, så kan vi høre fra de større at dette skjer oftere enn ikke.

Der jeg mener Sanna har et poeng er kroppspositivismen som Tess Holiday frontet for noen år tilbake, der var det mer glorifisering av fedme, feilinformasjon og total ansvarsfraskrivelse når det kommer til helse. Men kroppspositivismen har utviklet seg siden dette.

Fedme er et komplekst tema, og en kompleks sykdom. Konvensjonell slanking har dårlige resultater på lang sikt, men nye metoder utforskes stadig. Unntak finnes selvfølgelig, slik er det i all statistikk. Uansett om et menneske ønsker å bli mindre eller ikke har overskudd til å ta den kampen så bør de behandles med respekt. Vi bør ikke anta at store mennesker spiser usunn mat og aldri trener, vi bør gi dem samme utgangspunkt som alle andre vi møter for første gang. 

Så vil jeg legge til at jeg gleder meg til dagen vi slutter å hylle kropper uansett størrelse. Hyll gjerne kroppen din for hva den kan, men hvordan den ser ut er virkelig ikke viktig. Enten man hyller store eller små kropper opprettholder man et usunt kroppsfokus, det er jeg redd vi aldri blir kvitt. 

Alle som har et eller annet "avvik" fra A4 kan jo si at samfunnet ikke er lagt opp etter dem, og det stemmer jo for så vidt, men er det egentlig mulig å legge opp samfunnet etter alle? Og er det riktig å gjøre det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (19 minutter siden):

Alle som har et eller annet "avvik" fra A4 kan jo si at samfunnet ikke er lagt opp etter dem, og det stemmer jo for så vidt, men er det egentlig mulig å legge opp samfunnet etter alle? Og er det riktig å gjøre det?

Nei, men det blir en litt annen debatt selv om det definitivt burde tilrettelegges bedre for mange grupper. Poenget er at en stor gruppe (de med fedme) blir møtt på en nedverdigende måte kun basert på utseende. Mange blir feildiagnosert eller går for lenge uten behandling i helsesystemet fordi helsepersonell tror vekten er årsaken og derfor ikke undersøker pasienten på lik linje som en normalvektig pasient.

Det sentrale begrepet vi snakker om blir det ofte misforståelser rundt. Hylling blir ofte forstått som glorifisering, når det som egentlig menes er respekt og aksept. Kroppspositive mennesker blir antatt å være helsemotstandere og forkjempere for fedme når det er langt fra det budskapet de ønsker å spre. Dessverre har miljøet hatt noen giftige forbilder opp gjennom, og mange kroppspositive som har valgt å snu om sin livsstil har blitt «mobbet» ut av bevegelsen. Etter det jeg har sett så har det endret seg siden da, og helse har blitt en viktig del av det.

Dagens kroppspositivisme handler mest om likeverd, enten man er i kategorien tynn, normal, midsize eller fedme. Det er mest fokus på sistnevnte fordi det er de som alltid har vært nederst på rangstigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, *blueberry* said:

Nei, men det blir en litt annen debatt selv om det definitivt burde tilrettelegges bedre for mange grupper. Poenget er at en stor gruppe (de med fedme) blir møtt på en nedverdigende måte kun basert på utseende. Mange blir feildiagnosert eller går for lenge uten behandling i helsesystemet fordi helsepersonell tror vekten er årsaken og derfor ikke undersøker pasienten på lik linje som en normalvektig pasient.

Er det virkelig unikt for fedme eller er det heller slik helsepersonnel vurderer pasienter? Akkurat som det første man sjekker for et tynt skjellett av en person er ikke kolesterol selv om de er like utsatte for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (12 timer siden):

Er det virkelig unikt for fedme eller er det heller slik helsepersonnel vurderer pasienter? Akkurat som det første man sjekker for et tynt skjellett av en person er ikke kolesterol selv om de er like utsatte for det.

Det er faktisk mange historier hvor det er unikt for fedme. Jeg har hørt mange historier hvor folk har blitt avfeid med «gå ned i vekt» hvor det viste seg å være noe helt annet. Mange bytter lege før de blir tatt på alvor dessverre. Og nei, det gjelder selvfølgelig ikke livsstilsrelaterte sykdommer/ skader. 

Jeg har aldri vært stor nok til å oppleve det selv heldigvis, men jeg forstår at det skjer allikevel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant tråd. Å hetse folk for hvordan de ser ut er forkastelig, uansett om det er genetisk, som følge av skade eller selvforskyldt. Hets er alltid uforsvarlig. 

Men jeg leser ikke noe hets i denne tråden. Mulig at moderator har fjernet sånne poster, da. At fedme er en alvorlig trussel mot folkehelsen er bare et faktum. Skal det liksom hjelpe å "normalisere" alvorlig overvekt, og, ja, "hylle" som noen av de profilene som er linket til her gjør? Motsvaret til fordommer skal altså være å si at jeg elsker å være sånn 40--50 kg overvektig fordi det er bare sånn jeg er, og da fratas jeg alle incentiver for å gjøre noe med det? Det er selvbedrag på et nivå som vi ikke har sett maken til før nå. 

Å akseptere egen kropp må da bety at du vil gjøre det beste for den kroppen du har for å leve et godt og mobilt liv til alderdommen. Man har faktisk en autonomi over egen kropp. Det går an å si at jeg er ikke ment til å ha fedme, og dette skal jeg legge inn alt jeg har av viljestyrke imot genetiske forutsetninger, eventuelle sykdommer og imot andre forutsetninger som gjør vektnedgang vanskelig, fordi jeg vil at kroppen min skal ha det bra. Hvorfor gi opp?

"Fettaksept" er gjennomskuelig. Jeg tror ikke et sekund på at disse influencerne er fornøyd. De fronter en profil på sosiale medier som er like fake som de opererte, retursjerte, "perfekte" jentene.

Anonymkode: 7cc4e...7ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*blueberry* skrev (På 24.5.2022 den 21.21):

Nei, men det blir en litt annen debatt selv om det definitivt burde tilrettelegges bedre for mange grupper. Poenget er at en stor gruppe (de med fedme) blir møtt på en nedverdigende måte kun basert på utseende. Mange blir feildiagnosert eller går for lenge uten behandling i helsesystemet fordi helsepersonell tror vekten er årsaken og derfor ikke undersøker pasienten på lik linje som en normalvektig pasient.

Det sentrale begrepet vi snakker om blir det ofte misforståelser rundt. Hylling blir ofte forstått som glorifisering, når det som egentlig menes er respekt og aksept. Kroppspositive mennesker blir antatt å være helsemotstandere og forkjempere for fedme når det er langt fra det budskapet de ønsker å spre. Dessverre har miljøet hatt noen giftige forbilder opp gjennom, og mange kroppspositive som har valgt å snu om sin livsstil har blitt «mobbet» ut av bevegelsen. Etter det jeg har sett så har det endret seg siden da, og helse har blitt en viktig del av det.

Dagens kroppspositivisme handler mest om likeverd, enten man er i kategorien tynn, normal, midsize eller fedme. Det er mest fokus på sistnevnte fordi det er de som alltid har vært nederst på rangstigen. 

Enig med deg at det er sånn det burde være. Men opplever tjukke folk jeg kjenner som hiver seg på bølgen og nærmest bruker dette som en unskyldning for å ikke ta vare på kroppen, og som ser ned på de som ønsker å trene eller spise sunt for å holde seg nogenlunde slank. Da er det kommentarer om at de er ofre for samfunnets idealer om å være tynn osv. 

Anonymkode: c9f9a...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med deg at det er sånn det burde være. Men opplever tjukke folk jeg kjenner som hiver seg på bølgen og nærmest bruker dette som en unskyldning for å ikke ta vare på kroppen, og som ser ned på de som ønsker å trene eller spise sunt for å holde seg nogenlunde slank. Da er det kommentarer om at de er ofre for samfunnets idealer om å være tynn osv. 

Anonymkode: c9f9a...d64

Kan ikke si jeg føler nevneverdig skam eller skyld over at jeg nå klarer gå i trapper uten at knærne gjør vondt lengre. Klart at jeg ikke er medlem av en ekslusiv klubb som handler på butikker for ekstra store folk lengre, men det klubbmedlemsskapet skal jeg klare å leve uten.

Endret av nisselue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (52 minutter siden):

Kan ikke si jeg føler nevneverdig skam eller skyld over at jeg nå klarer gå i trapper uten at knærne gjør vondt lengre. Klart at jeg ikke er medlem av en ekslusiv klubb som handler på butikker for ekstra store folk lengre, men det klubbmedlemsskapet skal jeg klare å leve uten.

Skjønte ikke hvordan dette var svar pp innlegget du siterte?

Anonymkode: c9f9a...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønte ikke hvordan dette var svar pp innlegget du siterte?

Anonymkode: c9f9a...d64

I all hovedsak dette:

"(...) som ser ned på de som ønsker å trene eller spise sunt for å holde seg nogenlunde slank."

Og da at jeg ikke føler det at jeg har klart det som noe som burde sees ned på.

Endret av nisselue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...